Kontrollrummet

extern hårddisk?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Behöver en extern hårddisk som back-up för mina projekt i första hand och inte direkt till att streama samplingar och annat
RAM- och processorskrävande. Hugget som stucket mellan FW och USB2? Storlek? Fallgropar? Märken som skall undvikas?
Tacksam om nån vill dela med sig erfarenheter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
hårdisktillverkare , segate har alltid varit shyssta :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Efter egna tråkiga erfarenheter så råder jag till att inte enbart lita till hårddiskbackup. Bränn ner projekten på dvd också eller köp två hårddiskar.

Själv behåller jag alla projekt på musikdatorn och gör backuper till extern usb-hårddisk. Den dagen min dator börja få ont om utrymme tänkte jag nog bränna till dvd också.


Utloggad tsmalmbe

Efter egna tråkiga erfarenheter så råder jag till att inte enbart lita till hårddiskbackup. Bränn ner projekten på dvd också eller köp två hårddiskar.

Själv behåller jag alla projekt på musikdatorn och gör backuper till extern usb-hårddisk. Den dagen min dator börja få ont om utrymme tänkte jag nog bränna till dvd också.

USB är säkrare ur kompatibilitetssynvinkel. Alltså om du skall bära omkring den på olika platser som inte är kända på förhand. Alla bärbara har inte fw som standard i dagens läge (billighetsbärbara framför allt lider av avsaknad). Har du fw-ljudkort kan du glömma att hänga en hårdskiva på samma bus som ljudkortet. Kom ihåg att oberoende av antalet fysiska portar så har alla datorer i dagens läge bara en fw-bus.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Jag har en extern LaCie, funkar fint för mig. Kör Time Machine så jag slipper bry mig om att göra backupen själv. Fungerar riktigt bra faktiskt.   


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag har en extern LaCie, funkar fint för mig. Kör Time Machine så jag slipper bry mig om att göra backupen själv. Fungerar riktigt bra faktiskt.   

Ja TM, det borde jag börja med snart :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
LaCie funkar fint för mig o lagra men även spela upp filmer o sånt ,,, den har både fw o usb med en liten hubb funktion. enda problemet var att den ar tvungen att formatera innan man den gick o hitta..nån mac grej

tony

att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

enda problemet var att den ar tvungen att formatera innan man den gick o hitta..nån mac grej

Skivorna kommer förformaterade med FAT32, vilket jag trodde kunde läsas överallt. Macen använder troligen ext2 eller ext3 som filsystem, vilket kan läsas endast i Linux (utan extra pyssel).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Nuförtiden heter det man formaterar som: UFS(UnixFileSystem)
 
Om det är ext2 el. 3 vet jag ej , vad betyder det?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
 :blink:

Vet inte om tsm skämtar eller vad. Ext3 kom efter ext2, och är filsystem för linux..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Vet inte om tsm skämtar eller vad. Ext3 kom efter ext2, och är filsystem för linux..

Jag antog att så klokt vore fallet då maccen nu är en ux-variant (baserad på frisbee kanske?). Nåväl, jag hade fel. Maccen använder inte ext2/3 filsystem, utan den använder Utterns Skit. Jag ursäktar mitt OT-babbel.

As you were.

http://www.macnn.com/articles/08/02/05/linux.creator.blasts.105/
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Efter egna tråkiga erfarenheter så råder jag till att inte enbart lita till hårddiskbackup.

Hade en usb-hdd, en Maxtor i en hyrdator (surfdator) för några ur sedan och den pajade faktiskt. Den sattes in i  ett särskilt fack på framsidan. Den byttes ut av hyrfirman til en Seagate som inte krånglat. Överföringstiderna verkar inte vara något problem heller. DVD-bränning är ju så tråååkigt. Tror du inte USB-hårddiskarna håller bättre kvalitet idag och att man kan lita på dem? Time Machine är alltså något automatiskt backup-system för Mac? Finns motsvarande för PC? Tar den kraft ur en redan hårt ansträngd musikdator?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hårddiskar har en begränsad livslängd. Oavsett hur gamla eller nya de är finns det risk att de "pajar".
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hårddiskar har en begränsad livslängd. Oavsett hur gamla eller nya de är finns det risk att de "pajar".


fast moderna hårdiskar är bätre än äldre!

komemr ihåg hur ofta diskarna rasade på typ mitten av 90-talet :wacko:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaaa.

Helst hade man haft en vinylpress att spara saker på. ;) Eller digital information på papper (finns faktiskt! streckkod på papper som scannas in...)
https://soundcloud.com/user7789882