Kontrollrummet

Harmonica Mike, Ynot och Carl Cadello - Weapons Of Mass Destruction [Ny version]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carl cadello

LÅTNAMN: Weapons Of Mass Destruction
ARTIST/GRUPP: Harmonica Mike, Ynot och Carl Cadello goes to Hellywood
GENRE: Öhhhh Inte elektronica
LÅTLÄNGD: 3.58
KOMPOSITÖR: Ynot/Carl Cadello
PRODUCENT: Carl Cadello
EV. MEDVERKANDE: Harmonica Mike - Munspel, Ynot - Glidgitarr och Sång
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Fri hopp och lek med brandbomber och napalm resulterade i "fullt ös, medvestlös".  B)

Eftersom förra versionen luktade apa har jag nu försökt göra en ny mixning.
Hoppas den luktar bättre!  B)

« Senast ändrad: 24.03.2007, 18:50:21 by Anders »


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
Aah, det gamla "men det lät ju så bra i studion... Faen!" - problemet.  ^_^

 :lol: Återigen... Ynot är ett geni!
Spontant dock, minska på effekten som ligger på sången aningens för att he, he framhäva vansinnet hi hi . Effekten försvinner tvärt vid runt 0.34 och det fenomenet finns lite här och var. Annars helt ok. Höj sången och höj Harmonica Mickes trollflöjt, den hörs knappt i mina lurar. Vid runt 3.20 vill jag höra amerikanska polissirener och ett sju djävla skjutande....  :lol:

Varför vet jag inte. :P

BRA JOBBAT!!!
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det är så mycket diskant att det skär i öronen! Hi-haten ligger extremt högt, sänk den rejält. Feta på med lite mer botten när du ändå håller på. Grötigheten som du upplever kan bero på att sången trycker undan gitarrerna ganska duktigt ibland, prova att sänka den eller minska kompressionen?

Låten i sig pumpar på fint, man får liksom ingen ro nånstans men det kanske är avsikten.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Några korta tankar:

Tycker det pumpar för mycket. Känns som kompressorn jobbar för hårt (på mastringen?). Detta är ju visserligen en smaksak. Vidare hade jag önsakat lite mindre reverb på sång samt mer munspel från mike... Ljudbilden är för diskant, blir jobbigt att lyssna på i längden.

I övrigt ett spännande sammarbete, tror detta kan bli riktigt bra. Även om det inte riktigt är min bag :)

Tja det var det lilla för nu
« Senast ändrad: 19.03.2007, 00:33:49 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Doors möter 2000-talet. Suvve!  ^_^
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Det låter inte dumt alls men det låter inte bra. Som andra redan har sagt en mycket skum tunn ljudbild med massa diskant.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Bra låt! :)
dock för mycket diskant!

Gött lir det svänger och bra sånginsats!


Utloggad carl cadello

Aah, det gamla "men det lät ju så bra i studion... Faen!" - problemet.  ^_^

 :lol: Återigen... Ynot är ett geni!
Spontant dock, minska på effekten som ligger på sången aningens för att he, he framhäva vansinnet hi hi . Effekten försvinner tvärt vid runt 0.34 och det fenomenet finns lite här och var. Annars helt ok. Höj sången och höj Harmonica Mickes trollflöjt, den hörs knappt i mina lurar. Vid runt 3.20 vill jag höra amerikanska polissirener och ett sju djävla skjutande....  :lol:

Varför vet jag inte. :P

BRA JOBBAT!!!

Tack igen!
¨jag var med om detta syndromet med en grupp där vi skulle vara med på en samlingsLP. Vår låt lät skitbra (tyckte vi) io studion, men på LP:n lät det apa. Värsta ljudet av alla.

det mystiska ekot beror på att jag har klippt och klistatrat Ynot's sång, som jag fick av honom med färdigt eko, och ibland blev det kanske lite väl abrupta klipp. Har inte hört det innan själv så: tack!

Tnot ska sjunga in igen och denna gång utan eko. ;)


Utloggad carl cadello

Det är så mycket diskant att det skär i öronen! Hi-haten ligger extremt högt, sänk den rejält. Feta på med lite mer botten när du ändå håller på. Grötigheten som du upplever kan bero på att sången trycker undan gitarrerna ganska duktigt ibland, prova att sänka den eller minska kompressionen?

Låten i sig pumpar på fint, man får liksom ingen ro nånstans men det kanske är avsikten.

Jag misstänker att det har med pluggen jag använt på trummorna. "Slam dums",en intern plug i Ableton Live. Jag tyckte den lät skithäftigt, men tydligen inte  ;).

Detta med diskanten kan jag bara skylla på två saker, förutom ren inkompetens förståss, mina hörlurar och att min hörsel inte längre är vad den varit.

Jag ska försöka rätta till det.

Sången (ljudet) hoppas jag att vi kan få bättre när Ynot sjunger in sången utan effekter.

Mycket i diskanten ligger kanske i just gitarrerna som jag försökt eq:a bort från trummor o bas. Men tydligen lite för mycket  :o


Utloggad carl cadello

Några korta tankar:

Tycker det pumpar för mycket. Känns som kompressorn jobbar för hårt (på mastringen?). Detta är ju visserligen en smaksak. Vidare hade jag önsakat lite mindre reverb på sång samt mer munspel från mike... Ljudbilden är för diskant, blir jobbigt att lyssna på i längden.

I övrigt ett spännande sammarbete, tror detta kan bli riktigt bra. Även om det inte riktigt är min bag :)

Tja det var det lilla för nu

Ups! Kompressorn är nog som jag tidigare beskrivit, en del av Ableton LIves plug, "Slum drums" en "black box"-plugg. Ska ta bort den och mixa trummorna bättre. vidare har jag använt Final Plug med en inbyggd limiter i "mastringen". Jag tror jag skiter i den också.

Jag tackar för bra kommentarer!


Utloggad carl cadello

valdez, DåligtGehör och equality!

Jag tackar för era kommentarer. Mängden av samstämmiga kommentarer visar på en "viss" skevhet i ljudbilden  :lol:

Jag ska se vad jag kan göra. Därefter lägger jag ut spåren på min server och de som vill får mixa och mastra låten.

Hör (pm:a emaila)av er om ni är intresserade!!!

Emulator har redan hört av sig. KUL!  B)


Utloggad tsmalmbe

Underlig ljudbild. Lite bas, mycket diskant. Lite peakar i mellanregistret, men huvudsakligen fattas mellanregistret. Det ger en "tom" (hollow) ljudbild.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
1) Låten är bra.Tom Exellent
2). Mixen är kass. Allt ligger och maskerar vartannat i samma register. Eq och prioritering behövs. Reverbet på sången passar inte. Prova med delay eller bandeko och bara lite reverb.
3) Jag kan göra ett försök om du fått en sångfil utan reverb.
Max 300; tecken återstår


Utloggad carl cadello

Hej du!

Tack för de fina orden. Jag fick en ny fil av Ynot idag utan effekter och den låter skitbra. Jag lägger upp filerna på en server och meddelar dig (och andra som är hugade) adressen.

Hade varit kul o vara med när du eqar, det kan jag inte alls.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta var bra. Ynot i toppform. Gillar vartenda riff. Pratar bara om kompositionen här :)
Inspirerande att höra nåt som låter så pass innovativt faktiskt.

Väl arbetat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Hej du!

Tack för de fina orden. Jag fick en ny fil av Ynot idag utan effekter och den låter skitbra. Jag lägger upp filerna på en server och meddelar dig (och andra som är hugade) adressen.

Hade varit kul o vara med när du eqar, det kan jag inte alls.
Fan, nu gav du mig prestationsångest. :ph34r: Jag är rejält lomhörd allt efter "att som"-tiden. :D Min metod går ut på att spetsa gitarrerna - bort med bas och mellanregister. Kanske framhäva bas o diskant i sången, trycka ner allt oväsentligt som ändå hörs. Lyssna både i lurar och helst flera stereosar på både hög o låg volym.
En exiter kan vara en idé på sången om den inte vill slå igenom. Och så ställer jag in volym på trummor och sång först och låter resten rätta in sig efter det.. Typ :D
Max 300; tecken återstår


Utloggad carl cadello

Såja!

Nu har jag skaffat ett par monitorer. Hoppas det låter bättre nu!

Jag har uppdaterat file så det är bara att komma igång och kommentera.

När jag ändå var igång la Ynot en ny sång, jag en extra gitarr (eller tre) och mixade om. Tog bort en del pluggar (trummorna och mastringen) och smalnade av eq för gitarrerna (tack dede) och raverbet på sången.

Håll till godo  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Men fanken va bra det har blivit!

gitarrerna är RIKTIGT supertajta..munspelet sitter som en sprakdräkt på en lite överviktig man. tajt och bra alltså :)

Saknar en enda sak: körer. på med körer i refrängen. Runt 2:15 är det någon röst som säger något, det drunknar lite tyvärr.

liiiite dist på orgel?

Men jävlar gossar, nu har ni fått till något RIKTIGT bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
yeah man..

Nu börjar det likna nåt..Schysstare mix helt klart.Munspelet flöt in bättre när du drog upp volymen.Schysst klippt oxå..Det är bra sväng i denna,kul att jag fick vara med.

Basen oooar en del i min lyssning.Det finns lite eq jobb på den,i övrigt så stör jag mig inte på nåt.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trevlig lyssning. Mysiga gitarriff och lagom agro sång. Munspelet också fint.

Topp!


Utloggad carl cadello

Men fanken va bra det har blivit!

gitarrerna är RIKTIGT supertajta..munspelet sitter som en sprakdräkt på en lite överviktig man. tajt och bra alltså :)
Det måste vara mike's sparkdräkt du menar  :P Men visst sitter den fint!

Citera
Saknar en enda sak: körer. på med körer i refrängen. Runt 2:15 är det någon röst som säger något, det drunknar lite tyvärr.

Jag utmanar DIG! Lägg en kör och skicka den till mig!

Citera
liiiite dist på orgel?

JA! Varför inte. Smart!

Citera
Men jävlar gossar, nu har ni fått till något RIKTIGT bra!

Ojojoj, nu får jag lägga av med an jag befinner mig på toppen  ;)


Utloggad carl cadello

yeah man..

Nu börjar det likna nåt..Schysstare mix helt klart.Munspelet flöt in bättre när du drog upp volymen.Schysst klippt oxå..Det är bra sväng i denna,kul att jag fick vara med.

Basen oooar en del i min lyssning.Det finns lite eq jobb på den,i övrigt så stör jag mig inte på nåt.

Mvh
Micael

Det har varit en ära att få ha dig med!!!

När det gäller basen har du säkert rätt! Jag är fullkomligt fartblind vid det här laget. Ska kolla Studios mixnummer och ta bort allt onödigt.


Utloggad carl cadello

Trevlig lyssning. Mysiga gitarriff och lagom agro sång. Munspelet också fint.

Topp!

Tackar!

Vet du att Ynot heter Topp i efternamn?   :D


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Knasskön låt, så j-a bra jobbat av er allihop. Mixen är dock fortfarande lite vajig, tycker jag. Trummorna låter lite för snällt och tama (inte märket!). Låter som EZdrummer, vilket jag själv kört rätt mycket men tröttnat på pga av just detta att de låter lite mesigt. Gitarrerna är väldigt spretiga -rent ljudmässigt- i mina öron, det är inte ett skönt sound helt enkelt. Det är nog det enda jag invända mot... jo, sången kunde gott höjas något snäpp också. Ta min kritik för vad den är... vad det nu är.  :wacko: :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trevlig lyssning. Mysiga gitarriff och lagom agro sång. Munspelet också fint.

Topp!

Tackar!

Vet du att Ynot heter Topp i efternamn?   :D

Visst är det ett sammanträffande  ;)


Utloggad carl cadello

Knasskön låt, så j-a bra jobbat av er allihop. Mixen är dock fortfarande lite vajig, tycker jag. Trummorna låter lite för snällt och tama (inte märket!). Låter som EZdrummer, vilket jag själv kört rätt mycket men tröttnat på pga av just detta att de låter lite mesigt. Gitarrerna är väldigt spretiga -rent ljudmässigt- i mina öron, det är inte ett skönt sound helt enkelt. Det är nog det enda jag invända mot... jo, sången kunde gott höjas något snäpp också. Ta min kritik för vad den är... vad det nu är.  :wacko: :)

Jupp visst är det EZD. Men jag lovar dig detta är bra mycket bättre än om jag skulle spelat själv  ;)

Och nu gitarrerna: Jag håller med dig. jag är inte heller så förtjust i hur gitarrerna låter nu.
Högsta prioriteringen var att inte ha ett grötigt ljud. Därför har jag eq:at bort mycket bas och även en del i diskanten. Då blev den biten bättre. Men istället trillade spretiga och grälla gitarrer ut. Så, hur jag än vänder mig har jag ändan bak. Jag får helt enkelt skylla på ljudtekniker/mixningsinkompetens (min alltså).

Sången ska nog upp ett snäpp. Men inte mer.


Utloggad carl cadello

Trevlig lyssning. Mysiga gitarriff och lagom agro sång. Munspelet också fint.

Topp!

Tackar!

Vet du att Ynot heter Topp i efternamn?   :D

Visst är det ett sammanträffande  ;)

Ibland är jag naiv in till det ofattbara  :unsure:  :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Men istället trillade spretiga och grälla gitarrer ut. Så, hur jag än vänder mig har jag ändan bak. Jag får helt enkelt skylla på ljudtekniker/mixningsinkompetens (min alltså).

Jo, jag vet. Respekten för duktiga ljudskruvare har ökat på min sida sedan jag började spela in själv. Ibland är det helt omöjligt att ratta fram en ljudbild som man vill ha den trots man (i teorin) vet hur det skall låta! Men bara man har kul så är det väl ok. :)


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Fortfarande svinbralåt och kass mix! Va fan lyssnar du i, Cadello? :lol:
Max 300; tecken återstår


Utloggad carl cadello