Forum > Demolåtar
equality - Vårens Vindar - nyinspelning.
equality:
LÅTNAMN: Vårens Vindar
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: vispop
LÅTLÄNGD: 03:40
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: döttrar
INSPELNINGSÅR: 2005 och 2008
FORMAT: mp3
Ett försök till nyinspelning av denna låt från 2005 när musikdatorn var ny och man inte visste hur saker och ting skulle hanteras. Sedan dess har utrustingen förbättrats med bättre mickar som dock brusar en del. Tyvärrr har inte sångrösten förbättrats, tvärtom! Snart sparkar jag mig själv som vokalist. Kanske är det att man aldrig sjunger annars. Gitarren används ju dagligen men sångrösten...
En mer återhållen version. Tacksam synpunkter på allt.
Gamla sångspåret med nya kompet:
Nya kompet till gamla voxen
Fidden:
Grymt fin låt. Inte så vacker bas. Otroligt bra gitarrspel.
Tycket sången bitvis är väldigt bra, speciellt i de små utflykterna till de lägre regionerna (hmm, hur lät det där egentligen?). Innan trumarret kommer igång fick det gärna vara lite mjukare sjunget och närmre mikrofonen, men sedan passar det bra.
Du fick gärna använda döttrarna mer, det lilla man fick höra lät mycket lovande :)
Kalas.
Yllet:
Snyggt gitarrspel, dock lite slarvigt hör o var. Men känslan finns ju där, vilket är det viktiagste. Hellre känsla och lite smådassigt spelat än perfekt spelat utan känsla :) Gitarrljudet är rent och snyggt men kunde gärna vara lite mjukare. Sången fungerar mycket bättre, snyggt sjunget också.
Sen hade jag nog hellre sett vispar än kantslag som det är nu. Överlag är låten mysig och bra framförd. Men...
var är stämmorna och stråkarna? :)
/Jon
stajo:
Jahadu, våren har ju verkligen kommit av sig här nere, rena snöstormen. Tror faktiskt att denna förändring skedde tidsmässigt i samband med nyinspelningen av denna låt :P.
Gjorde lite efterforskning... citerar mig själv från 2005: "Tycker ni har fångat våren perfekt:). Härlig melodi och bra text.", "Den här kommer hamna i min spelare när jag promenerar längs havskanten i vår :-)". Tilltalade dig med Ni på den tiden och visst hamnade den i mp3'an och höll sig kvar långt in på sommaren faktiskt. Självklart gillar jag texten och melodin lika mycket idag.
I den här versionen är ljudkvalitén mycket bättre och allt låter mycket klarare, det grötar inte sig inte.
Denna versionen är mer layed back liksom. Du artikulerar mer i sången vilket jag inte vet om det verkligen är till sin fördel. Saknar nog lite glöden i denna versionen av sången, bland annat tycker jag inte om hur du sjunger "barnen" i denna version. Samtidigt sjunger du ju väldigt bra här med, för mig handlar det nog mycket om att det är svårt att acceptera minsta förändring av nyanser etc när man hört den så många, många gånger. Du är dock på gång här och jag tror att du kommer att hitta ända fram.
Följer utvecklingen :)
/S
equality:
Fidden: Tnx. Sången måste jag nog ta om efter att ha sjungit upp mig en halv dag. Blir inte än på på ett tag.
Yllet: Ja, jo det är dåligt tryck i fingrarna här och var och det hårda ljudet är nog (mest) strängarna Elixir. Stämmor och stråkar? Ja, dålig på att arra sånt. Tycker aldrig jag hittar ett stråkljud som låter bra. Hopplöst kvar i lägereldsarren. Vispar skall jag försöka greja iaf. Tack för lyssning och commentarios.
stajo: :D Skönt citat! Tur att vi blivit "du" med varandra. Nej rösten är inget vidare idag. Skrämmande hur den chanserat på några år... Lagt upp en version med den gamla sången och det nya kompet, högst upp. Mer tryck och styrka i den sången definitivt. Tack för att du följer denna. Kommer att vara borta ett par veckor nu så att det blir med fräschare öron förhoppningsvis som den återupptages. Tnx pal!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida