Kontrollrummet

The Iken Band She's Gone nymix.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
tagit bort länken....... måste nog kröka en jävla massa för att få till det verkar det som :lol: :D
har 70 cl whiskey i barskåpet,och en back bira i kylskåpet,räcker det?? :P


« Senast ändrad: 30.03.2008, 19:16:32 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Riktigt tunggung det här.

Basen - kanon!!!
Gitarrerna riktigt bra
Trummorna är bra spelade men låter Ez-drummer std - slaskigt ambiens med för fjösig virvel.
Sången är lite för mjäkig, skulle behövt lite mera attityd och, för att behålla livekänslan, skulle det kunna vara lite mera burkighet, som att den hade gått igenom ett PA. Tycker den ligger för högt mixad också.

I övrigt är mixen bra, blir lite rörigt i början med tre gitarrer, dock. Likaså blir det tomt när bara en går.




DON'T PANIC


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Riktigt tunggung det här.

Basen - kanon!!!
Gitarrerna riktigt bra
Trummorna är bra spelade men låter Ez-drummer std - slaskigt ambiens med för fjösig virvel.
Sången är lite för mjäkig, skulle behövt lite mera attityd och, för att behålla livekänslan, skulle det kunna vara lite mera burkighet, som att den hade gått igenom ett PA. Tycker den ligger för högt mixad också.

I övrigt är mixen bra, blir lite rörigt i början med tre gitarrer, dock. Likaså blir det tomt när bara en går.





Ang.sången,har fått höra att den var för låg,så jag drog upp den och komprimerade.....
kanske borde den backa lite.....?Och mjäkig är den,''borde'' göras om,men orkar inte....Basen..... Tjaa,vad säger man om Rickenbacker.... :D
Även jag tycker att det är rörigt i början,men hur skall det fixas?har funderat som faan på det.......
EZ.a är mycket riktigt trummis här,virveln finns där,den skall nog upp några snäpp känns det som.
Dock gillar jag det ''tomrum'' som blir i solodelen,bas,trummor och 2 gitarrister som lirar i tur o ordning....... :)
Tack för lyssning ock anmärkningar. :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Tjenare! Det var skönt gung i den här, det är inte min musiksmak egentligen faktiskt alls, men det har jag sagt om mkt här och så sitter jag här och lyssnar och låter mig ryckas med, den ena genren efter den andra! Du sjunger bra, ha lite mer kaxig attack bara, smyg inte på orden utan ta tag i dom, kliv fram på dom, driv låten!

ps. jag tycker INTE sången ska sänkas
« Senast ändrad: 23.03.2008, 14:35:26 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tack!!
Sången låter skit,''borde'' lägga om den,förövrigt är jag ''rätt' nöjd med låten. :)
mixen vill inte funka ordentligt,fattar inte varför faktiskt.... :unsure:
Kul att du lyssnade och gillade..... B)
Låten i sej är bra( jag vet,eget beröm luktar illa)mixen däremot........
fast,det spelar ingen roll om 1000 år.... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
FAN RULLAR PÅ FINT TYCKER SÅNGEN FUNKAR FINT

Bara några avslutfraser på några meningar som känns lite "tillgjorda" sökta.

blir lite trång i gurstallet på verserna kanske ta bort nån eller sänka lite.
bra jobbat.

tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Åke.
Jag kommer inte åt länken..Synd,då jag ville höra vad du gjort i mixen..Be Tsmalmbe om en liten specialare så kan du lägga upp låten här på halvfärdiga..

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Men,testa länken i det första inlägget.........? ^_^
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
FAN RULLAR PÅ FINT TYCKER SÅNGEN FUNKAR FINT

Bara några avslutfraser på några meningar som känns lite "tillgjorda" sökta.

blir lite trång i gurstallet på verserna kanske ta bort nån eller sänka lite.
bra jobbat.

tony
Menar du texten?
den var skitenkel att skriva........ :D
ang.mixen,det är så jäkla svårt att mixa detta,hur jag än gör kommer ''något'' att få stryk.......
basen kontra trummor,sång mot kompguror.....hur faan gör man?
Egentligen?????????????
behöver lite input här...........
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det här svänger ju bra!
Kan nog inte hjälpa så mycket med mixen, är dålig på det själv. Men kanske lite mindre reverb på trummorna och upp något med basen är min gissning :)

Skön låt iaf och mycket bra gitarrspel!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det här svänger ju bra!
Kan nog inte hjälpa så mycket med mixen, är dålig på det själv. Men kanske lite mindre reverb på trummorna och upp något med basen är min gissning :)

Skön låt iaf och mycket bra gitarrspel!
Reverbet kan vara det som spökar,och upp med basen... :D jajamensingen,mer bas åt folket!!
Tack för kommentar och lyssning,tack för berömmet åt mitt gitarrspel,det värmer. :)
Mina HD280 Pro lurar sa upp sej igår...... :ph34r:,så jag kan bara köra via högtalare just nu,jag är inte van att mixa så... :huh:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


jay thomas

  • Gäst
Koolt IKEN!  :)

Men det känns som om det saknas något? Just, en Deep Purple orgel....  ;)

Väldigt bra tryck, kanske lite för mycket men det rockar verkligen fett!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Orgel vore fint ja, fast då måste övriga maka på sig och de kanske man inte vill? Verkar som du är ute efter ett kompromisslöst uttryck, fulla spjäll över allt :D

Mixen ÄR rörig. frågan hur man benar upp?

Hur jag hade testat:

Ta bort reverb på allt som har det. snustorra trummor. Höj trummorna i 400-800 HZ-regionen, där bör med fläsk finnas.

Försök skära gitarrena på en 200 HZ, dock försiktigt så att botten inte helt tappas.

Testa att hitta varje gitarrs "egna frekvens": ställ ett smalt Q-värde på en EQ och svep runt 2-3 Khz...laborera med volymerna på varje gitarr runt, för att se om du kan lägga deras "peakar" volymsmässigt på olika nivåer.


Sången: lite eq, compressor och en gnutta rördist för att låta sju resor kaxigare. bara liiiite lite .) Sen ett svagt delay på, inget reverb.





Ja, jag har egentligen ingen aning. men så hade jag testat :D


Gött flås i denna rockrökare, jag förstår verkligen att du egentligen inte vill göra någon tradeoff på något instrument.


 B) ös på!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


jay thomas

  • Gäst
Emu, jag fuskade lite, har lagt orgel på stycket nämligen...  ;)

Dock har du rätt i att något bör plockas bort eller minskas för att det ska bli lite utrymme.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Orgel vore fint ja, fast då måste övriga maka på sig och de kanske man inte vill? Verkar som du är ute efter ett kompromisslöst uttryck, fulla spjäll över allt :D

Mixen ÄR rörig. frågan hur man benar upp?

Hur jag hade testat:

Ta bort reverb på allt som har det. snustorra trummor. Höj trummorna i 400-800 HZ-regionen, där bör med fläsk finnas.

Försök skära gitarrena på en 200 HZ, dock försiktigt så att botten inte helt tappas.

Testa att hitta varje gitarrs "egna frekvens": ställ ett smalt Q-värde på en EQ och svep runt 2-3 Khz...laborera med volymerna på varje gitarr runt, för att se om du kan lägga deras "peakar" volymsmässigt på olika nivåer.


Sången: lite eq, compressor och en gnutta rördist för att låta sju resor kaxigare. bara liiiite lite .) Sen ett svagt delay på, inget reverb.





Ja, jag har egentligen ingen aning. men så hade jag testat :D


Gött flås i denna rockrökare, jag förstår verkligen att du egentligen inte vill göra någon tradeoff på något instrument.


 B) ös på!

Tack för tipsen!
Har gjort en del av det du säger,fast gurorna skar jag från 100hz,borde vara lite aggresivare altså?
sången,Har ju iofs Vintage Warmer,inte använt den på evigheter.... :o
tar inte gärna bort något,vet inte vad som måste gå i så fall,möjligtvis mellanspels stratan,fast då bllir det tomt på nått sätt.......fan vad svår denna låt är att få till.... :wacko:
det enda reverb som finns är på trummorna,och det är inte mycket.
nå,tillbaka till ritbordet,måste bara ha nya lurar............ :angry:
tack för tips och råd!!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Som genom ett under så hittade jag fram till länken.. :)

Nåväl,jo det är lite grötigt med kompgurorna.Tycker dom har för mycket volym,börja med att sänka dom. Vidare så kanske det funkar med lite skalande i eq:n också,men testa att sänka dom först..Under solo delen där du bara kör en gura så låter det klart bättre..Annars så är det ett grymt sväng i låten,stört skönt lirat på alla plan.Jag tycker trummorna låter bra "lirade",sänker du komp gurorna så kryper dom fram lite mer i ljudbilden..Basen låter grymt!

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Som genom ett under så hittade jag fram till länken.. :)

Nåväl,jo det är lite grötigt med kompgurorna.Tycker dom har för mycket volym,börja med att sänka dom. Vidare så kanske det funkar med lite skalande i eq:n också,men testa att sänka dom först..Under solo delen där du bara kör en gura så låter det klart bättre..Annars så är det ett grymt sväng i låten,stört skönt lirat på alla plan.Jag tycker trummorna låter bra "lirade",sänker du komp gurorna så kryper dom fram lite mer i ljudbilden..Basen låter grymt!

Mvh
Micael
Basen..... Rickenbacker....Det dröjer tills nästa helg innan detta blir fixat,trasiga lurar,arbetsvecka.......
funderar på att lägga om trummorna,orginalfilen är borta........ :blink: har 2 minuter ungefär,resten saknas........
tack för lyssning!!
och visst svänger det,skall bara fixa mixen..... :D
mycket eq verkar det som........ vilken jäkla svårmixad låt.......
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
FAN RULLAR PÅ FINT TYCKER SÅNGEN FUNKAR FINT

Bara några avslutfraser på några meningar som känns lite "tillgjorda" sökta.

blir lite trång i gurstallet på verserna kanske ta bort nån eller sänka lite.
bra jobbat.

tony
Menar du texten?
den var skitenkel att skriva........ :D

hepp sättet o sjunga tar i men litar inte på det så det blir tillgjord istället är nog bara två ställen annrs jättebra
y
att leva är att dö


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
FAN RULLAR PÅ FINT TYCKER SÅNGEN FUNKAR FINT

Bara några avslutfraser på några meningar som känns lite "tillgjorda" sökta.

blir lite trång i gurstallet på verserna kanske ta bort nån eller sänka lite.
bra jobbat.

tony
Menar du texten?
den var skitenkel att skriva........ :D

hepp sättet o sjunga tar i men litar inte på det så det blir tillgjord istället är nog bara två ställen annrs jättebra
y
Jag gillar att vara själv när sången läggs,just denna kväll var min sambo hemma,hon dissar alltid min musik o min sång,och att sjunga med henne i huset var verkligen skitsvårt,resultate blev därefter..... :ph34r: när man alltid får höra att det man gör suger,är det inte lätt...... :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Skönt och tungt gung. Mixen känns väl rätt obalaserad som det är nu. Mycket som slåss om utrymmet, speciellt de tunga gitarrerna som är L/R panorerade stör lite i lurar. Jag vill ha ett mycket tightare sound, har du jobbat tillräckligt med kompssorn med de olika instrumenten? Kan även vara en idé att kika över nivåerna samt skära lite i lowmid.

Trummorna är tråkiga ezdrummer/fills.

Stundtals snyggt gitarrspel. Men framförallt gillar jag nog mest sången.

Keep it up!
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag kan som sagt inte göra ett enda skit med denna förrän nya lurar har inköpts.har hittat delar av trumfilen,skall mixa o trixa med resten,men jag kan inte göra det via högtalare,min sambo och mina grannar i nästa radhus skulle bli galna..... :lol: samma sak 100ggr i rad är rätt knäckande.............. ;)
ang.sången,nope,den är skit........ :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 .
« Senast ändrad: 04.04.2008, 21:36:27 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972