Kontrollrummet

equality & VacUm - Stigar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Stigar
ARTIST/GRUPP: equality & VacUm
GENRE: visa
LÅTLÄNGD: 05:12
KOMPOSITÖR: equality
PRODUCENT: equality
MEDVERKANDE: VacUm
INSPELNINGSÅR: 2007-8
FORMAT: mp3

Denna har jag tjatat ut tidigare men fick i förrgår VacUms arr med ett fantastiskt pianolir som jag tycker lyfter låten helt. Efter lite pill med synk tycker jag nog den platsar bland färdiga demos. Möjligen bör sången fixas till i tajmingen om inte annat. Finns också planer på en mer folkmusikinriktat version som komplement. Var tydligen så monoton med bara gitarr att den nyss renderade hela 1 (!) poäng från en recensent på AllEars  :mellow:


Inga vättar väsnas värre
Längs den stig som leder bort
Bort från människorna i byn
Mitt besök dessvärre
Blev alldeles för  kort
Om jag nånsin når tillbaka hit
Står väl lärkorna i skyn
Om jag nånsin når tillbaka hit
Sjunger lärkorna i skyn

Hon gav mig sällskap
Då det fanns ännu hopp
Hopp som från nordanhimlens sken
Och i skuggors dunkel
Förenade till kropp
Vi drack ifrån en bäck så ren
Som hennes mjuka hud var len
Vi drack ifrån en bäck så ren
Som hennes mjuka hud var len

Men tiderna blev sämre
när skördarna slog fel
Fel som ingen människa begått
När hatet tog de främre
Beslagtogs våran del
Fattigdomen blev vår lott
Och själva kärleken ett brott
Fattigdomen blev vår lott
Och kärleken ett brott

Åren gick med ofred
Och det blev till sist revolt
Revolt med strid på liv och död
Hennes hand ur min gled
Och dom sa att hon var stolt
När hon segnade mot marken ned
Och den vita snön blev röd
Hon segnade mot marken ned
Och den mjuka snön blev röd

Jag hittar på de stigar
Där jag tar mig osedd fram
Osedd av soldater ut i fält
När dom inte krigar
Smyger jag mig fram
Och stjäl från deras öppna tält
För att lindra törst och svält
Jag stjäl från deras öppna tält
För att lindra törst och svält


Inga vättar väsnas värre
Än vid den stig som leder bort
Vid den stig där tiderna har flytt
Ert besök min herre
Blev alldeles för kort
Innan nån av och blir halt och lytt
Må vi mötas här på nytt

 
« Senast ändrad: 10.11.2009, 18:09:13 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, det säger kanske mest om allears som företeelse än något annat.

Snyggt nytt arr, men jag föreddrar gamla. Trumman som kommer in nu får takten att stanna upp, lite den effekt man söker efter i baktaktsmusik...varje slag har sitt eget utrymme i rum&tid.

Nerven frösvann lite med det nya arret. Skitfint och bra på alla sättt, men plattare.

Jag behåller den gamla i bilen!
« Senast ändrad: 23.02.2008, 20:26:26 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ska börja med att säga att jag verkligen älskar din låt, men inte detta arr.

Pga att du i det förra arret hade en helt underbar närvaro och utstrålade en sårbarhet som man inte ofta stöter på!
Detta arr är som föregående talare var inne på, mer slätstruket och rätt intetsägande....

Nu är det så mycket som pockar på min uppmärksamhet , jazz visp, jazz piano... för mycket helt enkelt!

Om du inte hade postat ditt gamla arr skulle ju detta vara tipptopp, men nu när man har något att jämföra mot, så därför blir det såhär.


Mvh
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mysko ljudbild det blev helt plötsligt.

Tycker ändå det känns/låter rätt bra. Pianot funkar för mig! Jazzpiano i ofredstider....Tja, varför itne :)

Behövs några lyssningar dock. Men kan inte direkt säga att det ena eller andra arret är bättre eller sämre. Inte just nu iaf.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gamla versionen är bra. Denna med.


Lite vilda idéer...

Skippa gitarren helt. :ph34r: Kanske bara lite fills.
Gör om trummorna till halvtempo mot nu.
Lägg till ett finstämt stråkarr.
Ge pianot mer utrymme, tex. ett riktigt jazzigt solo.

// S


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp. sologitarr eller väck på ngt sätt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki EQ!

Detta blir lite tvetydigt, snyggt lirat piano, men tycker inte att det passar in i låtens melankoliska stämning.
OCh trummorna, fast även försiktiga, kantar till stämningen åxå.
För mig är den första versionen absolut KR:s bästa akustiska ballad genom tiderna.  :wub:
Så jag hoppas den versionen inte slopas utan tvärtom, läggs upp på färdiga sidan!
MENAR DENNA LÅT

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
helt klart. stigar6 är något av det mest känsligt nervigt underbara jag hört. har den i bilen faktiskt när jag skall varva ner.

Magin är helt borta i denna tyvärr -trots fantastiska insatser i övrigt. I senaste versionen blev det något "välproducerat svensktoppsmaterial".

Stigar 6 rocks. spara den. Gör något annat av denna, men ta bort gitarren då och gör med trad jazzbandsstuk.

Känns skitmysko att såga en av dina bättre produktioner på detta sätt, men så tycker jag.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :o Förvånad att ni sågar denna version faktiskt. Tycker att Johans pianolir hör till det mest smakfulla och känsligaste jag har hört i något colab ö h t särskilt på sista mellanspelet. Skall försöka ge mer detaljerat svar senare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
:o Förvånad att ni sågar denna version faktiskt. Tycker att Johans pianolir hör till det mest smakfulla och känsligaste jag har hört i något colab ö h t särskilt på sista mellanspelet. Skall försöka ge mer detaljerat svar senare.

Håller med. men om du läser vad vi skrivit sågar vi inte det alls. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Svaret är mycket enkelt:
Jag upplevde och upplever STIGAR 6 som nånting fantastiskt, färdigt och härligt. Den faktiskt rörde nånting djupt inne i mig. Därför känns kanske ändringar på den lite obekväma, hur snygga dom än är.
Alltså undertecknar din kommentar att Johans pianolir e helt fantastiskt, men hoppas du förstår "fansens" sågningar.

h.   EQ fanclub member from Obbnäs :)
« Senast ändrad: 23.02.2008, 22:28:31 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag tror Mahan har rätt på ett sätt...att man hört den så länge och alla vändor tills du var "i mål" med den 6:de versionen....som är alldeles utsökt...upplever introt i denna som lite annorlunda reverb eller? och som jag sa innan,virveln på tvåfyran är lite farlig att gå på...hade funkat med ett lite friare trumkomp för att lite senare i låten kanske landa på 2/4:a....men givetvis får låten en annan karaktär med just dom trummorna än innan och alla kan nog skriva under på VaCum's förmåga att addera en schysst ton till din redan så gott som fullödiga prod enligt många...älskar hans anslag i basen ( något som man inte hör vida omkring) och hans "pianolicks" som är hur säkra som helst....hade varit lättare om han kommit in i ett tidigare stadium men för alla nytillkomna är det säkert inga problems....however nice låt /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
emulatorn, david, wernis, mahan, karl: Först och främst ett stort bugande för ert engagemang och att ni stått ut med alla irrfärder, blindgångar och turer med denna låt som jag inte tror kommer att bli färdig nån gång. Kan man bli färdig med en låt, kan man det!? Detta får väl bli min personliga favorit då. Om trumprogrammering vet jag inget och kanske skulle uppfattningen vara annorlunda utan trummor. Jag skall i a f kolla detta själv. Håller med karl om VacUms basgångar och pianofigurer. Skulle inte kunna drömma om att spela sådant själv och kanske är just detta det bästa med colab att det blir så stort när någon adderar kompetens för att inte säga konstnärskap till en låt på ett sätt som man omöjligen skulle kunna utföra själv.
Samtidigt, om en låt har fått tillträde till medvetandet och blivit något slags original kommer kommande versioner bara bli kopior och direkt jämföras med det "äkta" originalet. Däri ligger nog skillnaderna i vår syn på denna version och vad vore världen utan dessa skillnader?
Dividend: För f.. kompis! Inte bara dina toner utan även dina ord är ljuv musik. Thnx!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya verren då..

Det ligger nog mycket i vad du skriver Mikey,har man hört en version så sitter man liksom fast i den.
Man får väl vidga sina vyer lite och säga att det låter hur bra som helst i denna version.Jag hittar inga felspel eller mysko "nitsar",allt flyter på fint.
Nog fungerar denna version som "färdig" för mig.Grejen är ju att man måste ge sig nångång,tycker du kan göra det nu.Dock har jag inte särskådat mixeriet,lyssnade på låten för 2 dagar sedan och blev upptagen med annat.Jag drar en lyssning i kväll så får du lite inputs kring det.

Å andra sidan så finns inget som hindrar att man har två versioner av samma låt.Så tänker jag göra med "The Castle".En funkig och en poppigare verre med stråk.

Kör så det ryker Mikey.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hello Mike!
Jag måste erkänna att jag blev tårögd när jag hörde VacUms lir på denna men visst absolut inte fel med två verrar. Visst måste man säga stopp nån gång och jag kan älta saker till förb... Skulle vara roligt med en mer renodlad folkmusikversion också. The Castle måste jag ha missat eller har den inte kommit upp? Flagga för den i såna fall!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena
Får erkänna att jag missat version 6 som alla pratar om, hade bara 3 andra versioner av den sparade ;).
Följde länken och har uppdaterat mig. Som icke färgad av tidigare lyssningar kan man väl säga att jag får ha avgörande rösten  :P. Tycker denna vacum version 3 är mest kompatibel med mitt system här hemma. Känns luftig och tycker att pianot är mycket känsligt ditlagt utan att krocka och ta för stor plats i ett nästan komplett arr. Blåset vid 2.20 i version 6 tycker jag med fördel har ersatts av en lite extra pianosalva.
Jättefin låt och text som jag hoppas jag sagt någon gång tidigare.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kanske blir nog senaste version lite mer "musikermusik" eftersom den känns mer varierad, och har "fler noter"  :P. Annars är ju vanans makt stor iofs, tog mig ett par lyssningar att dra slutsatsen att den version som föreligger känns bäst (i mina öron).

Kan hålla med stajo om det han säger f ö.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på förra versionen men jag tycker att den nya är kanon. Pianospelet är fantastiskt bra och bidrar till en skön stämning i låten tycker jag. Tycker v6 är väldigt bra också men hade jag fått välja hade jag nog valt denna med pianot.




Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå du!   Den här låten är ju bara så himla skön!
Jag får helt olika känsla för denna versionen och för version 6.

I no 6 får du fram mer nerv och känsla för texten tycker jag och det blir liksom bärande för låten på något vis.

I nya versionen blir musiken mer framträdande och jag kommer på mig själv med att glömma lyssna på texten och bara flyta med i en lagom jazzig underbart härlig "easy listening" låt. Fel uttryck kanske, men vad jag menar är att 6:an pockade mer på min uppmärksamhet och koncentration för att jag inte ville missa något, medan nya versionen får mig att slappna av och inte bry mig, utan bara njuta.

Det blir två stigar på vägen till jobbet nu. Undrar vilken jag skall ta......
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert tycker jag.
Jag har också läst vad andra skrivit så nu ska jag kolla version 6 som MAHAN så förtjänstfullt ger en länk till. Tack!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo: Ja, det känns helknäppt med alla dessa versioner... roligt att du tycker den är i mål nu.
Dividend: Musikermusik? Ja, jo men att försöka nå allmänhetens breda lager verkar inte tänkbart så... här är vi.
max: Jo jag gillar den här versionen men kommer nog jobba vidare men en mer folkmusikinriktad version också då jag även där har hjälp på gång.
Kornstad: Vilken läcker kommentar! På kornet(!) om man säger (ursäkta). Fattar precis vad du menar och VacUms trollspö ger låten en annan inriktning. Ta den smala vägen... :P
MaxB: Tackar! Mahan är schysst snubbe.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Är det denna versionen som hamnat på radion? Låter ju snuskigt bra om den, så det är ju inte konstigt alls isåfall. Hade missat =)
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Är det denna versionen som hamnat på radion? Låter ju snuskigt bra om den, så det är ju inte konstigt alls isåfall. Hade missat =)

Tack Fidden för trevligt lunchsällskap idag!
Skruvade lite på versionen i första rutan. HÄR är verren till P2.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kvalité letar sig ut vad tiden lider och det var på tiden....congratz /O.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Åh, så vackert, så nära, som en smekning på kinden. Har inte hört någon version innan, så jag är "ofärgad". Tycker VaCums pianospel fungerar jättebra ihop med gitarren där den kommer in. Visst är det häftigt när du ligger helt själv med din mjuka röst, men jag tycker nog det ger låten ett litet lyft när pianot kommer.

Ah, så stolt jag är över att nätverka med dig och alla andra här som är så otroliga på att både skriva, spela, sjunga o producera. Hurra!!!

 :wub: :wub: :wub:
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Var tydligen så monoton med bara gitarr att den nyss renderade hela 1 (!) poäng från en recensent på AllEars  :mellow:

Äh, bry dig inte om vad Allears tycker. Bry dig om vad vi säger :)

Gillar (efter många lyssningar som påverkar säkert) denna version med piano bäst... Helt perfekt!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
En underbar låt som jag njutit av tidigare på allears! Iofs är pianot och bas och trummor snyggt, men lite av det finstämda och intima försvinner. Tycker nog också att du skulle höja sången lite om du ska behålla detta arrangemanget. Gitarrliret kan jag höra på hur mycket som helst!  :wub:
Är lite ambivalent men det är väl inte fel att ha två versioner, så kan man välja den man föredrar!  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har hört den här låten flera gånger men konstigt nog inte sagt något om den. Supert gitarrspel och skönt spelande piano. En mycket bra stämningsfull låt! Texten verkar mycket bra även om den inte finns utlagd här. Det enda jag tycker kan förbättras är lite mer djup i bastonen och att sången är lite monoton. Det behövs inte mycket, t.ex vissa betoningar på några ord, att fördröja/och eller dra ut på vissa ord eller meningar - sånt skapar omväxling. Men detta är en klassiker i KR:s historia!
Grattis till radiotiden och må du få en genombrott!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag gillar denna! Skön och mysig låt. Vanligtvis gillar jag inte sång på svenska men här passade det bra och lät utmärkt. Kanske ingen speciell låt på något sätt men helt klart en go låt och bra produktion.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 13.09.2008, 01:35:45 by Memphis »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ser fram emot imorgon... alla gånger skall jag ha radion på  :rolleyes:
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta sena svar! Ser slutresultatet av denna låt som kollektivt arbete som inte hade varit möjligt utan alla bra synpunkter och kommentarer från forummedlemmar.

Karl: Tack. Är det nån som skall ut till en större publik så är det Du! Ser ut som det lossnat lite med Stensdotters och din låt samt din nedladdningsbara platta. Tycker absolut du skall testa att skicka in bl a När jag blev mindre igen till Felicia, en självklar spelning där!
Stensdotter:  :wub: Jag är jättenöjd med VacUms pålägg. Ett mycket tydligt exempel på att teknik (kunnande) och känsla inte är i någon som helst motsatsställning. Fanns en lite förvirrad tråd om detta på gamla stället.... Hans basspel är inte mindre imponerande. Tack Stensdotter för lyssning och uppmuntrande kommentarer!
Dividend: Absolut bäst feedback här av alla ställen jag varit på! Håller med om versionstyckandet. Thnx.
asti: En mer folk-version ligger i malpåse. Dottern här spelar den på eget vis med lite andra ackord. Skulle också iofs vara kul att spela in...  :rolleyes: Tack Peter!
Tokai: Kan hålla med dig att sången kan varieras. Gjordes mitt i natten och lite viskande nästan för att inte störa grannarna. Kanske blir lite annorlunda med dottern. Får se. Tack för en jättefin kommentar!
Memphis: Kul att den uppskattas Memphis! Inga märkvärdiga harmisar direkt men kanske skulle den tappa lite av "medeltidsstuket" om "svårare" ackord lades in.
stajo: Tack för trogen support Staffan! Du har ju en också kanonlåt med Stensdotter. Den förtjänar allt annat än cyberdöden. Skicka in! Skicka in!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo. Bumpning är ju inne nu... typ :unsure:


Bra jävla låt... (Och jag fäller nästan en tår vid lyssning på den här, och  jag vet inte ens varför)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo. Bumpning är ju inne nu... typ :unsure:


Bra jävla låt... (Och jag fäller nästan en tår vid lyssning på den här, och  jag vet inte ens varför)

 :wub: Tack Per!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Mysig låt på svenska hör jag, läste titeln som StigARE och var beredd på nått helt annat med artistnamn som equality & VaCum. Skumma förbi snabbt att den hade spelats på radion och man får väl gratulera då:)
Låten i sig, helt ok och mysig att drömma sig bort i, precis som det ska vara och produktionen får högt betyg!
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
STORT TACK LYXVARIANTEN!  :)
Lade upp texten i första inlägget som blivit brukligt här numera. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves