Kontrollrummet

Memphis - When are you coming home?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
LÅTNAMN: When are you coming home
KOMPOSITÖR: Memphis
ARTIST: Kornstad
GENRE: Acoustic
LÅTLÄNGD: 4 min
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Tjena, Memphis här. :)  Det här är en låt jag skrev till en kort naturfilm
av Cypern som en vän till mig gjorde som litet skolprojekt. (läggs eventuellt upp på nätet såsmåningom)
Jag spelade först in den själv men eftersom jag inte har tillräckligt bra grejor för inspelning
och enligt mig inte en tillräckligt bra röst, så frågade jag om herr Kornstad kunde göra det åt mig och
det gjorde han gärna. Blev mycket bättre då tycker jag. Fiolen i slutet spelade jag själv in och använde mig av orkesterpluggarna Miroslav Philharmonic och Edirol Ochestra, en violin från varje som jag lade uppe på varandra. Det fick jag göra för att få det ljud jag ville ha, blev väl sådär. Gjorde sedan lite automations på volymen på vissa toner för att få mer dynamik i det hela.

Har vi förresten ingen duktig violinist här på forumet? :)
Hade varit roligare att ha en riktig fiol spela det istället. 

Det var för övrigt min första hela akustiska låt med sång jag gjort faktiskt. :D



Lyssna och döm. Vad var bra och vad kunde gjorts bättre?

EDIT: Stråkarna är utbytta till en Cello duo gjorda av pluggen EWQLSO Gold.

Mvh

Memphis och Kornstad


« Senast ändrad: 17.04.2008, 21:24:04 by Memphis »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba boys.
Låter skit bra detta! Härligt ljud på ackeguran. Däremot så gillar jag inte sång ljudet.Ett "renare" ljud skulle sitta som en smäck..Nu låter det dubbat och nästan chorus..? Antar att det är nån sorts stämma där bakom,men den låter väldigt unison..Typ samma sound som guran så det väver ihop liksom.En ren överstämma skulle varit perrens.Fiolen - mycket snyggt! Funkar kalas tycker jag,låter nästan riktigt om den..

Mycket vacker sak detta,kanon collab.

Mvh
Micael


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Ojoj  :D Tack för det Mikey. :) Väldigt kul att höra. Gitarrljudet diggar jag med.  ^_^ Han lade på min begäran på småstämmor i bakrunden som jag tycker fyllde upp lite tomrum. Det blev då lite unizon-känsla men det tyckte jag faktiskt från början att vi skulle ha. Blev rätt cool effekt enligt mig.  :) Det hela låter iaf mycket bättre än min version som jag spelade in och skickade till honom, så jag är helnöjd :D

http://www.speedyshare.com/787685664.html   

Tack igen

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 27.02.2008, 16:20:24 by Memphis »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön låt. Vet inte vad som skulle kunna göras bättre. Skulle i så fall vara en levande fiol.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt. Gillar version 2 (utan rösteffekt) bäst. Oväntat tonartsbyte vid 02:40, funkar bra. Fint gitarrplock. Orkestreringen vid tonartsbytet och överstämman låter helt helt rätt. Lite synd att stråkarna låter midi men svårt att äga en synfoniorkester.
« Senast ändrad: 27.02.2008, 15:34:27 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tack för orden grabbar. :)

Ja, tonartsbytet blev lite annorlunda faktiskt, och oväntat som sagt.  :)  Och fiolen skall jag lägga på lite mer reverb och se ifall det blir bättre, testade lite snabbt när jag gjorde den men det kändes som att fiolen kom för långt bort i förhållande till gitarren. Får laborera lite till. Funderar även på att ha en lägre cellostämma som kompletterar fiolen. 

/Memphis


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej! Mysig låt, jättefin gitarr, och fin sång. Dock kanske du skulle höja volymen aningen på stämman om den nu ska vara där, så att den hörs lite bättre?
Plinkar på en låt...


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjenare!

Fastnade direkt för denna låten när jag fick hem den och det var riktigt kul att få chansen att lira in den.
Ännu trevligare att du blev nöjd med resultatet.    ;)

Jag håller till viss del med om det där med två stämmor faktiskt, fast jag är väldigt kluven i frågan.
Skulle kunnat tänkt mig att använda dubbingen på sången på ungefär samma sätt som med gitarren, så att det inte ligger med hela tiden som nu och kanske breddat det en liten aning mer i så fall. Men jag gillar ändå den effekt man får med dubbingen så....    kluven som sagt.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låten har ju något speciellt helt klart. Välsjunget, välspelat, välskriven text. Kan inte uttala mig om det mixmässiga eftersom det verkar vara utveckling på gång?

Gillade annars versionen där du sjunger också Memphis. Kändes mer personlig då :) (Inte för att kornstad gör ett dåligt jobb här, absolut inte)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fy fan så fint:) Jag tycker allt är bra:) Keeper.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Dividend: Tackar tackar!  :) Kul att du gillade låten och texten. Angående mixen så låter jag låten vara som den är. Har mycket annat nu och känner att jag ändå är rätt nöjd med den. Skall iofs kanske se över fiolen igen någon gång framöver.

Markus:   Kul att höra, tack för lyssningen  ^_^

/Memphis
« Senast ändrad: 02.03.2008, 21:27:38 by Memphis »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Uj, vilken bra låt. Det här är riktigt,riktigt bra.

Jag har hört båda versionerna, och tycker att Kornstads version låter mest färdig, men har ändå lite demokaraktär, 70-tal. Sången låter speciell på kornstads version, som genom en bandmikrofon. Men jag gillar detta skarpt, i klass med Eliott Smith.

Tonartsbyte är genialiskt. Fiolen är tyvärr föga realistisk, det handlar inte bara om ljudet utan hur den spelas. Någon smörig symfoniorkester vill jag inte ha, men en mindre stråkgrupp skulle passa. Tänk om du kunde få en stråkkvartett att spela där på slutet. Hmm, en viss låt vid namn Yesterday kommer jag osökt att tänka på då...

Ett tips. Kolla in denna www.synful.com. Demon funkar i ett par veckor, så du hinner fixa till låten  ;) Är bland det bästa jag har hört när det gäller solofioler.
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Uj, vilken bra låt. Det här är riktigt,riktigt bra.

Jag har hört båda versionerna, och tycker att Kornstads version låter mest färdig, men har ändå lite demokaraktär, 70-tal. Sången låter speciell på kornstads version, som genom en bandmikrofon. Men jag gillar detta skarpt, i klass med Eliott Smith.

Tonartsbyte är genialiskt. Fiolen är tyvärr föga realistisk, det handlar inte bara om ljudet utan hur den spelas. Någon smörig symfoniorkester vill jag inte ha, men en mindre stråkgrupp skulle passa. Tänk om du kunde få en stråkkvartett att spela där på slutet. Hmm, en viss låt vid namn Yesterday kommer jag osökt att tänka på då...

Ett tips. Kolla in denna www.synful.com. Demon funkar i ett par veckor, så du hinner fixa till låten  ;) Är bland det bästa jag har hört när det gäller solofioler.

Shysst! Tack för din kommentar Rattlesnake. Elliot Smith? Får kolla in honom.  :) Kul att tonartsbytet gick hem. Och så var det ju fiolen. Att du säger att även sättet melodin är spelad på, bidrar till en icke-realistisk känsla är intressant. Tyvärr spelar jag ju inte inte fiol och kan ju inte så mycket om det egentligen så det är väl därför. Du får gärna utveckla och ge tips om du kan. Ja, en riktig stråkkvartett tror jag skulle sitta bra.  :rolleyes: Angående Synful-strings så har jag hört talas om denna plugg och hört ljudexempel som lät snuskigt bra. Jag skall ladda ner demon och göra om fiolen om ett tag och även se över melodin. Tack för tipset!  ;)

Ha det gött

/Memphis
« Senast ändrad: 03.03.2008, 19:35:27 by Memphis »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej
Jättefin låt som framförs på ett mycket mysigt sätt.
Gitarren är snygg och passar bra.
Tycker dock att du kanske skulle byta violinen på slutet till en cello och en oktav ner då. Nu sticker det ut så mycket från det övriga, blir lite spetsigt eller hur man skall förklara.
Men som sagt mycket skön låt.
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hej
Jättefin låt som framförs på ett mycket mysigt sätt.
Gitarren är snygg och passar bra.
Tycker dock att du kanske skulle byta violinen på slutet till en cello och en oktav ner då. Nu sticker det ut så mycket från det övriga, blir lite spetsigt eller hur man skall förklara.
Men som sagt mycket skön låt.
/S

Tjena Stajo. Tack. Jo, du har nog rätt i det du säger. Fiolen sticker nog ut lite grann och man skall nog stanna kvar i lägre register och som du föreslog lägga i cello istället. Eller både och.  :D Jag har funderat en del på det här och skall som sagt ta tag i det om några veckor när jag får tid.

