Generellt så är det nog så,men extremfallen kanske har satt nån sorts mall eller gjort någon vis av erfarenhet?
Jag vet inte,men kör på det säkra istället för det osäkra.Min far var fiolbyggare så mycket av mina teorier kommer från hans synvinkel på trä kontra temperaturer..Dock har jag läst om att förvaring av guror mot yttervägg inte skall vara bra i långa loppet,kanske en myt? Förmodligen så funkar det nog bra om det finns en luftspalt emellan,så det håller jag med om.
Skillnaden i temperaturer kan också variera beroende på landsända och hus konstruktion.Känner man skillnaden med blotta handen så är det nog ett par graders differens.Hur många,intressant - men slöseri med tid att kolla upp.Jag hänger mina på en innervägg,någon hänger sina på en yttervägg - tiden får utvisa hur det är med den saken.
På en billig gura kanske det inte spelar så stor roll,men heter den Gibson eller Martin etc..så skulle jag inte chansa då det handlar om rätt stora investeringar.Nu äger jag inga sådana dyrgripar,men dom jag har är mig kära.
Steffo(Wernborg) har ju en poäng oxå med gigbags livemusiker..Då utsätts gurorna för en del temperatur skillnader ideligen.Förmodligen bättre för instrumentet då det kommer att finnas en konstant fuktighet i träet under den "aktiva" karriären.Många guror har jag sett där locken/botten/halsar har släppt i limningar spruckit etc..Jag har renoverat limmat om ett antal.Vad det beror på ,det vet jag inte.Kanske en förklaring finns i förvarings sättet? Stött på några "sommarstuge guror" som farit riktigt illa,men då handlar det om extrem situationer i temperaturväxlingar.
Jag har en Spansk nylon gura inköpt 1970 i Spanien av min storebror.Den mådde inte bra av klimatförändringen när den kom "hem" till sverige. Locket har spruckit men den låter trots det helt underbart.Svårt att åtgärda dock,då sprickan är längsgående och ett par millimeter bred.Det har inget med förvarings sätt att göra,mer en problematik kring privat importerade instrument och den luftfuktighet som finns i andra länder kontra vårt torra klimat.
Så kontentan får väl bli att lagom med fuktighet/kyla/värme är bäst,man vårdar sitt instrument efter eget huvud - och ber till högre makter att den devisen är den som gäller.Annars blir det dyrt.Något handbyggt instrument typ nån av min faders fioler sätter jag inte på ytterväggen,ej heller en "Stradivarius" om jag skulle ramla över nån sån i framtiden(skojar lite där,då alla hans felor är spårade,så den risken är obefintlig)..Ej heller nån av mina guror.
Guran som min hund fällde i backen (läs golvet) från gitarrstället,hade också släppt i limningen vid sargen/locket längst ned då jag köpte den beggad 1986.Limmade om den och hängde upp den på innervägg,och den håller än.Fick limma halsen via hund kraschen som hände vid tillfällig förvaring i gitarrställ..
Väggen är nog det säkraste förvaringsstället om man har småbarn/hund..Inner eller ytter,låt tiden avgöra det.Kolla limningarna regelbundet dock,det är fukten som tillkommer via temperatur växlingar som ställer till det.Det är min erfarenhet.
Mvh
Micael