Kontrollrummet

Caroline & Max / Mahan - Sweet Violet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sweet Violet
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max / Mahan
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3 min
KOMPOSITÖR: Caroline & Max / Mahan
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: Mahan
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Hej igen!

Nu känner vi oss ganska färdiga med denna låten så det får bli färdiga avdelningen för denna nu :)
Hur sitter mixen nu tycker ni? Försökte få en lite tydligare mix där instrumenten kom fram lite bättre, vet inte riktigt om jag lyckats men låter nog lite bättre än innan tycker jag :)

Ha det fint!


Edit: Lite högre sång och lägre gitarr i refrängen nu :)
« Senast ändrad: 12.03.2008, 23:32:12 by max »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snygg mix med så framträdade sång!
Allt ligger snygg på sin plats.
är de mr mahan på trums?

finns inte så mycket att klaga på  :P

Känns som en klar låt, grattis !

/david

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
intr o första versen sitter jätte bra. vid 54 braket till reffen vinglar det lite o reffen kunde få lite mindre gura o mer kör sam man riktigt könner att den kommer. gillar upplägget o melodierna några fills haltar på trummorna o med mer nyanserad ljudbild kan dett bli hur bra som helst allt finnsjatte bra sång o gitarrspel bra trummor sätt allt på plats bra så:)


tony

ps nått jag själv är skitdålig på kanske därför jag reagerar...
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Följt denna från ide´till färdig så detta blir spännande..

Ja jag tycker att det håller,låten är kanon och mixen i bra balans förutom guran som kommer in vid 00.53 - den är lite hög..Sänkning av den generellt så har du denna som i en ask..
Jag tycker trummorna funkar bra,något otajt uppfattar jag inte - mera lite häng som en "riktig" trummis åstadkommer.Det ger en äkthet till arret som jag faller för.

En sista sak Max,kolla nivåerna på sången,det låter ojämt.Kan också vara guran som är för hög som ställer till det..Bara det att fixa,klart som korvspad sedan.

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
David: Tackar! Det stämmer, Mahan spelar trummor. Blev hur bra som helst tycker jag!

ynot: Tack för lyssning och feedback. Ja jag är precis likadan, slarvar lite med sånt så det vinglar lite på några ställen som du skriver :)
        Kul att du gillar låten!

HM: Tack igen! Kul att du följer upp och ger tips hela tiden! Har sänkt gitarrerna lite nu och höjt sången lite grand över lag. Har lite svårt att        få en jämn nivå på sången för volymen skiljer väldigt mycket i den inspelade filen. Har försökt att få det lite bättre med en limiter nu, vet inte om det är rätt sätt att göra det på dock :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Bra låt tycker jag och jag tycker hennes röst passar väldigt bra. Dock är det väldigt svårt att höra texten emellanåt så hon sjunger lite "otydligt". Detta plus att volymen vandrar väldigt mycket upp och ner. (jobba lite med automation på volymen kanske?) Såg nu att du fått kommentarer om och även sänkt gitarren, men jag tycker fortfarande att elguran är en aning för framträdande genom hela låten.

Nu kan jag inte lyssna i monitorerna för tillfället, men i mina lurar känns i mixen basen lite påträngande. Har du eg.at något på den? Känns som att du kunde skära lite på den för att göra den tydligare, men som sagt....Sitter med mina kassa lurar nu, så det är inte alls säker att det är rätt.
Me, Myself & I


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack Kornstad!
Har försökt lite grand med automatisering ikväll, funkar väldigt bra faktiskt! Problemet är att det låter bra med nivåerna i Logic och även i mastrings-programmet där jag lagt på lite kompressor och eq, men sen när jag spelar upp den i iTunes så är nivåerna jättekonstiga och inte alls som i mastringsprogrammet..hmm  :huh: Kanske något jag missar när jag bouncar låten därifrån?

Edit: jag hade visst någon ljudförbättrare på i iTunes, vet inte om det blev så mycket bättre iofs :)
« Senast ändrad: 11.03.2008, 00:55:08 by max »


Utloggad tsmalmbe

Sången, sången... Mitt läkemedel skulle vara 2-3 stycken LA-2A-pluggar efter varandra för att fixa nivåerna, och så UTRYMME för sopranen ur de andra instrumenten (vassssssa disssskanter äter upp hennes röst).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för inputen tsmalmbe! Ok ett par kompressorer till alltså och lite eq-justeringar i gitarren, ska lägga det på minnet tills det är dags att mixa lite igen :)

Synd att man inte har LA-2A pluggen :) Läste lite om den och den verkar vara kanon, kanske man borde köpa så småningom!



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Provade ditt tips tsmalmbe med fler kompressorer på sången och att gröpa ur gitarrerna lite i diskanten. Tycker den kom fram lite bättre nu :)

Nä nu får jag nog anse låten som "klar", dags att börja på nästa :)

Tack för hjälpen!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou MAX!

Känns ju skönt att vara en del av detta snygga alster, blev lixåm lite "naitvish" över det hela. :)
en kompgura kanske lite sticker ut iblan men snyggt outro  har du valt.

Well done! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej Johan!

Tack för hjälpen med låten, kul att du ville vara med! Roligt med så mycket kommentarer och den hjälp man får här på forumet :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar resultatet. Sen, då ni är berömda och spelar på de stora scenerna vill jag att ni ska ha smutsigare eller mer distade gitarrer. 

Bra arrangemang! Jag tycker att Caroline kan sjunga!!!
Och Mahan la grundförutsättningarna för närheten till Nightwish!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Caroline kan sjunga och låten funkar. Det är lite sån där stämning som i metalgrupper med brudsång... Eller det är ju just detta är :)

Inte min favoritgenre, men var värd lyssningen iaf!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
MaxB: Kul att du gillar slutresultatet! Skitigare gitarrer noterat :)
         Tack för trevlig feedback!

Dividend: Tack för lyssning och kommentar trots att det inte är din genre :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Som låt är detta för sorgset för min smak :) Mer glagpop till folket!

Nädå skämt o sido, detta är säkert bra för sin genre, men passar inte mig personligen. Annars bra framfört och välbalancerat.

Keep it up
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby