Kontrollrummet

Demo forumets betydelse för Kr.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Boys and girls.

I privata pm så har demosidorna debatterats.Olika skräckscenarior har passerat revy,
så jag tänkte dryfta mina tankar här om hur vi kan göra demoforumet ännu bättre..

Vissa av demopostarna här är liiite slöa med att ge kommentarer i andras trådar men är väldigt flitiga i egna..Det tycker jag är synd då alla kommentarer är bra,positiva liksom negativa.
Egentligen,om jag skall vara ärlig,så är ju de negativa de mest lärorika..
Kanske är vi för snälla med varandra ibland? Istället för att säga vad man faktiskt tycker så drar man på med ett: "schysst låt - gillar svänget" kommentar. Det är väl också trevligt men inte så utvecklande..Tyvärr så gör jag likadant ibland..

Tanken jag har med denna tråd för att det skall bli lite bättre:

I trådhuvudet där man beskriver sitt alster med en kort presentation,kan man rada upp sina frågeställningar om vad man är tveksam/positiv till i arret liret.
Kanske också frågor om hjälp med förslag på stick,ackordsvändningar,tempo,sång hjälp,instrument hjälp,mixtips,ja ni vet - fler öron hör bättre än 2..

Det fina i kråksången med KR är att vi befinner oss på olika nivåer musikaliskt/mixmässigt,samt att det är en rätt stor genre indelning.Vilket öppnar stora möjligheter för neg/pos kritik..
Sedan kanske inte alla vill eller behöver negativ kritik,då klargör man det i trådhuvudet.
Typ: "Det här är så bra gjort så jag har inget att lära - jag vill bara ha positiv kritik och jag kommer inte att kommentera tillbaka i din tråd",ja ni fattar ironin.

Undrar om det finns nån här som når upp till dom kriterierna? Skojar lite nu.. ;)

Den största faran som också är skräckscenariot,är att folk slutar att kommentera i andras demotrådar,då mina vänner kanske vi förlorar vårt kära forum.Utan aktiva medlemmar - inget KR!

Mitt råd till oss alla,kolla eran egen demostatistik - där har vi svart på vitt hur flitiga vi har varit.
Ett svar/kommentar i en egen tråd borde innebära minst en eller två svar i andras trådar - det skulle lyfta demosidorna till nya höjder och tar inte mer än tio minuter i anspråk..

Nu vill jag poängtera att detta inte har med mina låtar att göra,jag tänker mera på dom som försvinner från första sidan och ut i glömskans värld med en eller två kommentarer,fast 20-30 pers har lyssnat på låten men inte skrivit nåt..
Där har vi den viktigaste faktorn - lyssnar man så skriver man vad man tycker.Då kommer demosidan att bli en större källa till glädje för oss alla.

En till viktig aspekt som jag sett att många har börjat använda sig av på halv färdiga sidan.Länkar som automatiskt spelar upp filerna via quicktime.Fränt,men inte så bra då man plötsligt saknar tidpunkts angivelser när man hör nåt "konstigt klipp,felspel eller dylikt"..
Tsmalmbe erbjuder alla som vill en möjlighet att lägga upp låtarna på halvfärdiga,så att dom kan spelas upp på samma sätt som på färdiga..

Kanske har jag missat nåt viktigt i tråden,så det glädjer mig om ni fyller på med egna argument hur vi kan göra demoforumet bättre..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med det mesta som du skriver.  Det blir trevligare när man tycker till. Däremot kan jag bli rätt less också när man skriver en roman i någons tråd, och knappt få svar.

Och visst finns ryggdunk helt klart. försöker vara så rak man kan och ge korrekt feedback, inte alltid enkelt, men vi får göra så gott vi kan... viktaiga tycker jag att man tycker till.

Sen finns det några som aldirg har skrivit en endast rad i någon av mina trådar :D trots aktivitet åt andra hållet? undrar lite varför, kanske är det bara en signal att man borde skärpa sig mixmässigt :D

Det känns som om alla som postar och vill ha kommentarer faktiskt borde engagera sig i andras trådar också, så vi hjälps åt.


Förresten Hmike, det där med quicktime är en inställning i din dator!  sök på "hur blir jag av med quicktime eller liknande" på google så hittar du lösningen :)



Bra inlägg förresten.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Visst, det är enkelt att säga att om man lyssnar på en låt, så ska man säga vad man tycker om den. Tyvärr fungerar det inte så, iallafall inte för mig. Ibland tycker jag ingenting. Ibland orkar jag inte skriva vad jag tycker. Ibland tycker jag en hel massa, men vill inte skriva det, för att jag riskerar att trigga en depression någonstans i världen.

Så, det där med fler lyssnare än kommentarer får vi leva med. Så enkelt är det.

Däremot kanske man skulle överväga att börja använda demokvoten på riktigt. Typ att man inte får posta en demo om man ligger under 50%. Förmodligen ganska lätt fixat, men skulle troligen köra bort en del härifrån.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Visst, det är enkelt att säga att om man lyssnar på en låt, så ska man säga vad man tycker om den. Tyvärr fungerar det inte så, iallafall inte för mig. Ibland tycker jag ingenting. Ibland orkar jag inte skriva vad jag tycker. Ibland tycker jag en hel massa, men vill inte skriva det, för att jag riskerar att trigga en depression någonstans i världen.

Så, det där med fler lyssnare än kommentarer får vi leva med. Så enkelt är det.

Däremot kanske man skulle överväga att börja använda demokvoten på riktigt. Typ att man inte får posta en demo om man ligger under 50%. Förmodligen ganska lätt fixat, men skulle troligen köra bort en del härifrån.

antagligen. men  nog kunde man anstränga sig lite? sen kan man ju inte skriva allt man tycker kanske, men något...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Typ att man inte får posta en demo om man ligger under 50%. Förmodligen ganska lätt fixat, men skulle troligen köra bort en del härifrån.

Helt säkert. Men majoriteten av dom med låg demokvota får vi andra ändå inte ut något av.


freddy

  • Gäst
Typ att man inte får posta en demo om man ligger under 50%. Förmodligen ganska lätt fixat, men skulle troligen köra bort en del härifrån.

Helt säkert. Men majoriteten av dom med låg demokvota får vi andra ändå inte ut något av.

Sen kanske en sådan regel skulle innebära att folk postade flera "schyst låt"-kommentarer, bara för att öka antalet kommentarer. Detta vill vi nog undvika.

Jag håller med dig i det mesta HM.

Tråkigt nog kommer dessa personer som ni nog pratar om inte heller läsa denna tråd så det är svårt. På studio har jag sett folk som skriver "jag förväntar mig inga kommentarer eftersom jag inte kan lova att jag ger något tillbaka...".

Sen att det finns vissa individer som skulle behöva komma ur sin lilla egoistiska bubbla är helt klart. Folk som svarar på varje kommentar i sin egen tråd men som inte har "tid" att lyssna på andra. Fast detta kan man nog inte tvinga fram, det handlar väl mycket om personlighet och självinsikt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Typ att man inte får posta en demo om man ligger under 50%. Förmodligen ganska lätt fixat, men skulle troligen köra bort en del härifrån.

Helt säkert. Men majoriteten av dom med låg demokvota får vi andra ändå inte ut något av.

Sen kanske en sådan regel skulle innebära att folk postade flera "schyst låt"-kommentarer, bara för att öka antalet kommentarer. Detta vill vi nog undvika.

Jag håller med dig i det mesta HM.

Tråkigt nog kommer dessa personer som ni nog pratar om inte heller läsa denna tråd så det är svårt. På studio har jag sett folk som skriver "jag förväntar mig inga kommentarer eftersom jag inte kan lova att jag ger något tillbaka...".

Sen att det finns vissa individer som skulle behöva komma ur sin lilla egoistiska bubbla är helt klart. Folk som svarar på varje kommentar i sin egen tråd men som inte har "tid" att lyssna på andra. Fast detta kan man nog inte tvinga fram, det handlar väl mycket om personlighet och självinsikt.

Jag tror inte heller på att en begränsning förbättrar forumet. (Längre....)


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Kunskapsnivån på detta forum är väldigt varierande vilket gör att kommentarerna skiljer en del. Jag har själv ingen möjlighet att ge konkreta tips på mix/mastering osv. då jag kan för lite. När jag skriver så tar jag hänsyn till låten, nivåer, ev. effekter, sång, gitarrlir, ljud osv osv. Jag försöker att skriva så mycket jag kan men ganska många gånger faller det på att jag inte kan tillföra något. Detta beror nog på att inte bara kunskapsnivån skiljer sig utan även musiksmaken. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt att skriva något om låtar av "1up" men jag kan inte. I bästa fall skulle det bli "detta lät ju crazy"  ;) vilket är en ganska meningslös kommentar att ge.

