Kontrollrummet

Caroline & Max / Mahan - Sweet Violet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sweet Violet
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max / Mahan
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3.08
KOMPOSITÖR: Max & Caroline / Mahan
PRODUCENT: Max & Caroline / Mahan
EV. MEDVERKANDE: Mahan
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Hej!

Har donat lite med en ny låt i helgen. Den är inte riktigt klar i mixen ännu, men lägger den här på färdiga ändå eftersom jag inte kunde lägga in filen i inlägget på halvfärdiga. Ni får hoja till om jag ska flytta över den :)
Blev en lite lugnare låt den här gången. Det ska nog på lite stämmor i sången och så innan den är helt klar.

Uppdaterat med ny version med Mahan på trummor och elgura :)

Ny uppdatering: Arrat om lite i refrängerna och lagt in ett break mot slutet. Sången är fortfarande samma som i lugna versionen så den matchar inte den lite tyngre versionen kanske. Men den ska spelas om och det ska på stämmor sen när arret är klart.
Slutet är väl inte helt 100, ska fortsätta grejja lite med det men tyck gärna till om hur det funkar annars :)
« Senast ändrad: 04.03.2008, 01:16:55 by max »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Max!

Snyggt detta, mjuk ballad, snyggt lirat och sjunget.
Av nån anledning blir detta till slut lite långtråkigt. Måste medge att jag under den första lyssningen i medlet på låten faktiskt väntade på hårda metallguror och komptyp Night Wish. Skulle passa smäck, Carolines röst skulle åxå passa till tung musik. Vet ju inte vart ni  kommer stt styra låten, men detta var bara som en förnimmelse jag fick...

Introns ackegura känns lite överenergisk nu, kanske det är den som ger förväntningar om nåt häftigare.
Snygg B-del vid 0:50 framåt, basen jobbar fint!
O snälla, inte fade out, snygg låt måsta ha snyggt intro och snyggt outro! ;)

O stämmor fanns utlovade, så spännande att  få höra next version!
Bra jobbat! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Gillar den här rätt mkt, håller faktiskt med mahan - Jag satt också och väntade på lite mer! Och samma tanke även med att hennes röst skulle passa bland lite tyngre musik, två om samma tanke där  :) Har hört snygga körstämmor förut på era låtar så det blir det ju den här gången också, det vet jag  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej

Snyggt gitarr- och sångljud. Dock väcker låten inga speciella känslor, det känns ganska platt framfört. Speciellt trummorna låter tråkigt. Sångprestationen är det verkligen inget fel och spelmässigt är det godkänt, dock kunde basen vara lite tajtare på sina ställen.

Mitt tips för att liva upp låten är att feta till trummorna lite (åtminstone under ref) och slänga på lite körer och rivigare gitarrer.

Ljud och produktion 3.5/5
Låt 2/5 (i sin nuvarnande form)

Betyg godkänt.
« Senast ändrad: 24.02.2008, 22:59:27 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Tack för era kommentarer!
Tanken var att denna låten skulle vara sist på en skiva vi har tänkt ge till våra närmast sörjande. Men blir det långtråkigt och platt får vi ju ändra om lite i upplägget på låten.
Ska kika lite på hur vi kan göra det annorlunda!

Ha det fint!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skitsnyggt! Vacker melodi, vacker sång och det finns ett gott groove. Tänker på Oldfield och O'Reilly när jag hör detta. Den fina låten görs dock inte rättvisa med nuvarande arr. Diskant och mellanregister är väl uppfyllt och nästan trångt där. Bas saknas totalt! Skulle kanske passa med ett Alanis Morisette-arr typ You Learn med tunga trummor, bas och distade elguror från 00:54 "will you take..."
Annars en toppenlåt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
nice tips equality!
absolut en bra idé, ska kolla på det nästa helg när jag kommer hem igen.
tack för kommentar och lyssning!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjo MAX!

HAr ju för vana att hjälpa till att "förstöra" andras låtar, gav ju några tips tidigare i tråden.
Gillar din låt och det är ungefär såhär som jag föreställer mig att  den kunde låta:
alltså tunga trummor o krämiga guror, så adderade lite sånt.....

HÄR E DEN VÅGADE LÄNKEN

Sorry, kunde inte låta bli!
Bara att hojta till MAX, så plockar jag bort den :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjo MAX!

HAr ju för vana att hjälpa till att "förstöra" andras låtar, gav ju några tips tidigare i tråden.
Gillar din låt och det är ungefär såhär som jag föreställer mig att  den kunde låta:
alltså tunga trummor o krämiga guror, så adderade lite sånt.....

HÄR E DEN VÅGADE LÄNKEN

Sorry, kunde inte låta bli!
Bara att hojta till MAX, så plockar jag bort den :)

h.  johan

Max/Caroline/Mahan - Lysande kombination!

Absolut,så här skulle jag oxå vilja höra låten - skit snyggt lirat Johan.Låten växer flere kilometer,hoppas att ditt förslag faller i god jord.Keep my thumbs crossed..

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
ursäkta svordomen men fy fan vad bra! blir ju ett helt annat drag i låten fast ändå med samma stomme, trodde nästan inte det var möjligt!
får jag behålla låten såhär så hade det varit guld? :)

tack så väldigt med hjälpen!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
ursäkta svordomen men fy fan vad bra! blir ju ett helt annat drag i låten fast ändå med samma stomme, trodde nästan inte det var möjligt!
får jag behålla låten såhär så hade det varit guld? :)

tack så väldigt med hjälpen!

Tjo Max!
Känner mig lättad över din kommentar, kul att du gillade!
Var ju meningen som en idé men låter ju ganska bra, bör medges, en timmes lirande o snabbmix.
Du får så gärna behålla dem såhär, tacksam att det gillas.
Och om ni vill slänga in stämmor eller nåt så kan jag ändra på gurorna eller dra in trumsen på nytt, NP! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena
Snygg melodi och sjunget och så. Håller med att originalversionen låter lite tunn vad gäller trummorna. Mahans add on ger lite mer tryck. Däremot så tycker jag att i den försvann ett parti som jag tycker är riktigt raffinerat och bör behållas. Alltså sticket mellan vers och refräng, hur det markeras genom att det lugnas ner och sedan kommer refrängen in från liksom ett annat håll, mycket snyggt. Kan mahan måhända fixa till det?
Bra jobb
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra flera versioner av låten.
Finska "Mahan - Night Wish" har slagit till igen. Den versionen låter färdigt i mina öron. Bra låt och bra sång från Caroline!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kul att höra flera versioner av låten.
Finska "Mahan - Night Wish" har slagit till igen. Den versionen låter färdigt i mina öron. Bra låt och bra sång från Caroline!

 :wub:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Kan bara hålla med! Det blev kanonbra med mahans insats :)

Vi ska jobba vidare lite med låten, lägga på stämmor och fixa ett ordentligt slut bl a. Återkommer med en uppdatering senare!

Ha det fint!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera ovationer från Norrlandsjuryn.

Låten lyfter helt klart i denna tappning.Lite mixande bara Max så har du den..

Om jag jagar Mahan lite,så kanske nåt parti med kantslag skulle gjort susen för dynamiken skull i låten.I introt kanske som är så känslosamt sjunget..Nåväl,Norrlands ide´er..

Mycket gott jobb så här långt.

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tackar HM!

Jo det blev kalas med Mahans hjälp. Jag och Caroline fortsatte på hans spår om arrade om lite i refrängerna för att få det ännu tyngre där, har lagt in en uppdatering i första inlägget. Hade varit kul om du ville ta en lyssning och berätta vad du tycker!

Jag borde kanske flytta över denna till halvfärdiga men hittade inte vart man gjorde det..  :unsure:

Ha det gott!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Max.
Jag återkommer med ress och lyssning,måste hoppa i lådan nu..Pm:a Tsmalmbe om att du vill lägga alster på halvfärdiga,så fixar han en liten specialare till dig..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Maxen,Caroline och Johan får jag väl säga också  :)

Nu verkar det som om mixen/liret sitter,sänk bara guran som kommer in vid 00.53 - den dränker sången och tar över ljudbilden lite för mycket...samma vid 1.44..
Annars låter det kanon! Bra mix,inga frekvens krockar och ett ruskigt lyft med Johans insats på trummorna.Skitbra låt som låter "färdig" efter gura justeringen.

Dags för "färdiga"? Absolut!!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Kul att det funkar, både mix lir!
Jag tror att Caroline vill spela in sången en gång till till den nya tyngre versionen och även stämmor och så, men gitarrerna är nog för starka i refrängen ändå som du säger. Ska kolla över det när vi spelar in sången till helgen, tänkte även kika lite mer på slutet - kanske inget jättebra slut nu? Men sen blir det "färdiga" då :)

Tack för hjälpen!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Har fått så många positiva reaktioner på mitt deltagande i denna låt att jag måste sticka mig in och buga o tacka! :)
Ska bli kul att få höra nästa version med ny sång o grymma stämmor, inte för att jag finner nåt som helst fel med nuvarande sång.

Kör hårt bägge bådda! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vet inte vilken version man skall kommentera, men jag tar den senaste. Genomförandet är okej, men i min öron är det mycket röra i mixen. Sången försvinner in i ljudbilden och gör att man inte riktigt kan fokusera på huvudmelodin. Det är många instrument som konkurerar om utrymmet. Sången måste lyftas fram. En del av reverben gör också att det blir mer grötigt. Det där stora luftiga kan ibland göra att hela mixen känns avlägsen och sakanr dynamik. Trummorna är betänkligt otajta ibland. Jag är inte heller säker på arrangemanget/orkestreringen. Skall det vara sådär? blir det inte något slags pudelrocksvarning på det hela? Njaee jag skulle nog tänka om. För det finns en bra melodi någon stans där inne i röran.  :)
« Senast ändrad: 06.03.2008, 20:43:21 by egghuvud »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tackar för lyssning och kommentar!

Japp, sången måste upp i volym eller gitarrerna ner. Har inte grejjat så mycket med det än eftersom det ska på mycket stämmor och så sen.
Har inte så mycket reverb i mixen, är det något speciellt ställe du tänker på? Tror bara det är lite reverb på den akustiska gitarren och aningens på elgitarrerna (har för mig att jag spelade in de nästan helt torra eller vad man säger), och på trummorna förstås :) Men håller med om att det är lite dynamikfattigt.
Att trummorna är otajta beror säkert på att jag klistrat in mahans fil fel i mixen :) Ska kika på det!

Pudelrock? Ja det kan nog stämma, var inte riktigt avsikten men det blev nog lite pudelrock av det ändå :)

« Senast ändrad: 07.03.2008, 00:10:48 by max »