Kontrollrummet

Harmonica mike - Safe and sound

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Safe and sound
Artist:Harmonica mike
Kompositör/text:Hm
Prod/mix:Hm
Ev,medverkande:Nope,just me so far..Tigger nog in en kvinnlig röst på kör.. Samt gura nisse..
Status:Skiss
Format:mp3
Tillverknings år:2008

Hej.
Donat lite idag med en gammal skiss från i höstas.Sången är bara blarr text än så länge..Jag har mycket risig hals så det dröjer innan jag kan sätta den.

Frågan är då,håller detta - eller är det för smörigt?
Funkar liret,och grov mixen?
Ta bort lägga till nåt?

Ja ni vet,SÅGA PÅ!

Mvh
Micael


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jadå, den här hade nåt, skön låt, jag satt och gungade med, bra tecken  :D Mixen uttalar jag mig i vanlig ordning inte så mkt om, lite grötigt där i botten bara  ;) Vad det gäller kör så är det bara att hojta till om du vill ha doahjälp  :) Lägga stämmor är alltid kul!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Klassisk ballad modell amerikansk. Gillas. Kul att höra dig spela annat än blues på munspelet.

Sången däremot är jag tveksam till. Och inte eventuell halsont då utan mer arret. Nu upplever jag låten som att två Micael tävlar om att sjunga lead. Nöj dig med den ena tycker jag och sen traditionella körer istället. Och som du själv sagt, helst av någon annan.

En pyttedetalj: Det lät väldigt konstig att orgel började samtidigt som trummorna i introfillet. Vänta med orgeln till ettan istället. Inga andra konstigheter i liret tycker jag. Kanske att vila med orgeln ibland för att skapa dynamik eller öka med extra piano, gitarr etc i refrängerna.

Gott. Jobba på.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jadå, den här hade nåt, skön låt, jag satt och gungade med, bra tecken  :D Mixen uttalar jag mig i vanlig ordning inte så mkt om, lite grötigt där i botten bara  ;) Vad det gäller kör så är det bara att hojta till om du vill ha doahjälp  :) Lägga stämmor är alltid kul!

Åsa:
Ja du är självskriven på denna.Jag tänkte skriva det i trådhuvudet.. :) Det blir kul!
Jag skall bara bli frisk i halsen så jag kan sätta leaden..Samt infoga ett stick å klippa in en sångrunda till..
Kul att du gillade den..

Hör av mig när det börjar närma sig..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klassisk ballad modell amerikansk. Gillas. Kul att höra dig spela annat än blues på munspelet.

Sången däremot är jag tveksam till. Och inte eventuell halsont då utan mer arret. Nu upplever jag låten som att två Micael tävlar om att sjunga lead. Nöj dig med den ena tycker jag och sen traditionella körer istället. Och som du själv sagt, helst av någon annan.

En pyttedetalj: Det lät väldigt konstig att orgel började samtidigt som trummorna i introfillet. Vänta med orgeln till ettan istället. Inga andra konstigheter i liret tycker jag. Kanske att vila med orgeln ibland för att skapa dynamik eller öka med extra piano, gitarr etc i refrängerna.

Gott. Jobba på.

Wernis:
Härligt att höra att du gillar den..Jo orgeln går ju att snygga till för lite dynamik feelingen..Tar bort den ur introt..Sången är från i höstas så jag lät den ligga då jag inte har nån röst nu.Kan nog bli bra med annan röst(Åsa:s)mot min..
Vette fanken bara hur jag skall slingra till ett stick? Jag har ju kört alla grundackorden i ceasar..Nåväl,det ordnar sig nog..Jag kan ju alltid sola lite på basen :D
Moon(gura polarn) har hört denna som skiss och ville vara med på ackegura,,synd - du hade gärna fått prova din Takamine(?) på den här..

Nåväl,det går fler tåg.Tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!


Vette fanken bara hur jag skall slingra till ett stick?

Vi hade en fix ide ett tag; la in sticket C# F D G (en takt på varje ackord) i varenda låt. Oberoende av tonart. Det blev alltid fel och alltid bra. Tror det användes på fyra låtar på raken.

Vad är ceasar? Nån jargonggrej som jag missat? C E A Ess osv?

**

Låten är bara gosig o bra. Tipsen fick du från Wernborg ovan, håller med hela vägen:) Kör hårt!

/Bengan

(antar att låtklippet bara ska vara 1.30? Så det inte blev nåt vajsing när du laddade upp).
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kan nog bli bra det där Mike. Bra tips har du redan fått!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Härlig låt! Håller mycket bra tycker jag, gillar den här genren :)

Får lite Springsteen vibbar av munspelet, låter väldigt snyggt! Tycker akkeguran låter bra, behagligt sound på den.
Ska bli spännande att lyssna på nästa version!




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil


Vette fanken bara hur jag skall slingra till ett stick?

Vi hade en fix ide ett tag; la in sticket C# F D G (en takt på varje ackord) i varenda låt. Oberoende av tonart. Det blev alltid fel och alltid bra. Tror det användes på fyra låtar på raken.

Vad är ceasar? Nån jargonggrej som jag missat? C E A Ess osv?

**

Låten är bara gosig o bra. Tipsen fick du från Wernborg ovan, håller med hela vägen:) Kör hårt!

/Bengan

(antar att låtklippet bara ska vara 1.30? Så det inte blev nåt vajsing när du laddade upp).

Bengan:
Jo jag klippte av filen då jag inte hade mer sång på skissen(den är från i höstas sången å munspelet)
resten lirade jag idag..Halsproblems så jag kunde inte skråla in nåt..Ceasar..Ja jag menar alla grundackord i C dur.. :) Det löser sig nog med sticket..Får väl hamra in nåt på moll sidan..
Kul att du gillade den så här långt,jag var lite skeptisk till att det skulle vara för smörigt då jag rockat loss i 15 låtar på raken :D

Nåväl,jag donar vidare.Tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Micael!
Sköna greijer du har på gång här, westernvibbar.
Lite tidigt att komma med sågning eftersom sången ska in på nytt och Åsas stämmor!

+ fanken va snyggt lirande basist du hittat!
+ pianisten är åxå god, kunde höras lite bättre, be in honom i studion
+ munspelsliraren är safe and sound!

- be att ackeliraren stämmer sina guror, låter lite surt nu i intron.

Detta kommer att bli gott bara du får alla delar på plats! :)
Så förtsätt, grönt ljus från Obbnäs!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bengan gbg:
Tack för lyssningen,jag donar vidare med alstret.Jo wernis tröck på lite prylar som skall fixas,samt låten skall bli lite längre..

Max:
Kul att du gillar den.Springsteen på munspel,nja..Han lirar väl så där,detta är toppklass :P :lol:
Det kommer definitvt mer på denna,skall snickra på ett stick och en sångsväng till..sen så..Och lite kvinnliga stämmor via Åsa :)

Johan:
Japp western feeling i låten.Lirade in en grov skiss på ackeguran i höstas.Glömde bort den och öppnade projektet av en slump i helgen då min Eva var i närheten,hon brast ut Gud vad bra - vad är detta? Då blev jag sporrad,lirade lite bas och orgel/piano idag..samt knackade in lite drums...skippade looparna!! Mest pga. att tempot var satt till 135!! Vette fanken hur jag tänkte i höstas.. :wacko:

På första + svarar jag: Min gammel basist från live tiden gav mig lite tips om dämpning med handflatan och lir med tummen,samt att trycka ned tonerna hårdare och närmare banden för att slippa "rassel och skrammel"..Och då blev det så här,med liiite övning före :D

På andra + svarar jag: Rätt grovt lirat pianot kräver nog lite mer samt upp med volymen,tordes inte lägga det så framträdande då det saknas lite i liret - men det kommer..

På tredje + svarar jag: Munspels lirarn sitter hur säkert som helst  :)

På - svarar jag: Guran skall bytas ut.Moon skall lira acke gura på denna.Han hörde skissen i helgen och föll som en fura av sång munspel och min ackegura..Märkligt  :lol: :wub:
Upptäckte att basen var ruskigt ostämd idag..Och jizes,förra låten "polkan" lirades med den stämningen..Pust!
Jag trodde basarna höll stämningen ett tag i varjefall,nu kollas den inför varje lir i fortsättningen!!!

