Kontrollrummet

Hjälp jag går sönder

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Nu får ni välja jag orkar inte mer

Jag har maximalt 2500 att av vara för ett ljudkort välj ett åt mig jag ska använda cubase spela in sån acke gura elgura....

Hjälp mig jag orkar inge merrrrrrrrrrr

Är detta bra?


« Senast ändrad: 26.03.2008, 15:32:39 by ante »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Echos kort är helt ok. De har varit med länge och vet vad de pysslar med. Inte samma klass som RME, men definitivt bra ljudkort. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Echos kort är helt ok. De har varit med länge och vet vad de pysslar med. Inte samma klass som RME, men definitivt bra ljudkort. :)


Vet inte vad RME är iofs....är detta ett schysst kort MOTU 828 MKII


freddy

  • Gäst
Echos kort är helt ok. De har varit med länge och vet vad de pysslar med. Inte samma klass som RME, men definitivt bra ljudkort. :)


Vet inte vad RME är iofs....är detta ett schysst kort MOTU 828 MKII


Jag har ett MOTU MK3 som ligger på posten och väntar på mig. Hoppas det är bra :)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Echos kort är helt ok. De har varit med länge och vet vad de pysslar med. Inte samma klass som RME, men definitivt bra ljudkort. :)


Vet inte vad RME är iofs....är detta ett schysst kort MOTU 828 MKII


Jag har ett MOTU MK3 som ligger på posten och väntar på mig. Hoppas det är bra :)

Åhh Fred vad jag kännde att du svarade på min fråga där ;-)


Utloggad tsmalmbe

Vet inte vad RME är iofs....är detta ett schysst kort MOTU 828 MKII

Jag har ett 828mk2 (firewire), och det är en smidig lösning på alla sätt. Jag uppskattar det att hörlurarna och monitorerna har skilda utgångar (och skilda volymer!), att ingångarna har ledstaplar och att man kan använda ljudkortet som mixer utan att ha datorn på. Dessutom kan man expandera det med 8/8 kanaler till via ADAT.

USB-varianten har jag hört kakkabajs om, och problemet är då just USB, inte kortet i sig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
MOTU gör också bra ljudkort, så det är säkert inga problem. Jag har sett folk gnälla lite på MOTU:s preampar ibland, men de är nog över genomsnittet i alla fall. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

Nu får ni välja jag orkar inte mer

Jag har maximalt 2500 att av vara för ett ljudkort välj ett åt mig jag ska använda cubase spela in sån acke gura elgura....

Hjälp mig jag orkar inge merrrrrrrrrrr

Är detta bra?




Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil

Nu får ni välja jag orkar inte mer

Jag har maximalt 2500 att av vara för ett ljudkort välj ett åt mig jag ska använda cubase spela in sån acke gura elgura....

Hjälp mig jag orkar inge merrrrrrrrrrr

Är detta bra?




Mitt tips är att köpa ett EMU 0404 USB2, det bästa kortet i sin prisklass (2195:-)
Sådär, spring nu iväg och köp det! ;)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

Nu får ni välja jag orkar inte mer

Jag har maximalt 2500 att av vara för ett ljudkort välj ett åt mig jag ska använda cubase spela in sån acke gura elgura....

Hjälp mig jag orkar inge merrrrrrrrrrr

Är detta bra?




Mitt tips är att köpa ett EMU 0404 USB2, det bästa kortet i sin prisklass (2195:-)
Sådär, spring nu iväg och köp det! ;)

Men usb är det bra?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Kolla in TCelectronic's interface. Du får ett genomtänkt koncept där du INTE behöver mer burkar. Direct lyssning är inbyggt osv.

Kanske lite dyrare än du tänkt men det billigaste ligger i närheten.



http://www.tcelectronic.com/DesktopKonnekt6.asp ligger på c:a 2900:-

/ Mikke
« Senast ändrad: 26.03.2008, 16:04:11 by Mikke »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Kolla in TCelectronic's interface. Du får ett genomtänkt koncept där du INTE behöver mer burkar. Direct lyssning är inbyggt osv.

Kanske lite dyrare än du tänkt men det billigaste ligger i närheten.



http://www.tcelectronic.com/DesktopKonnekt6.asp ligger på c:a 2900:-

/ Mikke

Detta är ett bra kort ser riktigt coolt ut. Men är det bra?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är detta bra?
Det duger säkert alldeles utmärkt till det du beskriver att du vill göra.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Detta är ett bra kort ser riktigt coolt ut. Men är det bra?
:huh: Kuggfråga?

Nja...men det kan ju vara bra å veta om det är bra för är det bara coolt så är det ju ingen nytta


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Är detta bra?
Det duger säkert alldeles utmärkt till det du beskriver att du vill göra.

Ok....då är ju frågan thomann tar 2500 för TC kortet.....vad är mest värt att lägga 1800 för Esi kortet eller lägga på 700 för ett flashigt TC kort

Jag har även ett beggat Audiofire 4 för samma summa på g...är dom andra två bättre


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har även ett beggat Audiofire 4 för samma summa på g...är dom andra två bättre
Den frågan kan du säkert stöta o blöta länge till. Tillräckligt bra är tillräckligt bra.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Mitt tips är att köpa ett EMU 0404 USB2, det bästa kortet i sin prisklass (2195:-)
Sådär, spring nu iväg och köp det! ;)

Jag kan skriva under på att det EMU 0404 USB2 är ett helt ok kort eftersom jag själv har använt det felfritt i drygt 2 år.

Dock börjar jag bli sugen på att byta upp mig lite. Motu Ultralite lockar. :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mitt tips är att köpa ett EMU 0404 USB2, det bästa kortet i sin prisklass (2195:-)
Sådär, spring nu iväg och köp det! ;)

Jag kan skriva under på att det EMU 0404 USB2 är ett helt ok kort eftersom jag själv har använt det felfritt i drygt 2 år.

Dock börjar jag bli sugen på att byta upp mig lite. Motu Ultralite lockar. :)
Ska man se detta som en säljes annons  :rolleyes: :P


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Mitt tips är att köpa ett EMU 0404 USB2, det bästa kortet i sin prisklass (2195:-)
Sådär, spring nu iväg och köp det! ;)

Jag kan skriva under på att det EMU 0404 USB2 är ett helt ok kort eftersom jag själv har använt det felfritt i drygt 2 år.

Dock börjar jag bli sugen på att byta upp mig lite. Motu Ultralite lockar. :)

Okej nu har vi tre förslag:

Det flashiga

TC Electronics kortet(dyrast)

EMU 0404 USB2

Esi Dual Fire

Välj ett åt mig


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
TC's preamp är mycket bra så du behöver inte vara orolig för kvaliteten där.

Den STORA fördelen med TC's Konnekt 6 är att du har ett monitor tänkande. Om du ska spela in en sångare så kan du alltså fixa till en snygg lyssning med reverb ( Inbyggt i burken och som alltså inte spelas in utan bara används för lyssning ) i direct lyssningsläge. Alltså ingen latency i den delen av inspelningen. Du behöver inte en extra mixer och reverb för att skapa en bra lyssning för sångaren och dej själv. Med de andra burkarna måste du antingen skicka signalen igenom din DAW ( cubase osv ) och därmed får du latency. Eller så får du bygga en liten lyssnings studio ( mer pengar o mer pengar ). Med TC är du hemma. / Mikke ( som inte jobbar på TC men som äger 3 st TC görkbörkar )

OBS KRÄVER FIREWIRE
« Senast ändrad: 26.03.2008, 16:48:23 by Mikke »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
TC's preamp är mycket bra så du behöver inte vara orolig för kvaliteten där.

Den STORA fördelen med TC's Konnekt 6 är att du har ett monitor tänkande. Om du ska spela in en sångare så kan du alltså fixa till en snygg lyssning med reverb ( Inbyggt i burken och som alltså inte spelas in utan bara används för lyssning ) i direct lyssningsläge. Alltså ingen latency i den delen av inspelningen. Du behöver inte en extra mixer och reverb för att skapa en bra lyssning för sångaren och dej själv. Med de andra burkarna måste du antingen skicka signalen igenom din DAW ( cubase osv ) och därmed får du latency. Eller så får du bygga en liten lyssnings studio ( mer pengar o mer pengar ). Med TC är du hemma. / Mikke ( som inte jobbar på TC men som äger 3 st TC görkbörkar )

OBS KRÄVER FIREWIRE


Ja där sa du en fördel som var en väldigt bra för del.....ja den var riktigt bra...ge mig mer:)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Vad är ditt behov?

Mitt behov är att kunna spela in sång, gitarr.....att kunna göra detta så smärtfritt som möjlig...allt ska flyta liksom. Jag använder mig av cubase och kör klav igenom det och använder pluggar.

Jag vill ha ett enkelt ljudkort som inte krånglar och som jag kan ha i nåt år.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är ditt behov?

Mitt behov är att kunna spela in sång, gitarr.....att kunna göra detta så smärtfritt som möjlig...allt ska flyta liksom. Jag använder mig av cubase och kör klav igenom det och använder pluggar.

Jag vill ha ett enkelt ljudkort som inte krånglar och som jag kan ha i nåt år.
Ska du använda några externa burkar så som kompressor och liknande?
Hur många ingångar samtidigt? Hade du tänkt dig att stereomicka gitarren ta sång på en gång så blir det ju tre ingångar. Jag har kört med ett emu0404 pci i tre år, och jag saknat en till ingång länge. Och de senaste månaderna har behovet ökat ytterliggare.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Vad är ditt behov?

Mitt behov är att kunna spela in sång, gitarr.....att kunna göra detta så smärtfritt som möjlig...allt ska flyta liksom. Jag använder mig av cubase och kör klav igenom det och använder pluggar.

Jag vill ha ett enkelt ljudkort som inte krånglar och som jag kan ha i nåt år.
Ska du använda några externa burkar så som kompressor och liknande?
Hur många ingångar samtidigt? Hade du tänkt dig att stereomicka gitarren ta sång på en gång så blir det ju tre ingångar. Jag har kört med ett emu0404 pci i tre år, och jag saknat en till ingång länge. Och de senaste månaderna har behovet ökat ytterliggare.


Jag har inga externa burkar i övrigt....det jag känner är att jag vill ha ett kort som jag kan ha i ett år eller mer lära mig spela in bättre för att sedan byta upp mig till ett riktigt bra. Så ja....är det värt 800 spänn det dära TC kortet? eller duger dom andra minst lika bra


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fördelen med tc kortet är monitorsektionen, behöver du den??

Det verkar som ESI inte har någon separat volymkontroll på framsidan, utan bara för phones. Medans TC har du kontroll över både monitor och hörlurar.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Fördelen med tc kortet är monitorsektionen, behöver du den??

Det verkar som ESI inte har någon separat volymkontroll på framsidan, utan bara för phones. Medans TC har du kontroll över både monitor och hörlurar.

ja du...behöver man monitor grejen.....kanske kanske inte....ditt tips är emu0404?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fördelen med tc kortet är monitorsektionen, behöver du den??

Det verkar som ESI inte har någon separat volymkontroll på framsidan, utan bara för phones. Medans TC har du kontroll över både monitor och hörlurar.

ja du...behöver man monitor grejen.....kanske kanske inte....ditt tips är emu0404?
Utgå från dina behov, ingen annan kan välja åt dig, bara ge rekomendationer om vad som finns på marknaden.
Skriv ner vad du måste ha, och sen titta på korten som är rekomenderade och har det du söker.

Vissa skulle inte klara sig utan monitorgrejen och skaffa något externt, jag styr mina monitorer från mixbordet, skulle inte klara av att bara styra volymen från mjukvara. Har du monitorer eller kör du med datorhögtalare med separat volymkontroll. Kort sagt, hur styr du datorvolymen idag?
Jag har 0404pci, det är utan preamps och sitter i datorn, det rekomenderar jag inte för dina behov. Isf skulle du behöva något att dra upp mickvolymen och hörlurarna med. Det som är i tråden är 0404usb, är något helt annat. Lyssna på C-W i tråden. Han har använt det mycket och känner till den produkten bättre än vad jag gör.



Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Fördelen med tc kortet är monitorsektionen, behöver du den??

Det verkar som ESI inte har någon separat volymkontroll på framsidan, utan bara för phones. Medans TC har du kontroll över både monitor och hörlurar.

ja du...behöver man monitor grejen.....kanske kanske inte....ditt tips är emu0404?
Utgå från dina behov, ingen annan kan välja åt dig, bara ge rekomendationer om vad som finns på marknaden.
Skriv ner vad du måste ha, och sen titta på korten som är rekomenderade och har det du söker.

Vissa skulle inte klara sig utan monitorgrejen och skaffa något externt, jag styr mina monitorer från mixbordet, skulle inte klara av att bara styra volymen från mjukvara. Har du monitorer eller kör du med datorhögtalare med separat volymkontroll. Kort sagt, hur styr du datorvolymen idag?
Jag har 0404pci, det är utan preamps och sitter i datorn, det rekomenderar jag inte för dina behov. Isf skulle du behöva något att dra upp mickvolymen och hörlurarna med. Det som är i tråden är 0404usb, är något helt annat. Lyssna på C-W i tråden. Han har använt det mycket och känner till den produkten bättre än vad jag gör.



Ja jag kör i dags läget dator högtalare men ska köpa monitorer om en månad, ljudkort först sen monitorer....ja jag får kolla, men jag känner att usb grejen känns lite...ja jag gillar det inte fråga mig inte varför, jag kanske har fel, men jag känner att usb är långsamt...


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Digidesign Mbox, Mbox2, Mbox2pro ...

Vet inte .. jag har ett Mbox2pro som jag är svinigt nöjd med.... Förmodar att det sitter samma saker i ett vanligt mbox, fast med färre in/utgångar .

egna asiodrivers, no latency att prata om alls.. osv osv osv ... skitbra!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Digidesign Mbox, Mbox2, Mbox2pro ...

Vet inte .. jag har ett Mbox2pro som jag är svinigt nöjd med.... Förmodar att det sitter samma saker i ett vanligt mbox, fast med färre in/utgångar .

egna asiodrivers, no latency att prata om alls.. osv osv osv ... skitbra!

Åsså kommer perra med ytligare ett kort...ditt svin ;)
Ja åsså hade jag 2500 å röra mig med...... :)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Men hur är det nu med antal kanaler? Har Emu0404 två fantomatade kanaler för både mik och line men TCelectronic-kortet bara en mic och en line-kanal?

Jag kommer också inom en snar framtid välja mellan eventuellt dessa två ljudkort. 
Edit: Hoppas jag inte stör din tråd ante, jag vill bara reda ut saker o ting. :)
« Senast ändrad: 26.03.2008, 19:15:13 by Memphis »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Men hur är det nu med antal kanaler? Har Emu0404 två fantomatade kanaler för både mik och line men TCelectronic-kortet bara en mic och en line-kanal?

Jag kommer också inom en snar framtid välja mellan eventuellt dessa två ljudkort. 
Edit: Hoppas jag inte stör din tråd ante, jag vill bara reda ut saker o ting. :)

NEj du, jag måste ha vägledning... så låna tråd du :)
« Senast ändrad: 26.03.2008, 20:50:26 by ante »


Utloggad tsmalmbe

gå in på forum.tcelectronic.com och läs om konnekt förrän du bestämmer dig
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.