Kontrollrummet

Trigga virvel, vad behöver jag för att göra detta?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddagens!

Eftersom jag upplever att det ofta är svårt att få till ett sjysst virvelljud så vill jag ha möjligheten att dra in virveln med någon form av triggmick som är snabb nog att överföra även snabba fills. Som en livlina så att säga. Som jag har förstått det så behöver jag en triggmick och en triggmodul. Kan någon tipsa mig om en BILLIG men bra triggmodul och mick. Jag klarar mig på EN kanal som ni förstår, men vet ej om det existerar?

Hur kopplar man in triggmodulen till datorn sen? Måste den gå via midi? Har nämligen inga midi-in så jag får isåfall skaffa en billig midimodul också. Tack på förhand.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Tror midi är et måste , ALESIS Dm 5 är en bra modul i ddrums triggar är bra. närmare vet jag ej


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
du behöver en valfri mikrofon, valfritt antal samplingar och valfritt  triggprogram (ApTrigga, 35€)
http://www.apulsoft.ch/aptrigga/index.php

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad tsmalmbe

Jag triggar med KT Audio Triggern. En liten inlärningskurva där kanske, men det fungerar. Man kan ställa in allt kring sensitiviteten. Ger dessutom ut midivolym, så triggningen blir inte bara on/off. Men, är det inspelade spåret fullt med skräp, som dessutom råkar falla in på virvelns frekvensområde, så är det kört. Samma gäller ju om man trigger med en modul (typ alesis), den kommer ju att spy ut mididata för allt  den hör. I dagens värld, om man inte ska ha det live, skulle jag köra en trigger på audiospåret.

Alternativt
* Skaffa såna mickar som tar upp det soundet du vill ha
* Ställ in virveln så den låter som du vill
* Placera mickarna rätt
* Lär trummisen att få jämnt och rent anslag (inga TJACK-drrrrrrr...)

I själva verket är det där sista ett måste för lyckad triggning också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
det bästa man kan göra om man kör med en triggmodul in the låda, är ju att köra en ordentlig gate innan, så man klipper bort allt tjaffs och läck.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

det bästa man kan göra om man kör med en triggmodul in the låda, är ju att köra en ordentlig gate innan, så man klipper bort allt tjaffs och läck.

Jaja, det är klart. Men med tanke på allt man kan ställe in i t.ex KT så finns det ingen hårdvarugate som skulle göra jobbet ens lite ditåt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Eller "Detect silence" - Klart.  :rolleyes:

Har killen satt sin mick i närheten av virveln så borde han ändå ha bra mycket mer virvel än läck och det borde gå bra att trigga ändå.. Oftast får man ju ändå i efterhand ta bort eller lägga till nåt slag som har missats eller blivit dubbelt.
Mitt tips är att du duplicerar ditt virvelspår (som du ahr spelat in med en vanlig mick), köper aptrigga (finns som demo att testa) och kör 100% sample och trycker "process". Sen har du en kanal med riktig virvel och en kanal med sampling, mixa efter smak.
Märker du att nåt slag har missats så klipper du ut den biten från orginalspåret (snap to grid) och flyttar ner en våning och triggar den delen separat med en ny inställning så det blir rätt... osv.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad tsmalmbe

Och min rekommendation får gå ut på KTAudios trigger enligt följande. Kör ut det triggade som ett midispår, och använd din favorittrummaskin (DKFH, Addictive, Ez,..), Då kan du kvantisera eller lägga till nya slag, eller valfritt tweaka soundet (byta ut det mycket smidigt) efter hand.

Nu har du flere bra alternativ, pick and choose :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Fan vad KR är bra.  :wub: Mjukvarulösning + vanlig mick tilltalar förstås mest, MEN den erfarenhet(förvisso ringa) jag har av mjukvarutriggers är att de inte hänger med på virvelfills vilket gör att mer eller mindre varje fill måste klickas in manuellt. Finns det något sätt att kringgå-detta?

Kan man applicera "Märker du att nåt slag har missats så klipper du ut den biten från orginalspåret (snap to grid) och flyttar ner en våning och triggar den delen separat med en ny inställning så det blir rätt... osv." på fills som inte blir riktiga, och utgå ifrån att triggern klarar av dem på ett bra sätt, eller finns det några andra tips för att få till det ordentligt?
* Hellhoff delar ut lite karma för mycket bra svar!


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Ja alltså, När du har en triggad kopia av spåret som är precis som det ska va sånär som på ett ställe där det inte riktigt blev rätt, så tar du bara och slänger dit en liten bit orginalspår och försöker igen.. Det är ju förmodligen bara en snutt på ett par sekunder så där kan du ju köra preview (prelisten?) och se till att det blir rätt, och sen köra process. Det bör ta dig ca en minut att få virvelspåret perfekt.
Tyvärr är datorer alltid datorer och dom är ju inte smarta, så man får nästan alltid räkna med att det kan bli vissa fel, men när du har fått in rutin på det där så går det fort som fan att lösa.
Den här metoden går ju ut på att man först gör en grov inställning som med största sannolikhet kommer ta alla tydliga slag, och sen fixa till eventuella feltrigg med en mer detaljerad inställning.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad tsmalmbe

Fan vad KR är bra.  :wub: Mjukvarulösning + vanlig mick tilltalar förstås mest, MEN den erfarenhet(förvisso ringa) jag har av mjukvarutriggers är att de inte hänger med på virvelfills vilket gör att mer eller mindre varje fill måste klickas in manuellt. Finns det något sätt att kringgå-detta?

...men som sagt så blir det ännu sämre med en hårdvarutrigger, eftersom du har betydligt färre inställningsmöjligheter, och allt du gör kräver att trummisen spelar in pånytt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Det är ju förmodligen bara en snutt på ett par sekunder så där kan du ju köra preview (prelisten?) och se till att det blir rätt, och sen köra process. Det bör ta dig ca en minut att få virvelspåret perfekt.

Och med MIDIalternativet sätter du fill-området på en loop, och tweakar med sensitiviteten tills det låter bra, och så är du framme.

Men perfekt blir det aldrig, om inte alla omständigheter är helt perfekta. Det är det sällan. Personligen skulle jag nöja med 90% i mål, och resten manuellt. Att lägga in en par virvelslag på midirollen är ju verkligen inte arbetsdrygt. Dessutom ger det ju möjligheten att LITE korrigera om fillen inte är helt perfekt (mycket kan man ju inte korrigera, eftersom OH-mickarna sen är i "otakt").

Jag tror du vinner på att nu helt enkelt pröva på de olika metoderna och se vilken som passar just dina omständigheter bäst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Jag har också funderat kring detta med triggering. Tack för all intressant läsning på området, känns som man har aningen bättre koll nu. Får testa sig fram och se lite vad som händer.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Vi borde fan fundera på en lösning, kanske en ny sektion på forumet dit man kan flytta såna här trådar. Den här tråden är kort, koncis och berättar mycket bra vad som behövs för att trigga. Om sådana här trådar placerades i en "värt att veta"-tråd kan folk mycket lättare hitta det de vill veta och vi undviker att massa trådar startas om samma ämne, trots sökfunktionen.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil

Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Det är ju förmodligen bara en snutt på ett par sekunder så där kan du ju köra preview (prelisten?) och se till att det blir rätt, och sen köra process. Det bör ta dig ca en minut att få virvelspåret perfekt.

Och med MIDIalternativet sätter du fill-området på en loop, och tweakar med sensitiviteten tills det låter bra, och så är du framme.
Jag är rätt säkert på att det är exakt precis samma som jag skrev :)
Jag försöker inte hetsa för att det ena sättet skulle va bättre än det andra, så ingen kommer vinna  ;) Det är bara att jag tycker mitt sätt är smidigare o enklare på alla sätt o vis, o så slipper jag blanda in midi och får dessutom ett "riktigt" audiospår.

Allra enklast är ju om du har triggmickar som du spelar in, för det blir så väldigt korta isolerade "spikar" av ljud så det är nästan idiotsäkert att trigga det. Medan signalen från en vanlig mick är betydligt längre, och speciellt pukor är svåra att trigga eftersom det blir så tjocka vågformer (men det går ju lätt att komma runt genom att EQa bort massa bas innan)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad tsmalmbe

Jag är rätt säkert på att det är exakt precis samma som jag skrev :)

Inte riktigt. Om jag förstått rätt så är din metod 100% audio, och min metod MIDI. Helt olika arbetssätt alltså. Eftersom båda fungerar - och har sin plats, tycker jag det är viktigt att komma med synpunkter kring båda. Jag har inte försökt argumentera för att vinna, utan för att påvisa skillnaderna. Att något är generellt sett lättare tror jag inte heller på. Om du vet exakt vilken statiska sample du vill ha, då är det säkert lättast att trigga på en sample och så är det klart. Men vill man experimentera med 15 olika virvlar och sen ångra sig ett flertal gånger, då har midi garanterat sin plats i processen.

Allra enklast är ju om du har triggmickar som du spelar in, för det blir så väldigt korta isolerade "spikar" av ljud så det är nästan idiotsäkert att trigga det. Medan signalen från en vanlig mick är betydligt längre, och speciellt pukor är svåra att trigga eftersom det blir så tjocka vågformer (men det går ju lätt att komma runt genom att EQa bort massa bas innan)

Triggmickar har jag varken erfarenhet av eller i min ägo, så jag känner inte till hur de fungerar. Hur?

För att simulera lite "triggmick" och göra jobbet lättare för själva triggpluggen använder jag en gate med expander först. Alltså, då uppnår jag det att skiten inte hörs alls, och det som kommer igenom stärks i volym. Det torde göra triggningen lättare, oberoende arbetssätt (hoppas jag annars gör jag helt onödigt jobb).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
En triggmick och valfri triggmjukvara är nog det lättaste. En modul behövs inte, en triggmick lämnar ifrån sig ljudspikar som är lätta att trigga ifrån med någon lämplig mjukvara.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
En triggmick och valfri triggmjukvara är nog det lättaste. En modul behövs inte, en triggmick lämnar ifrån sig ljudspikar som är lätta att trigga ifrån med någon lämplig mjukvara.

Det låter ju onekligen som en riktigt bra idé... Har mikrofonens kvalité att göra med hur snabba slag den hinner med eller beror det enbart på triggermjukvaran? Isåfall kanske man kan köpa en sån här: http://www.thomann.de/se/ddrum_d1400.htm, dra in den via XLR i mixern, spela in signalen som du beskriver som ljudspikar, och använda det spåret för att mata mjukvaran? (Jag antar att detta går att göra i realtid så att trummisen faktiskt får höra en virvel istället för de ljudspikar du nämner. :)

Ytterligare en fråga, kommer mikrofonen jag länkade till att påverka ljudet på det faktiska virvelskinnet? Eftersom jag planerar att micka upp det som vanligt också. Tack på förhand.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Med tanke på att det där är en triggmick så går det naturlgtvis jättebra att använda en sån ;)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Som sagts tidigare... Någon triggmick behövs knappast idag, om man inte avser att använda det live. Mjukvara fungerar utmärkt. Kopiera spåret, släng på en bra mjukvarugate som du kan tweaka som du vill och skicka det till din mjukvarutriggmodul.
www.frettedsynth.com har lite sånt där, både gejtar, gejtar som omvandlar till midi och trumsamplingsgrejer. Gratispluggar dessutom. Men de verkar ha lite ekonomiska problem så inga av pluggarna finns kvar på sajten men PM:a mig om du vill ha dem.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se