Kontrollrummet

Jay T & The Treos - Switched on Gypsum

gäst · 34 · 6208

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Jammade lite med gura och annat jox efter en låååång dags byggande. Det blev någon slags crossover mellan ambient och progressive. (försök till åtminstone) Håller det månne? Och ja, det är inte 100% tajt.

LÅTNAMN: Switched on Gypsum
ARTIST/GRUPP: Jay T & The Treos
GENRE: Ambient Progressive
LÅTLÄNGD: 4.03
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   

Ny version 080408 (kul datum)

Switched on Gypsum V20

Ny version 080421. Ganska mycket ändringar efter feedback i ämnet.

Swog
« Senast ändrad: 21.04.2008, 16:11:14 by jay thomas »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
men vilket underbast leadsynt ljud som dök upp runt 2 minuter gillar det lite väl ambient i början kanske men inte illa ändå för att ha byggt hela dagen :)

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

The Treos? Är ni många med på detta?
Jag brukar digga Treo på morgnarna efter en helkväll ;)
Intron lite råddig men efter 2:10 så låter allt plötsligt på rätt sätt, 70-tal, likeit! :)
Moog solos, snyggt guralir och bred B4:a! Lite otajt, but who cares!
Kolla på slutet, tycker att du ligger lite för nära distgränsen på nåt instrument.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
men vilket underbast leadsynt ljud som dök upp runt 2 minuter gillar det lite väl ambient i början kanske men inte illa ändå för att ha byggt hela dagen :)

tony
Tack tony!  :) Leaden är ett ljud from Minimogue VA, en gratissynt jag tankat ner via kvr-audio. Gillar den otroligt mycket, framförallt den inbyggda arpeggiatorn!  :)

Tjou JT!

The Treos? Är ni många med på detta?
Jag brukar digga Treo på morgnarna efter en helkväll ;)
Intron lite råddig men efter 2:10 så låter allt plötsligt på rätt sätt, 70-tal, likeit! :)
Moog solos, snyggt guralir och bred B4:a! Lite otajt, but who cares!
Kolla på slutet, tycker att du ligger lite för nära distgränsen på nåt instrument.

h.  johan


Tack johan!  :) B4 är fakiskt Halion One, ville egentligen ha en klavinett men hittade inte ljudet.  B)
The Treos handlar om hur många tabletter som måste tas vid vissa tillfällen, en liten "lek" med the tremolos.  ;)

Jo, jag märkte också att det distar på slutet, ska kolla vad det kan vara, tack för upplysningen.  :)

Introt är tänkt att vara lite Wheather Report stökigt, väldigt lite rim och reson för att sedan braka loss kring det återkommande temat.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tja...funkar det? till vad? :D  snyggt gjort tycker jag. monohysterican i början kunde du sänka liiite.


annars: visst :)  lagom att lyssna på när man lagar småsaker :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


jay thomas

  • Gäst
Tack Emulator!  :)

Nu har jag fixat och donat lite. Satt i 2 timmar och synkade leaden med klickande mot click, ny bas, gitarrljudet renare och kompgitarren borta. Fungerar det bättre nu månne?

Switched on Gypsum V20


jay thomas

  • Gäst
** bump **

Någon som kan säga om det blev "riktigare" med denna version?


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Lite som i "the waitingroom" från "the lamb" i början...meditativt och sjysst  när orgeln börjar
kanske leadsynth:en ligger aningen för högt i ljudbilden...oj vad bra minimoogljud identiskt....great feel här Ja progressive alá -70


Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.
Jag gick direkt på version 2.

Skitcoolt sound på synteriet.Lite oriental feeling på gura liret,gillas skarpt! F-n vad schysst det blev när "orgeln" drog igång drivet.As skönt gung! Undrar hur det hade låtit med ett piano solo?
Har du spelat bas på denna? Isåfall måste jag säga grymt!!

Liret och låten gick hem i de Norrländska skogarna!  MERA SÅNT HÄR!!!

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Lite som i "the waitingroom" från "the lamb" i början...meditativt och sjysst  när orgeln börjar
kanske leadsynth:en ligger aningen för högt i ljudbilden...oj vad bra minimoogljud identiskt....great feel här Ja progressive alá -70


Allt gott /  karl

Tackar och bockar karl!  :) Med tanke på din tidsreferens så känns det som jag prickat helt rätt, jättekul!  :)

Tjabba JT.
Jag gick direkt på version 2.

Skitcoolt sound på synteriet.Lite oriental feeling på gura liret,gillas skarpt! F-n vad schysst det blev när "orgeln" drog igång drivet.As skönt gung! Undrar hur det hade låtit med ett piano solo?
Har du spelat bas på denna? Isåfall måste jag säga grymt!!

Liret och låten gick hem i de Norrländska skogarna!  MERA SÅNT HÄR!!!

Mvh
Micael

Supertack Micael!  :D

Jodå, spelat allt själv, som vanligt.  :) Hittar jag formen så kommer det definitivt mer! Vill gärna lägga gitarr på senare delen men jag måste hitta D mi 7/9/11 ackordet på den bara... B)

Men som sagt nu är det byggarpaus en längre tid.   -_-
« Senast ändrad: 11.04.2008, 09:36:02 by jay thomas »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ibörjan lite lätt bastunga pads (inte så förtjust i just det soundet, ren personlig noja ;)) Därefter skönt jam med Minimogue VA:n. ÄLskar soundet på den! Så kompenserar med råge. :) Klassiskt sound från demoscenen. Typ phased/slided-lead. mm Bra tips där, så var synthen gratis också och har en arpeggiator dessutom?  :wub: Blir till att ladda hem. :)

Soft låt annars. Typ i bakgrunden för någon polisserie, en lång biljakt i skymningen med regntunga moln.  ^_^
« Senast ändrad: 11.04.2008, 20:35:45 by 1up »


jay thomas

  • Gäst
Ibörjan lite lätt bastunga pads (inte så förtjust i just det soundet, ren personlig noja ;)) Därefter skönt jam med Minimogue VA:n. ÄLskar soundet på den! Så kompenserar med råge. :) Klassiskt sound från demoscenen. Typ phased/slided-lead. mm Bra tips där, så var synthen gratis också och har en arpeggiator dessutom?  :wub: Blir till att ladda hem. :)

Soft låt annars. Typ i bakgrunden för någon polisserie, en lång biljakt i skymningen med regntunga moln.  ^_^

Tack 1up!  :)

Jo, Minimogue VA är kalasbra, rekommenderas verkligen! Men du hörde väl gitarren också?  ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ibörjan lite lätt bastunga pads (inte så förtjust i just det soundet, ren personlig noja ;)) Därefter skönt jam med Minimogue VA:n. ÄLskar soundet på den! Så kompenserar med råge. :) Klassiskt sound från demoscenen. Typ phased/slided-lead. mm Bra tips där, så var synthen gratis också och har en arpeggiator dessutom?  :wub: Blir till att ladda hem. :)

Soft låt annars. Typ i bakgrunden för någon polisserie, en lång biljakt i skymningen med regntunga moln.  ^_^

Tack 1up!  :)

Jo, Minimogue VA är kalasbra, rekommenderas verkligen! Men du hörde väl gitarren också?  ;)

haha gitarr? :D Måste jag missat. :P


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Coolt diggar detta!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


jay thomas

  • Gäst
Coolt diggar detta!