Jag donar vidare med arret då låten verkar funka även utanför familjen/band polare :wub:
Sitter och skriver text nu..

Tack alla för fina kommentarer,jag är er svaret skyldig - det kommer mera på denna var så säkra.

Mvh
Micael


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Detta är inte alls för smörigt. Låter bra om liret också. Sången kanske ligger för högt, men den ska ju ändå läggas om.

Det är nästan så att jag vill ha det lite mer nedstämt och sorgset, typ mindre energiska trummor och basspel, fast då skulle jag nog börja lipa. :D
blargh


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Detta är inte alls för smörigt. Låter bra om liret också. Sången kanske ligger för högt, men den ska ju ändå läggas om.

Det är nästan så att jag vill ha det lite mer nedstämt och sorgset, typ mindre energiska trummor och basspel, fast då skulle jag nog börja lipa. :D

Fidden:
Det kändes lite "bregott" innan jag la på basen,därav mina funderingar kring smöret.. :D
Japp texten är bara blarr än så länge men det finns en tanke som drar det mot "Safe and sound",så det kommer nytt - har nivåerna i minnet.
Inte gråta nu fidden :D,alla är snälla och glada :P :lol:
 
Fast din tanke är inte så dum,depp låtarna har ju skördat stora framgångar genom musik historien.
Funderar på ett stick till låten..Kanske av depp karaktär?..hmmm..Bra ide´Fidden!
Skall se vad som kan göras.

Tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar soundet. Jag gillar verkligen det inovativa basspelet. Det sitter skönt. Att spela närmare halsen har jag också upptäck kan ge bättre ljud från min bas. Munspelet är OK - men törs jag säga att du kan bättre?  :o Det är definitivt hästlängder före Springsteen. Springsten på munspel påminner mig mer om Dylan och Lundell - som även de spelar munspel hellre än bra.

Låten har ritktig potential i mina öron. Åsa och hennes "soul-choir-sisters" ser jag fram mot. Den ingrediensen är perfekt i denna låt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skön låt det här :). Håller väl med wernborg lite angående sången, svårt att bestämma sig för vem man skall lyssna på, antingen enligt hans recept eller minska styrka på överstämman och panorera ut den lite som jämvikt mot orgeln liksom.
Gillade den avskalade inledningen och tror det hade varit snyggt med något mer sådant parti i låten + sång. Skönt munspel som vanligt och pianot sitter där bra. Nä annars tror jag du har alla ingredienser på plats.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar soundet. Jag gillar verkligen det inovativa basspelet. Det sitter skönt. Att spela närmare halsen har jag också upptäck kan ge bättre ljud från min bas. Munspelet är OK - men törs jag säga att du kan bättre?  :o Det är definitivt hästlängder före Springsteen. Springsten på munspel påminner mig mer om Dylan och Lundell - som även de spelar munspel hellre än bra.

Låten har ritktig potential i mina öron. Åsa och hennes "soul-choir-sisters" ser jag fram mot. Den ingrediensen är perfekt i denna låt.

Max B då:
Baseriet,jo jag provade lite mer melodiöst spel istället för "bara" grundtoner..Det haltar väl lite här och där,mest för att jag dämpade/klippte av vissa toner med handflatan- borde låtit dom klinga ut lite längre under vissa delar.Men men,det går ju att fixa.På alla andra alster jag lirat bas så har jag retat mig på strängrassel och "biljud",nu har jag fått en lektion i hur man får det att låta renare - och det märks ju i denna låt..Jag har ju bara lirat bas sedan i somras så man har mycket att lära än..Men det tar sig sa mordbrännarn :)

Munspeleriet,skarp iakttagelse där Maxen(eller så tordes inte dom andra ta bladet från munnen :lol:).
Det haltar lite mest beroende på att jag lirade mot en lite otajt ackegura,ser över det inför final cutten.Tagningen är en och från i höstas..Vidare så tror jag på ett återhållsamt lir med mycke känsla istf "fullrulle" som är mera av mitt signum på munspelet...Springsteen och "company",jag delar samma uppfattning som dig - dom har lite att lära sig.Fast dom är alla bättre låtskrivare än mig,så jag har nog lite att lära mig där.. :)

Kul att du tycker att låten har potencial,det svåra återstår,att frammana samma känsla i blarr sången som ligger nu - till den färdiga texten..Men med Åsa.s hjälp så har vi alla förutsättningar för att få till det. "soul-choir-sisters",skön kommentar.

