Kontrollrummet

Hur avgöra plus/minus på högtalare?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjo,

Mina högtalare (fina Expert 70-tals  B)) har högtalarkabeln fast monterat på baksidan. Den ena ledaren har räfflor på sig.

Till frågan: Hur vet jag vilken som ska in på rött resp. svart i förstärkaren. Har testat att skifta men hör ingen uppenbar skillnad. Nån gång i forntiden hörde jag nåt tips där ett niovoltsbatteri var inblandat. Man skulle se hur konen rörde sig när man duttade med batteriet.

Att öppna högtalaren är inte aktuellt.

Några andra bra tips?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjo,

Mina högtalare (fina Expert 70-tals  B)) har högtalarkabeln fast monterat på baksidan. Den ena ledaren har räfflor på sig.

Till frågan: Hur vet jag vilken som ska in på rött resp. svart i förstärkaren. Har testat att skifta men hör ingen uppenbar skillnad. Nån gång i forntiden hörde jag nåt tips där ett niovoltsbatteri var inblandat. Man skulle se hur konen rörde sig när man duttade med batteriet.

Att öppna högtalaren är inte aktuellt.

Några andra bra tips?

Har för mig att den räfflade skall in på rött.men eftersom jag inte är säker så..låter vi proffsen svara..Tjecka med Flintan,han har full koll.

Mvh
Micael


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Den räfflade brukar mycket riktigt vara positiv. Annars kan du ta ett 1,5V batteri, plocka bort fronten så du sen konen och dutta batteriet mot kabeln. När plus är på rätt pol så rör sig basens membran utåt. Mellanregister/diskant skyddas mot likströmmen av delningsfilret.

 B)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den räfflade brukar mycket riktigt vara positiv. Annars kan du ta ett 1,5V batteri, plocka bort fronten så du sen konen och dutta batteriet mot kabeln. När plus är på rätt pol så rör sig basens membran utåt. Mellanregister/diskant skyddas mot likströmmen av delningsfilret.

 B)

Detta rör sig om gamla hifi-högtalare. Vet inte om det finns nåt delningsfilter i dom. Är det skadligt i så fall?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Även om det är en gammal/billig/enkel design så bör det (om det finns diskantelement i högtalaren) iallafall finnas en konding i serie med diskanten som agerar högpassfilter och skyddar diskanten mot lägre frekvenser.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg