Det är nog individuellt. Lider som bekant av ungefär samma grej, fast har efter nästan ett års skrivkramp börjat få lite idéer ibland.
Att montera ner grejorna känns ofta angeläget när de där jobbiga tankarna kommer, men hur mycket ångrar man sig inte då man plötsligt får en kalasbra idé några månader senare, som man antagligen glömt bort när man äntligen kopplat in allt igen.
Har förresten haft funderinger på om det inte är ett fenomen som drabbar även vissa av de mer etablerade låtskrivarna, exempelvis thom yorke (radiohead). Det känns ju som att han plötsligt inte kunde skriva rocklåtar längre, men att han löste det genom att basera sitt låtskrivande på piano istället.
Tror hur som helst att det kan vara en idé. Att byta infallsvinkel alltså, prova nya instrument och sånt.
Men vem är jag att ge råd om sånt här? Mina musikaliska infall är mycket sällsynta och mitt tålamod tar slut nästan på en gång.
I mitt fall tror jag att musiken blev för mycket förknippad med krav. Ville att allt skulle bli bättre och bättre hela tiden, men det blir det ju liksom inte. Låtarna blev mer och mer lyssnarinriktade, och det roliga försvann. Mer och mer jobb per låt liksom, och den roliga delen i processen blev mindre och mindre... vilket är dumt när det handlar om en hobby.
Nu är suget på väg tillbaks, och det känns bra. Så även om det inte går snabbt, så fungerar det iallafall i mitt fall att "ta ledigt" från logic ett tag

Nattflum blev det här...