Kontrollrummet

SoundSlope - Landet Bortom Bergen

gäst · 7 · 1926

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Ibland på fredagar tar jag fram instrument jag inte behärskar.  B)

Denna gång är det mungiga, blockflöjt och munspel som står det musikaliska kamikazeuppdraget...

LÅTNAMN: Landet Bortom Bergen
ARTIST/GRUPP: SoundSlope
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3.48
KOMPOSITÖR: J. Thomas
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3




Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou JT!
Intressanta fredagsinstrument här, intron låter lovande, synthavdelning rycker in och det akustiska försvann. Håll rytmavdelning bort ända tills 0:43.
Sen vid 1:15 så spårar det ut, synthbasen, synthkompet  och munspelet spelar på helt olika melodier och ackord, det låter hmmmmm..inte alls bra.

Sen hittar vi tråden igen vid 1:40. Och blockflöjten sitter riktigt bra. Fiolerna låter lite plastiska och lite för utpanorerade.
Mungigan tappas bort efter introt, plocka in den på nytt vid nån passlig övergång eller breik.

Det akustiska och det syntetiska strider lite om utrymme här, och du har låtit synteten ta över. Gör gärna en ny mix med att plocka fram akustiska instrumenten. :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Jou JT!
Intressanta fredagsinstrument här, intron låter lovande, synthavdelning rycker in och det akustiska försvann. Håll rytmavdelning bort ända tills 0:43.
Sen vid 1:15 så spårar det ut, synthbasen, synthkompet  och munspelet spelar på helt olika melodier och ackord, det låter hmmmmm..inte alls bra.

Sen hittar vi tråden igen vid 1:40. Och blockflöjten sitter riktigt bra. Fiolerna låter lite plastiska och lite för utpanorerade.
Mungigan tappas bort efter introt, plocka in den på nytt vid nån passlig övergång eller breik.

Det akustiska och det syntetiska strider lite om utrymme här, och du har låtit synteten ta över. Gör gärna en ny mix med att plocka fram akustiska instrumenten. :)


h.   johan

Hehe, tack johan!  :)

Det du ovan påpekar är extremt avsikligt gjort. Det kom in en full drulle och hade ingen koll på nånting, fick slänga ut honom...  ;)

Tack för återkoppling, ska se om jag kan avsyntifiera den lite grand.


jay thomas

  • Gäst
Ok, här den nya version med mer akustiska instrument. Har i stort följt dina råd johan. Lagt till dragspel dessutom.

Landet bortom bergen v9


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, nu vet jag itne riktigt vilken version jag lyssnar på. Den jag har har gått ett ANTAL gånger i spelningslistan...

Det du bjuder på är en väldigt intressant orientalisk kanske arabisk a la maurice jarre och lawrence, upplevelse... Mycket färgrik, intressant och givande.

SKall ladda hem v9 nu och läsa de andra kommentarerna..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst tidigare kommentarer men tycker att du tittat djup i glaset. I det glas som innehåller "Älgarnas Trädgård". Ett litet grogglas med Bo Hansson har du visst också hittat.

Jag tycker det är roligt med ljud och det verkar som du tar ut svängarna på ett roligt sätt nuförtiden. Blåsinstrument och stråkar i en salig blandning. Go, Jay THomas, go.

Nice weekend!

Jag har btw utan någon speciell kommentar ändrat lite på min "The Hacienda" Nu är sologitarren på sista hälften av låten  "muted", så nu hörs gitarrkomp-riffen tydligare. Där ska nog en elgura spela melodin då jag hinner ut i musikens värld.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


jay thomas

  • Gäst
Ok, nu vet jag itne riktigt vilken version jag lyssnar på. Den jag har har gått ett ANTAL gånger i spelningslistan...

Det du bjuder på är en väldigt intressant orientalisk kanske arabisk a la maurice jarre och lawrence, upplevelse... Mycket färgrik, intressant och givande.

SKall ladda hem v9 nu och läsa de andra kommentarerna..

Tack Dividend!  :)
Jo det blev lite arabiskt också, kändes bra att lägga den där.

Har inte läst tidigare kommentarer men tycker att du tittat djup i glaset. I det glas som innehåller "Älgarnas Trädgård". Ett litet grogglas med Bo Hansson har du visst också hittat.

Jag tycker det är roligt med ljud och det verkar som du tar ut svängarna på ett roligt sätt nuförtiden. Blåsinstrument och stråkar i en salig blandning. Go, Jay THomas, go.

Nice weekend!

Jag har btw utan någon speciell kommentar ändrat lite på min "The Hacienda" Nu är sologitarren på sista hälften av låten  "muted", så nu hörs gitarrkomp-riffen tydligare. Där ska nog en elgura spela melodin då jag hinner ut i musikens värld.


Tack MaxB!  :)
Det är jättespännande att testa lite nytt och det är ju trots allt så att övning ger färdighet. Glaset innehöll mest vatten eller älgört...

Kollar Hacienda lite senare.