Kontrollrummet

Rörstärkare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tjo!

Jag misstänker att jag lyckats bränna 1 eller 2 rör i min stärkare, på bara några få timmars speltid.

jag funderar, behöver rörstärkare någon speciell behandling, när man t.ex. sätter på/stänger av?

sen undrar jag ifall ni har några råd på ställen man kan köpa rör, finns det något billigare, eller är det GMF som gäller?

Tack!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag misstänker att jag lyckats bränna 1 eller 2 rör i min stärkare, på bara några få timmars speltid.

Garanti??


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Slår man på nån "stand by"-strömbrytare innan man slår på nästa?
Stänger man av den andra innan "stand by"-strömbrytaren?

Låter man den stå en stund så att rören svalnar innan man lyfter den?

Jag har ingen helrör-stärkare men har svaga minnen av något sånt.
Andras minnen kanske är färskare än mitt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en del rörhäckar har två switchar.. en för on/off och en standbyfunktion.. när du startar stärkaren så låt den stå på i ngra minuter så rören blir varma.. och likadant när du stänger av den. stäng av standby först.. om du bara har en switch för på/av så låt volymen vara nere ett tag innan du kör på.

hur länge har du haft stärkaren? har du flyttat runt stärkaren mkt eller har den stått på samma plats?  om du flyttar in o ut med den och det blir för stora temperaturskillnader kan rören ta skada..
det man främst ska tänka på med en sån häck är att vara varsam med den och värma upp den ordentligt innan man spelar. och ska man spela under en längre period kan det vara bra att stänga av den i några minuter så att rören hinner svalna lite grann. och vad du än gör ta inte på rören med bara fingrar det är lika med döden för dom. får du fett och smuts fårn dina fingrar på rören kan dom spricka när dom blir varma. och det vill man ju inte. ;)

och om du behöver flytta stärkaren - låt rören svalna ORDENTLIGT!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Slår man på nån "stand by"-strömbrytare innan man slår på nästa?
Stänger man av den andra innan "stand by"-strömbrytaren?

Låter man den stå en stund så att rören svalnar innan man lyfter den?

Jag har ingen helrör-stärkare men har svaga minnen av något sånt.
Andras minnen kanske är färskare än mitt...
:rolleyes:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Stand by är väl glödspänningen till rören?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har en helrörs klass A-förstärkare. Jag kan säga att jag inte har följt några som helst rutiner för hur jag hanterar den. Spelat och sett glad ut liksom. Haft den i bagaget på bilen och kört runt med en del också.

Köpte den 92-93 nånting och har aldrig bytt rör i den.

Extrem tur??


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Det ska väl ändå vara jävligt svårt att bränna ett rör i en stärkare på bara några timmar? Krävs väl nåt år innan de blir så pass slitna? Och standbyknappen är väl bara för att kunna ha stärkaren "avstängd" och ändå hålla rören igång så att man slipper värma upp dem igen när man ska börja spela (kanske var precis det flintan menade iofs...)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Att bränna ut rör på ett par timmar anser jag vara omöjligt i en korrekt justerad rörstärkare. Rör ska och kan hålla många år 5~10 år är det normala.. Meen.. Vad man får tänka på när man byter rör (och då främst slutrören) så är det inte som att byta glödlampor. Dom nya rören skall justeras in med rörvoltmeter så man får rätt förspänning (bias)  på dom så att det inte blir obalans mellan rören (gäller A/B slutsteg). O-intrimmade (när man byter ut dom som typ trasiga glödlampor)  rör kan man förstöra på nästan en gång.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Att bränna ut rör på ett par timmar anser jag vara omöjligt i en korrekt justerad rörstärkare. Rör ska och kan hålla många år 2~5 år är det normala.. Meen.. Vad man får tänka på när man byter rör (och då främst slutrören) så är det inte som att byta glödlampor. Dom nya rören skall justeras in med rörvoltmeter så man får rätt förspänning (bias)  på dom så att det inte blir obalans mellan rören (gäller A/B slutsteg). O-intrimmade (när man byter ut dom som typ trasiga glödlampor)  rör kan man förstöra på nästan en gång.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
1 eller 2 rör säger du, vet du vilka då?
Hur låter det, eller inte?

Det viktiga vid påslag är att vänta(nån minut) med standby så rören får värma upp.
Vid avstängning behöver man inte vänta mellan standby och powerbrytaren.
Men det är bra att den får kallna innan transport.
Standby stänger av/på högspänningen till slutrören och inget annat.

Biasjustering görs enbart på slutrören på vissa förstärkare, det finns olika varianter på hur bias justeras beroende på modell.
Förstegsrören( de små) är bara att byta.
« Senast ändrad: 19.02.2008, 13:52:47 by PerW »
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Har du kört den utan att ha högtalare inkopplat? Då får stärken inget motstånd och kan i värsta fall brinna...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
nej, jag har aldrig kört den utan låda. jag håller just nu på och felsöker vilka rör det är som har gått, jag vet att det är minst 1 iallafall.

Så, vågar man köpa Tung-sol rör igen eller ska man hålla sig till JJ?


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
nej, jag har aldrig kört den utan låda. jag håller just nu på och felsöker vilka rör det är som har gått, jag vet att det är minst 1 iallafall.

Så, vågar man köpa Tung-sol rör igen eller ska man hålla sig till JJ?
Om du bor i eller i närheten av Stockholm så kan jag verkligen rekommendera LH Musik i Nacka, jag gick dit när jag skulle köpa rör till min preamp och de har en jävla koll och ett stort sortiment av både nya och gamla rör som inte tillverkas längre. Och så är de väldigt trevliga!