Kontrollrummet

Två skärmar på ett grafikkort?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddag!

Jag trodde inte det var möjligt, men jag har läst ett par trådar på forum som verkar antyda att det faktiskt går att ansluta två skärmar till ett enda grafikkort. Den ena skärmen till VGA-utgången och den andra till DVI-utgången. Det enda man skulle förlora på detta var att 3D-Acceleration inte skulle fungera på ena utgången. Kan detta stämma, och kan man isåfall köra extended desktop på studiodatorn på detta sätt?

Tack på förhand.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag kör extended desktop på min studiodator med en vga och en dvi från ett grafikkort.
Plug and play :)

Det med 3d motorn vet jag inte. Men man kan inte se en film över båda skärmarna.
Men man kan köra cubase och andra windowsapplikationer på båda samtidigt.



Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Kom ihåg bara att INTE maximera cubase/Sonar etc om du vill ha mixern i en skärm och arrangeringsfönstret i en annan.
Tryck istället på knappen bredvid maximera "Återställ nedåt" tror jag den heter, och dra ut rubbet, alltså maximera manuellt, till dina två skärmar.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
På jobbet kör de flesta av oss dubbla skärmar med ett graffekort, s.k "dual head". I mitt fall kör jag Nvidia GF 7600GS (se bild). Har samma hemma också. Fläktfritt dårå.



Ofta är det väl en utgång VGA och en DVI, men det brukar följa med en konverter så att man kan köra två av samma.


Utloggad tsmalmbe

Ofta är det väl en utgång VGA och en DVI, men det brukar följa med en konverter så att man kan köra två av samma.

VGA är analogt. DVI är som en utgångspunkt digitalt MEN enligt specifikationen av DVI kan det också föras en analog signal till DVI-utgången. En sk. "konverter" är i detta fall alltså en galvanisk konverter. Om DVI-utgången saknar analog signal, kan inte denna konverter göra något åt det. Att konvertera en VGA-signal till en digital DVI-signal är inte möjligt med en sådan konverter. *)

Skärmarna har oftast analoga ingångar i VGA-format och digitala ingångar i DVI-format. Har skärmen t.ex bara DVI-ingång, är det sannolikt att du endast kan köra in digital signal.

Vill du ha bästa kvaliteten på bilderna bör du ha ett kort med två DVI-utgångar. Den analoga bilden är betydligt mjukare, och eftersom du kommer att ha den "digitala referensen" bredvid hela tiden, kommer du att märka skillnaden. Ju dyrare kort, desto mindre skillnad givetvis.

Kombinationen 2 DVI-utgångar och fläktlös är inte den lättaste. Jag har hittat 1 sådant, och det kostade ganska rejält.

Att köra ett "fläktat" kort är en dålig idé i dagens läge eftersom de billigaste fläktlösa korten börjar närma sig nollkostnad. Själv har jag ett Radeon-kort (smaksak, jag gillar de alternativa Radeon-drivrutinerna), med DVI och VGA utgångar. Betalade 30€ på ebay för det. Tidigare körde jag ett hotroddat Radeon-kort med Zalmans kylaggregat. Bara kylaggregatet kosta mera än mitt nya kort.

*) Givetvis finns de "riktiga" konvertrar från olika signaler till andra (analog/digital), men de är definitivt utanför scopet för denna diskussion
« Senast ändrad: 20.03.2008, 09:59:33 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tar över den här tråden lite :)

Är på jakt efter ett enkelt g-kort för två skärmar i studion, båda vga, och jag saknar AGP-anslutning i datorn. Alltså måste det vara ett PCI eller PCIe, och det måste gå att konvertera den ev DVI-anslutningen som TS talar om här ovan.

Om jag förstår rätt så är Chromas exempel Nvidia GF 7600GS ovan ett AGP?

Så frågan är: vilket rekommenderar ni?
Så billigt som möjligt o bara för arbetsbruk, inget 3D, ingen video. Helst inte begagnat, om du inte själv har ett att erbjuda förstås ;)

/Phil


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tar över den här tråden lite :)

Är på jakt efter ett enkelt g-kort för två skärmar i studion, båda vga, och jag saknar AGP-anslutning i datorn. Alltså måste det vara ett PCI eller PCIe, och det måste gå att konvertera den ev DVI-anslutningen som TS talar om här ovan.

Om jag förstår rätt så är Chromas exempel Nvidia GF 7600GS ovan ett AGP?

Så frågan är: vilket rekommenderar ni?
Så billigt som möjligt o bara för arbetsbruk, inget 3D, ingen video. Helst inte begagnat, om du inte själv har ett att erbjuda förstås ;)

/Phil

Ett bra tillägg på din lista är eget minne (annars snor grafikkortet ram) och fläktlöst eller en påmonterad passiv kylare. Min grafikfläkt väsnades så att jag ersatte fläkten med:

http://www.dustinhome.se/pd_5010071918.aspx

Lite kladdigt att få på, men nu låter grafikkortet ingenting. Och håller normal temperatur.

Dock rekomenderar jag inte mitt kort, det blir mysko ibland vid vissa uppstarter och endast en skärm får bild.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tar över den här tråden lite :)

Är på jakt efter ett enkelt g-kort för två skärmar i studion, båda vga, och jag saknar AGP-anslutning i datorn. Alltså måste det vara ett PCI eller PCIe, och det måste gå att konvertera den ev DVI-anslutningen som TS talar om här ovan.

Om jag förstår rätt så är Chromas exempel Nvidia GF 7600GS ovan ett AGP?

Så frågan är: vilket rekommenderar ni?
Så billigt som möjligt o bara för arbetsbruk, inget 3D, ingen video. Helst inte begagnat, om du inte själv har ett att erbjuda förstås ;)

/Phil

Ett bra tillägg på din lista är eget minne (annars snor grafikkortet ram) och fläktlöst eller en påmonterad passiv kylare. Min grafikfläkt väsnades så att jag ersatte fläkten med:

http://www.dustinhome.se/pd_5010071918.aspx

Lite kladdigt att få på, men nu låter grafikkortet ingenting. Och håller normal temperatur.

Dock rekomenderar jag inte mitt kort, det blir mysko ibland vid vissa uppstarter och endast en skärm får bild.
Vilket kort har du då?

Jag har kikat på dessa hittills:
http://www.dustinhome.se/pd_5010113840.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010112818.aspx

Någon synpunkt från någon om dessa mottages tacksamt!


Bägge har väl minne om jag fattar rätt?
Men har de så DVI:n kan användas för VGA också?
« Senast ändrad: 15.04.2008, 15:25:02 by MrPhil »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tar över den här tråden lite :)

Är på jakt efter ett enkelt g-kort för två skärmar i studion, båda vga, och jag saknar AGP-anslutning i datorn. Alltså måste det vara ett PCI eller PCIe, och det måste gå att konvertera den ev DVI-anslutningen som TS talar om här ovan.

Om jag förstår rätt så är Chromas exempel Nvidia GF 7600GS ovan ett AGP?

Så frågan är: vilket rekommenderar ni?
Så billigt som möjligt o bara för arbetsbruk, inget 3D, ingen video. Helst inte begagnat, om du inte själv har ett att erbjuda förstås ;)

/Phil

Ett bra tillägg på din lista är eget minne (annars snor grafikkortet ram) och fläktlöst eller en påmonterad passiv kylare. Min grafikfläkt väsnades så att jag ersatte fläkten med:

http://www.dustinhome.se/pd_5010071918.aspx

Lite kladdigt att få på, men nu låter grafikkortet ingenting. Och håller normal temperatur.

Dock rekomenderar jag inte mitt kort, det blir mysko ibland vid vissa uppstarter och endast en skärm får bild.
Vilket kort har du då?

Jag har kikat på dessa hittills:
http://www.dustinhome.se/pd_5010113840.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010112818.aspx

Bägge har väl minne om jag fattar rätt?
Men har de så DVI:n kan användas för VGA också?

Det går bara åt ena hållet. Tror du kan köra VGA ur DVI porten, dock inte DVI ur VGA porten. Vi får se om någon bekäftar detta.

Mitt kort vet jag inte vad det heter på stående fot, men är med fläkt, nvida, tillverkad av MSI och är pcie kort.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Om jag förstår rätt så är Chromas exempel Nvidia GF 7600GS ovan ett AGP?

Finns både en AGP- och en PCI Express-variant av den modellen. Själv kör jag PCI Express.