Jag har tidigare varit medlem på Allears. Sveriges största hyckleri/rövslickeri-forum för musiker där alla skriver fina saker om varandra och reggar sig under 2000 alias bara för att ge sina egna låtar 10 i betyg. Jag tycker nivån är bra här på KR, de flesta får nog den feedback de vill.
Att man ska hindra personer som har under 50% i ratio känns onödigt och jag tror inte heller att de leder till fler kommentarer, snarare färre demo på forumet.   


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra kommentarer boys!

Jag tror inte heller på att begränsa möjligheten till att lägga upp låtar(samma åsikt som freddy/Wernis),det skulle bara leda till "blarr kommentarer"..

Om man tänker så här:

Vi alla vet vilka som går under kriteriet "lata" kommenterare.Om man gör personerna uppmärksamma på att vi tycker att det är ett problem för oss andra med dåligt låtkritik deltagande,så kommer ett antal personer kanske att lämna forumet med sina låtar.Frågan är om det inte är bättre för oss "seriösa" lyssnare som faktiskt uppskattar att ge och få kritik på låtarna.Som det nu är så kikar dom in en gång i halvåret typ och slänger upp ett par alster och vi andra kastar oss över låten/låtarna som hungriga vargar och öser kritik pos å neg över alstret. Och får som  svar då: Tack,en eller ett par ggr i tråden sedan tyst i ett halvår..Oseriöst -mycket,retar det fler än mig,förmodligen.

Det bästa vore kanske om man bara frågar:"Varför har du lagt upp låten här? " eller "Kolla din demokvota,tycker den ser lite risig ut"..Snorkigt svar tillbaka - ja då kan man ju bara lyssna och gå vidare..Demokvotan talar sitt tydliga språk,och är en svinbra funktion som vår gode Tsm försett oss med.
Samtidigt så vore det perrens för dom nya som tittar in och skall lägga upp en låt,att dom ser en hänvisning till  - vill du ha kommentarer på dina demo låtar - VAR AKTIV PÅ DEMO SIDORNA.
Det kan även vi "gamla rävar" använda oss av när vi stöter på "latoxarna".. :D

Kunskaperna här är stora,vilket jag kan skriva under på.Det mesta jag lärt mig i mixeri branschen,kommer från medlemmar här och som också var medlemmar på gamla studioforumet.
Jiizes,jag brukar lyssna på gamla mixar innan jag började hänga på KR och Gammel studio,HUGA!!

Som slutsats vill jag säga att: Det är inte vuxen mobbing det är frågan om,utan mera ett seriöst försök att få "snål kommenterarna" att vakna ur sin dvala.Några av dom besitter bevisligen en  stor kunskap som skulle vara oss alla till hjälp.

Lite mer funderingar på fenomenet..

Mvh
Micael


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Har lite tankar.

Tycker det oftast funkar bra. Finns folk som är kunniga och ger ärliga och konstruktiva kommentarer samt andra som ger korta mindre beskrivande. Men så är det ju som även nämndes ovan, en del som inte är så kunniga och därför inte kan ge så detaljerande kommentarer utan bara säga om den var bra eller inte. Och detta kan man ju aldrig komma undan.

Jag tycker också det är lite jobbigt när folk postar väldigt många låtar under en väldigt kort tidsperiod. Då orkar iaf jag inte lyssna och kommentera så många av dem. Tycker man skall sprida ut det lite mer vilket antagligen genererar till fler kommentarer.

Och ibland är det ju genrer man inte kan alls mycket om och det är ju då svårt att ge kommentarer och därför brukar jag hålla mig till de genres jag hanterar. Tycker också att det skall vara en regel att man i låtens underrubrik måste skriva vilken genre det är. Annars ökar risken att man -iaf jag- inte går in o lyssnar.  :unsure: Tid är dyrbart och man vill ju lägga den tiden på att lyssna på sådant som man med kommentarer kan tillföra något till. Eller tycker bara jag så?.. :mellow: Visst lyssnar jag ibland på annat också men det är då inte lika ofta man har så mycket att säga.

Demokvotan sätter lite press på en själv men jag tänker iofs aldrig på andras demokvotor.  :mellow: Skulle vara kul att se statistik på om antal kommetarer gick upp efter att funktionen sattes i kraft. :)

Mvh

Memphis







freddy

  • Gäst
David kan väl börja posta lite i demo-delen, Mr slapptask :D


Utloggad tsmalmbe

ibland kan det vara de som inte kan kommentera andras låtar, som behöver mest kommentarer själv.  det är kanske lite starkt att kräva samma kommenterngsnivå av alla. Dessutom kan det vaa kommentaravskräckande också att ställa ribban för högt. tekniskt sett kunde säkert många saker också vara bättre...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Hmmmr jag tillhör nog dem är dålig på att följa upp mina egna låtar tröttnar, skulle har stötsensorer på mej som
ni kunde skicka elchocker så jag skärper mej! :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
.
« Senast ändrad: 29.03.2008, 23:49:26 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
bra att uppsala-eliten bidrar med mycket :)

 :D

Vi förlåter dom,dom har rätt hög demokvota.. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hehe, ber om ursäkt. tog bort nåt tjafs jag skrev. skulle skrivit nåt på edit :))

sorry för OT :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
bra att uppsala-eliten bidrar med mycket :)

Men då sa mamma:
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Munnen den ska skratta och va glad.
Munnen den ska sjunga tralala.
Munnen har vi fått för vi ska tralla - lala
Sudda, sudda bort din sura min.

 :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
bra att uppsala-eliten bidrar med mycket :)

Men då sa mamma:
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Munnen den ska skratta och va glad.
Munnen den ska sjunga tralala.
Munnen har vi fått för vi ska tralla - lala
Sudda, sudda bort din sura min.

 :D

:wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
ber också om ursäkt för dumt OT ....!

-.-.--

Jag tror inte att spärrar är vägen vi ska vandra , det kommer nog utmynna i sämre forum bara :(

Jag tror att vi måste trycka mer på att folk ska kommentera mera, liksom i trådar o så ( lite lagom snällt såklart !!) :)


Tha David
« Senast ändrad: 30.03.2008, 00:59:37 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
ber också om ursäkt för dumt OT ....!

-.-.--

Jag tror inte att spärrar är vägen vi ska vandra , det kommer nog utmynna i sämre forum bara :(

Jag tror att vi måste trycka mer på att folk ska kommentera mera, liksom i trådar o så ( lite lagom snällt såklart !!) :)


Tha David

Now you are talkin´...Precis vad jag föreslog i ett tidigare inlägg..Lite snällt,eller argt om man bemöts snorkigt, påpekande om att demokvotan ser lite risig ut,kanske ändrar det någons attityd till demoforumet - eller så drar dom.Kvittar nog för de flesta av oss om dom inte bidrar med sina öron utan bara lånar våra...

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det är inte lätt att vara aktiv nog, att orka lyssna och kommentera, om man samtidigt skall få tid och kraft att skapa något eget. Men samtidigt är det många här som har en fantastisk förmåga att göra just det - all heder åt dem!

För min egen del är det periodvis jag orkar ta tag i detta, då jag måste ha harmonin att lyssna ostressat, och tiden att tänka vad som kan göras bättre. Kanske borde lyssna på fler låtar, tänka lite mindre.

Demokvotan var jag skeptisk till i början, men det är ju en bra funktion, och det gör absolut att det recenseras mer.

Men det som jag tycker är fullständigt makalöst är produktiviteten här! Nog måste väl kvoten upplagda låtar per medlem vara enormt hög här? Och det är ju inte skräp som läggs upp heller... Ser verkligen fram emot "best-of-KR-juryns" listor så man kan upptäcka guldkorn man missat.  :)
DON'T PANIC


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag tillhör nog dom som är alldels för snälla med mina kommentarer! Jag inte så duktig som många
av er andra som är mer halvproffs till rena proffsen på det med inspelnings tekniska detaljerna.
Men det musikaliska som känns rätt för mej kan jag ger.
Som Rattlesnake skriver man orkar alltid inte följa med i allt eller för sin egen musik eller man känner man vill ta lite
paus när det känns mottigt i musikskapandet.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite synpunkter efter att ha läst några postningar..

Alla som aktivt eller då och då kommenterar olika alster,gör det bra och efter egen förmåga och genre intresse.Det är ju alla vi som lyssnar och kommer med tips eller kanske bara säger att detta gillade jag som bygger demoforumet,så all heder till alla för det.Ingen skall känna sig mindre värd eller behöva ha dåligt samvete för lågt demokritik deltagande i demo trådarna - det är helt frivilligt.

En snittdeltagande runt 50/50 kan vara bra att ha som vägledning,förslagsvis.För dom som aktivt postar låtar alltså,det är inte orimligt tycker jag.

Grejen är de som postar låtar och inte skriver nåt i andras trådar,det är där vi har stötestenen..
Ofta är det väldigt kompetenta musiker och mixare.Lek med tanken att dom börjar lyssna och komma med mix/arr tips - då blir ju ett bra forum ännu bättre!

Summasumarum: Vi behöver dom,likaväl som dom behöver oss - annars skulle dom inte posta några låtar här - enkel matematik.Dom är också beroende av vad folk tycker om det dom gjort,likväl som vi alla andra - ett givande och tagande.

Så vi poschar på dom med lite demokvota resonemang,så kanske allt ordnar sig till det bästa,det vore grymt!

Det funkar ju också att länka till denna tråd,om man inte vill kasta sig in i en hetsig debatt:D

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Har varit om denna diskussion förut, tom ett par vändor.

Enklast är att börja med, som föreslagits, att beskriva vad vill "jag" ha för feedback på alstret. Är det mixen, är det låten i sig, är det en akkegura osv osv.
Det andra är att bara kommentera för kommenterandets skull verkar inte vara bra idé, såtillvida inte upphovspersonen just har begärt "släng in en kommentar om vad ni tycker".
Vi lyssnar på väldigt olika genrer, tycker det kommer fram mer än väl här på KR och framförallt tycker jag att toleransen är otroligt mycket större här än på andra forum, inga nämnda, inga glömda.

Demokvota kan vara ett bra instrument i och för sig men då vårt samhälle idag går mer och mer mot att ALLT skall kunna mätas, gör att jag inte är helt positivt inställd till det, i synnerhet då alla kan titta på alla individers mätetal, UTAN att personen har sagt att det är OK. Jag tycker att det vore bättre att demokvotan är något som visas för individen "by default" men i profilen ska det finnas ett tillval typ "visa demokvotan för alla".

Grundläggande frågan är vad syftet med demokvotan är egentligen. Är det för att vi ska hänga ut personer som bara slänger upp egna grejer eller vill vi uppmana dem att inte bara skriva i egna trådar utan även "hjälpa" andra forumister. Det är lite piska och morot det handlar om, känns det som. Piska fungerar ett tag men moroten fungerar nog längre....

Nåja, mycket snuvsvammel blev det men sammanfattat tycker jag att självklart borde alla ge minst lika mycket som man får, men det är inte alltid så lätt. (och jag är inte där än...)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej grabbar!
För jämställdhetens skull känner jag att jag som tjej måste slänga in nåt här också ;)
Själv tycker jag att jag fått bra, konstruktiv kritik men ändå väldigt uppmuntrande kommentarer av er här! Eloge till er!
Det är ju bra om kritiken kan användas till att utveckla demon, så att försöka kommentera på rätt nivå är bra! Man kanske kan ge en liten vink när man lägger upp sin demo om vad man vill få synpunkter på.

Som oerfaren nybörjare tycker jag att det är kul och lärorikt att lyssna på andras demos, och jag känner också att det är svårt att ge konstruktiva kommentarer på mixning och sånt- allt man kan är att lyssna och gå på vad man tycker helt enkelt! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
jag tror att folk kan känna sig avskräckta från att kommentera pga den stundom höga nivån hos vissa här!

Det är inget jag vill ändra på eftersom det är shysst med bra genomtänkta kommentarer... men tror tyvärr att det finns en baksida (har själv känt av det...)


vet inte vad jag ville säga med detta .... :ph34r: :ph34r:


----

en annan grej också...

