Kontrollrummet

equality - silence - hårdrocksballad? (backing)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Silence?
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: hårdrocksballadkomp
LÅTLÄNGD: 2 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
INSPELNINGSÅR: e
FORMAT: emmpetre

Testade Amplitube och fastnade för ett distljud. Låten är ju inte ens kvartsfärdig och otrampad mark här och tacksam tips för att komma vidare (förutom att det skall vara sång och stick alltså). Tänkte på val av instrument, ljud på sologitarr, piano skall det väl inte vara??

LÄNK: Silence
« Senast ändrad: 21.02.2008, 11:56:08 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I intro låter gitarren fantastiskt fin. Mot slutet känns som om den tappat styrfart på nåt sätt? Märkligt. Tror det är nu går över till att spela hela ackordet på en gång till skillnad från introts plockande. Pianot tror jag fyller sin funktion bra, speciellt när det kommer sång på sedan. Annars kan du sänka det så att det bara finns och lägga på ett par rena gitarrer som spelar något snarlikt.

Bra grund till låt detta.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag vet, på nedtoningen men det blir nån otajthet där va? Tyckte bara jag bara kopierade rakt av. Ibland sker de mest märkliga ting.
Får försöka hitta var det ligger. Tack annars för värdefulla synpunkter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jovars. Snyggt inledande. Vet inte om jag tycker ljuden smälter ihop. Främst då pianot och gitarren. Kontrasten blir lite märklig på något sätt. Basen är lite mullrig speciellt på de mörka strängarna. Snygga harmonier lovande. Skall bli kul att höra sångmelodi på detta.  :)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Njae... med risk för att låta som en destruktiv gnällspik: Gitarrljudet är inget bra alls. Det är ett sånt där ljud som låter massor liksom av sig själv. Känns kanske fylligt och ballt att lira med, men låter inte bra.

Testa ett helt (eller hyfsat) rent ljud, ev med massa delay/chorus, för att få den där powerballadkänslan. Lyssna gärna på Judas Priest "Beyond the realms of death", det är så det ska låta.

Piano är rätt.

Det ligger en bra låt i botten här, så jobba vidare:)

Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snyggt so far!

De härliga harmonierna en bit in i låten ger vid handen att dra ned elguran när pianot kommer. Slänga på rätt mycket och stort reverb på pianot. Lite mjukare pianoballadshåll? Gura i bakgrunden, gött distig, och sen det mjuka pianot över det.  :wub:

Skulle vara kul att höra basgången utvecklas med inledande slide och intresseväckande frasering här och var.

Fila lite på strukturen vet ja. Labbade lite i Cubase och det går att dra den lite naturligare.

Undrar just vad sången kommer handla om denna gången. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Kul att du testar nåt nytt.
Jag tycker det låter bra.Med sång på så kommer det att bli riktigt grymt.Väntar me mixeri inputs tills du fått lite mer struktur på låten..

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läckert intro - både ljud och lir - kanske något mycket dist
Snyggt när basen (och trummorna)kommer in
När sen första versen? börjar och pianot kommer in så dränks det av gitarren
Skulle det funka med att helt ta bort gurorna och ha det lugnt och fin med bara
piano, bas, trumm för att sen komma tillbaks med gurorna ?
Bra grund här!



Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Låter bra det här!
Håller med cykeln lite om gitarrerna, kanske hade det varit snyggt att ha de i introt och att de kom tillbaka senare i låten? Kanske något lite mindre reverb på gitarren?
Snyggt komp, tycker pianot passar fint. Ser fram emot att höra denna med sång på :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Får tacka för konstruktiv och positiv kritik!  :D Gitarrhjältarna har lite olika uppfattning om hur det skall låta men så skall det vara i en kompetent församling och själv är jag helt noooobie när det gäller elgure-sound. Tyckte bara det lät fräääänt som man sa på sjuttiotalet.  :rolleyes:
Jag har fått många bra uppslag hur jag skall gå vidare och det är jag nöjd med. Om nån kan tänka sig colab kring detta primitiva stycke så...be my guest!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjo EQ!

Med spänning startar jag spelaren, inväntande en mjuk ackegura och skönsång....
Så överraskningen blir stor när disten fräser till i örat. Intron låter riktigt snygg, men sen blir både guraliret o soundet lite enformigt.
Och så lite ostämda instrument för att vara extra småpetig o besservisser hä.. :P

Pianot passar snyggt in och där pianot spelar kunde du byta distguran till ackegura för att få kontrast på det hela.
Och vet ju att din sång o sångröst kommer att lyfta detta högt!

Grönt ljus från Obbnäs,
test på allt nytt understödes varmt! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
v egghufvud: Tog ljuden ur JV 1010:an i detta stdium och det är inte de bästa.
Vallhagen: Uppfattad. Jo, skulle letat runt mer kanske. Tack för låttipset ska kolla detta!
1up: Tack för bra råd men "dra den lite naurligare" fattar jag inte... Sången, vet i tusan
HM: Tack kompis!
Cykeln: Bra råd. Bara att det kan låta som en annan låt när pianot kommer in men får se. Tack!
max: Thnx. Tar med mig dina matnyttiga råd.
Oraklet i Obbnäs: He, he. Ostämt!? Förvånar mig inte.  Mittskötebarn Ibanez AS 100 stämmer om sig i parti och
minut. Och jag tänkte att det gör ett hyperkänsligt konstverk. Får nog lämna in den då. Intonering och såna saker kan spela in här.
Jo fler vill förstärka kontrasten men jag tror att det då kan uppfattas som en ny låt. Tack för grönljuset och för lyssning Johan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Potential här! :)
Tycker gitarren låter väldigt bra i början för att sedan bli lite småjobbig när låten skiftar fokus (sång kommer in?) blir dur och så... Fasen finns en akustisk i bakgrunden, nä piano? Kanske det som stör, bara perosnliga betraktelser det här :)



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Varför kan du inte lägga låten på KR: sida istället för box.net? Jag kommer inte där :ph34r:
Och varför gör jag inte det? Antagligen blockerar brandväggen, men jag får inga signaler från ZoneAlarm. Skumt.
« Senast ändrad: 22.02.2008, 21:27:21 by Tokai »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
anar men bara anar
den tredje i sviten galna låtar
det finns ett underbart uttryck i detta som ligger i det haltade samspelet emllan bas o guran i ren possetiv bemärkelse
detta är inte hårdrock detta är skit bra.
detta är inte en ballad detta är den del av livet.
niel young möter tom WAITS SKRIK O REN KÄRLEK.

mycket gott
mumms va gott..


tony
att leva är att dö


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag hör i detta många godbitar som, när det finns sångmelodi, bara behöver sättas på plats! Elguran tycker jag ska ersättas med sång då pianot kommer in för att inte bli enformig och för att senare vid de spännande harmonibyterna plockas fram igen! Ser fram emot fortsättningen. Roligt att du testar nya marker hela tiden, equality.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Divid: Tänkte pianostämman skulle sjungas alltså. Bara markerar melodin här med pianot.
Tokai: Jo men halvfärdiga går ju inte upp på KR:s server. Bara färdiga man kan lägga i demoteket. Testa: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=6289422&q=hi
ynot: Välj vapen: sång? bas? eller båda två!?  :D Jättemycket kvar att greja med men stort tack för inspirerande tillrop.
91:an: Tjena Janne! Long time no see, no hear. Som sagt får se vad det blir. Verkar som den är värd att spinna vidare på iaf. Tnx!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves