Kontrollrummet

bakåtsträvare??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kvist

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • the official asylum
Nu har jag:
1st1010lt
yamaha mixer med 8st micpres (kommer inte ihåg namnet på den nu) som jag bara använder preampsen på.

Jag börjar tröttna på att sitta å stirra in i skärmen å pilla med musen när jag mixar.
Funderar därför på att utöka med 2st delta 1010lt till samt ett mixerbord i stil med behringer mx8000/9000.

Är det nån annan här som kör en sån setup?
Är jag en hopplös bakåtsträvare?

//daniel


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vill du ha mer brus och sämre ljud, så är det väl helt rätt att göra så - men annars skulle du kanske snarare fundera på någon sorts kontrollyta som kan styra din DAW i stället... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Om du vill mixa helt analogt så behöver du ju en drös kompressorer, eq's, reverb, effektprocessorer etc. också. Annars blir det ändå att sitta och pilla på skärmen..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad kvist

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • the official asylum
Jag har en focusrite kompressor och ett reverb.
Helt analogt behöver det ju inte va. Det är väl inte otänkbart att kombinera de två världarna på ett trevligt sätt?

Kul att folk kommer med feedback.
 


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jo..visst går det, men varje gång du byter projekt så måste alla analoga inställningar ändras manuellt. Kanske koppla om i patchbayen, ändra inställningarna på mixen och så vidare.
Jag tycker det är så skönt varje gång man byter projekt att alla parameters ändras av sig självt.
Visst skulle du kunna skaffa tre delta 1010 o mixa manuellt, men då ska du ha ett bord som låter bra. Inte bara preamparna, utan även eq och summeringen och allt annat som spelar roll.
Håll dig borta från behringernborden, nog de sämsta mixarna på marknaden, iaf i de minsta modellerna, behöver inte betyda att det är med de större också, men jag skulle inte chansa.
« Senast ändrad: 22.03.2008, 19:17:41 by Zyan »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag skulle nog rekomendera en kontrollyta, med motoriserade reglar!

Men du behöver förstegen också?  Isf skulle ju en shysst digitalmixer vara något för dig !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jo..visst går det, men varje gång du byter projekt så måste alla analoga inställningar ändras manuellt. Kanske koppla om i patchbayen, ändra inställningarna på mixen och så vidare.
Jag tycker det är så skönt varje gång man byter projekt att alla parameters ändras av sig självt.
Visst skulle du kunna skaffa tre delta 1010 o mixa manuellt, men då ska du ha ett bord som låter bra. Inte bara preamparna, utan även eq och summeringen och allt annat som spelar roll.
Håll dig borta från behringernborden, nog de sämsta mixarna på marknaden, iaf i de minsta modellerna, behöver inte betyda att det är med de större också, men jag skulle inte chansa.

Jag kan ju säga att min erfarenhet av MX8000 är väldigt bra. Jag hade en gång i tiden ut ett gammalt Soundcraft 400B - och köpte ett MX8000 som fick ersätta det gamla bordet - och resultatet blev bättre på alla plan, både med bruset och den allmänna ljudkvaliteten. Problemet är väl att kvalitetskontrollen inte är den bästa hos Behringer - och att det därför kan vara en del skillnad mellan olika individer - och jag fick kanske tag i den bästa batchen av den mixern när jag bytte... När jag sedan bestämde mig för att byta till digitalmixer, så blev det en DDX3216, eftersom min erfarenhet av MX8000 var så bra. Den åkte sedermera iväg efter ett par år, till förmån för en mixerfri rigg med riktigt bra prylar (RME, Benchmark, True Systems, Aphex...) - och det blev förstås ett nytt lyft för ljudkvaliteten. I övrigt är Behringer skitbra eftersom de tillåter nybörjare att sätta igång med världens bästa hobby till rimliga pengar - men när man har varit med ett tag, så börjar man ställa högre krav - och därför är Behringer inte precis något förstahandsval efter några års erfarenhet...
Om man vill ha bättre ljud som resultat av en övergång till analogt, så ska man snarare fundera på de nya Toft-mixrarna (som kostar en bra slant mer) eller liknande - för annars blir det bara försämringar jämfört med en välfungerande heldigital rigg.
« Senast ändrad: 23.03.2008, 01:26:12 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
MX9000 är inte skit men de nya Toft bordena eller TL Audios rörmixerbord skulle säkert vara ett bätre val. Eller en bra kontroller från tex. Euphonix. Eller ännubätre något i typ av SSL MATRIX eller AWS900 som tillåter dig att mixa delvis inne i burken o styra det från kontroltan samtidigt som du kan använda den som en analogmixer vid slutmixning och mixdown. Det är fakiskt mycket inspirerande att mixa delvis utanför burken och kan rekomenderas varmt.

De viktigaste är i alla fall att man får ögona bort från skärmen. Vår hjärna prioriterar faktiskt synen framför hörseln. Stäng ögona så hör du bättre :)

Och att gå över till analogt är nog inte att vara en bakåtsträvare, snarare tvärtom.

Hägge


Utloggad kvist

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • the official asylum
ok.. kanske ska poängtera att jag inte har den fetaste proffstudion å är beredd att byta ut min vovlvo s60 mot ett mixerbord.
bra tips dock.

funderar på en grej till ang ljudkort.. finns det nåt bättre och mer prisvärt alternativ än att köpa 2st 1010lt till och istället ha bara ett kort som har alla in/utgångar (24 analoga in/ut).

//daniel


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Priskilnaden mellan MX9000 och Tofts bord är kanske inte så extrem att du måste sälja Volvon... ;)

MOTU 24I/O är ett bra alternativ.

Hägge


 


freddy

  • Gäst
Denna har jag varit sugen på ett tag nu:


Kostar inte skjortan heller. Men det beror väl på vad du vill ha :)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Denna har jag varit sugen på ett tag nu:


Kostar inte skjortan heller. Men det beror väl på vad du vill ha :)

Jo, denna verkar ju helshysst! :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Aettan

  • Gäst
Behringer grejor behöver inte vara = skräp jag tycker nog att det är mycket prisvärda grejor. Min lilla mixer kan jag inte säga något ont om den funkar fint helt enkelt jag vet dom som till och med kör med dom inbyggda preamparna på det med ett gott resultat.