Kontrollrummet

Suprapappa - The Question

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Question
ARTIST/GRUPP:Suprapappa (Petri Tuulik)
GENRE:Rock
LÅTLÄNGD: 3.47
KOMPOSITÖR: Petri Tuulik
PRODUCENT: Petri Tuulik
EV. MEDVERKANDE:Mattias Hallqvist (trumprogramering 1:a halvan av låten)
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Tyck till om detta! Behöver jag ändra ngt?


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jävligt bra. Förmodligen det här forumets bästa låt hittills (och det skriver jag innan jag hört slutet... får väl trycka <posta> innan jag hinner ändra mig). Jag kommer ihåg att jag gillade supralunar oxå, så ut och erövra världen nu för fanfan!

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ja men visst.. Vilken jädra bra mix.. och budskap.. Låter klockrent ju. Petri Tuulik?? Låter som nån slags mellanting mellan Finne och Indian ju :) (jag menar väl... och så låter låten också) Jädrar i lådan.. Vem sköter trummorna??? :blink: Vilket drag  :wub:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Juste låt... ren och snygg mix, fins ljud på alltihop. Ändra något? Njet, det låter jättebra. Häftigt när låten byter attityd och blir tuffare. Får lite 60-talsvibbar fast i en modern förpackning med egen attityd, bra.


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt bra! Gillar den lite psykedeliska stämningen som vilar över låten. Ganska anonym sångmelodi däremot men det är ju möjligt att den växer efter hand.  :) Snyggt sound, snyggt jobb!
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Tja jag borde väl gilla detta. Ställer upp på de olika beståndsdelarna. Men, uch nu kommer det ett äckligt gitarrsolo oxå bara för att visa hur bra man är.
För mycket harmonier. För mycket av det mesta faktiskt.
Men visst jag borde tycka om det här. :wacko:
Max 300; tecken återstår


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Tjenare Petri, välkommen hit!

Skön låt, låter överlag bra. Bra sånginsats och mixen är bra. De distade kompgitarrerna har viss getingtendens på vissa ställen så med något mindre dist skulle de kunna låta "krämigare".

Men som sagt, riktig ball å stämningsfull låt med bra sång och en bra mix. Känns som du gått framåt rejält sen jag hörde dig sist (kan iofs ha varit rätt länge sen  <_<)
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jävligt bra. Förmodligen det här forumets bästa låt hittills (och det skriver jag innan jag hört slutet... får väl trycka <posta> innan jag hinner ändra mig). Jag kommer ihåg att jag gillade supralunar oxå, så ut och erövra världen nu för fanfan!

tjing
Bengan

Tusen tack

....Låter som nån slags mellanting mellan Finne och Indian ju :) (jag menar väl... och så låter låten också) Jädrar i lådan.. Vem sköter trummorna??? :blink: Vilket drag  :wub:

Haha....jo Tuulik är estniska för indian  ;).....trummorna som kommer in efter halva låten är min programmering och dom i början har min vän Mattias Hallqvist gjort

.... Men, uch nu kommer det ett äckligt gitarrsolo oxå bara för att visa hur bra man är....

ÄCKLIGT....jovisst kanske det :) men BRA...knappast.....det var så LÄNGE sen jag spelade ett gitarrsolo så jag fick nog göra 50 tagningar för att få till det någorlunda

Jättetack för allas kommentarer.....fortsätt gärna  :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter förbaskat proffsigt och klart. Vilken spännvidd! Det bara lyfter och stegrar! Själv lyfter jag på hatten!


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Ja men visst.. Vilken jädra bra mix.. och budskap..

glömde nästa.....va kul att ngn lyssnar på texten oxå  :rolleyes:

tack!


DåligtGehör

  • Gäst
Jag hade svårt att uppfatta texten på vissa ställen.

Annars låter det riktigt bra och fullgånget.

Många överaskande skiften som hålls samman av den akustiska gitarren.

Väldigt bra spel. Det låter tillsammans!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tungt, vilt och nåt suggestivt, förföriskt nästan obehagligt i den svårfångade melodin.
Låter eget och nyskapande i mina öron men jag har säkert missat något i den här genren och vad
är det för genre egentligen? Suprarockgenren? Härligt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil

Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Gäller bara att skaffa Supraledare till dina audiokablar nu ;) (http://sv.wikipedia.org/wiki/Supraledare)

tack igen!

"supragenren" värmer speciellt  :D


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Gadämnit i min lilla låda vilket fladder-ös på slutet där. Bra låt annars som ekar Bowie '71 typ i början där.
Ni hade ett gott öga till Imperial Drag oxå, var det inte så?

Hursomhelst, mäktigt. Vad kör du för sw för drumsen månntro..?
www.hammagrella.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
snygg låt..jag gillar de olika beståndsdelarna!
har väll egentligen inget att anmärka på förutom att de akustiska
gitarrerna låter som ett surr av treble i mina högtalare!

annars mysigt & varmt ljud..är det dfhs du använder?
låter som det men utan virvel matta!!

snyggt jobbat!
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
för baskaggen har jag kört in en md 421 c:a 8 cm in i munnen o knäpper med pekfingret på kinden och har sedan pitchad ner det  7 oktaver, virveln är min mormors och hihat pukor o annat joks vann jag på lotteri....

det var dock jävligt omständigt så nästa gång använder jag nog artist drums och addictive drums istället....  :)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
för baskaggen har jag kört in en md 421 c:a 8 cm in i munnen o knäpper med pekfingret på kinden och har sedan pitchad ner det  7 oktaver, virveln är min mormors och hihat pukor o annat joks vann jag på lotteri....

det var dock jävligt omständigt så nästa gång använder jag nog artist drums och addictive drums istället....  :)

*haha* Näääe.. Allvarligt.. Va är det för trummor egentligen. Like it! ;)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar upplägget blir skön känsla med pendlingarna... Sången ligger lite högt i början o är lite över artikulerad på vissa satvelser. kankse kunde vara lite mer släpande , tror uttrycket skulle passa bättre när musiken är lite mer laidback i början sedan sitter den riktigt bra giller körerna när det drar i gång.

bar låt o bra text,
tack för lyssnigen


ynot
att leva är att dö


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
svagheter: början, det lugnare partiet, inte speciellt starka sångmelodier

styrka: när det drar igång, trummorna, riffen.

Trodde refrängen skulle komma en gång till efter solot, men det bara tog slut :o


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Part 1
Uttalet låter lite konstigt, och sångstilen pompös till en början. Snygga ackordsvängar. Kul trumspel, gör helt oväntade grejer. Orgeln som kommer in gillar jag skarpt, likväl tamburinen.
Part 2
Man trillar ju nästan av stolen. Vilket ös på trummorna! Är de verkligen programmmerade?  :huh: Har svårt att tro det.
Mycket bra sång.
Inspelning- och mixtekniskt låter detta helt perfekt i mina öron.
Dynamisk, rena motsatsen till enformig. En kanonlåt helt enkelt. B)
DON'T PANIC


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Part 1
Uttalet låter lite konstigt, och sångstilen pompös till en början. Snygga ackordsvängar. Kul trumspel, gör helt oväntade grejer. Orgeln som kommer in gillar jag skarpt, likväl tamburinen.
Part 2
Man trillar ju nästan av stolen. Vilket ös på trummorna! Är de verkligen programmmerade?  :huh: Har svårt att tro det.
Mycket bra sång.
Inspelning- och mixtekniskt låter detta helt perfekt i mina öron.
Dynamisk, rena motsatsen till enformig. En kanonlåt helt enkelt. B)

tack!

om det är möjligt.....kan du specificera vad som låter konstigt med uttalet för det är i så fall absolut ngt jag vill jobba på

jodå....nog har jag programmerat trummorna....en smula tidskrävande är det men roligt oxå.


tack igen för alla svar


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
efter tre veckor kan jag nog kosta på mig en liten bump HAHA!  :rolleyes:  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Way to go Petri!

