Kontrollrummet

Att skydda ett artistnamn...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Jag vet att man kan ansöka om artistnamn hos patent och registreringsverket men ansökan är ju dyr och så där och det är ju itne säkert att det blir godkänt och blir det det är det kanske bara godkänt i Sverige. Är det stor risk om man reggar sig på MySpace, tex och får sitt artistnamn stulet (jag tänkte kanske inte heta Fredrika. Den enda som skulle vara intresserad av att stjäla det artistnamnet är Bert Kalsson). Jag vågar liksom inte presentera mig förrän jag vet hur jag ska göra. Jag menar, kan 50 cent komma undan med att sno namnet från 50 pence, så har väl jag svårt att skydda Fredrica the II eller vad jag nu skulle kalla mig. :unsure:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Det viktiga är väl att försöka hitta nåt unikt och sedan sprida ut det så mycket som bara går. Så att det som MrFil säger inte är nån tvekan om att det är DU som är namnet.

Och sedan är det ju faktiskt så att det finns otaliga exempel på artist-/bandnamn som används av många olika artister/band, och så länge det inte är nån som blir jättestor verkar det inte vara nåt större problem heller (om man nu inte som Fredasp råkar trampa nån känslig halvstor person på tårna).


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Apropå detta så stod det om FredAsp i GP idag. Ja, fast den historien känner du kanske redan till.
Vem av dem?   :huh:
Vad stod det förresten? eller, kan ju kolla själv ju..... ^_^



Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Apropå detta så stod det om FredAsp i GP idag. Ja, fast den historien känner du kanske redan till.
Vem av dem?   :huh:
Vad stod det förresten? eller, kan ju kolla själv ju..... ^_^

Jag hittar det faktiskt inte. Någon som kan lägga upp en länk eller citera eller nåt?
It ain´t stealin' if you do it fast!