Kontrollrummet

preamp?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej

Jag tänkte köpa mig en premp som jag kan använda till sång inspelning bla...men sedan kom jag på att det kanske finns som VST plugg oxå....jag sökte lite på google och kvraudio...men jag vet ju inte riktigt vad jag riktigt ska söka efter..

Så vet ni någon plugg som är schysst som man kan använda till sång så är förslag tacksamma.
Finns demoversioner på pluggarna så är det ett plus så att man kan testa innan man köper.





Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Börja annars med [wiki=Micpreamp]Wikin[/wiki], så förstår du att en preamp inte kan finnas som plugin... ;)

Nåja - skämt åsido. Du måste ju ha en preamp för att kunna få in micsignalen till ditt ljudkort - om du inte har ett ljudkort med inbyggd preamp. Har du en kondensatormic så krävs det att preampen kan lämna fantommatning.

Vilka man ska titta på, beror förstås på ambitionsnivån (och plånboken), men den billigaste jag skulle vilja rekommendera - med gott samvete - är Studio Projects VTB-1.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Börja annars med [wiki=Micpreamp]Wikin[/wiki], så förstår du att en preamp inte kan finnas som plugin... ;)

 :ph34r: känns som att jag ska kolla wikin innan jag frågar.....


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Fast det finns preamp simulatorer ! så du är inte helt ute och cyklar :)

Fast du behöver fortfarande en preamp, för att få in shysst signal i datorn, men väl därinne kan du simulera olika preampfärgningar mha olika plug-in!

jag har ingen erfarenhet av något sådant, men har hört att det finns

//david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Börja annars med [wiki=Micpreamp]Wikin[/wiki], så förstår du att en preamp inte kan finnas som plugin... ;)

 :ph34r: känns som att jag ska kolla wikin innan jag frågar.....

Sökfunktionen söker både inom forumet och inom wikin, så det är en ganska bra lösning att börja där!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du måste ju ha en preamp för att kunna få in micsignalen till ditt ljudkort - om du inte har ett ljudkort med inbyggd preamp. Har du en kondensatormic så krävs det att preampen kan lämna fantommatning.

Vilka man ska titta på, beror förstås på ambitionsnivån (och plånboken), men den billigaste jag skulle vilja rekommendera - med gott samvete - är Studio Projects VTB-1.
Oavsett plånbok och vad man vill använda plånboken till - kan jag rekomendera VTB1. Jag köpte en av Claes i höstas tillsammans med en B1-mikrofon, också den från Studio Projects. Jag har haft mycket nöje med dessa. Jag tycker VTB1 ger bra ljud och - framför allt - en tillräckligt stark signal till ljudkortet så att både sång, gitarr och basgitarr via VTB1 har tillräckligt stark signal för att jag ska slippa onödigt brus från ljudkortet.

Men innan köpet har jag i många år envist sagt att jag inte behöver en micpreamp eller bättre mikrofon. Nu uppskattar jag köpet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Du måste ju ha en preamp för att kunna få in micsignalen till ditt ljudkort - om du inte har ett ljudkort med inbyggd preamp. Har du en kondensatormic så krävs det att preampen kan lämna fantommatning.

Vilka man ska titta på, beror förstås på ambitionsnivån (och plånboken), men den billigaste jag skulle vilja rekommendera - med gott samvete - är Studio Projects VTB-1.
Oavsett plånbok och vad man vill använda plånboken till - kan jag rekomendera VTB1. Jag köpte en av Claes i höstas tillsammans med en B1-mikrofon, också den från Studio Projects. Jag har haft mycket nöje med dessa. Jag tycker VTB1 ger bra ljud och - framför allt - en tillräckligt stark signal till ljudkortet så att både sång, gitarr och basgitarr via VTB1 har tillräckligt stark signal för att jag ska slippa onödigt brus från ljudkortet.

Men innan köpet har jag i många år envist sagt att jag inte behöver en micpreamp eller bättre mikrofon. Nu uppskattar jag köpet.

Jo jag har en Studio Projects B1 sedan tidigare och jag tycker den låter kanon...får kolla in den där preampen helt enkelt