Kontrollrummet

Adat på ADA 8000

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Funderar på att skaffa en ADA 8000, men jag har aldrig jobbat med ADAT. Ljudkortet lutar åt Focusrite Saffire 26, med 2adat in och 2 ut.

Kan behringern jobba med på ad och da omvandlaren samtidigt. Så att man får 8 in och utgångar till på ljudkortet.
Tex kan man routa till extern utrustning, både ut och in via behringern samtidigt. Eller funkar det bara åt ena hållet åt gången?


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
ja det bör gå

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
ja det bör gå
Det jag funderar på är att den bara har 8 utgångar, så man kan inte använda preamparna analogt och utgång för adat samtidigt för då räcker inte utgångarna.


freddy

  • Gäst
Jag har ingen aning om vad ni pratar om. Men jag har beställt en ADA 8000. Borde komma nästa vecka :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har ingen aning om vad ni pratar om. Men jag har beställt en ADA 8000. Borde komma nästa vecka :D

Har du tänkt att använda ADAT?


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Du kan använda ingångarna och samtidigt spotta ut ljud ur utgångarna, ja. Annars skulle du ju aldrig höra vad du gör om du bara hade haft ada8000. Såvida inte just ada8000 funkar på nåt väldigt märkligt sätt.

Eller menar du att du vill koppla in nåt i ingågen för att sedan ta ut det på baksidan liksom? Som Direct Out? Det lär inte gå om du inte routar "Genom" datorn och sen ut tillbaks via ADAT till respektive utgång.. Eller är jag helt dum i huvet? :D
Fattar nog inte vad du vill göra :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Du kan använda ingångarna och samtidigt spotta ut ljud ur utgångarna, ja. Annars skulle du ju aldrig höra vad du gör om du bara hade haft ada8000. Såvida inte just ada8000 funkar på nåt väldigt märkligt sätt.

Eller menar du att du vill koppla in nåt i ingågen för att sedan ta ut det på baksidan liksom? Som Direct Out? Det lär inte gå om du inte routar "Genom" datorn och sen ut tillbaks via ADAT till respektive utgång.. Eller är jag helt dum i huvet? :D
Fattar nog inte vad du vill göra :)

Det var inget jag ville göra, men kom på att det borde ju vara 16 utgångar på baksidan. 8 för preamparna analogt, 8 för adat ut.

Det jag är ute efter är mer ut o ingångar på ljudkortet man kan köra exempelvis en gssl genom.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Aha, men utgångarna på baksidan är inte utgångar för själva preamparna. I så fall är det Direct out du vill ha. Utgångarna på baksidan är DAC, den digitala optiska signalen till analog.

För att göra en lång historia kort så kan du skicka ut t.ex din trummix genom exempelvis utgång 3/4 på baksidan och köra den genom din GSSL och spela in den genom ingång 1/2 samtidigt som du lyssnar på det genom utgång 1/2.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Aha, men utgångarna på baksidan är inte utgångar för själva preamparna. I så fall är det Direct out du vill ha. Utgångarna på baksidan är DAC, den digitala optiska signalen till analog.

För att göra en lång historia kort så kan du skicka ut t.ex din trummix genom exempelvis utgång 3/4 på baksidan och köra den genom din GSSL och spela in den genom ingång 1/2 samtidigt som du lyssnar på det genom utgång 1/2.

Aha..trodde man kunde använda grejen utan att köra adat, bara som preamp, men så var inte fallet.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Men med ljudkortet du hade tänkt använda (eller annat valfritt med adat i/o) så är det ju inga problem att göra det du vill.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men med ljudkortet du hade tänkt använda (eller annat valfritt med adat i/o) så är det ju inga problem att göra det du vill.

Jag blev bara så förvånad över en preamp som saknar en analog utgång. Kanske om man sätter en toslink mellan adat out och adat in :)


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_pr_8_e.htm
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_ep84.htm
http://www.thomann.de/se/focusrite_octopre_le.htm
http://www.thomann.de/se/rme_quadmic.htm

Kanske nån av dom här motsvarar det du vill ha då?

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Se till att du får riktiga linjeingångar och att dom inte bara går via en pad och sen via mickpreampen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Se till att du får riktiga linjeingångar och att dom inte bara går via en pad och sen via mickpreampen.

Hur menar du?


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Du vill förmodligen inte att din GSSL ska färgas av en billig micpreamp, så du vill ha riktiga linjegångar att stoppa in den i.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Se till att du får riktiga linjeingångar och att dom inte bara går via en pad och sen via mickpreampen.

Hur menar du?

Ja om du t.ex. köper en fin preamp så vill du nog helst koppla in den direkt mot AD omvandlaren och inte via de billiga inbyggda förstärkarna.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Förstår vad ni menar med att undvika billiga preampar.
Men hur är det om jag kör in den i Behringern på line ingången på framsidan?
Då borde den väl gå rakt till omvandlaren?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Antagligen inte, men jag vet inte, har aldrig använt en sån där. Om du kan ändra volymen på linje ingången med mickpreampens gain pot skulle jag tippa på att den går via en pad o sen in i preampen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ska försöka ta reda på det.
Tack för varningen grabbar :)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Även om ADA8000 faktiskt hör till de "bättre" produkterna från Behringer så är kanske inte preamparna i absolut toppklass om man säger så...
Men det största problemet med just den produkten är nog ändå att nätaggregatet är hopplöst underdimensionerat och glödhett så det är predestinerat att gå sönder. Jag har reparerat ett antal ADA8000 där nätaggregatet gått till de sälla jaktmarkerna. Så om du köper en, räkna med att risken för haveri inte är obefintlig...  ;)

edit: Ja just ja, linjeingångarna...
De är bara en dämpning med några motstånd och en kondensator före preampen, billigast möjliga, så allt går genom preampen...
« Senast ändrad: 21.03.2008, 22:26:23 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Här är kopplingsschemat.

Jag kan inte läsa elektronikscheman, men från lineingången så går de genom 10k nånting och sen samma väg som micinput och vidare till gainratten. Så det verkar vara en pad och sen samma väg. Kan någon bekräfta?

http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Här är kopplingsschemat.

Jag kan inte läsa elektronikscheman, men från lineingången så går de genom 10k nånting och sen samma väg som micinput och vidare till gainratten. Så det verkar vara en pad och sen samma väg. Kan någon bekräfta?

http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF

LOL, du hann posta medan jag var in i verkstan och tittade på schemat...   :lol:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Här är kopplingsschemat.

Jag kan inte läsa elektronikscheman, men från lineingången så går de genom 10k nånting och sen samma väg som micinput och vidare till gainratten. Så det verkar vara en pad och sen samma väg. Kan någon bekräfta?

http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF

LOL, du hann posta medan jag var in i verkstan och tittade på schemat...   :lol:

Jag är en snabb än  :rolleyes:
Men hur är det med line ingången, är det PAD sen preamp?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Läs min edit i förrförra inlägget...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tittade lite på diagrammet till min Phonic mixer jag kör allt igenom.
Lika dant där, pad sen preamp och jag överlever.

Men man kan inte ha det bästa av allt, hellre fler fungerande ingångar, sen om det är något viktigt så kör man ju genom Focusriten, och har kul med denna när man behöver många kanaler.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja se där.

Tror det är en ganska vanlig lösning på billigare produkter. Har en Presonus DigiMax FS, 8 kanaler in/ut med ADAT ljuspipa och det är samma sak där. Däremot har den inserts på varje kanal så där kan man både tappa ut signalen från de inbyggda mickstegen eller köra som linjeingångar direkt mot AD'n. Tyvärr är det bara obalanserat där men bättre än att gå genom mickstegen iaf. tycker jag.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
jag kör saffire pro 26 och octopre le(med adat kort) tycker det funkar och låter riktigt bra.








Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jag kör saffire pro 26 och octopre le(med adat kort) tycker det funkar och låter riktigt bra.

Fint, synd bara att det är lite dyrt.