Kontrollrummet

Nose Cream - Fonk

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Fonk
GRUPP: Nose Cream
GENRE: Jazzfunk ?
LÅTLÄNGD: 4.00
KOMPOSITÖR: Nose Cream / T.Monk
INSPELNINGSÅR: 2007, mixat idag.
FORMAT: mp3

Är jag för snål med effekterna eller räcker det som det är? Mixen i övrigt?
Kommentera gärna låten också. Vi lånade en räka från en Monk-låt. En virtuell räkmacka till den som prickar rätt.

******************************************************
Ver 2
Har sänkt hihat samt reverb på virvel och hihat.
******************************************************
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:22:13 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Now we are talkin`!!!

Skitgrymt! Jag är ju svag för sånt här..Highaten något enerverande i sin evighets loop..Ta gärna ned den lite i volym också när du ger dig på den..Mer då...Kanske kapa lite av reverbet på virveln,tror att den skulle smälta in bättre då i mixen..

Lite svårt att få en helhets bild då highat uslingen dränker hela högra sidan,fixa genast - så jag får en chans till på mixen..

Men liret wernis..LIRET!!! :wub:

Mvh
Micael


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Du är inte för snål med effekterna. Jag har svårt att tro att jag skulle gilla den mer med något ytterligare. Men jag kan hålla med HM om hihaten. Den sticker ut.

Fett lir! B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Now we are talkin`!!!
Skitgrymt! Jag är ju svag för sånt här..Highaten något enerverande i sin evighets loop..Ta gärna ned den lite i volym också när du ger dig på den..Mer då...Kanske kapa lite av reverbet på virveln,tror att den skulle smälta in bättre då i mixen..
Lite svårt att få en helhets bild då highat uslingen dränker hela högra sidan,fixa genast - så jag får en chans till på mixen..
Men liret wernis..LIRET!!! :wub:
Mvh
Micael
Kanonbra feedback. Hur tydligt som helst nu när du påpekar det. Fixat redan.

Citat från: Chroma Woods
Du är inte för snål med effekterna. Jag har svårt att tro att jag skulle gilla den mer med något ytterligare. Men jag kan hålla med HM om hihaten. Den sticker ut.
Fett lir!
Inte droppe reverb till alltså.  :lol:
Fett med tack. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snabbt fixat Wernis.

Nu tycker jag att det låter grymt! Då kör vi lite hårklyveri då.. :D

Lite dovare virvel,men sånt är ju en smaksak..Men om jag lyssnar på resten av mixen så finns det en del prylar i samma frekvens område som virveln.
Det fins ett stort glapp mellan bas frekvenserna och mellan registret.Basen låter bra men känns lite ensam där nere.Den pannade vänster guran är lite lägre i volym än höger/mitt liret,kanske en liten snutt volym på den..Givetvis beroende på vilken av dom som du vill ska köra huvud temat..

Så här hade jag gjort:

Basat till virveln en liten snutt.Lite mer eq:ande nedåt på baskaggen.
Sen hade jag skrikit: HALLELUJA DÄR SATT DEN!!

Men som alltid Wernis,ta mina råd med en nypa salt..Det finns bättre öron här.. :)

Överdjävligt bra lirat genom hela låten,gillas stenhårt!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hmmmm..

Lyssnat 5 svängar,backar om baskaggen..Kanske flytta ned basen lite istället då jag känner trycket från baskaggen..Det kanske gör susen?

Eller så ger du fanken i mixen och kör så här,efter virvel fixet då..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack. Mike. Jag får invänta några fler öron också, men dina har varit mycket hjälpsamma så här långt. Nu satte jag mig och lyssnade i lurar också. Då låter det helt annat, nästan lite tunt. Arrrggggg..


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack. Mike. Jag får invänta några fler öron också, men dina har varit mycket hjälpsamma så här långt. Nu satte jag mig och lyssnade i lurar också. Då låter det helt annat, nästan lite tunt. Arrrggggg..

Tunt ja,precis vad jag också kände..Drar en lyssning i monitorerna i morgon med lite volym,då avslöjar sig det mesta..

Mvh
Micael


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tjena!
Jädrar vad snyggt! Hur gör du egentligen? Kan väl knappast bli mer proffsigt?
Hoj  :blink:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men det här är ju coolt :D

Så fräcka tongångar, och vilket sax-spel..så himla läckert;-)

Som helhet är det här kalas-bra i mina öron.

Tjing :P

/Marr
« Senast ändrad: 03.04.2008, 14:28:04 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen.

Nu är det dags för folket att vakna i kåken! Drog på ordentligt i mina monitorer,men rutorna började inte skallra..skumt :P
Baskaggen är bra,den känns i luften och det gillas - man skall liksom känna luftstöten.Möjligen en pytte sänknig nedåt..men vi snackar pytte..
Virveln är för tunn,tror det är största problemet.Den krigar hårt med guran och saxen.. Basen kanske bara högre i volym,det finns risk för bumlighet om du drar ned i frekvenserna..Testa höjning först så vi får höra hur det låter..Några av tonerna på basen har tendenser av bumlighet redan,hörde jag vid tredje lyssnings rundan,men vissa toner hörs knappt..Kompressor! Höjning i övre bas registret..
Undrar samtidigt vad som händer med mixen om du sänker saxen ett litet snäpp...
Det får bli mina tips,ha nuvarande inställningarna i huvudet om jag är ute och cyklar..

Lite ot då..
Lirade med NBBB:s(Norrbotten big band)saxofonist och Gunnarsson å Putte i somras.Samt Jordens bästa basist Johan Granström,och en snubbe från Göteborg på trummor..Mestadels funk lir,ohyggligt sväng kan jag lova.
Snubben som lirar sax här är inte så tokig :wub:,skämta ba - han är grym!!
Fick lite flashbacks av din låt,sorry för det...Saxens fel.. :D

Blir kul att höra låten med lite fetare sound,sparar den inte än...Mixa på.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Vilken tur att jag har ett ståbord, annars hade jag stuffat omkull bordet!  :D

Oj vad det rockade! Är också förtjust i kombon gura och sax och detta var ett lysande exempel på musikalisk samvaro, framförallt gillar jag följsamheten. Sedan att det ligger ett klavinettljud i botten gör att jag går igång rejält, tom svårt att skriva lyssnandes! Det enda jag möjligtvis reagerar på är ett ljudet är ganska smalt, kanske skulle kunna stereobreddas lite mer även om orgeln är F E T. Lyssnar i lurar.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag glömde berömma guran...ojoj..och tillsammans med saxen blir det råhäftigt :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice...länge sedan man hörde clavinet...sjysst sväng och saxen är kalas....och när allting möts i "räkan" så funkar det....bra feel i detta...du gör alltid väl genomarbetade låtar och trots lekfullheten så vet man att det krävs duktiga musiker för att få det att svänga utan att det blir för stiff...bra jobbat

/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt funkar, kompositionsmässigt, utan vara hejare på musikstilen. Bra!

Sen ville du veta om mixen. Det har nog redan sagts. inte så det stör och jag vet inte hur trummor skall panoreras, men proffsen gillar nog inte att visa delar av setet ligger till höger, och resten i mitten osv.... Vad vet jag :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sitter tajt som attan!  :lol:
Men vissa saker överröster varandra. Tycker framför allt saxen ligger för högt i mixen. Gitarrerna kan nog också dras ner men automatiseras lite: höja där det behövs.
Nånting får mig att säga att detta låter typiskt svenskt. Jojje Wadenius, Janne Schaffer... Är det bra eller dåligt? Personligen har jag lite svårt för det. Det blir på nåt sätt för präktigt. För duktigt. Ändå tycker jag detta innehåller en del idéer och fantasi. Är jag för taskig nu?  :unsure:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjena!
Jädrar vad snyggt! Hur gör du egentligen? Kan väl knappast bli mer proffsigt?
Hoj  :blink:
Tack. Hur gör jag egentligen. Spelar och ser  :D ut.

Citat från: Marr
Men det här är ju coolt
Så fräcka tongångar, och vilket sax-spel..så himla läckert;-)
Som helhet är det här kalas-bra i mina öron.

Jag glömde berömma guran...ojoj..och tillsammans med saxen blir det råhäftigt
Tuuuusen tack för berömmet. Ska hälsa saxman.

Citat från: karl
nice...länge sedan man hörde clavinet...sjysst sväng och saxen är kalas....och när allting möts i "räkan" så funkar det....bra feel i detta...du gör alltid väl genomarbetade låtar och trots lekfullheten så vet man att det krävs duktiga musiker för att få det att svänga utan att det blir för stiff...bra jobbat
Visst är det cool med clavinet. Skoj att det diggas.

Citat från: dividend
DEt funkar, kompositionsmässigt, utan vara hejare på musikstilen. Bra!
Sen ville du veta om mixen. Det har nog redan sagts. inte så det stör och jag vet inte hur trummor skall panoreras, men proffsen gillar nog inte att visa delar av setet ligger till höger, och resten i mitten osv.... Vad vet jag
Tänk dig att du lyssnar på ett trumset rakt framifrån. Då hamnar ju inte allt i mitten. Fast jag håller med om att hihaten är lite väl långt ut på kanten.

Citat från: Tokai
Sitter tajt som attan! 
Men vissa saker överröster varandra. Tycker framför allt saxen ligger för högt i mixen. Gitarrerna kan nog också dras ner men automatiseras lite: höja där det behövs.
Nånting får mig att säga att detta låter typiskt svenskt. Jojje Wadenius, Janne Schaffer... Är det bra eller dåligt? Personligen har jag lite svårt för det. Det blir på nåt sätt för präktigt. För duktigt. Ändå tycker jag detta innehåller en del idéer och fantasi. Är jag för taskig nu? 
Wadenius jämförs jag gärna med, så jag tycker inte du är taskig. Kan ju inte hjälpa att du inte gillar bra musik. Hehe.  ;)

Ska se över nivåerna i nästa mixvända. tnx.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!

Funky monkey, biibabboluupa, get uppa, get on up! :D
Snyggt snyggt lirande, men mixen gör att detta blir en monoupplevelse.
Bara B4:an som rycker in vid 2:40 som låter stereo. Så bredda ljudbilden,
panorera, reverbera, addera, modifiera, applodera, lite mera,
välj själv nåt av dessa! ;)
Lite jämntjock prodd, en breakdel med några takter med bara trummor och bongos
kunde göra susen. Och lite sång kunde lyfta detta till, who knows where!

Snyggt jobbat, gillas!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
griniga gubben från uppsala.
 låt mig börja med att säga att hele skiten är tämligen iimponerande innan jag gnäller lite. underbart spelat av samtliga. helt klart.

Däremot blir låten lite som om svenska kocklandslaget kokar korv.  Skitproffsigt..men man blir lixom mätt rätt fort, lite för lite dynamik?  Gitarren för en lite för tynande tillvaro bakom saxen, och får et lite menlöst uttryck tycker jag: jag vill ha den mer "in your face".


lyxproblem att såga sånt här. verkligen tummen upp till alla inblandade.....men dock. se ovan :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol