Kontrollrummet

Klas - Bike

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
LÅTNAMN: Bike
ARTIST/GRUPP: Klas
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.18
KOMPOSITÖR: Klas
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Ett gäng spelkompisar
INSPELNINGSÅR: 2005
FORMAT: mp3

Jag har inte gjort inspelningen men vill ha kommentarer om den och om låten, formen, arrangemanget och annat som ni kommer att tänka på.
« Senast ändrad: 22.03.2007, 23:28:46 by KluZ »


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Borde kanske skriva lite mer...

En gitarrbaserad poplåt. Skriv för några år sedan, gjorde den som en hyllning till min gröna mustang som jag cyklade omkring på i Piteå år 2004. Cykeln släpades för övrigt in i studion på musikhögskolan i Piteå och användes under inspelningen.

Låten är inspelad i Studio 1 på Musikhögskolan i Piteå med två ljudingenjörsstudenter som tekniker.
« Senast ändrad: 21.03.2007, 02:20:48 by KluZ »


Utloggad tsmalmbe

Tänkte först det var en Pink Floyd remake, och då texten till och med börjar lika, var jag övertygad om att det skulle bli den traditionella Bike. Men den blev ju ändå "sin egen" låt. Arrangemangmässigt är låten bra. Ljudbilden låter urgröpt, basen dundrar på, men det saknas det som ibland kallas tryck. Övre basen kanske är eq:ad bort till fördel för basgitarrens sound? Vem vet. Det har ju varit kunniga tekniker och bra utrymmen helt tydligt så jag kan ju ha helt fel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Om vi går på den tekniska biten först så är teknikerna kunniga men samtidigt så var det här deras första egna inspelningsprojekt. De jobbade två och två men utan lärare (sen så skulle de redovisa inför klassen och diskutera deras val av mixning).

Låtidéen kom från när jag var full en gång och cyklade hem och blev glad över att jag hade en cykel och slapp gå den långa vägen till Ankars. Syd´s Bike fick tjäna som en start eftersom jag alltid har tyckt att texter är det knöligaste att skriva.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Det låter bra,inga fel i mixen.Ljudbilden helt ok.Det här med reverb för att skapa rums feeling är ju en smaksak.Visst funkar en torr mix som denna.Synd att det är mitt i natten,hade gärna röjt loss lite med monitorerna..Det får bli i morgon då.

Sa jag att jag gillar låten,det gör jag, starkt jobbat boys!

Mvh

Harmonica mike(Boden)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jahopp. Melodi och så funkar, även om jag inte rycks med helt och hållet.

Basen låter ju kalas inspelad....gitarrer och trummor likaså.

Lite avsaknad av riktig punch känns det som.


Annars, helt ok låt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det här var ju helfestligt!! Ringklockan satt som en smäck. Basljudet är tokballt. Fräck låt också. Slutet är bra.

Till kritiken: Sången ligger för lågt, trummorna låter lite pappkartong, som om det saknas all topp. Det känns också som ni inte ett jämt tempo heller. Men...... det enda som behöver åtgärdas tycker jag är sångvolymen. Annars kanon.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Liret med bas och gitarr påminner om den gamla Beatleslåten Taxman(positivt). Tycker det låter väldigt bra ljud- och arrmässigt, tveksam till när takten dubbleras men det är ju en smaksak.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Precis vad en gammal popdåre som mig gillar  :)
Taxman visst, men också Start med The Jam (som är plankning av densamma)
Undrar om ni har lyssnat på The Mascots I like my bike (svenskt 60-tal)? Kommer själv inte ihåg låten så mycket, men har för mig att den lät lite som den här.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Tack för alla åsikter. Tempot är inte riktigt jämt vilket är lite konstigt med tanke på att våran trummis alltid annars gick som en klocka.

Kommer inte rikitg ihåg vilka mickar som är använda till inspelningen men däremot kan jag säga att ingen dator är inblandad i inspelningen. Allt är gjort på analogtape vilket innebär att baklängescymbalerna är inspelade som de låter (Alltså med mjuk filtklubba som slår hårdare och hårdare). Inget vända på band här inte...

Tokai:
Nej, har inte hört the Jam och inte heller the Mascots. Är det något som rekommenderas?

Vissa saker ur musikhistorien kan man sno, göra en variation på och komma undan med. Taxmanriffet spelar ingen roll hur mycket man varierar, det hörs alltid vart det kommer ifrån men det kan tjäna som inspiration.