Tar emot din BUMB och skriver ner följande tankar om låten:
Ända till 1:52 är basen som för låten vidare, därav kunde den lyftas starkare ut, inte volym, men kanske chorus, nånting??

Absolut härlig orgel vid 1:10, och som gammal keybordist så kom lusten att skruva upp den över mig som höga hus. :rolleyes:
Men den sitter bra där den är, såsom en krydda i god mat.

2:35 fina stämmor, mer fina kryddor.

3:20 grymt taktbyte, funkar som tusan (Uriah Heep)?, kunde forstsatt med den delen (jamsession) en timme till, :)

Detta hör till dom alstren som jag vid varje lyssning hittar nåt nyt i :D
Super låt och fint arr.

Detta är amatörens virriga kommentar, lycka till :)

h.   JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
om det är möjligt.....kan du specificera vad som låter konstigt med uttalet för det är i så fall absolut ngt jag vill jobba på


Ja, nu har jag funderat färdigt på uttalet!  ;)

Asch, det handlar om hårfina grejer som kanske inte heller är fel, jag kan inte alla dialektala varianter inom det engelska språket. Det handlar inte om svengelska a la Marie Lindberg eller Marie Fredriksson, du ligger definitivt på högre nivå än så. Jag borde också ha skrivit att det är på vissa ställen i part 1, absolut inte överlag.

Jag kan tycka att det är vissa vokaler på utdragna ord låter lite konstigt. Exempelvis ordet "you" är utan diftong.  Någon konsonant är lite tunn, som t:et i "tide".

Eftersom låten ligger på sån hög nivå kvalitetsmässigt, så blir det såna här detaljer det går att ha åsikter om. :P

Och låten blir inte sämre av att man lyssnar på den igen, tvärtom!  :)
DON'T PANIC


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
tack

Mahan: Uriah Heep har jag inte lyssnat mycket på men förstår ändå vad du menar.....jag har en gammal radiointervju med Europe på band som antagligen är nånstans från -84-85 där flera lyssnare har ringt till radiostationen under låtarna (tror det var "Stormwind" och "Scream of Anger") och klagar  :D (svårt att tänka mig att ngt sånt skulle hända idag) på att Europe ju låter precis som Uriah Heep till bandmedlemmarnas stora nöje och oförståelse..........MEN en gång när jag satt i bilen och rattade in rockklassiker på radioon så spelades en Uriah Heep låt som jag inte har någon aning om vad det var (bara att det var live) och jag fattade precis vad dom menade...(bra lät det dessutom så du får gärna tipsa) och lite så inbillar jag mig att the Question oxå låter......sicken jävla utläggning.....kul att du gillar låten iaf

Rattlesnake: tack, det är precis såna petiga detaljer som gör att man kan finslipa och bli bättre


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Detta var inte en sådan där låt som jag fastnade för på en gång, men jag tycker inte heller illa om den. Det brukar vara ett tecken på att ett par lyssningar till kommer att göra gott och att låten växer för varje gång. Finns ju flera växlingar i låten och stämningsskiftningar, så det finns många grejer att upptäcka i den ett tag framöver.  Japp, jag tror jag kör den igen på direkten.  :)
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant låtuppbyggnad. Lite svårt att höra texten, men den skall ha ett budskap enligt något inlägg så tummen upp för det ;)

Låten kommer igång sen efter ett tag. Gillar det.

Huvudriffet är lite jobbigt dock när man hört låten 2 ggr ;) Men det är det enda negativa.
Bra låt!

(Öh, hoppas du/ni får ut nått av ovanstående!)
https://soundcloud.com/user7789882