Thanks dude  :)

Mvh

Memphis


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tjena hej. super bra detta. men som "Dörmått" brukar säga men......
ditt foootarbejte...
jag var lyrisk ända tills när harmonierna ändrades på sista gura akordet och fiolen kom in ¨
det krassa hela låten för mig eller nja inte hela mest slutet  ;)

bra jobbat mvh

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena hej. super bra detta. men som "Dörmått" brukar säga men......
ditt foootarbejte...
jag var lyrisk ända tills när harmonierna ändrades på sista gura akordet och fiolen kom in ¨
det krassa hela låten för mig eller nja inte hela mest slutet  ;)

bra jobbat mvh



Tack Guran. Gött att du säger precis hur du tycker. Jag tog o lyssnade på låten igen nu efter en vecka och får säga att det ligger mycket i det du säger. Det är nyttigt att ta paus från det man gör ibland. Eftersom jag hade lite tidspress med låten så skyndade jag ihop fiolen och hör nu att det faktiskt inte låter jättebra egentligen. Fiolens ljud passar inte in i ljudbilden riktigt samt att den låter som Rattlesnake sade "föga realistisk". Haha, sitter här o kommenterar min egen låt.  :P Jag tror att man antingen skall skippa fiolen eller lägga in en väldigt verklig cello. Tåls att fundera på.  ^_^

Tack igen

Memphis


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Snyggt detta!

Tonartsbytet tycker jag är en höjdare lyfter låten fint på slutet. Melodin som fiolen spelar tycker jag är fin, hade kanske blivit ännu bättre med en cello med lite mjukare ljud som du skrev.
Bra jobbat med gitarrspelet, låter väldigt bra!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snygg effekt på gitarren!
Gillar att sången och att den ligger så fint i mixen!


Håller med mr.gura om att ""fiolen"" krachar låten :(
""fiolen"" är både spelad skumt och har ett fult ljud , men jag fattar vad du vill ha och det skulle vara snyggt med en riktig fiol! el cello!
jag har/är en rätt shysst levande fiol/viola , tyvärr har jag fullt som fan nu, med tenta och ett pm som ska in om ca 1,5v :(
men jag kan se om jag får tid att spela lite, annars kanske efter...

hejs
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Max: Tackar för att du lyssnade o kommenterade.  ^_^

David: Tack till dig med. Att du säger att fiolen är skumt spelat kanske beror på att jag gjorde en slags baktakt med melodin som jag tyckte var skön men man kanske skulle ha en mer konkret melodi.  :rolleyes: Det skulle vara väldigt kul om du ville ge ett försök med att spela in fiolen. Säg till om du får tid o lust någon gång. Isfåfall har jag förhoppnings gjort en ny melodi vid det laget som jag kan skicka eller nått.

Hade gött!

/Memphis


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Finstämt och vackert,snyggt gitarrljud :D

Rösten  är mjuk och fin, men leaden skulle bli tydligare, nu ligger stämman och skuggar upp den, kan man inte lägga en ters eller något istället så att de separeras mer?Tror låten skulle bli ännu finare då.Annars som sagt, tummen upp :wub:/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Sagt och gjort. Nu har jag lagt på helt nya stråkar i slutet, det blev en Cello Duo.  :)

Jag laddade ner versionen av Synful strings men tyckte inte att den lät så bra..  :mellow: Men däremot fick jag tillfälle att spela in den med EWQLSO Gold vilket enligt mig låter väldigt bra. Jag höll mig till nästan samma melodi som innan i ena stämman och lade på en basstämma som kompletterade den. Det var svårt att hitta en bra balans mellan stämmorna och lagom mycket reverb så det passade in med gitarren. Tror jag fick till det hyfsat.  :unsure:

Btw: Tack för dina ord Marruschkka  ^_^

Mvh

Memphis


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :rolleyes:  ...det här är så fint så jag blir lite rörd..

Jag hör nåt retligt litet knäpp precis i tonartsbytet tycker jag..? Annars, mkt fint allting, och mjuk och fin sång... mmm..

Tack tack!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena
Klart bättre med cellon än den ljusa fiolen...

Tror att stämmorna skulle bli lite mindre grötiga och arret mera luftigt om du panorerade ut dem åt varsin sida typ 65 eller något, värt att testa tycker jag ;)

har jag sagt att det är en skön låt :)
Det är en skön låt
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter fortfarande kalasfint!  :wub: Känsla!!!

Stråkarna är fina. Lite murriga. Vad göra åt det? Jo, pröva någon oktav upp, kanske byta patch. Väldigt läckert hursom i stort.

Gitarrplocket och rösten är så härliga. Slutackordet kanske inte är helt tip-top, annars sweet.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Memphis!
sammandrar kort min lyssning:

+ Snygg känslofylld låt.
+ Skitsnygg ackelirning o sound på den
+ Arret sitter fint tack vare sin enkelhet.
+ Inga trummor
+ Snygg sångröst
+ Nice cellos

- Röstdubbleringen låter inte bra, sångsoundet lider av det, blir lite suddigt o otajt
- Cellona skulle låta bättre och naturligare om inte vibraton slog på så tidigt

Summa: betydligt mer plus än minus :)
Låten gillas skarpt!

h.  johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Åsa:  :wub: Tack, kul att höra. Det där lilla knäppet vet jag nu vad det är och går att fixa till.

Stajo: Tack, härligt att höra att du tyckte det var en förbättring. Tack för din panoreringsförslag! Tänkte inte på det. Skall testa detta.  :)

1up: Ja, stråkarna är lite mullriga ändå,.. jag försökte komponera stämmorna så det inte grötade sig men detta var rätt svårt. Skall se ifall en panorering för någon nytta. Annars får jag kolla över melodierna igen.

Mahan: Kul att du hittade min låt.  :) Tack för lyssning en utmärkt kommentar! Sångrösten får iaf Kornstad stå för.  ^_^ Röstdubbleringen har det tvistats om här men jag tycker om den.. :ph34r: Cellons tidiga vibrato kanske du har rätt om, skall även kika på det.  :)

Ha det jättegött!

Mvh

Memphis


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå där!   Blev mycket bättre nu med cellon tycker jag. En sak jag reagerade på dock är det att du har samma vibrato på alla toner hele spelet igenom. Det får det att kännas onaturligt. Försök få in några "raka" toner i stycket och några som börjar raka och som efter en liten stund övergår till vibrato.

Den har satt sig låten, så jag går fortfarande och nynnar på den.
Me, Myself & I


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hallå där!   Blev mycket bättre nu med cellon tycker jag. En sak jag reagerade på dock är det att du har samma vibrato på alla toner hele spelet igenom. Det får det att kännas onaturligt. Försök få in några "raka" toner i stycket och några som börjar raka och som efter en liten stund övergår till vibrato.

Den har satt sig låten, så jag går fortfarande och nynnar på den.
´

Tjena Kornstad, the artist arrives!  ^_^  Väldigt kul att höra att du fortfarande går och nynnar på den ibland.  :) Ja, det där med samma vibrato på cellon genom hela delen är ju sant förstås. Går ju att ordna såklart med en stunds pill. Lägger ett till spår med en cello utan vibrato och låter dem dela på lämpliga toner i melodin.

Skall ordna de grejor som nämnts i de senaste kommentarerna så sitter nog låten sedan.  ;)

/Memphis 
« Senast ändrad: 18.04.2008, 09:06:10 by Memphis »


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Fantastiskt ljuvlig låt!
Härlig känsla genom hela låten, inga synpunkter alls bara jättebra!









Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Fantastiskt ljuvlig låt!
Härlig känsla genom hela låten, inga synpunkter alls bara jättebra!

Tackar Obba! Gott att höra. :)

/Memphis


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
BUMP!

Bra låt behöver fler lystningar
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lystningar var ju ett kul ord.
Jo den här har jag missat totalt väldigt finstämd och skön men jag tror att Kornis hade lagt en helt annan stämma idag faktiskt - grunden är bra inte tu tal om det men jag tror att det finns minst en växel till som skulle vara jävulusikt intressant att få höra...........
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se