Tackar för feedbacken Maxb och det kommer mera på denna,tills dess: Hang in there mate!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön låt det här :). Håller väl med wernborg lite angående sången, svårt att bestämma sig för vem man skall lyssna på, antingen enligt hans recept eller minska styrka på överstämman och panorera ut den lite som jämvikt mot orgeln liksom.
Gillade den avskalade inledningen och tror det hade varit snyggt med något mer sådant parti i låten + sång. Skönt munspel som vanligt och pianot sitter där bra. Nä annars tror jag du har alla ingredienser på plats.

/Staffan

Tjenare kompis.
Jo sången ja,bara rester från en skiss/blarr text jag gjorde i höstas.Lät den ligga i sin helhet då jag har en elak halsinfektion som omöjlig gör en bättre tagning.Men det kommer,och då med Åsa som körar..Kommer att bli perrens mot min pipa!

Skitbra ide´om att ta ned intensiteten i ett stick efter munspelet,anammar det direkt! Jag har funderat på nåt stickaktigt men inga ide´r än,nu fick jag en - kanon!
Glad över piano omdömet,jag lirar ju mest blues/rock så det här är lite nya marker för mitt pianolir..
Liiite haltar det här och där men det är ju snabb lirat,så det skall nog gå att få till..

Kul att du gillade det första utkastet,jag donar vidare mot version 2..

Mvh
Micael


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej smörigt blir det nog inte. Din röst omöjliggör det faktiskt. Jag sållar mig annars till de hoppfullas skara. Det känns som att sångmelodin inte är riktigt klar ännu, men det kommer?
 :)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fick lite lite eq vibbar på verserna vilket pasade skitbra
gillar upp lägget o känslan i detta.
med kör o frisk hals sitter detta fint till lägerelden o ölen

tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Egget:
Jorå,sångmelodin blir nog så här..Däremot så är det en sk. Blarr text på låten nu,brukar göra så när jag sätter melodin.Har flunsa som satt sig i luftrören,så jag har ingen sång för tillfället,men det kommer nytt när jag fått ordning på sång apparaten.Sången och munspelet på denna är från en skiss som jag gjorde i september i fjol på ackegura,resten lirade jag i förrgår.
Kul att du tycker att min sång inte låter smörig,var liite orolig ett tag :lol:

Tony:
Kul att höra att du gillade min första skiss på denna.
Jag donar vidare!

Tack till er bägge för kommentarer.

Mvh
Micael


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Skitbra! Låten, instrumenten och sången är alla bra. Fin stämning. Du har en bra röst.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skitbra! Låten, instrumenten och sången är alla bra. Fin stämning. Du har en bra röst.

Tack Bow,den kommentaren värmde gott.Fast jag har fler planer för denna så det kommer uppdateringar så småningom..stick,stämsång,sångvers till etc..
Tills dess, "Hang in there mate".

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lika bra att säga det direkt: Cool låt och känsla som förmedlas. Inte smörigt, som sagt, fast munspelet är lite väl "lent" runt 1 minut och till slutet. Lent, med det menar jag att det pga sin smöriga melodi passar dåligt in med det andra. Fast passar in gör det!

Sånt är ju en fråga om smak. Du låter (rösten) bra som vanligt, precis som man förväntar sig fast texten är lite lustig ;) "blarrsång" eller vad du kallar det.

I vilket fall! Bra låt! Skall bli kul att följa utvecklingen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dado

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jag diggar din låt HM..Gör klart den för den kommer att lägas till min MP3 mapp..
Keep on good work.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid dagens lyssning hör jag ett passande stick med Am, växlar till Em, sen F och slutligen C, en till två takter per ackord, kanske repriseras (troligen är det Van Morrison som ger mig den passagen i huvudet).