EDIT: Den här är det som jag kör hemma, 512MB. På jobbet har jag AGP-varianten med dubbla 20" SyncMasters, fast bara 256MB på det kortet.
« Senast ändrad: 15.04.2008, 15:24:43 by ChromaWoods »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det går bara åt ena hållet. Tror du kan köra VGA ur DVI porten, dock inte DVI ur VGA porten.
Det är också det jag är ute efter så det är helt OK :)

De jag hittat ovan då? Duger de tros?


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Det går bara åt ena hållet. Tror du kan köra VGA ur DVI porten, dock inte DVI ur VGA porten.
Det är också det jag är ute efter så det är helt OK :)

De jag hittat ovan då? Duger de tros?

Tror bägge av dem gör jobbet. ASUS känns ju rätt tryggt.

Och ja, du kan köra en VGA-skärm mot ett DVI-uttag om du har en sån här:


Brukar medfölja när du köper ett dual head-kort.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Strålande Chroma!  ^_^ Då ska jag bara kolla med dem om det är en sån DVI som klarar VGA oxå!


Aettan

  • Gäst
Jag har två kort i varsin dator, ett Agp och ett Pcie båda båda har dvi och vga ut och det funkar med dvi till vga converter på båda korten dvs. möjlighet till dual screen. Det ena är ett GA Geforce 7300gs 256 mb Pcie, ett billigt bra kort och det andra är ett PNY Geforce 6200 256 mb Agp också billigt och bra eller dom är tillräckligt bra kanske man ska säga.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Strålande Chroma!  ^_^ Då ska jag bara kolla med dem om det är en sån DVI som klarar VGA oxå!

jag har säkert missat om nån nämnt det, men det finns ju ett gäng olika DVI också..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här är en annan variant:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010125299

Extra skärm via usb, lätt att ta med dubbelskärmen till en annan dator.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
jag har säkert missat om nån nämnt det, men det finns ju ett gäng olika DVI också..

Tänker du på de som inte går att koppla VGA-konverter till?


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag har två skärmar jag skulle vilja köra på samma dator, men de har bara en ingång som heter "D-sub". Skulle det gå att skicka analog signal till dem, tro?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har två skärmar jag skulle vilja köra på samma dator, men de har bara en ingång som heter "D-sub". Skulle det gå att skicka analog signal till dem, tro?

Finns det ingen VGA ingång?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har två skärmar jag skulle vilja köra på samma dator, men de har bara en ingång som heter "D-sub". Skulle det gå att skicka analog signal till dem, tro?
Är det en 15-polig D-sub, med kontaktstift i 3 rader och som fysiskt är lika stor som en serieport, så är det en vanlig SVGA-kontakt - så den är analog. De som är digitala, är större och har flata stift - och alltså inte bara de små runda stiften.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Nej ingen VGA vad jag kan se.

De är mycket riktigt tre rader med... hm, det är bara 14 stift, men "sleeven" är kanske också en ledare? Mitt grafikkort har två till utgångar; en som troligen är en sån där Claes pratade om med flata stift, och en ser ut som en liten DIN. Skulle det gå att köra dessa två skärmar på det kortet?

Jag är inte så haj på det här med grafik...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nej ingen VGA vad jag kan se.

De är mycket riktigt tre rader med... hm, det är bara 14 stift, men "sleeven" är kanske också en ledare?

Det stämmer. Jag glömde att det normalt saknas ett stift - men kontakten betecknas ändå som 15-pin - och är en SVGA-kontakt.

Citera
Mitt grafikkort har två till utgångar; en som troligen är en sån där Claes pratade om med flata stift, och en ser ut som en liten DIN. Skulle det gå att köra dessa två skärmar på det kortet?

En liten DIN? Det är en S-Video som är avsedd att koppla till TV. Så det verkar i så fall som om du bara har en utgång på det kortet - förmodligen som skickas ut på både den digitala och på S-video samtidigt.
- eller jag kanske missuppfattade dig? Är det 3 kontakter, där en är en 15-pin D-sub, en är större med ett par flata stift - och en tredje som är S-video kontakten? I så fall har du helt säkert två separata utgångar, där den ena är analog SVHS och den andra är digital som troligen kan skicka ut analog signal med hjälp av en adapter som brukar följa med sådana grafikkort... Vilken utgång som dubbleras ut till S-video vete 17 - men det märker du nog om du kopplar den till TV:n... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Vilken utgång som dubbleras ut till S-video vete 17 - men det märker du nog om du kopplar den till TV:n...

Jag har för mig att Svideon inte dubbleras hit eller dit. Den kan bl.a annat köra film (mpg, avi, divx,...) genom acceleration till svideo (och då syns den inte på datorskärmen, utan som en svart ruta) till TV:n. Dessutom borde man kunna använda TV:n som en tredej skärm.

Detta är förstås teoretiskt, eftersom ingen vill använda en 350x240 skärm (TV) till något annat än film.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Är det 3 kontakter, där en är en 15-pin D-sub, en är större med ett par flata stift - och en tredje som är S-video kontakten? I så fall har du helt säkert två separata utgångar, där den ena är analog SVHS och den andra är digital som troligen kan skicka ut analog signal med hjälp av en adapter som brukar följa med sådana grafikkort...

Det stämmer. Får leta upp en adapter då. Tack för hjälpen!  :)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Gammal tråd, men ack så aktuell...

Fixade en adapter efter tips härifrån, och sitter nu och bråkar med inställningarna för två skärmar. Får ingen bild på den sekundära skärmen. Det knasiga är att Win XP Home tydligen inte stöder dubbla skärmar, men ändå händer nånting när jag väljer "utöka skrivbordet till denna bildskärm". Ikoner långt till vänster på skrivbordet försvinner, och muspekaren stannar inte längst åt vänster. Det är precis som om det fanns en till skärm där, men som inte dyker upp på den sekundära monitorn.

Jag har även testat att bara köra en skärm på den sekundära (DVI)-utgången (den med några flata stift alltså), men det blir ingen bild alls där.

Är det så enkelt att det inte funkar med XP Home? Varför finns det i så fall ö.h.t. möjlighet att komma åt inställningana för flera skärmar?  :huh:
« Senast ändrad: 07.10.2008, 19:08:20 by brynolf »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hej jag vet inte vad du har för grafikkort..
men om du har nvidia kort, så finns det dispaly setup wizard att köra..
och likaså en detect displays funktion, som kanske kan hjälpa

jag tycker iaf att det låter konstigt att det inte skulle funka med dubblaskärmar på home..men vad vet jag åandrasidan! :huh:

lycka till iaf!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag har ett gammalt ATI Radeon 9800. En DVI, en VGA, och en S-Video-utgång om jag förstår det rätt.

Windows felsökning säger att det inte funkar på Home, men inställningarna finns ju där...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har kört 2 separata skärmar i XP Home i många år, så visst fungerar det. :)
Det är kanske så, att du har fel sorts kabel i DVI-kontakten eller en skärm som inte kan hantera signalerna? Det finns 2 olika standards på DVI-kontakten; en som enbart kan skicka ut digitalt och en som kan skicka ut både digitalt och analogt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Citera
Det är kanske så, att du har fel sorts kabel i DVI-kontakten eller en skärm som inte kan hantera signalerna? Det finns 2 olika standards på DVI-kontakten; en som enbart kan skicka ut digitalt och en som kan skicka ut både digitalt och analogt...

Jag har två LG Flatron L1919S-skärmar (som bara har analog ingång vid namn D-SUB). Den primära är ansluten till den vanliga VGA-utgången. Den sekundära har jag stoppat in i DVI-utgången med hjälp av en "DVI-A"-adapter (som vad jag förstår endast ska hantera analog signal, vilket borde vara precis det som skärmen förväntar sig att ta emot). Det borde väl vara rätt tänkt?

Har fipplat vidare lite här...

När jag försöker hitta skärmarna i Everest (program typ enhetshanteraren), listas konstigt nog den sekundära skärmen, men inte den primära... Datorn hittar alltså skärmen.

När jag startar om datorn, säger primärskärmen "out of range 91,1 kHz - 85 Hz", men startar sedan upp som vanligt. Jag har provat att ställa ner upplösning för båda skärmarna, men det står samma sak.

Om DVI-utgången på kortet skulle vara paj, borde ju inte datorn hitta skärmen över huvud taget...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Det är kanske så, att du har fel sorts kabel i DVI-kontakten eller en skärm som inte kan hantera signalerna? Det finns 2 olika standards på DVI-kontakten; en som enbart kan skicka ut digitalt och en som kan skicka ut både digitalt och analogt...

Jag har två LG Flatron L1919S-skärmar (som bara har analog ingång vid namn D-SUB). Den primära är ansluten till den vanliga VGA-utgången. Den sekundära har jag stoppat in i DVI-utgången med hjälp av en "DVI-A"-adapter (som vad jag förstår endast ska hantera analog signal, vilket borde vara precis det som skärmen förväntar sig att ta emot). Det borde väl vara rätt tänkt?

Har fipplat vidare lite här...

När jag försöker hitta skärmarna i Everest (program typ enhetshanteraren), listas konstigt nog den sekundära skärmen, men inte den primära... Datorn hittar alltså skärmen.

När jag startar om datorn, säger primärskärmen "out of range 91,1 kHz - 85 Hz", men startar sedan upp som vanligt. Jag har provat att ställa ner upplösning för båda skärmarna, men det står samma sak.

Om DVI-utgången på kortet skulle vara paj, borde ju inte datorn hitta skärmen över huvud taget...

Det kan ju också vara så, att grafikkortet bara har digital ut på den ena kontakten - och då måste du ha en skärm med digital ingång för att det ska fungera... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Citera
Det är kanske så, att du har fel sorts kabel i DVI-kontakten eller en skärm som inte kan hantera signalerna? Det finns 2 olika standards på DVI-kontakten; en som enbart kan skicka ut digitalt och en som kan skicka ut både digitalt och analogt...

Jag har två LG Flatron L1919S-skärmar (som bara har analog ingång vid namn D-SUB). Den primära är ansluten till den vanliga VGA-utgången. Den sekundära har jag stoppat in i DVI-utgången med hjälp av en "DVI-A"-adapter (som vad jag förstår endast ska hantera analog signal, vilket borde vara precis det som skärmen förväntar sig att ta emot). Det borde väl vara rätt tänkt?

Har fipplat vidare lite här...

När jag försöker hitta skärmarna i Everest (program typ enhetshanteraren), listas konstigt nog den sekundära skärmen, men inte den primära... Datorn hittar alltså skärmen.

När jag startar om datorn, säger primärskärmen "out of range 91,1 kHz - 85 Hz", men startar sedan upp som vanligt. Jag har provat att ställa ner upplösning för båda skärmarna, men det står samma sak.

Om DVI-utgången på kortet skulle vara paj, borde ju inte datorn hitta skärmen över huvud taget...

Det kan ju också vara så, att grafikkortet bara har digital ut på den ena kontakten - och då måste du ha en skärm med digital ingång för att det ska fungera... :(

Mja, nu vet jag inte exakt vad det är för kort, men chipsetet är ett Radeon 9800 Pro, och inga sådana kort jag sett har annat än DVI-I. Har läst att vissa adaptrar kan käka upp för mycket spänning, så jag ska testa en annan adapter också.


Aettan

  • Gäst
Hmm sånt där det bara funkar när man kör mac os på pc man får max göra en grej så är det klart vad lustigt att det ska vara så svårt att få pc grejor att funka på en pc. Försöker inte alls vara jävlig här nu men det bådar ju inte gott för jag kommer kanske att behöva den här funktionen i pc läget snart. Hade inte ens en aning om att det fanns olika konvertrar har alltid kört med dom som kommer med korten och även blandat vilt typ tagit den som ligger närmast i hyllan och det har bara funkat. Fan vad tråkigt när sånt där ballar ur som sagt det bådar inte gott. Hoppas det löser sig för er.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hmm sånt där det bara funkar när man kör mac os på pc man får max göra en grej så är det klart vad lustigt att det ska vara så svårt att få pc grejor att funka på en pc. Försöker inte alls vara jävlig här nu men det bådar ju inte gott för jag kommer kanske att behöva den här funktionen i pc läget snart. Hade inte ens en aning om att det fanns olika konvertrar har alltid kört med dom som kommer med korten och även blandat vilt typ tagit den som ligger närmast i hyllan och det har bara funkat. Fan vad tråkigt när sånt där ballar ur som sagt det bådar inte gott. Hoppas det löser sig för er.


Problemet är förmodligen bara att originaladaptern för DVI-kontakten inte fanns kvar, så att han har behövt köpa en löst. Normalt är det inga som helst problem med sådant på PC heller. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
O fan säger du det  :D det var ju besynnerligt att det uppstod då  :D