Kontrollrummet

Förvaring av elbas?

gäst · 28 · 7144

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Just nu förvarar jag min sprillans elbas stående i sin gigbag men finns det något annat (bättre) sätt? Flyttade alldeles nyss över den till ett golvställ men bör eller tom ska den hänga på väggen istället?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vis av erfarenhet så hänger jag mina instrument på väggen numera..Hunden har fällt en mycket vacker acke gura ur ett golvställ..Den blev sig inte riktigt lik efter det,halsen gick av!!..Rekommenderar inner väggar,inte ytterväggar - då kan dom slå sig dom små liven i halsen ifall temperaturen är ojämn/kall..

mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Tack för tipset Micael!  :)

Ska försöka hitta en icke solbemängd vägg som jag kan sätta hängaren på.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det verkligen ett problem med ytterväggar? Jag tänker på alla som har sina instrument på ryggen i gigbags ut och in i kylan/värmen.

 :unsure:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är det verkligen ett problem med ytterväggar? Jag tänker på alla som har sina instrument på ryggen i gigbags ut och in i kylan/värmen.

 :unsure:

Fick tipset ur en musik tidning för några år sedan.Ytterväggar har en tendens att vara varma och kalla.Och att detta i det långa loppet skulle vara skadligt för gitarrer/bas/träinstrument..Antar att det har med temperaturväxlingar(fukt?) att göra..Kondens kanske..Egen slutsats det sista dock,men jag följer rådet.
Beror väl också lite på breddgrad och husets beskaffenhet ur isolerings synpunkt.Känner man på väggarna här uppe (Norrbotten)när det är kallt ute så känner man stor skillnad på inner/ytterväggar - samma när det är varmt..

Jämnare temperatur på innerväggar,så i det långa loppet torde det vara fördelaktigare..

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Du kan nog förvara din elbas hur som helst. På väggen är snyggt för då ser man hela härligheten. Jag har mina på väggen, dom hänger i sådana vägghållare man kan köpa på alla musikaffärer. Det H-M säger tror jag inte riktigt på, eftersom ytterväggarna är isolerade och jag tror nog temperaturen på insidan av väggen är ganska jämlik med temperaturen i luften inne. Sen om man använder sådana väggstativ som jag använder så har instrumentet ingen direktkontakt med väggen, utan det hänger fritt i luften. Så förvara basen precis som du vill. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du kan nog förvara din elbas hur som helst. På väggen är snyggt för då ser man hela härligheten. Jag har mina på väggen, dom hänger i sådana vägghållare man kan köpa på alla musikaffärer. Det H-M säger tror jag inte riktigt på, eftersom ytterväggarna är isolerade och jag tror nog temperaturen på insidan av väggen är ganska jämlik med temperaturen i luften inne. Sen om man använder sådana väggstativ som jag använder så har instrumentet ingen direktkontakt med väggen, utan det hänger fritt i luften. Så förvara basen precis som du vill. :)

Sätt handen på väggen så känner du skillnaden.Byggstandard är 17.5 cm isolering i ytterväggar och det räcker inte till för att ge samma temperatur som på innerväggar.Huruvida det är skadligt för ett instrument,det låter jag vara osagt,jag följer bara en rekommendation som jag läst mig till.
Mina instrument funkar bra efter det deviset.

Många lägger ju en månadslön eller mer på sina instrument,så JT:s frågeställning är relevant.Man förväntar sig att instrumentet skall skänka glädje under en lång tid av år framöver - och då är det viktigt att förvara det på rätt sätt.Jag har också köpta hållare.Basen tar inte i väggen,däremot så gör ackegurorna det.Trä är ett levande material som påverkas av luft fuktigheten samt kyla och värme,och att eftersträva en så jämn temperatur som möjligt för instrumentet "in the long run" är "basic knowledge".
Lira på en gura som legat ute och är kall,så förstår du.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Huruvida det är skadligt för ett instrument,det låter jag vara osagt,jag följer bara en rekommendation som jag läst mig till.

Precis. Jag har också hört samma rekommendationer genom alla år, men jag är verkligen tveksam till om det är skadligt för instrumenten. Alla gigande musiker borde ju få byta instrument hela tiden i så fall.  :unsure:


freddy

  • Gäst
Du kan nog förvara din elbas hur som helst. På väggen är snyggt för då ser man hela härligheten. Jag har mina på väggen, dom hänger i sådana vägghållare man kan köpa på alla musikaffärer. Det H-M säger tror jag inte riktigt på, eftersom ytterväggarna är isolerade och jag tror nog temperaturen på insidan av väggen är ganska jämlik med temperaturen i luften inne. Sen om man använder sådana väggstativ som jag använder så har instrumentet ingen direktkontakt med väggen, utan det hänger fritt i luften. Så förvara basen precis som du vill. :)

Sätt handen på väggen så känner du skillnaden.Byggstandard är 17.5 cm isolering i ytterväggar och det räcker inte till för att ge samma temperatur som på innerväggar.Huruvida det är skadligt för ett instrument,det låter jag vara osagt,jag följer bara en rekommendation som jag läst mig till.
Mina instrument funkar bra efter det deviset.

Många lägger ju en månadslön eller mer på sina instrument,så JT:s frågeställning är relevant.Man förväntar sig att instrumentet skall skänka glädje under en lång tid av år framöver - och då är det viktigt att förvara det på rätt sätt.Jag har också köpta hållare.Basen tar inte i väggen,däremot så gör ackegurorna det.Trä är ett levande material som påverkas av luft fuktigheten samt kyla och värme,och att eftersträva en så jämn temperatur som möjligt för instrumentet "in the long run" är "basic knowledge".
Lira på en gura som legat ute och är kall,så förstår du.

Mvh
Micael

Jorå jag vet precis hur det kan vara. Man har väl fraktat gitarrer utomhus till spelningar, lirat utomhus och liknande. Jag vet även att akustiska instrument är mer känsliga än motsvarande el-variant. Men det jag menar är att jag tror inte det är skadligt att hänga instrumenten på väggen. Har du mätt skillnaden mellan innervägg och rumstemperatur? Det skulle vara intressant och se skillnanden... kan inte tänka mig att det rör sig om så många grader. Sen tror jag det är mer dom snabba klimatförändringarna som påverkar träet.

Skulle gärna vara intressant att se vart du fick denna information någonstans? källa? Jag säger inte att du har fel men däremot är jag extremt skeptisk till att det skulle ha någon direkt inverkan på instrumentet, förutsatt att man inte pratar om något extremfall.  

Sen gällde detta en ELBAS så då skulle jag nog säga att risken att något skull "hända" är obefintlig. Köp ett standard väggstativ så nuddar inte ens basen väggen. Problem solved.

Sen huruvida dina instrument funkar bra eller inte enligt din devis är helt ointressant eftersom det inte bevisar något. Dom hade säkert funkat precis lika bra om du hade hängt dom i ställ på väggen. Mina instrument funkar också bra...

« Senast ändrad: 09.03.2008, 11:56:41 by freddy »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Generellt så är det nog så,men extremfallen kanske har satt nån sorts mall eller gjort någon vis av erfarenhet?
Jag vet inte,men kör på det säkra istället för det osäkra.Min far var fiolbyggare så mycket av mina teorier kommer från hans synvinkel på trä kontra temperaturer..Dock har jag läst om att förvaring av guror mot yttervägg inte skall vara bra i långa loppet,kanske en myt? Förmodligen så funkar det nog bra om det finns en luftspalt emellan,så det håller jag med om.

Skillnaden i temperaturer kan också variera beroende på landsända och hus konstruktion.Känner man skillnaden med blotta handen så är det nog ett par graders differens.Hur många,intressant - men slöseri med tid att kolla upp.Jag hänger mina på en innervägg,någon hänger sina på en yttervägg - tiden får utvisa hur det är med den saken.
På en billig gura kanske det inte spelar så stor roll,men heter den Gibson eller Martin etc..så skulle jag inte chansa då det handlar om rätt stora investeringar.Nu äger jag inga sådana dyrgripar,men dom jag har är mig kära.

Steffo(Wernborg) har ju en poäng oxå med gigbags livemusiker..Då utsätts gurorna för en del temperatur skillnader ideligen.Förmodligen bättre för instrumentet då det kommer att finnas en konstant fuktighet i träet under den "aktiva" karriären.Många guror har jag sett där locken/botten/halsar har släppt i limningar spruckit etc..Jag har renoverat limmat om ett antal.Vad det beror på ,det vet jag inte.Kanske en förklaring finns i förvarings sättet? Stött på några "sommarstuge guror" som farit riktigt illa,men då handlar det om extrem situationer i temperaturväxlingar.
Jag har en Spansk nylon gura inköpt 1970 i Spanien av min storebror.Den mådde inte bra av klimatförändringen när den kom "hem" till sverige. Locket har spruckit men den låter trots det helt underbart.Svårt att åtgärda dock,då sprickan är längsgående och ett par millimeter bred.Det har inget med förvarings sätt att göra,mer en problematik kring privat importerade instrument och den luftfuktighet som finns i andra länder kontra vårt torra klimat.

Så kontentan får väl bli att lagom med fuktighet/kyla/värme är bäst,man vårdar sitt instrument efter eget huvud - och ber till högre makter att den devisen är den som gäller.Annars blir det dyrt.Något handbyggt instrument typ nån av min faders fioler sätter jag inte på ytterväggen,ej heller en "Stradivarius" om jag skulle ramla över nån sån i framtiden(skojar lite där,då alla hans felor är spårade,så den risken är obefintlig)..Ej heller nån av mina guror.

Guran som min hund fällde i backen (läs golvet) från gitarrstället,hade också släppt i limningen vid sargen/locket längst ned då jag köpte den beggad 1986.Limmade om den och hängde upp den på innervägg,och den håller än.Fick limma halsen via hund kraschen som hände vid tillfällig förvaring i gitarrställ..
Väggen är nog det säkraste förvaringsstället om man har småbarn/hund..Inner eller ytter,låt tiden avgöra det.Kolla limningarna regelbundet dock,det är fukten som tillkommer via temperatur växlingar som ställer till det.Det är min erfarenhet.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väggen är nog det säkraste förvaringsstället om man har småbarn/hund..

Kan meddela att väggförvaring inte hjälper mot dammsugande fruar....

 :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Väggen är nog det säkraste förvaringsstället om man har småbarn/hund..

Kan meddela att väggförvaring inte hjälper mot dammsugande fruar....

 :lol:

Läste det i nån tråd för nåt halv år sedan..Bankvalv är nog säkrast :lol:


freddy

  • Gäst
Väggen är nog det säkraste förvaringsstället om man har småbarn/hund..

Kan meddela att väggförvaring inte hjälper mot dammsugande fruar....

 :lol:

hahahaaa


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
[off topic]
Inklusive pianon som mår räv av det! Finns oftast "strömmar" av luft mot ytterväggar som påverkar instrumenten. Värmegolv är inte heller någon höjdare för pianon...

[on topic]

Nu står yamman i sin gigbag och mår bra, hoppas jag...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Fast det lär väl gälla direkt kontakt mot väggen i sånt fall? Jag har tre gitarrer som hänger på väggen, eller egentligen hänger dom i luften eftersom dom inte nuddar själva väggen. Så det är egentligen bara rumstemperaturen som påverkar dom.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Alla mina guror och Fenderbasen står i ett ställ avsett för 6 gitarrer/basar,det har de inte mått dåligt av.Rickenbackern ligger i sitt orginalcase,mest för att katterna (5st) inte skall använda
henne till klösbräda,dessutom är jag rädd om finishen på henne,vill inte utsätta den fantastiska
ytan för sol och annat,är kanske lite pedant i det fallet,men har man suttit med en Upppiffad
tillfixad snygg som satan ovanlig bas i knät och sett hur den återspeglar ''allt'',då blir det så.... :D
Hon var ett vrak när jag köpte henne,krokig hals,skitig,kladdig,nästan inte spelbar  :angry:,nu,efter snart 2 års mekande...........ohboy.... :lol:
Den jag köpte henne av skulle köpa en koreansk Hagström.... :wacko:
IDIOT! :o
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hon var ett vrak när jag köpte henne,krokig hals,skitig,kladdig,nästan inte spelbar  :angry:,nu,efter snart 2 års mekande...........ohboy.... :lol:
Den jag köpte henne av skulle köpa en koreansk Hagström.... :wacko:
IDIOT! :o

Skönt att det finns idioter.  :lol:

Själv kommer jag aldrig över att jag sålde min sköna Hoffner bas, en Les Paul-model - i övrigt exakt sån Paul Mc Cartney hade (fiol-modellen). Skön till tusen. Den sålde jag till en skitunge tillsammans med min Dynacord Bass King 45W-rörstärkare för några hundralappar.  :angry:

Synd att det finns idioter  :blink:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael

Jonas gillar ju att laga gitarrer :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael

Jonas gillar ju att laga gitarrer :D

Jo jag läste det i nån tråd..Men jag blev lite konfunderad,man kanske inte skall hänga sina instrument överhuvudtaget på väggen? För mig funkar innerväggar bra,så här långt..Idf kanske har andra erfarenheter..

Mvh
Micael


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael

Jonas gillar ju att laga gitarrer :D

Jo jag läste det i nån tråd..Men jag blev lite konfunderad,man kanske inte skall hänga sina instrument överhuvudtaget på väggen? För mig funkar innerväggar bra,så här långt..Idf kanske har andra erfarenheter..

Mvh
Micael
jag menar att du ska hänga dom på väggen och sen ta dom till mig för reparation. dvs. häng inte på yttervägg om du vill hålla dom i bäst skick så länge som möjligt..
även om instrumentet hänger en bit från väggen så är det ju klar temperaturskillnad mellan en dm från väggen och i knäet på någon som håller 37grader celsius
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael

Jonas gillar ju att laga gitarrer :D

Jo jag läste det i nån tråd..Men jag blev lite konfunderad,man kanske inte skall hänga sina instrument överhuvudtaget på väggen? För mig funkar innerväggar bra,så här långt..Idf kanske har andra erfarenheter..

Mvh
Micael
jag menar att du ska hänga dom på väggen och sen ta dom till mig för reparation. dvs. häng inte på yttervägg om du vill hålla dom i bäst skick så länge som möjligt..
även om instrumentet hänger en bit från väggen så är det ju klar temperaturskillnad mellan en dm från väggen och i knäet på någon som håller 37grader celsius

Är verkligen elgitarrer/elbasar/...  så känsliga för lite små temperaturfluktuationer ?

Vet ju att min fiol(med tarmsträngar) är känslig för temperatur/klimat förändringar, men elinstrument med stålsträngar är väll rätt stabila?
är det verkligen en så stor grej?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det gäller ju överlag att man ALDRIG ska ha instrument hängande/stående/liggade/limmade/... mot ytterväggar!
Det är ju bara vanligt sunt bondförnuft liksom ! :)

Skönt att höra,då är jag inte ute och cyklar.. :)

Fast felaktig förvaring ger instrument byggarna lite jobb,och dom skall ju också leva :D

Mvh
Micael
häng dom på väggen du så får jag snart lite jobb.. ;)

ÖÖÖhh,VA?

Förtydliga lite,skall man inte hänga sina instrument på väggen överhuvudtaget?

Hajar nada..

Mvh
Micael

Jonas gillar ju att laga gitarrer :D

Jo jag läste det i nån tråd..Men jag blev lite konfunderad,man kanske inte skall hänga sina instrument överhuvudtaget på väggen? För mig funkar innerväggar bra,så här långt..Idf kanske har andra erfarenheter..

Mvh
Micael
jag menar att du ska hänga dom på väggen och sen ta dom till mig för reparation. dvs. häng inte på yttervägg om du vill hålla dom i bäst skick så länge som möjligt..
även om instrumentet hänger en bit från väggen så är det ju klar temperaturskillnad mellan en dm från väggen och i knäet på någon som håller 37grader celsius

Är verkligen elgitarrer/elbasar/...  så känsliga för lite små temperaturfluktuationer ?

Vet ju att min fiol(med tarmsträngar) är känslig för temperatur/klimat förändringar, men elinstrument med stålsträngar är väll rätt stabila?
är det verkligen en så stor grej?
beror väl på hur pass väl man vårdar sina instrument, torkar av strängarna efter varje gång man spelat, byter strängar ofta, får den utsträckt och intonerad osv.
man kan ju stoppa in ett instrument i frysen om man vill det. det låter ju skit sen, men det funkar.

en fiol är ju inte av solitt trä och därför ännu känsligare..
ett instrument av solitt trä är fortfarande känsligt, eftersom trä är ett levande material..
jag rekommenderar bara att man är så försiktig som möjligt med instrument överlag och inte utsätter dom för pikar i temperaturen på något sätt, och visst en del små skiftningar är inte någon större fara, men om instrumentet hänger på samma ställe där det skiftar temperatur så kan det råka ut för olyckor.. och är det en mindre lyckad konstruktion är det inte så roligt att betala dyra slantar att laga..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ett instrument som legat i bagaget i minusgrader, eller närmare, som tas in i den torra rumsvärmen kan behöva tid att anpassa sig till den nya temperaturen, men en tempskillnad som uppstår för att man har den hängande på insidan av en yttervägg o sen lägger den i knät har jag aldrig varit med om påverkat på något sätt. Får ju va en vägg med kallras isf.
Olika luftfuktighet däremot.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett instrument som legat i bagaget i minusgrader, eller närmare, som tas in i den torra rumsvärmen kan behöva tid att anpassa sig till den nya temperaturen, men en tempskillnad som uppstår för att man har den hängande på insidan av en yttervägg o sen lägger den i knät har jag aldrig varit med om påverkat på något sätt. Får ju va en vägg med kallras isf.
Olika luftfuktighet däremot.

Stödjer min teori om gigbagsmusikern.  :)