Sen hör dessutom att ett sparsmakat elgura-komp med små licks mellan ackorden och några toner här och där kan passa väldigt bra in. Men jag ska väl inte sticka ut hakan och föreslå mig själv i sammanhanget, för det finns andra som kan göra det bättre och som kan ha tid och så där...  B)

Skön låt!
« Senast ändrad: 29.03.2008, 10:16:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
skön låt det här
och svar på din fråga är. jepp det här låter bra och inte alls mesigt. go HM go
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
btw ville du ha gura,,n på det här ? eller en nisse  :)
mvh.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vid dagens lyssning hör jag ett passande stick med Am, växlar till Em, sen F och slutligen C, en till två takter per ackord, kanske repriseras (troligen är det Van Morrison som ger mig den passagen i huvudet).

Sen hör dessutom att ett sparsmakat elgura-komp med små licks mellan ackorden och några toner här och där kan passa väldigt bra in. Men jag ska väl inte sticka ut hakan och föreslå mig själv i sammanhanget, för det finns andra som kan göra det bättre och som kan ha tid och så där...  B)

Skön låt!

Fan vad schysst Maxen med tipset om sticket..Jag var inne på Am,men sen låste det sig..Ser en öppning här testas definitivt. Min låtskrivar polare Josse(gitarr lirare) var oxå inne på elgura licks när han hörde alstret nu i veckan.Jag hade snöat in på ackegura eftersom jag har det i introt(dock skall det liras om),så du är inte helt fel ute med elgura tipset. Du hade mer än gärna fått vara med på denna då jag hört din gura,men jag har ju redan lovat polarna så..

Roligt att du och alla verkar gilla grund ide´n..Lirade in ett utkast på ackegura munspel och sång i höstas,men glömde av nån anledning bort det hela..Öppnade projektet av en slump och hörde vad som skulle kunna göras för att få det "bättre"..Så kan det vara,låtarna kanske behöver få ligga till sig lite ibland..

Tack för bra tips..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
btw ville du ha gura,,n på det här ? eller en nisse  :)
mvh.

Oj Ola..Guran på den här..Vilket erbjudande! Jag har dock lovat Josse(min gura och låtskrivar polare)att testa lite elgura på denna..

Ditt lir skulle suttit som en smäck!!

Kul att du gillar den,får se hur det blir i slutänden - ibland så kan det smyga in lite "kill your darlings" i mina alster..

Fantomen kan också lira,men inte som Guran :D :lol:

Tack för kommentaren Ola,kul att du gillade den.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lika bra att säga det direkt: Cool låt och känsla som förmedlas. Inte smörigt, som sagt, fast munspelet är lite väl "lent" runt 1 minut och till slutet. Lent, med det menar jag att det pga sin smöriga melodi passar dåligt in med det andra. Fast passar in gör det!

Sånt är ju en fråga om smak. Du låter (rösten) bra som vanligt, precis som man förväntar sig fast texten är lite lustig ;) "blarrsång" eller vad du kallar det.

I vilket fall! Bra låt! Skall bli kul att följa utvecklingen.


Hej Per.
Jag håller med dig om munspelet.Nu är det ju bara en tagning så det går att utveckla.Första delen på munspels solot låter hyfsat,drar på med sång eller piano på den andra rundan och moll partiet.
Jo texten är ju en sån där ide som kommer direkt utan förberedelser,rec och pang på utan text ide´..
Spontant bara,mest för att hitta känslan i melodin. Men som genom ett under så finns temat "Safe and sound",så jag har spunnit vidare på det och har nu hela texten som jag "blarrar" här..
Risig pipa så det dröjer innan jag kan sätta den.

Coolt att du också gillar den,alla verkar falla för den här.Skitkul,nu skall jag bara upp till bevis att jag fixar till resten av låten lika bra..

Tack för kommentaren Per.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Inte illa detta! Du kan det du gör helt klart. Munspel och sång tycker jag funkar klockrent. En tjej som sjunger andra versen kanske? Bara en tanke som jag tror skulle funka bra, dock klarar du nog det galant själv annars. Fixa en full version av denna låt nu. En bra låt som passar dig som handen i munspelet :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Mike,
som fd kåntrybasist måste jag ju ge dig högsta betyg för detta - och tack för att vi slapp växelbasen! ;)

Det här låter trevligt, bra stereobredd, lite råmixad känsla dock. Städning i de lägre frekvenserna behövs och lite mera luft på trummorna. Ska vi gissa att du använt ett Ez vintage-kit? Lite mera rum på trummorna skadar nog inte heller. Men liret är schysst, sitter bra mot basen, som ju är lysande.  B)

Acke, munspel och sång är riktigt bra gjort. Orgeln är lite anonym men låter helt OK. Pianospelet tycker jag låter sämst, lite entonigt som en melodiguide som råkat blivit kvar.

Överstämma är inte fel, men jag skulle hellre vilja ha den på partiet när låten går in i Am.

Leadsången är bluesig i stilen, skulle vilja ha lite mindre lidande, mer laidback. Det finns gott om headroom innan du närmar dig smörsång...

Jag hör också ett stick. Här är mitt förslag:

           |F|Em|Dm|F G|utslag på C
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
min hustru ropar, så detta får bli kort får nu:

Jäkligt bra och kul att höra dig på denna låt! inte smörig tycker jag, funkar bra. däremot vill jag höra mera rytmsektioner, få nån känsla av lite live...

kanske gör nåt lite småfusk och skickar dig, hehe.

skitbra musnepl. det behövs lixom inte mer än så här.

MEN. fimpa tvåstämmiga. du har sån bra klang i rösten att du skulle kunna välja vilken stämma som helst av dem o det låter bra. ta den mörka tycker jag...ger ett mer ärligt uttryck på ngt sätt...trro jag.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Freddy:
Härligt! Kul att du också gillar det.Japp, Åsa skall med på denna,så det kommer att sitta perrens!
Fast med stämmor då och nåt kör gospel parti kanske,vi får se om jag kan sy ihop ett passande stick..handen i munspelet.. :D



Skallerormen:
Av alla kommentarer jag fått så måste jag säga,din kommentar kring baseriet - värmde mycket gott! Jag har bara lirat bas sedan i somras,så jag har mycket att lära än. Samtidigt är det en fördel att inte veta hur man lirar till olika genre,då blir det mer innotativt.Växel bas,jaha ja - då fick jag en ide till sticket.. :P,närå skojar bara - jag håller mig på den inslagna vägen..

Trummorna: Japp ez och vintage kitet - grund inställning bara och lirat på keys,inga loopar.Tar in tipsen där,samt skruvar lite mer på inställningarna,dammar väl på med lite lättare fills och baskagge stamp där basen slår dubbelslagen..

Mixen: Jo det är bara grundinställt,behövs lite justeringar i de lägre frekvenserna helt riktigt.Orgeln,baskaggen å basen slåss lite sinsemellan..

Sången:Sparar stämmorna till Am reffen,då med Åsa på stämsång..

Pianot:En snabb tagning,lite marigare för mig att lira då jag inte vanligtvis rör mig i denna genre..
Några räkor passar bra,några riktigt usla och otajta,men det skall bli mera och förhoppningsvis bättre.Vidare så skall det in en el gura med licks så pianot kanske får stryka på foten..Om jag inte får till nåt riktigt bra,då prioriterar jag det.

Jag tar in dina tankar om sången,får se om jag kan sjunga den med mindre lidande men samtidigt så är det mycke känsla i den som det är nu.Jag gör hela arret klart så får vi se vad som kommer ut ur pipan.

Sticket:Bli inte förvånad om du känner igen det på final cuten.. :D
Kanon feedback,rattlet mycket tacksam för att du tog dig tid och skrev,mycket uppskattat.

tack till er båda för kommentarer.

Mvh
Micael


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag är alltid svag för dina alster Mike! :)
Skön låt som ska bli än mer spännade att lyssna på när det kommer till det färdiga stadiet. B)