Det är svårt dethär med att inte bara styka medhårs... utan faktiskt ge vettiga kommentarer!
Har lite svårt för det själv ibland, skriver typ bara "sketa bra, najs gura......... gillar arret...... :wub:..... kör på i denna stil"
visst kan det ibland vara kul att få sådana kommentarer, men eg. är det ju mycket shysstare att få en riktig recention med plus o minus...
vet själv när man får ohämmat positiva kommentarer efter livespelningar... man vet själv att det är massa saker som är rätt halvkassa, men folk säger inget, de bara stryker en medhårs... faktiskt inte så kul  :unsure:

När jag väl försöker att inte stryka medhårs, brukar det resultera i en smärre roman där jag figursågar hela låten och gör femtielva anmärkningar om vad jag anser skulle kunna bli bättre...
då är det rätt trist att inte få respons, finns endel som bara läser "medhårs-strykarna" och skriver ett svarsinlägg i stil med "TACK ALLA; NI ÄR SÅ SNÄLLA SOM ÄLSKAR MIN LÅT :wub: ...... "
alltså, skiter i oss som försöker engagera oss och verkligen vill hjälpa till ... första gången känner man sig lite trött bara... men efter några gånger blir man bitter och jävligt less på allt :(

Alltså, menar på inget sätt att de ska ändra låten efter mina idéer (det är ju trotsallt deras låt!) , men jag skulle iaf önska att de svarade på min kritik, det är vanligt gott hyfs !


Ha det bra :)

/ Illuminerade knätofsfarbrorn
« Senast ändrad: 30.03.2008, 18:50:19 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
En idé kan ju vara att ta fram någon form av mall där man enkelt betygsätter eller komenterar. ex orginalitet, prod. osv osv. Det behöver ju inte vara så komplicerat men det kanske skulle få mer folk (inklusive mig själv) att skriva några rader.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
En idé kan ju vara att ta fram någon form av mall där man enkelt betygsätter eller komenterar. ex orginalitet, prod. osv osv. Det behöver ju inte vara så komplicerat men det kanske skulle få mer folk (inklusive mig själv) att skriva några rader.

Hm, jo kanske skulle vara nått :)

men däremot tror jag INTE på varianten "radio buttons" :

orginalitet :                            1 () (*) () () () 5
musikalisk klass :                    1 () () (*) () () 5
naivitet :                                1 () () () () (*) 5
shyssthet :                             1 () () (*) () () 5


Utan, skirvna kommentarer passar nog bäst :D


var med på ett fotoforum förut, där man fick ge betyg 1-5 och sen skriva en kommentar.... men tyckte aldrig betygen var så vettiga
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej tror skrivna är bäst.... :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Näää, kan vi inte börja tonsätta vår kritik? Typ sjunga att:

"Whoaaa, trummorna låter lite EZ
Och refrängen är lite cheezy
Mixen låter perfeeeeeekt
Men variation vore kääääckt"

[gitarrsolo]

blargh



Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
ja, vad har jag att säga om detta då...

Diskussionen i sig är bra, men risken finns att det utmynnar i nån slags prestationsångest. Jag kommer att fortsätta kommentera på mitt sätt, vilket inte innebär särskilt mkt konstruktiv kritik på hur mixning och grejer kan göras bättre -eftersom jag inte har det kunnandet. Men jag ger nån kommentar då och då i allafall, efter min förmåga.

Sen är det ju så att många är väldigt duktiga att kommentera, vissa är sämre. Det är ett fritt forum och visst ska man bete sig mot andra såsom man själv vill bli bemött, vill man ha kommentarer så får man kanske engagera sig lite i att svara andra. Och att svara på de kommentarer man får.

Andemeningen med denna diskussion är ju att få igång kommenterandet (och höja nivån..?? Isf får inte jag va med  ;) ) men det KAN vara så att det blir tvärtom när det lyfts fram och många går som katten runt het gröt?

Vi är alla del av samma trevliga forum och vi får förutsätta att alla drar sitt strå till stacken, på sitt eget egensinniga sätt -det gör jag och det tänker jag fortsätta med. Jag kanske t o m ger nåt som kan uppfattas som en ryggdunkning här och där  ;)


//tillägg: Tänkte på en till sak: dessa "vissa" som är dom som utlöst denna diskussion, ta det snacket i ett pm då direkt med de "berörda"? Är inte det bättre än att peka ut här utan att peka direkt liksom? Det är bra åsikter för övrigt som kommer ut av detta tycker jag men i just det fallet tycker jag att man kan ta det direkt med den det berör.
« Senast ändrad: 30.03.2008, 21:04:24 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fast det är väl rätt bra med en allmän diskussion....då får du "dessa" en chans att tänka till utan att det behöver bli tjafs :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol