Kontrollrummet

equality - Vårens Vindar - nyinspelning.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Vårens Vindar
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: vispop
LÅTLÄNGD: 03:40
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: döttrar
INSPELNINGSÅR: 2005 och 2008
FORMAT: mp3

Ett försök till nyinspelning av denna låt från 2005 när musikdatorn var ny och man inte visste hur saker och ting skulle hanteras. Sedan dess har utrustingen förbättrats med bättre mickar som dock brusar en del. Tyvärrr har inte sångrösten förbättrats, tvärtom! Snart sparkar jag mig själv som vokalist. Kanske är det att man aldrig sjunger annars. Gitarren används ju dagligen men sångrösten...
En mer återhållen version. Tacksam synpunkter på allt.

Gamla sångspåret med nya kompet:
Nya kompet till gamla voxen

« Senast ändrad: 23.03.2008, 12:31:03 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Grymt fin låt. Inte så vacker bas. Otroligt bra gitarrspel.
Tycket sången bitvis är väldigt bra, speciellt i de små utflykterna till de lägre regionerna (hmm, hur lät det där egentligen?). Innan trumarret kommer igång fick det gärna vara lite mjukare sjunget och närmre mikrofonen, men sedan passar det bra.

Du fick gärna använda döttrarna mer, det lilla man fick höra lät mycket lovande :)

Kalas.
blargh


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Snyggt gitarrspel, dock lite slarvigt hör o var. Men känslan finns ju där, vilket är det viktiagste. Hellre känsla och lite smådassigt spelat än perfekt spelat utan känsla :) Gitarrljudet är rent och snyggt men kunde gärna vara lite mjukare. Sången fungerar mycket bättre, snyggt sjunget också.
 Sen hade jag nog hellre sett vispar än kantslag som det är nu. Överlag är låten mysig och bra framförd. Men...
var är stämmorna och stråkarna? :)

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jahadu, våren har ju verkligen kommit av sig här nere, rena snöstormen. Tror faktiskt att denna förändring skedde tidsmässigt i samband med nyinspelningen av denna låt  :P.
Gjorde lite efterforskning... citerar mig själv från 2005: "Tycker ni har fångat våren perfekt:). Härlig melodi och bra text.", "Den här kommer hamna i min spelare när jag promenerar längs havskanten i vår :-)". Tilltalade dig med Ni på den tiden och visst hamnade den i mp3'an och höll sig kvar långt in på sommaren faktiskt. Självklart gillar jag texten och melodin lika mycket idag.
I den här versionen är ljudkvalitén mycket bättre och allt låter mycket klarare, det grötar inte sig inte.
Denna versionen är mer layed back liksom. Du artikulerar mer i sången vilket jag inte vet om det verkligen är till sin fördel. Saknar nog lite glöden i denna versionen av sången, bland annat tycker jag inte om hur du sjunger "barnen" i denna version. Samtidigt sjunger du ju väldigt bra här med, för mig handlar det nog mycket om att det är svårt att acceptera minsta förändring av nyanser etc när man hört den så många, många gånger. Du är dock på gång här och jag tror att du kommer att hitta ända fram.
Följer utvecklingen :)
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fidden: Tnx. Sången måste jag nog ta om efter att ha sjungit upp mig en halv dag. Blir inte än på på ett tag.

Yllet: Ja, jo det är dåligt tryck i fingrarna här och var och det hårda ljudet är nog (mest) strängarna Elixir. Stämmor och stråkar? Ja, dålig på att arra sånt. Tycker aldrig jag hittar ett stråkljud som låter bra. Hopplöst kvar i lägereldsarren. Vispar skall jag försöka greja iaf. Tack för lyssning och commentarios.

stajo:  :D Skönt citat! Tur att vi blivit "du" med varandra. Nej rösten är inget vidare idag. Skrämmande hur den chanserat på några år... Lagt upp en version med den gamla sången och det nya kompet, högst upp. Mer tryck och styrka i den sången definitivt. Tack för att du följer denna. Kommer att vara borta ett par veckor nu så att det blir med fräschare öron förhoppningsvis som den återupptages. Tnx pal!
 
« Senast ändrad: 22.03.2008, 15:17:47 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tog bort det nya sångspåret som lät illa. Ytterligare någon kommentar?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena eq.
Då skall vi se vad du gjort åt denna..

Guran är kanon emellanåt,nåt felspel här och där - men det gör inte så mycket.Tycker det skänker lite charm till låten,pianot snyggt(kanske lite mindre av dom snabba vändningarna,krockar lite mot gurans fills)..kanske skulle kommit in lite tidigare som svagt komp innan solo partiet,tar tillbaka det, upptäckte att det låg där svagt vid lyssning 2 - höj ett snäpp ?..Baskaggen ligger lite mysko under och efter solot samt mot slutet..Städa bara upp lite i slagen,enklare så att säga..Men jag och trummor.. :D
Skitfin låt detta Mikey,fixar du guran och baskaggen så funkar det kanon för mig.Gillar dina döttrars insats i denna.Mycke känsla i denna sångtagning,puffarna som du gör går att åtgärda med lite eq:ande..

Jag har märkt att när jag skriver låtar och skall lägga första sångtagningen så blir den alltid bäst,men oftast då som blarr sång med ofullständig text.Sedan när det är dags för den rätta sångtagningen så tappar jag alltid en bit av känslan från första tagningen.Det går liksom inte att återskapa,antar att man har en speciell känsla för låten i initialskedet som går förlorad under arbetets gång..Håller på med en fin låt som just nu låter kanon sångmässigt..men bara blarrtext som sagt...hå hå ja ja..

Slutsats:

Du är nära med denna tycker jag.Lite småfix,så har du en fin låt att foga till dina andra kanon låtar.Jag störs inte av basen,tycker att den gör det den ska.

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har ju kommenterat den förra verren så nu tar jag en ny vända, jag tyckte om den då, och nu ännu mer!
Den här sången är så fin, texten ett riktigt vår-epos..målande, du har ett varmt ljud på gitarren, din sångstil är personlig, du låter inte som alla andra, och det är bra!
Dina döttrars röster är fortfarande jättevackra som inramning till det här stycket.

Nu fick jag vårkänslor :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marruschkka, Harmoniska Micke och alla andra: Tack för alla upmuntrande recensioner och många goda tips. Jag är nu bortrest till den 4/4 ända bort till Japan. Vi hörs och då vill jag känna den riktiga vårens vindar!
/Micke
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Du är en hejare på att skriva trubadurlåtar, verkligen! Smakfullt arrat, gitarrer, piano, bas och trummor funkar bra tillsammans. Vad gäller sången tycker jag den är för starkt sjungen i inledningsverserna då den endast kompas av gitarr och senare bas. Det känns inte som att det är trubaduren själv som spelar gitarr utan han har hamnat längst bak och måste ta i för att göra sej hörd medans gitaristerna har en helt annan närhet. Jag tror på en mjukare närhet i sången, mer åt det hållet du hade i din förra låt och sen, då fler instrument faller in, låta sången få den styrka den nu har.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sitter pa ett hotell i Kyoto, Japan och laser detta. Stort tack Janne for lyssning och komnmentarer. Nar far man hora dina eminenta stycken igen? Skall ta mig en titt pa denna igen nar jag kommer hem om en vecka. Nu skall jag ut och titta pa de blommande japanska korsbarstraden. Ha det gott!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Medan du e ute o plockar körsbär ska jag passa på att kommenterar detta härliga stycke. KR:S trubadur och balladsångare numero 1 har gjort det igen. Fan va din röst passar till denna typs musik, Allt funkar skönt till 2:00, en skön trubarurstämning,
men sen när vi kommer 2:00 framåt så händer det alldeles för mycket,
trummorna kommer in bankande och flere instrument som spelar solo på samma gång, låter lite rörigt.
Skulle höra denna solodel helst ackebottnad utan piano och utan trummor tycker jag.
I solot kunde däremot en flöjt eller ett svagt munspel rycka in :)
Dessutom kunxde solodelen kortas av något.
Basen kan du hålla kvar som den är, den ger gott botten

Jättefin låt, som lite dras ner av solodelen nu, får lixom lite varuhus/hiss musik vibbar av den delen nu.
Så om du orkar lite skruyva till så får du åtmistone en nöjd finne på tråden :D

Kör försiktigt i Kyoto! :)

h.  johan
Kyobbnäs
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
vacker låt mycket fin text bra lirat helt klart.
 sången är lite stel i inledningen inget som är surt känns mer lite oegagerat men sen sitter den fint när låten kommer igån o när körren dycker upp oxå blir det riktigt bra.

inte långt från högsta kvalite.

tony
att leva är att dö


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Tjena equality jag tycker har en härlig röst! B)
Tycker du har fått till en skön mysig låt som jag gillar skarpt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
....----....

EDIT: Jaha, där ser man vådan av ett Japanskt tangentbord. Meningarna bara försvinner. Märkligt! Såg rätt bra ut när jag ser det iaf. Har nu ett svensk tangentbord och det ser ännu bättre ut.
mahan: Glad att du gillar mina trubbeladurförsök. Var nog för ivrig med solot och det helt enkelt för mycket, som du skriver och skall sanera lite. Nej, bevare mig, hissmusik vill jag inte göra.
ynot: Tnx pal! Krä'vs lite omändringar som sagt.
SYNTH: Tackar med en bugning som de kör stenhårt med här i Japan.
« Senast ändrad: 31.03.2008, 05:14:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag gillar din röst, den är skönt naturlig och passar klockrent i dina låtar. Det är en fin låt du har här. Det finns dock ett par saker jag känner inte riktigt funkar. Jag gillar inte när trummorna kommer in, vet inte hur du hade tänkt dig detta. Men fillen känns konstig och inte alls naturlig, flytet i låten dör direkt. Det andra som känns väldigt konstigt är Dr delay som du lägger på "kom". Det känns inte speciellt snyggt i min mening, bättre utan.

Hur som helst. Bra och komplett låt som jag gärna lyssnar många gånger på.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trodde jag postade här igår, men mitt inlägg kom inte med... :unsure:

Jag håller med freddy i mycket, trummorna virrar till det och ekot på "kom" låter konstigt då det är mera vässat än leaden. Du har ju lite nasal röst, men här känns den snuvig... Men bra sjunget i övrigt, tonerna är hela och rena.
Basen är dansbandsaktig, lite för tråkig.

Men låten/kompositionen är hög Eq-klass, gitarrplocket är du, och körerna är så sköna. Lite snålt att de är med så lite. :P

Gillar även pianot mycket, det ger mig Cats Stevensvibbar.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
freddy: Tack! Grejen är den att jag har blandat inspelningar från en gammal version med ny och det passar nog inte riktigt ihop. Delayet på "kom" skall bort. Kul att det är lyssningsbart ändå men jag vill gärna försöka förbättra.
Rattlesnake: Trummorna tycker iaf jag att de funkar någorlunda men det skall nog vara vispar. Basen kommer inte jag längre med. Cat Stevens är en gammal idol här. Han har tydligen gett ut en ny skiva nu som Yusuf Islam, 25 år efter den senaste. Thnx!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves