Kontrollrummet

Mikrofon för klassisk sångare, cd inspelning...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Provar slänga ut en fråga här, vad för mikrofon skulle ni använda på en klassisk (baryton) sångare.
Får inte "färga" rösten det minsta  :huh:
« Senast ändrad: 10.03.2008, 19:37:11 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad tsmalmbe

Stor eller liten, men omni (boll). För klassiskt sound, 1-1,5 meters avstånd. Ställer vissa krav på rummet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Tackar för snabbt svar, är i luleå domkyrka det ska spelas in.
Är ordentlig akustik där men inte överdriven, "bara" ca: 5-6 sek efterklang.
-------------------------------

//Janne


Utloggad tsmalmbe

Aha, ok. Nå då kanske du vill tänka om bollen ifall du inte vill ha med en massa monoreverb. Blir det solo eller med annat i samma väva? Det spelar stor roll. I sådan omgivning skulle jag testa en liten cardioid/hypercardiod, på avstånd fortfarande. För tillfället är jag innte på 451-besläktade grejer personligen. Små skitar med större ljud än mycket annat som är mycket större :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hmm, det finns säkerligen 100 talet (kul)iga mickar, men är det nån speciell mick som eventuellt
skulle passa en baryton ?  Jag är inte så hemma på inspelning av sång.

Kraven som denne ännu ej namngivna sångare har, så är det bäst jag skakar fram nå riktigt
bra mickar för ändamålet. Jag är inte ute efter några billiga, mest för pengar eller liknade
utan en mikrofon som är riktigt bra för en klassisk sångare (baryton).

Är det Schoeps som gäller eller Neumann ? 
-------------------------------

//Janne


Utloggad tsmalmbe

Som sagt, jag har nu erfarenheter kring AKG 451-serien med CK2-kapsel och SE300 med CK92 kapseln. Jag tycker de låter hyfsade, mer än hyfsade. Men det beror ju på hurudana inkomster du förväntar dig förstås, eller andra uppsidor du inte vill avslöja :). Neumann eller schoeps känner jag inte alls till.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Hmm, det finns säkerligen 100 talet (kul)iga mickar, men är det nån speciell mick som eventuellt
skulle passa en baryton ?  Jag är inte så hemma på inspelning av sång.

Kraven som denne ännu ej namngivna sångare har, så är det bäst jag skakar fram nå riktigt
bra mickar för ändamålet. Jag är inte ute efter några billiga, mest för pengar eller liknade
utan en mikrofon som är riktigt bra för en klassisk sångare (baryton).

Är det Schoeps som gäller eller Neumann ? 

De klassiska Neumannmickarna "färgar" ju ganska rejält.
Finns en svensk mikrofonbyggare vid namn Thuresson, som jag alltid glömmer förnamnet på.
Jag känner till flera som använder Thuressonmikrofoner för klassisk inspelning och har själv lånat dem och använt till jazzinspelning och solosång.
De har mycket naturlig och djup återgivning, låter helt enkelt väldigt bra.
Så här ser dem ut:

De är inte det billigaste man kan hitta, men heller inte hutlöst dyra.
Om du är intresserad så skicka mig ett PM så kan jag hjälpa dig komma i kontakt med honom.
Det finns väldigt lite info på nätet verkar det som. De är iaf inte helt ovanliga inom klassisk inspelning och har även spridits till USA och gillas av diverse höjdare.
mvh /Elof

« Senast ändrad: 11.03.2008, 01:10:32 by Elof »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hejsan!

Provar slänga ut en fråga här, vad för mikrofon skulle ni använda på en klassisk (baryton) sångare.
Får inte "färga" rösten det minsta  :huh:

Alla mickar färgar mer eller mindre, dessutom är det inte fel om det färgar på rätt sätt.
Men rätt naturtroget blir det med dessa:
http://www.milabmic.com/system/admin/PageManager/pm_uploads/related/files/DC196.pdf
http://www.milabmic.com/system/admin/PageManager/pm_uploads/related/files/Embla.pdf


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nåja, nu har jag lite att fundera på.

Jag återkommer senare med hur, när, var och vem det är som skall fångas på magnetofon   ;)

Annars så är det inte jag som skall ha hand om sång grejset, men jag vill ändå kolla runt lite.
Jag tar hand om spelemannen o hans instrument...

Tackar för svar, osv...
« Senast ändrad: 11.03.2008, 13:39:39 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hmm, det finns säkerligen 100 talet (kul)iga mickar, men är det nån speciell mick som eventuellt
skulle passa en baryton ?  Jag är inte så hemma på inspelning av sång.

Kraven som denne ännu ej namngivna sångare har, så är det bäst jag skakar fram nå riktigt
bra mickar för ändamålet. Jag är inte ute efter några billiga, mest för pengar eller liknade
utan en mikrofon som är riktigt bra för en klassisk sångare (baryton).

Är det Schoeps som gäller eller Neumann ? 

De klassiska Neumannmickarna "färgar" ju ganska rejält.
Finns en svensk mikrofonbyggare vid namn Thuresson, som jag alltid glömmer förnamnet på.
Jag känner till flera som använder Thuressonmikrofoner för klassisk inspelning och har själv lånat dem och använt till jazzinspelning och solosång.
De har mycket naturlig och djup återgivning, låter helt enkelt väldigt bra.
Så här ser dem ut:

De är inte det billigaste man kan hitta, men heller inte hutlöst dyra.
Om du är intresserad så skicka mig ett PM så kan jag hjälpa dig komma i kontakt med honom.
Det finns väldigt lite info på nätet verkar det som. De är iaf inte helt ovanliga inom klassisk inspelning och har även spridits till USA och gillas av diverse höjdare.
mvh /Elof



Kul att du känner till denna Elof, jag har just varit i kontakt med J.E. från Opus3 som tipsade mig för flera år sedan om cm402 men det har ännu inte blivit av förrän nu faktiskt och det skall bli riktigt intressant att testa den snart!
Det är helt riktigt som du säger, knappt någon info på nätet alls förutom de lyriska omdömen från de få användare som haft turen att få Thuresson i sin hand...;-) och detta beror på att han inte marknadsför sig själv det minsta, i korthet...
Denna mikrofon tror jag att även du skulle gilla JanneL för dina speciella ändamål, då den enligt uppgift inte hörs alls, det är enbart ljudkällan i sin rena form som paserrar och micken färgar icke det minsta så för purist inspelningar osv där man bara vill ha det som instrumentet frambringar är nog denna perfekt, kanske inte på vocals etc då man vill färga lite men det är ju rätt självklart!

 B)


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Elof:
Citera
Finns en svensk mikrofonbyggare vid namn Thuresson, som jag alltid glömmer förnamnet på.

Han heter Jörgen.

Mvh Omni


Utloggad Kjubeis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Citera
Får inte "färga" rösten det minsta

Det blir svårt det...      ;)

Precis som Tsmalmbe var inne på - småmebransmikrofoner färgar oftast
mindre men har en stor nackdel: mer brus.

Janne, hade inte du redan DPA mikrofoner?

Hälsningar
Tomas H