Kontrollrummet

Hur stor del av musiken i din mp3-spelare är olaglig?

Omröstning

Hur stor del av musiken i din mp3-spelare är olagligt nedladdad?

100%
10 (23.8%)
75%
16 (38.1%)
50%
3 (7.1%)
25%
3 (7.1%)
0%
10 (23.8%)

Antal personer som röstat: 40

Omröstningen har avslutats: 27.03.2007, 13:36:21

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Inspirerad av frågeställningen på ett annat forum tänkte jag att vi kunde göra en snabb och högst ovetenskaplig undersökning! Kom igen, rösta ärligt!



Utloggad Signert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
    • Swedish For Beginners
Tidigare var det lagligt att kopiera en skiva av någon man känner, är det fortfarande det, eller har det ändrats?


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Tidigare var det lagligt att kopiera en skiva av någon man känner, är det fortfarande det, eller har det ändrats?
Det är fortfarande lagligt.


KillwithSkill

  • Gäst
0% i min 80GB iPod och G5/iTunes! Men i min pc har eller hade jag nog runt 30k låtar. Fast jag slängde rubbet igår. Knökfullt på hårddisken. Det har växt på den partitionen i flera år.
Fast jag vet inte. Det är sällan man lyssnar på musik. Laddar ner mest för att få nån hint om nåt. iPoden ångrar jag att jag köpte. Det låter verkligen skit om mp3 och aac och och allt jävla hittepåformat och mer skit kommer det säkert.


Utloggad tsmalmbe

Jag har ingen mp3-spelare, men jag har däremot en dedikerad (full) 80GB hårdskiva för Brucelegs.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tidigare var det lagligt att kopiera en skiva av någon man känner, är det fortfarande det, eller har det ändrats?
Det är fortfarande lagligt.
Tror det är fel, om jag inte minns dåligt.
Man fick kopiera egna skivor för eget bruk, alltså spela in sin egen CD på band för att ha i bilen, eller göra en CD-kopia för dito ändamål. Däremot inte kopiera någon annans CD, eller dela med sig av egna CD till andra att kopiera. Inte heller spela offentligt etc.

Just nu är det 0% olagligt innehåll i min spelare. Den är full med Muse.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Runt 50% skulle jag gissa. Har rippat väldigt många av mina egna skivor men de är klart att man laddat ner eller fått skivor av kompisar ibland.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag köper inte mp3. jag gör dom själv, eller tankar direkt.. :)
köper däremot många vinylskivor. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ska också säga att det som finns på min iPod är det som finns i mitt iTunesbibliotek, och där har jag inte brytt mej om att lägga in särskilt många av mina CD-skivor eftersom det bara tar onödig plats på hårddisken... Så på det sättet säger det ju inte så mycket om man har 25% eller 75% "olaglig" musik på iPoden, liksom, det kan ju vara precis lika många (eller få) låtar ändå. ;)


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Är det olagligt att ladda hem skivan om man redan har kjöpt den?  :o  :D


Utloggad Rock Strongo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
  • EZ Drummer is the shit!
    • Visa profil
100%

Fast jag anser att jag med marginal har dragit mitt strå till den kapitalistiska stacken. Jag har lätt köpt fler än 2000 skivor i mina dar. Jag köper fortfarande en del vinylplattor och går på en massa konserter. Därför laddar jag ner utan dåligt samvete.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Håller på att rippa min CD-samling till iTunes i min MacBook Pro och övriga datorer i hushållet. Ca 700 skivor, kommit till "M" nu :) Därefter tänker jag bara lägga in ny-inköp samt musik som folk distribuerar lagligt gratis (tex kanske en och annan hit från detta forum...). 

Således 0% olagligt. Jag tycker faktiskt att det är mycket roligare att lyssna på musiken när man vet om att man köpt skivan samt kan ta fram och titta på den... Men det är jag det.

Å andra sidan har jag laddat hem en och annan ful-MP3 till min PC, men då nästan uteslutande låtar som skall plankas för att kompa någon sångare/sångerska. De där låtarna brukar försvinna fort som attan från hårddisken för att inte ta upp onödig plats. Alternativt så köper jag CDn sen om jag tycker det är värt att lyssna på. Och då åker den tillslut till iTunesbiblioteket ovan.

