Kontrollrummet

Lynxtwo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danny

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Hej!

Funderar på att köpa ett nytt ljudkort och är lite sugen på lynxtwo. Någon som har någon erfarenhet av detta? Finns det andra alternativ som är mer prisvärda.

Detta är ju ett internt pci-kort, och finns dett därmed något speciellt man bör tänka på när man monterar det och väljer kortplats? Typ är det viktigt att kortet får eget IRQ, att det sitter en bit från andra kort för att undvika interferens etc?

Har även en aphex 207D preamp som jag kommer att kopla till kortet. Har tidigare kört denna via sp/dif till mitt delta 1010lt. Dock kan man ju tänka sig att AD-omvandlarna på lynx-kortet är bättre än på 207D:n. Är det värt att satasa på nya kablar och istället köra analogt från 207D:n till lynxkortet? Har inte direkt den bästa elektriska miljön med ojordade uttag och rejäla sladdhärvor där de analoga kablarna i så fall skulle gå.


Florian le Sage

  • Gäst
Lynx korten är något helt annant än Delta 1010 och inte alls lika känsliga för interferenser etc i datorn, skall du skaffa detta kort lär du inte tveka om det är ett rimligt pris!
(är det han i GBG på Vendolin månne?)

Jag hade 1010 tidigare och bytte upp mig till Aurora 8 m. ett AES 16 kort och upplevde genast ett helt nytt och öppet ljud trots att jag tyckt att 1010 dög för min lyssning tidigare...det man inte vet...

Jag använder också Aphex 207D som ett komplement till Trident då jag behöver fler (2) simultana digitala AES/EBU-ingångar (utöver de 8 som Aurora erbjuder).

Hur är ditt nya kort i så fall konfigurerat, det finns ju med olika antal in/ut!




Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Bra kort!
Om du vill lyssna på det så kan du slå på radion;) SR har använt det i många år.
Höj eller stäng av!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Bra kort!
Om du vill lyssna på det så kan du slå på radion;) SR har använt det i många år.
osäker på om det är lynx two och inte aurora som dom kör med!!?
det är iaf lynx. dom funkar brabrabra!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Danny

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Tackför svaren. Kommer förmodligen satsa på ett lynxtwo A med 4 in och 4 ut. Hur är kortet vad gäller latency etc? Är ju trots allt snart 7 år sedan det kom ut, så hur står det sig egentlgien mot de senaste ljudkorten på detta område?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Tackför svaren. Kommer förmodligen satsa på ett lynxtwo A med 4 in och 4 ut. Hur är kortet vad gäller latency etc? Är ju trots allt snart 7 år sedan det kom ut, så hur står det sig egentlgien mot de senaste ljudkorten på detta område?
jag kna ju bara jämföra med mitt digi001 som har bättre latensvärden än digi002. och 001an kom 99.. ;) så det är fanken 8 år och det funkar GALANT
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Bra kort!
Om du vill lyssna på det så kan du slå på radion;) SR har använt det i många år.
osäker på om det är lynx two och inte aurora som dom kör med!!?
det är iaf lynx. dom funkar brabrabra!
Har kollat lite,
Alla stationer som har blivt "digitaliserade" och använder Mandozzi använder tydligen kortet AES16. Om det är någon extra ljuddator kopplad så är det med Lynxone eller two. De stationer som fortfarande kör "analogt" (med gamla EELA bord) använder Lynxone eller two.
« Senast ändrad: 19.02.2008, 21:18:26 by Tobbe7 »
Höj eller stäng av!


Florian le Sage

  • Gäst
Steget från Lynx two till ett AES16+Aurora är klart stort om man snackar pengar, behöver man inte 8-16 in/ut simultant så skaffar man sig givetvis ett Lynx two...

Kanske vore RME ADI-2 något att jämföra med, beror ju på vad du får slanta---men;

-omvandlarna och ljudet är mkt lovordade och omtalade i Lynx jämfört med vad dom kostar, smäller allt på fingrarna i denna prisklass och en bra bit upp oavsett modell*
 B)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Bra kort!
Om du vill lyssna på det så kan du slå på radion;) SR har använt det i många år.
osäker på om det är lynx two och inte aurora som dom kör med!!?
det är iaf lynx. dom funkar brabrabra!
Har kollat lite,
Alla stationer som har blivt "digitaliserade" och använder Mandozzi använder tydligen kortet AES16. Om det är någon extra ljuddator kopplad så är det med Lynxone eller two. De stationer som fortfarande kör "analogt" (med gamla EELA bord) använder Lynxone eller two.
alla stationer kör inte med EELA bord.. det finns ett gäng som harvar med Tore Seems stora varianter, och inte för att glömma DHD!! men du har förmodligen rätt i den frågan! Jag vet att det sitter Lynxkort i alla studiodatorerna, men har inte kollat upp så noggrant vilka...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se