Kontrollrummet

Inspelning av filer för samarbete.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ibland så funkar det inte vid samarbeten.Man får en fil att dra in i sitt projekt och filen kommer "fel".Det blir en tidsförskjutning,med osynkning som följd.Det kan vara svårt att höra om det handlar om microsekunder.

Finns det nån standard för det?

Kan vi komma överens om en standard, för att samarbets filer ska fungera klockrent i framtiden?

Kanske skulle jag lagt denna fråga under samarbeten,men då det handlar om inspelning så kan vi väl börja här.Och när vi är överens om ett system så kan ju tråden nitas om det är av intresse, i rätt avdelning.
För egen del så startar jag alltid mina inspelningar längst till vänster,locator mässigt sett.
Om jag gjort ett fills/lir mitt i låten så startar ändå filen längst till vänster.
Jag vet inte om det är ett generellt förfarings sätt - men det funkar bra för mig.Och hittils har ingen klagat..peppar peppar..

Det kan ju också bero på att vi har olika inspelnings program som ställer till det...vad vet jag.
Nån med större erfarenhet kanske kan reda ut begreppen åt samtliga för undvikande av strul.

Mvh
Harmonica mike






Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
har en känsla av att det hänger mer på noggranheten hos användaren än olika programvaror.
En ljudfil som bouncas ner till en wav o sen dras in i ett nytt program ska inte vara nåt problem om man bara är helt överens exakt vilken startpunkt som gäller.
Tycker man sån är krångligt kan man ju alltid använda startpunkt 0:00:00 oavsett var i låten något händer.


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Lägger man med inräkningen på varje spår blir det enklare att hitta när man tvingas dra på måfå.


KillwithSkill

  • Gäst
Sånt där gör man väl upp INNAN man gör ett samarbete? Och att man har koll på samplingsfrekvens och tempo!


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Spara som broadcast-wave, då sparas tidskoden.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag brukar lägga ett klassiskt inräkningsklick med kantslag utan reverb, av typen " en - två - entvåtrefyr" på en separat kanal. Utelämnar fyran om tempot är högt. Ser till att inräkningskanalen är med vid varje export/nedmix, så gör man det lättare för sina medmusikanter. Man hör tydligt om något är fel när nya spårets inräkning spelas upp med projektets.
Alltid exportera från projektets start, som sagt.
Det skadar inte, tycker jag, att dessutom lägga en blanktakt i början av sina projekt, då MIDI ibland kan ha en förmåga att inte riktigt synka direkt från start.

OT
Det värsta jag har varit med om var när jag bollade filer med en kille i USA. Han la på sina spår på en rullbandare och mixade bara ned spåren därifrån han började spela. Tog sin tid att för varje spår komma fram till att klistra in spåret vid position xx:yy:zz, och pitcha 23,4 cents för att det skall stämma låten ut... :wacko:

DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Spara som broadcast-wave, då sparas tidskoden.


fan skit smart visste bej detta ,, tackar
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Tycker man sån är krångligt kan man ju alltid använda startpunkt 0:00:00 oavsett var i låten något händer.

Det här fungerar garanterat. Och alla extra nollor som kommer till till wav-filen där det är tomt, kan man eliminera med att packa filerna med zip eller rar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker man sån är krångligt kan man ju alltid använda startpunkt 0:00:00 oavsett var i låten något händer.

Det här fungerar garanterat. Och alla extra nollor som kommer till till wav-filen där det är tomt, kan man eliminera med att packa filerna med zip eller rar.


Håller med, brukar göra så oftast och så länge folk mixar ner sina spår rätt sp innebär det aldirg problem.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ibland så funkar det inte vid samarbeten.Man får en fil att dra in i sitt projekt och filen kommer "fel".Det blir en tidsförskjutning,med osynkning som följd.Det kan vara svårt att höra om det handlar om microsekunder.
[...]

Jag har bara varit med om det du beskriver när ljudfilen kommit i nåt komprimerat (destruktivt) format, som mp3. Det verkar som om de formaten inte är så rädda om timingen, utan tycks knapra lite godtyckligt i början/slutet.

Med filer i wav eller andra losslessformat har det däremot alltid klaffat perfekt.

Kontentan av det är väl att vill man skicka samarbetsfiler över nätet och få ner storleken så gör man bäst i att köra icke-destruktiv komprimering (vanlig filpackning alltså). Min erfarenhet är att RAR gör ett bättre jobb än ZIP när det gäller ljudfiler.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Suveränt boys!

Har har vi en bra grund för hur samarbets filer bör se ut.Om du inte har något emot det tsmalmbe,så lägg tråden i samarbeten och nita den om du tycker att det är relevant.

Perfekt att kunna hänvisa till när vi ska skicka filer,mången tack.

Mvh
Micael