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
100%

Fast jag anser att jag med marginal har dragit mitt strå till den kapitalistiska stacken. Jag har lätt köpt fler än 2000 skivor i mina dar. Jag köper fortfarande en del vinylplattor och går på en massa konserter. Därför laddar jag ner utan dåligt samvete.
Så om man köpt en CD med Madonna, så kan man ladda ner en CD med Eminem - just för att man redan betalat CD:n med Madonna?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag svarade 0%, eftersom jag inte har och inte tänker skaffa någon MP3-spelare. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag har en mp3-spelare. Det är en ganska stor makapär som bland annat även fungerar som kommunikationsverktyg, inspelningsstudio, videospelare och ordbehandlare.

Den är till och med bärbar, om man bara kopplar ur den först och inte har ryggproblem.

Jag svarade 75%, mest för att jag inte vill erkänna att det nog ligger närmre 100%.
blargh


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Tror att jag typ har en nedladdad låt i den nu, så 0% kändes klart närmast... :) Och om man kollar i musiksamlingen i stort, så är det inte heller många procent som är fulnedladdade. Jag gillar CDs, och i min värld är mp3or bara till för att kunna lyssna på jobbet eller "på språng", eller för att nån enstaka gång kolla in nån ny och intressant artist innan man köper...

Är det olagligt att ladda hem skivan om man redan har kjöpt den?  :o  :D

Nej, det kan det väl ändå inte vara. Har man betalt för musiken så har man ju!
Har just nu problem eftersom min nya favoritskiva (Placebo "Meds") är kopieringsskyddad, så jag har inte lyckats rippa den... (Tips mottages tacksamt via PM! ;))


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag svarade 75%, mest för att jag inte vill erkänna att det nog ligger närmre 100%.

Word
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Nexustwins

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
  • Fl-nerd
    • Visa profil
    • Nexustiwns.com
Beror på vad som bedöms lagligt och icke lagligt, kan direkt säga att all min musik i mp3:n är nedladdad. Men det betyder inte att jag inte har orginal cd:n hemma. Går helt enkelt snabbare att ladda hem filerna än att rippa och grejja med massa namn osv...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Beror på vad som bedöms lagligt och icke lagligt, kan direkt säga att all min musik i mp3:n är nedladdad. Men det betyder inte att jag inte har orginal cd:n hemma. Går helt enkelt snabbare att ladda hem filerna än att rippa och grejja med massa namn osv...

Fast är det så med all musik? Jag har ganska så ofta svårt att hitta den musik jag lyssnar på, men jag kanske använder fel P2P-program... Och namngivningen av filerna vid rippning sköts ju automatiskt om det inte är nån alltför obskyr skiva.

Edit: Oj, börjar jag närma mig gränser för vad man får skriva om här tro? Det är i mitt fall fortfarande skivor jag redan har som jag pratar om, t.ex. ovan nämnda Placebo-skiva med sitt idiotiska jävla kopieringsskydd.
« Senast ändrad: 20.03.2007, 16:05:55 by android »


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Tror att jag typ har en nedladdad låt i den nu, så 0% kändes klart närmast... :) Och om man kollar i musiksamlingen i stort, så är det inte heller många procent som är fulnedladdade. Jag gillar CDs, och i min värld är mp3or bara till för att kunna lyssna på jobbet eller "på språng", eller för att nån enstaka gång kolla in nån ny och intressant artist innan man köper...

Är det olagligt att ladda hem skivan om man redan har kjöpt den?  :o  :D

Nej, det kan det väl ändå inte vara. Har man betalt för musiken så har man ju!
Har just nu problem eftersom min nya favoritskiva (Placebo "Meds") är kopieringsskyddad, så jag har inte lyckats rippa den... (Tips mottages tacksamt via PM! ;))

Det är olagligt att ladda ner en kopia av sin köpta skiva om kopian du laddar ner bryter mot upphovsrättslagen alltså är så kallad "on demand" (att du kan tanka den när som).
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Skulle tro runt 5-10% på 8gb.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jag svarade 0%, eftersom jag inte har och inte tänker skaffa någon MP3-spelare. ;)

Men doh så sabbar du ju statistiken.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Jag svarade 0%, eftersom jag inte har och inte tänker skaffa någon MP3-spelare. ;)

Men doh så sabbar du ju statistiken.

Duden har rätt. Claes, för att lösa detta smidigast och billigast: Beställ följande MP3-spelare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15180 . 86 spänn - billigare kommer du inte undan! Lova seda att inte lägga in nåt på den.

:)

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag svarade 0%, eftersom jag inte har och inte tänker skaffa någon MP3-spelare. ;)

Men doh så sabbar du ju statistiken.

Duden har rätt. Claes, för att lösa detta smidigast och billigast: Beställ följande MP3-spelare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15180 . 86 spänn - billigare kommer du inte undan! Lova seda att inte lägga in nåt på den.

:)
Han kan ju ta en prenumeration på Ill Vetenskap oxå! ;)


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
ca 10% skulle jag gissa... jag rippar alla mina cd skivor till mp3 och har på en hårddisk och mycket av det har jag även på min mp3 spelare... några få album som är olagliga eftersom jag inte köpt dem ännu.
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Jag har en mp3-spelare. Det är en ganska stor makapär som bland annat även fungerar som kommunikationsverktyg, inspelningsstudio, videospelare och ordbehandlare.

Den är till och med bärbar, om man bara kopplar ur den först och inte har ryggproblem.

Jag svarade 75%, mest för att jag inte vill erkänna att det nog ligger närmre 100%.
:D
att leva är att dö


Burnin Sven

  • Gäst
Har ingen lyssnar nästan aldrig på musik i alla fall inte på eget initiativ utom då på amatörmusik på olika forum runt världen för det är både givande och intressant. Försöker göra egen helt enkelt, sliter för tillfället med senaste remixen från Real World tävlingen en afrikansk låt med Angelique Kidjo.
Göran


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
75% skulle jag tro, men det är inte mycket på min lilla leksak på 128 mb haha  :)


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Just nu är det 0%. Men visst nån enstaka låt smyger sig in ibland. Men för det mesta så rippar jag av mina köpta skivor.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Är det olagligt att ladda hem skivan om man redan har kjöpt den?  :o  :D

Bra fråga faktiskt! Jag har oxo funderat på det, eftersom man har en massa på vinyl och inte har lust att köpa allt på CD,,  Att kopiera polarens CD är det ok då? Jag har ju pröjsat för skivan en gång?

Eller de CD jag blev av med när min bilstereo stals? Jag har ju kvar fodralen..


Och om jag fortsätter att vara lite filosofisk.. Läser man de vilkoren som finns med på en CD så finns det ju inte en chans att kunna följa det. Samma med DVD-filmer. Att inte få låna ut den?! Att inte få låna ut en CD? Hur funkar det med begagnat? Får man sälja sin CD, egentligen? Om jag skall hårddra det och tolka det lite för "hårt" så är CD'n för privat bruk, d.v.s. bara för den som köpt den.


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Är det olagligt att ladda hem skivan om man redan har kjöpt den?  :o  :D

Bra fråga faktiskt! Jag har oxo funderat på det, eftersom man har en massa på vinyl och inte har lust att köpa allt på CD,,  Att kopiera polarens CD är det ok då? Jag har ju pröjsat för skivan en gång?

Eller de CD jag blev av med när min bilstereo stals? Jag har ju kvar fodralen..


Och om jag fortsätter att vara lite filosofisk.. Läser man de vilkoren som finns med på en CD så finns det ju inte en chans att kunna följa det. Samma med DVD-filmer. Att inte få låna ut den?! Att inte få låna ut en CD? Hur funkar det med begagnat? Får man sälja sin CD, egentligen? Om jag skall hårddra det och tolka det lite för "hårt" så är CD'n för privat bruk, d.v.s. bara för den som köpt den.

Det borde medfölja öronproppar eller helslutna lurar så att sambo eller annan inneboende inte hör vad man spelar upp  :unsure:
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Olagligt nedladdad? Menar du som tex på Direct Connect, Limewire eller något torrent program så måste jag säga att jag laddade mycket förr i tiden men kvaliten va alltid skit och utbudet super kommersiellt, så jag började köpa mp3or istället, dom kostar ju nästan ingenting.

0%  :rolleyes:


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Mp3 är ett kraftigt underskattat format, åtminstone på musiker/studiorävs-forum.

På själva frågan har jag inte en aning... kanske... få se nu... nä, i iPoden är nog allt lagligt.


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
4,14 GB är egna skivor
1,57 GB är rippade från pappa eller biblioteket
0,85 GB är olagligt nedladdat material.

De återstående 0,07 GB är lagligt nedladdat material (typ nätskivor alltså).
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix