Kontrollrummet

Vad är nytt och vad kan man kräva i avdrag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jag ringde för ett par veckor sedan till en musik butik (vill inte nämna vilken innan jag fått saken utredd) och frågade efter vissa produkter som dom skulle ha hemma.
Jag skickade ombud som hadde med sej kontanta pengar till butiken.
Var bla. en mick i 1000 kr klassen och en vox förstärkare.
Totalt med allt jag handlade så landade det runt 10 k

Nu till saken.
Jag hann i princip kolla igenom sakerna sen har jag knappt varit hemma.
Jag reagerade på att det inte fanns manual eller kartong till voxen, micken var använd (kanske obetydligt men amnvänd) syntes på micken att den suttit i stativ, kartongen va inte hel mm mm
Mailade till butiken om detta och dom skev tillbaka att Voxen va den sista förstäkaren dom hadde hemma och tagit demo exemplaret och samma gälde micken.

Prylarna funkar helt ok men jag blev lite sne för att dom inte nämt det till mitt ombud och för att dom inte dragit av något alls på priset.

Nu ska jag till butiken imorgon och ifrågasätta detta och kräva några % i rabatt men vet inte vad som är rimligt?

20 % av dom prylarna som vait använda?
Finns det riktlinjer eller förhandlingssak?

Mvh


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Inte mycket att bry sig om så länge prylarna funkar tycker jag. Rabatter lär du inte få i efterhand. Nån sladd eller ett set gitarrsträngar kan man alltid tigga til sig.
Max 300; tecken återstår


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag tror inte du kan kräva någonting, men du hade nog kunnat förhandla till dig 10% när du köpte det ursprungligen. Om du kan påvisa att produkterna inte fungerar som de ska (förstärkaren saknade ju manual, och det ska ju ingå) kan du eventuellt få något. Jag tror dock inte att butiken skulle vara intresserad av något annat än att byte förstärkaren mot en ny i så fall.

Fast allt tror jag beror på vilken attityd butiken har (och vilken attityd du har  ;)).
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tycker personligen att det är helt rätt att ifrågasätta men om du får något för det är kanske en annan femma. Jag hade gjort klart för dem att de inte kunde räkna med mig som kund i fortsättningen om jag inte fått kompensation, kanske slängt in ett förtäckt hot om konsumentombudsmannen också... det har hjälpt mig i alla fall. Ger de dig ett vettigt bemötande är det ok. Om inte hade jag inte handlat där mer. Min åsikt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nytt är nytt. Demoutrustning är demoutrustning och bör definitivt säljas billigare - även om det inte är mycket använt.
Ibland kan nya kartonger vara öppnade för att någon har velat titta på prylarna - och då är det inget att hänga upp sig på, men har det stått som demoutrustning i en butik där vem som helst har haft tillgång till det, så vet man aldrig hur mycket det är använt eller om det har misshandlats på olika sätt...
Det är en annan femma om du har fått demoprylar i väntan på att det ska komma in nytt, så att du får det utbytt när det kommer in nya prylar. Då har de varit riktigt hyggliga.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Tackar för svaren !

Jag ska försöka förhandla mej till rabatt till nästa köp.
Inte mycket att bry sig om så länge prylarna funkar tycker jag. Rabatter lär du inte få i efterhand. Nån sladd eller ett set gitarrsträngar kan man alltid tigga til sig.


Jag är inte missnöjd på prylarna och bryr mej inte så mycke att någon testat dom, men dom kunde nämt detta och föreslagit rabatt vid köpet.
Jag är inte på något sätt missnöjd med dom eller sur, har ju inte tagit upp det än och dom förnekade ju inget i mailet heller så allt kanske/troligen löser sej.

Återkommer imorgon om detta och tack för era rekomendationer och åsikter !



Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Jag skulle utan tveka säga att p. g. a. att jag inte fick någon rabatt så förväntar jag mig att de beställer hem nya exemplar som jag kan byta till när de anländer så att de kan ta tillbaka sina skyltex. Som Claes sa: Demo är Demo och Nytt är Nytt.
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Va i butiken idag och löste sej fint.
Killen som packat prylarna hadde lämnat info till kassan men blev ett missförstånd, jag har fått mer i kompensation än vad jag skulle föreslå själv så alla är nöjda nu !  :rolleyes:





Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Va i butiken idag och löste sej fint.
Killen som packat prylarna hadde lämnat info till kassan men blev ett missförstånd, jag har fått mer i kompensation än vad jag skulle föreslå själv så alla är nöjda nu !  :rolleyes:






Nu blev man ju nyfiken ju. Vad fick du i kompensation då?


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Va i butiken idag och löste sej fint.
Killen som packat prylarna hadde lämnat info till kassan men blev ett missförstånd, jag har fått mer i kompensation än vad jag skulle föreslå själv så alla är nöjda nu !  :rolleyes:






Nu blev man ju nyfiken ju. Vad fick du i kompensation då?


Jag beställde lite prylar och fick 30% rabatt på detta, känns helt ok !

 


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
nu kanske du kan hänga ut butiken  ;)

det låter som ett bra bemötande. håller med om att det är självklart att dom ska kompensera dig. o andra sidan har jag själv varit tacksam över att ngn gång få låna utrustning i en musikaffär t.ex. när mitt ljudkort knasade och jag skulle se om det funkade med ett annat likadant....det ljudkortet såldes nog som helt nytt sedan.....musikaffärer är ju lite speciellt.


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
nu kanske du kan hänga ut butiken  ;)

det låter som ett bra bemötande. håller med om att det är självklart att dom ska kompensera dig. o andra sidan har jag själv varit tacksam över att ngn gång få låna utrustning i en musikaffär t.ex. när mitt ljudkort knasade och jag skulle se om det funkade med ett annat likadant....det ljudkortet såldes nog som helt nytt sedan.....musikaffärer är ju lite speciellt.

Nya musik i JKPG  :wub:

Riktigt bra personal, alltid hjälpsamma även om man är noobie.... skulle vilja ge en känga till en annan stor musik affär i jkpg som finns på många orter där man känner sej som en idiot när/om man skulle få hjälp  :angry: