Kontrollrummet

Aettan - Returning call 1945 and back

gäst · 21 · 4087

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Min morfars dansband hette Peltes, dom låg ute på badhotellen och lirade och sånt där mysigt på somrarna har min mor berättat för mig. Som ni hör så spelade han även klassisk musik på radion. Min morfars historia är lite häftig faktiskt, han kom från ganska små omständligheter men hade turen att träffa på en välgörare iom. sin musikaliska begåvning och hamnade på Akademin i Stockholm. Förmodligen klasskompis med storheterna från den tiden typ Björling och grabbarna. Det här är en resa som han gör genom tiden och tillbaka igen och hur jag tror han skulle uppfatta det kaos som jag tror att han kanske skulle tycka att det är det som man kanske kallar utveckling som musiken genomgått under åren. Vem vet många kanske håller med men det kan även vara så att han skulle gilla det skarpt.

Låt titel: Returning call 1945 and back
Kompositör: Aettan
Producent: Samma
Medverkande: Samma + Morfar med musiker + hans polare + Lennart + en rappare icke namngiven  och ellpa
Inspelad 08
Färdig i allra högsta grad
Nästan 3 minuter lång och lika många mb i Mp3
 
« Senast ändrad: 06.04.2008, 20:01:29 by tsmalmbe »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ballt.

Det svänger på bra. Har inte så mycket konstruktivt att komma med, men jag gillar det.  :)

Lite i samma anda som Beautiful People : If 60's where 90's där dom har tagit Hendrixklipp från mellansnack och annat och byggt nya låtar kring. Har du hört den?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul ide´!

Gillar de "rockiga" rytmerna i låten,intressant grepp att mixa in lite "old time style" i denna.Mixen låter fruktansvärt bra,det märks att du har koll på din gear..

Vi har språkats vid säger du..Undrar var..? Gamla studioforumet..?

Nåväl,asgrymt lirat på denna.

Mvh
Micael


Aettan

  • Gäst
Tack ska ni ha det var vänligt av er. Nej jag har inte hört den låten dessvärre.

Ang. mystiken  :D jag bara leker Prince lite här men det är lite skoj och ger lite extra inspiration. Men jag kan PM:a och ta av masken  :D Hmike .


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Känns kompetent och var helt klart lyssningvärt.
Tack för den!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Aettan!

Lyssnade själv i min ungdom på min pappas skivor och till dom hörde faktiskt Jussi Björling!
Ditt alster är ett skitsnyggt dokument, faktiskt värt att notera högt upp!
Kunde gärna lyssna lite mera på denna typs historik och nymodern sammansmätning,
du har fått ihop det riktigt schysst!
Snyggt proddat och klart ärvt mycket efter din morfar, snyggt att det ligger i, och att
du känner det som en styrka att dina släktingar har haft en fruktsam musikalisk historia!

great job! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar soundet hel proffsig rakt igen fina övergång
lite film som inte böhöver bilder.

me like

tony
att leva är att dö


Aettan

  • Gäst
Uj man tackar det var ytterst vänligt av er, själv trodde jag att det skulle uppfattas som lite väl experimentellt men där ser man kanalerna är öppna ändå :D. Jäkla häftigt tack ska ni ha igen. Ska försöka svara lite mer regelbundet på era låtar här men det är brist på tid, har också haft en period med lite teknikutveckling när det gäller vårat älskade ämne musikinspelning som också har tagit ganska mycket tid. Men jag är nog framme nu och det rullar och går i daxläget så förhoppningsvis blir det mer tid nu till övers för själva skapandet. Ha det bra


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Uj man tackar det var ytterst vänligt av er, själv trodde jag att det skulle uppfattas som lite väl experimentellt men där ser man kanalerna är öppna ändå :D. Jäkla häftigt tack ska ni ha igen. Ska försöka svara lite mer regelbundet på era låtar här men det är brist på tid, har också haft en period med lite teknikutveckling när det gäller vårat älskade ämne musikinspelning som också har tagit ganska mycket tid. Men jag är nog framme nu och det rullar och går i daxläget så förhoppningsvis blir det mer tid nu till övers för själva skapandet. Ha det bra


Ho ho ho,visst e de experimentellt det du bjuder på, men det är just det som gör det snyggt!
Så det är bara att lita på sig själv och komma med följande alster Aettan!
Nu när vi äntligen fick smak på din prodd  så låt oss inte vänta så länge på nästa! :)

Kör hårt!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter riktigt snygt, kul ide.  detta skulel vara nåt som P3 snurrat ihop, sån bra kvalisort på ingående grejjor och hur det sitter ihop tycker jag :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Tackar det var snällt av er får väl försöka komma på nåt mer då men det tar nog ett tag. Såg en häftig film med Antonio Banderas som det var så jäkla häftig musik i så jag styr nog åt det hållet ett tag först. Ha det bra


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Låter ljudtekniskt väldigt bra i mina lurar. Sjutton vad du har utvecklats under åren som gått.

Spännande med häftiga övergångar. :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Aettan

  • Gäst
Tjena man tackar så mycket  :D  det var roligt att det gillas, det måste bero på min morfars spel. Glömde kanske att säga att det är han som spelar fiol så när det blir så där svajigt och lite ostämt så är det violoncell damen som kör. Beror förmodligen på bandsvaj och den klingar i ett område som verkar vara känsligt. Det kan nog till och med hända att det är överfört från en trådbandspelare men det vet jag inte.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken musikalisk resa :P

Hel-cool mix!!Ett medley genom flera årtionden, känns smått historiskt ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Aettan

  • Gäst
Man tackar så mycket det var vänligt sagt. Ja det var ju lite ur min morfars perspektiv som jag försökte mig på att på något sätt beskriva hur kaotiskt han eventuellt skulle ha uppfatta en sådan här resa. Men vem vet han kanske hade varit på som sjutton på det som händer i musikvärlden idag. Jag vet att dom frågade honom om han verkligen gillade pop och rock och sånt när han låg och lyssnade på radion och han svarade ja till mina släktingars stora förundran.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vilken teknisk skicklighet du har! Jätteläckert verkligen.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skruvad låt men schysst på något vis....är alltid impad av gamla orkestrar som har en helgjuten klangfärg ihop...inget man hör idag precis...roligt musikaliskt collage....

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Aettan

  • Gäst
Tack så mycket det är himla roligt att mina lite udda tag uppskattas. Vi får se om jag fortsätter i samma spår men jag har en mer traditionell låt som ska bli klar först. Tack igen ha det bra


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej! Vad du har fått ihop det! Skitsnyggt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Denna var intressant. En trevlig blandning som du satt ihop så det flyter på utan problem. Verkligen bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Aettan

  • Gäst
Man tackar och bockar, det var värst så många som uppskattar det här minst sagt lite udda tilltaget man blir lite rörd ska ni veta. Ska försöka hinna att ge lite feedback själv så fort det bara går, har en gammal sak som jag måste få klar men sen blir det feedbackläge. Tack igen