Kontrollrummet

equality - Vårens Vindar - remix 14/3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Vårens Vindar
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: vispop
LÅTLÄNGD: 03:31
KOMPOSITÖR: equality
PRODUCENT: equality
MEDVERKANDE: två st döttrar i kören
INSPELNINGSÅR: 2005
FORMAT: mp3

Gammal låt som lider av brister i inspelningskvalitet. Lajnade gitarrer, ganska dåligt spelade, dynamisk mick utan puffskydd, etc Försökt att mixa om greja med ljudet. Något bättre tycker jag ändå. Spelat om delar av pianosolot. Är det ett hopplöst fall eller användbart?
« Senast ändrad: 14.03.2008, 01:46:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin visa i traditionell anda. Snygga harmisar med nån oväntad mollvändning här och där.

På nåt ställe sjöng du "polare". Det kändes jättefel i denna i övrigt jättefina text på nåt sätt. Vänner?

Snygga röster i kören. Dom får du använda dig mer av.

Gitarrljudet är väl inte jättekul kanske, och om du dessutom själv inte tycker gitarrerna är bra spelade så är det väl bäst att börja om?

Sångljudet låter helt ok i min bristfälliga lyssning.

Hahaha. Countryslut!!

Gott.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cornelis-avslutet (i brist på bättre ord) på versen, var rätt kul.

Det är en trevlig lyssning, helt klart värt att göra färdigt. Man har väl dåligt gehör eller nåt, men tycker gitarrerna låter välspelade, on beat off beat, det är ju inte trance du gör (som folk också verkar vilja ha okvantifierat av nån anledning som jag inte förstått). Nåja, helt klart värt att göra färdigt. Låten växer dessutom med några lyssningar.

Tycker "polare" funkar, lite "polaren Pär på socialen" /Cornelis Vreeswijk ;)
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Najs låt!  :)

Riktiga vårkänslor! Dock är det två saker som jag reagerar på, dels den lajnade gitarren som du redan berättat om men även badrumsreverbet på kören! De har jättefina röster tjejerna och de skulle behöva ett mjukare, mindre "kakligt" reverb för att komma till sin rätt, tycker jag.
« Senast ändrad: 10.03.2008, 08:52:29 by jay thomas »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Visst blir det här bra med lite jobb.Grabbarna har gett bra feedback kring sound och lir så jag konstaterar bara att låten är fin,och att tjejerna sjunger riktigt bra.

Här har du en låt till som håller samma stuk/klass som dina andra visor,dona vidare med denna Mikey - jag gillade det.

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Favo-låten nummer 1... inte lyssnat ännu men skall såklart bli det första jag gör när jag kommer hem :), i lördags var det ordentligt med vårkänslor så jag hade faktiskt funderingar kring om det inte var dax för e att göra remix av denna fantastiska låt...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Halloy!

Ännu en visa av klass ifrån dig!  Jag tycker faktiskt att den utan tvekan är värd jobbet att göra om helt från början.
Med gitarrer av samma klass som du har på ex. "stigar", ett annat "trumset" (gillade inte alls ljudet där) och samma kvalitet på sångljudet som man nu är van vid ifrån dig och som gör både din och tjejernas sång "rätt", så är detta ännu en solklar favorit i min spellista.   Håller tummarna för en ny version.  Njuter dock av denna under tiden....  ;)


Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :rolleyes:  jag tycker om dina låtar, och du sjunger så bra! Äpplena föll inte så långt från träden hemma hos dig, duktiga döttrar!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick


Wernborg: Jo det blir nog att göra om hela.  :( Tycker inte pianot funkar i början heller nu. Du tycker "polare" är ett riktigt stilbrott alltså? Men han var en riktig polare... "Hoj" passar nog inte heller då av samma anledning. Kul att det funkar annars. Tack!
Dividend: Cornelis är ju en förebild på många sätt. Är kanske inte särskilt otajt men vissa strängar fick för hårt tillslag och andra inte och sånt låter alltid illa, okänsligt på nåt sätt. Tnx.
jay thomas: Tack! Jag har "kaklat av" kören nu i en ny version som kommer strax. Skall försöka spela in mickat i helgen.
Harmonica mike: Tack Harmomicke! Skall försöka få fason på den.
stajo: Det var väldigt snällt sagt. Som sagt risk att man måste börja från ruta ett igen så till nästa vår kanske... :rolleyes:
Kornstad: Kul att du gillar den här genren och tror du skulle gilla Ola Magnells plattor Hötkänning och Nya Perspektiv men du kanske har dom i din ägo sedan många år, långt före mig.  :rolleyes:
Ruta ett som sagt men det tar emot.  :( :huh: Jättekul att du gillar iaf och tack för lyssning och comments.
Åsa: Jag skall hälsa dom detta. Den stora är au apir i Spanien så det dröjer innan hon kan köra igen. Ha det gott och tack igen!

Tack för många bra synpunkter. Återkommer med några mindre justeringar innan nyinspelning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh, jag får genast Cornelis-vibbar(som jag älskar)!!! Låten är helskön! Gillar pianobiten också! Om man ska vara mycket petig så kanske gitarren kan bli lite bättre, som redan nämnts! Fast jag hade aldrig kunnat göra det så här bra själv!!!
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att det låter Cornelis Plinka fast jag tror det är mer åt Magnellhållet. Mixade om och drog ner reverbet på tjejerna. Tog tillbaka det gamla pianosolot.
Kommer nog inte mycket längre med denna inspelning utan det får bli en helt ny version så småningom.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
hej

Jo tycker nog detta ljudet känns lite klarare. Funderade på det här med basen och det blåsinstrumentet? du använder. Tycker jag uppfattar det som de grötar ihop sig för mycket eller det kanske är bara basen som går väldigt högt upp ibland också? Skulle vara intressant att höra hur det blir med en lite lite mer distinktare bas så man känner rytmen lite mer. Inte säkert att det blir bättre... Trummorna kan du nog också jobba lite mer på. Ja överhuvudtaget skulle väl en nyinspelning säkert göra låten mer rättvisa i och med du har utvecklat dig tekniskt en hel del sedan du spelade in denna. Dock tycker jag väldigt mycket om arret i sig och de olika melodierna i gitarrspelet och pianot.
Så du menar nu till våren eller nästa vår?

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Staffan för bra synpunkter. Kanske kan man komma lite längre genom att minska krockrisken med korrekt eq:ande men nyinspelning är väl det enda realistiska. Huva!
Får väl börja med gurorna som känns mest angelägna.
/Mikael
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou EQ!
KR.s vismästare visar igen en gång var visorna kommer ifrån!
Skitsnyggt ackelir, vet int om trummorna e nödvändiga ens, pianot snyggt, och sången toppar denna kaka, och snygga stämmor har du hittat!
Ypperligt alster, njutning garanterad! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
så.

Gitarrljudet är sådär, låter lite plåtigt instängt på ngt sätt. kansek beroende på inspelningstekniker och så.

Sången känns väldigt ojämn. tycker början hållr "låg eq-standard" medans slutet av låten, egentligen allt utom första versen, faktiskt är mycket bättre. riktigt bra!
jag tror att rent sångtekniskt så växlar du oavsiktiligt typ mellan huvudklang/bröstklang eller nåt sånt.

Testa ta om första meningarna med det uttryck du har senare i låten, och som jag också hitar i stigar. Din röst är oerhört bra till visor, och skänker någon slags trovärdighet till berättanded.

Kaggen låter lite för floff-floff.

Håller med grötigheten som stajo säger. kanske går att bena ur lite med eq o pan möjligen.

slutgnällt.

Det finns ett flyt i hela arrangemanget som väver allt samman på ett makalöst bra sätt. pianospelet är lagom "airy" ihop med de andra och ruskigt bra spelat!

Använd kören mer för bövelen! :D  däremot kunde du fadea in den, och sänka i volym en aning. det puffar till nu. fejda första sextondelen eller ngt.

Två små höjdpunkter är countryslutet och delayet :D snyggt!

Kanske skulle du vid omtagning dra en eller två refränger till, låta trummorna bli lite dragiga med virvel, kanske ett rakare komp? en tamburin som öser lite..tja.


Skitbra låt detta. Eftersom du skämt bort oss med så bra kvalutta på sistone tycker jag också du skall göra dig själv och låten rättvisa med lite nya grejjor.

Vem är tomas ledin?  :rolleyes:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ack så behaglig feeling jag fick av denna sång, det är våååår :P

Snyggt sjunget av dej, får nån hint hos mej av Bernt Staaf där. Dina döttrar näktergalar så vackert, mer av deras stämsång tycker jag.
Hur det är rent tekniskt kan jag inte uttala mej om, men jag uppfattar det här som ett äkta vår-epos där jag gärna kan stanna ett bra tag :wub:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emulator: Tack för ett välskrivna, roliga och givande synpunkter! De flesta korrigeringar du är inne på förutsätter en nyinspelning där jag tror även sången förutom gitarren kommer att låta bättre. Mer användning av tjejkören förutsätter minst en nyskriven vers till och att äldsta tjejen kommer hem från Spanien.  :D  Vore iofs trevligt. Puffskydd ingår i planerna också. Att det ska vara så noga med trumljud då!?  :angry: :huh: :D Gamla groove agent har nog gjort sitt. Finns bättre pluggar även i min dator. Eq och pan har jag delvis försökt men kommer i annat läge om/när nyinspelning. Bra råd och synpunkter annars som jag tar med mig! Ledin, he. Han ja.  :huh: :mellow: :)
Marruschkka: Hej! Vad kul att du nämner Bernt Staaf! Länge sen jag lyssnade på honom och en del ödödliga låtar gjorde han och trist att han gick bort i förtid. Tack för lyssning och kul att du gillade detta!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Du bör kanske ta  allting från början dvs...spela in allt igen  och få till den stuns som du har i stigar typ...Ja tom innan VaCum, den känns lite forcerad till en början och lugnar inte ner sig förrän pianot vid 2:02 som är kalasfint...trumingången däremot funkar inte lika smidigt....din sång är lite grovare,kantigare än dom senaste proddarna, kanske ligger aningen lågt i tonart ( tänker på ett par ställen där det skulle vart finare med lite ljusare röst) men då kanske den blir för hög på sina håll? however Döttrarna gör bra ifrån sig ( vad fick du muta dom med :P) kalaslåt som behöver lite sjysstare ingång och glöm sladden till gitarren och kör in den med två Rödemickar ist B) /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se