Tack, vad kul!  :)

Ibörjan lite lätt bastunga pads (inte så förtjust i just det soundet, ren personlig noja ;)) Därefter skönt jam med Minimogue VA:n. ÄLskar soundet på den! Så kompenserar med råge. :) Klassiskt sound från demoscenen. Typ phased/slided-lead. mm Bra tips där, så var synthen gratis också och har en arpeggiator dessutom?  :wub: Blir till att ladda hem. :)

Soft låt annars. Typ i bakgrunden för någon polisserie, en lång biljakt i skymningen med regntunga moln.  ^_^

Tack 1up!  :)

Jo, Minimogue VA är kalasbra, rekommenderas verkligen! Men du hörde väl gitarren också?  ;)

haha gitarr? :D Måste jag missat. :P

Och bara för att åskådliggöra alstret, lägger jag en skärmdump nedanför. På varje part står det beskrivet vad det är. Vet inte om det är intressant men jag lägger ut den ändå.



Det var det hele.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
början var kanske lite väl meditativ och experementiell för min smak :), men som tur höll jag mig kvar, från 2.15 och framåt är riktigt melodiöst och skönt att lyssna på. Kanske är leaden aningen stark.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på v2. Det känns ganska vettigt vid noggrann lyssning på nåt sätt, även början med de experimentella tonerna. Känns mer som ett bra solo än flum faktiskt, men man börjar väl vänja sig vid din musik eller nåt ;) Även de noter (improviserade?) precis innan trummorna ger nåt slags landskapighet, kanske beroende på bra skruvande. Får det hela att funka där men blir något förvirrad när trumsen kommer in med den datorspelsaktiga melodin. Men det är väl tanken kanske. ;)

Får litegrann känslan att det är hastigt ihopsatt, men det vet jag inget om förstås. Början är lysande, som sagt, vid upprepad lyssning. Gillar chip, om man nu kan kalla slutet det, men känns lite rörigt för mig med övergången där bara. Det är ju nästan trallvänligt, trots att det är experimentellt, så lite oväntat efter inledningen.  :unsure:

Får man fråga vad låttiteln betyder. om det nu har nåt med musiken att göra? :)




https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
början var kanske lite väl meditativ och experementiell för min smak :), men som tur höll jag mig kvar, från 2.15 och framåt är riktigt melodiöst och skönt att lyssna på. Kanske är leaden aningen stark.

Tack stajo, för lyssning och kommentar!  :) Jo, även andra har påpekat leaden så den ska ner.

Lyssnar på v2. Det känns ganska vettigt vid noggrann lyssning på nåt sätt, även början med de experimentella tonerna. Känns mer som ett bra solo än flum faktiskt, men man börjar väl vänja sig vid din musik eller nåt ;) Även de noter (improviserade?) precis innan trummorna ger nåt slags landskapighet, kanske beroende på bra skruvande. Får det hela att funka där men blir något förvirrad när trumsen kommer in med den datorspelsaktiga melodin. Men det är väl tanken kanske. ;)

Får litegrann känslan att det är hastigt ihopsatt, men det vet jag inget om förstås. Början är lysande, som sagt, vid upprepad lyssning. Gillar chip, om man nu kan kalla slutet det, men känns lite rörigt för mig med övergången där bara. Det är ju nästan trallvänligt, trots att det är experimentellt, så lite oväntat efter inledningen.  :unsure:

Får man fråga vad låttiteln betyder. om det nu har nåt med musiken att göra? :)


Tack Dividend!  :) Den är mycket riktigt hyfsat hastigt ihopsatt men jag är ändå tillräckligt nöjd.  :)
Trallvänligt? Ja det var en ny upplevelse!  :D

Titeln beror på att jag gipsade och spacklade hela förra helgen med gipsskivor, helt enkelt.  ;)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Haha...det här känns så där meditativt återupprepande...det bor en liten trance i dej J.T...tror iaf jag ;)
Bl a då, med mycket annat som inspirerar dej.

Men..genrer...spela roll, du har "the gift"...och jag gillar allt det du gör, för du har känslan som jag gillar...alltid, you know :P

Kör alltid på-lova mej det!

/Marr


 
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Sitter, eller ligger om lyssnar på låten...........
Skitsnygg sådan. Väldigt snygga kontrastsoud har du lyckats få in...
Detta känns som en av dina bästa låtar, defniitivt

Verkligt snyggt jobbbat,snygg låt o snyggt arrangenang!

Kör vidare o hårt! :)

hg.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Bra ''som vanligt'' Jay!!!!!
Skön låt,har missat denna,har haft fullt upp med avbandning av gammelbasen,blev riktigt bra.
Din bas låter som om den har 5 strängar? då fuskar du...... :D :lol:
Leadsynten kunde du,som någon nämnt,sänka nått snäpp......
bortsett från det,kanon!!!!
Iken likes. <_<
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


jay thomas

  • Gäst
Haha...det här känns så där meditativt återupprepande...det bor en liten trance i dej J.T...tror iaf jag ;)
Bl a då, med mycket annat som inspirerar dej.

Men..genrer...spela roll, du har "the gift"...och jag gillar allt det du gör, för du har känslan som jag gillar...alltid, you know :P

Kör alltid på-lova mej det!

/Marr


Tack Marr!  :wub: Jodå, lite byggpaus bara, som du vet.  ;)


Tjou JT!

Sitter, eller ligger om lyssnar på låten...........
Skitsnygg sådan. Väldigt snygga kontrastsoud har du lyckats få in...
Detta känns som en av dina bästa låtar, defniitivt

Verkligt snyggt jobbbat,snygg låt o snyggt arrangenang!

Kör vidare o hårt! :)

hg.  johan


Tack Mahan!  :) Genren är ju en favorit, får öva mer helt enkelt.  B)

Bra ''som vanligt'' Jay!!!!!
Skön låt,har missat denna,har haft fullt upp med avbandning av gammelbasen,blev riktigt bra.
Din bas låter som om den har 5 strängar? då fuskar du...... :D :lol:
Leadsynten kunde du,som någon nämnt,sänka nått snäpp......
bortsett från det,kanon!!!!
Iken likes. <_<

Tack Iken!  :)

Fusk o fusk, du har ju inga band kvar...  :D  ;) Jo, leaden ska sänkas vid tillfälle men det dröjer lite.
Spännande och höra lite bandlös bas från dig snart!  :)


 
[/quote]


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm Långt intro som sagt var. Jag tycker nog att det skulle fuka som ett jam på en utomhuskonsert live, men en picknickkorg i knät.
Jag tror jag har sagt det förr och det är ju bara min åsikt, men jag tycker inte du jobbar igenom grejorna tillräckligt.
Här har du en bra slinga, snygga harmonier i ackorden och ett okej grundgung det börjar med lite ambient inedning så där och sedan kommer det igång. Men sedan hände inget mer. Var är broderingarna? Skiftningarna i harmonier o s v.
Vad gäller mixen så låter basen bäst av allt. Syntleaden dominerar och trummorna låter väldigt långt borta och lite anonyma. Det skulle behövas lite mer jammig feeling på trummorna också för att det skulle lyfta. + lite mer jobb med helheten.
Som jam betraktat helt okej, som låt, njaee ... för ofärdigt.  :)


jay thomas

  • Gäst
Hmm Långt intro som sagt var. Jag tycker nog att det skulle fuka som ett jam på en utomhuskonsert live, men en picknickkorg i knät.
Jag tror jag har sagt det förr och det är ju bara min åsikt, men jag tycker inte du jobbar igenom grejorna tillräckligt.
Här har du en bra slinga, snygga harmonier i ackorden och ett okej grundgung det börjar med lite ambient inedning så där och sedan kommer det igång. Men sedan hände inget mer. Var är broderingarna? Skiftningarna i harmonier o s v.
Vad gäller mixen så låter basen bäst av allt. Syntleaden dominerar och trummorna låter väldigt långt borta och lite anonyma. Det skulle behövas lite mer jammig feeling på trummorna också för att det skulle lyfta. + lite mer jobb med helheten.
Som jam betraktat helt okej, som låt, njaee ... för ofärdigt.  :)

Den kanske ligger under halvfärdiga demon just därför...  ;)

Som skrivet förut, det är inte min tekopp musikaliskt, är bara ute far efter formerna. Det är en bit kvar men det är inte mer än att öva och åter öva. Trummorna kommer inte bli bättre än så här. Kan inte trummor och för därför förlita mig på färdiga program, ex Groove Agent. Se det som en lite utflykt i en okänd genre och det kanske stannar där.


jay thomas

  • Gäst
Ny version 080421. Ganska mycket ändringar efter feedback i ämnet.
Första sektionerna kraftigt nerkortade, temat förlängt. Andra vändan med elpiano. Orgeln återkommer i tredje vändan. Lyssnar nu och det känns otrolig mono, för fixa det vid tillfälle... (finns även något "oljud" i pianot)

Swog


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ny version 080421. Ganska mycket ändringar efter feedback i ämnet.
Första sektionerna kraftigt nerkortade, temat förlängt. Andra vändan med elpiano. Orgeln återkommer i tredje vändan. Lyssnar nu och det känns otrolig mono, för fixa det vid tillfälle... (finns även något "oljud" i pianot)

Swog
ibland skall man nog gå på sin instinkt......
vad ''vi andra'' skriver är våra  högst egna åsikter om en mix på en låt vi
inte medverkat på.............. :lol:
skall man göra alla tillags blir inget kvar av en själv......... :blink:
föredrar den förra versionen.
bara mina uppkäftiga åsikter....... :P
be om råd,men behåll ''the jay way too music''.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Inget jag sätter på och lyssnar på hemma det här, men......på en livescen (typ sweden rock) hade det varit helgrymt!!
Gillar känslan i det och nu längtar jag massor till juni bara för detta. <_<         ;)
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Då kör vi version 3 då..

Först lite offtopic..Lirat bas i lurar i två timmar så mina öron är inte på mix humör..Håller på att nöta in lite funklir i den högre skolan..

Denna då:Jo men nu börjar det likna nåt,jag gillar denna version bäst! Introt är ju hur coolt som helst! Sen när det drar igång - yes! Diggar vilt,ett övertonsflöjt lir som komplement på denna vore guld.. :)

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Tack för lyssning och tips/råd/rekommendationer....  :)

Kommer låta denna vara ett tag, tänkte öva lite på elguran innan jag fortsätter.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
be om råd,men behåll ''the jay way too music''.

Detta kan jag skriva under på.. :)

Skall strax lyssna på nya versionen
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
be om råd,men behåll ''the jay way too music''.

Detta kan jag skriva under på.. :)

Skall strax lyssna på nya versionen

Glömde lämna comment.  :blink: Intressant disposition, ändrad från v2.. Kan ha fel där, jag lyssnade bara 2 ggr på den, pga att jag hängde upp mig på övergångarna mellan låtens två "partier".
Detta är ju coolt, som din musik ofta är. Det svänger, katten. Inga konstiga övergångar som jag hängde upp mig på när jag kommenterade senast.
Gillar denna version, den har mer flyt men blir väl dock mer mainstream i samma stund.  :D

Less Pål på denna?
« Senast ändrad: 27.04.2008, 09:17:11 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Tack Dividend!  :)

Jo, det låg en Les Pålle där men den var lite för dålig för att kunna ligga kvar. Ska hitta några bra ackord och sedan hade jag tänkt att den skulle ligga tilsammans med orgeln.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Fan va snyggt lirat! Dock är jag inte så förtjust i själva soundet på synten, låter aningen platt. Men annars snyggt o svängigt!  :D
Plinkar på en låt...


jay thomas

  • Gäst
Hej!
Fan va snyggt lirat! Dock är jag inte så förtjust i själva soundet på synten, låter aningen platt. Men annars snyggt o svängigt!  :D

Tack plinka!  :D Dock måste jag erkänna att jag är väldigt svar för detta ljud!  ;)