Forum > Demolåtar

Daniel-Sorgsen - nu ny verre med velocityändringar och grammofonemulering!

<< < (2/9) > >>

mahan:
Jou 1up!

Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.

Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så  det förslår...

h.   johan

MaxB:
Saknar initialt diskant men kanske är detta piano i avsaknad av diskant...

I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.

2:57 kommer ett ackord jag inte känner igen från förr i tiden.

Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!

Emulator:
mer liv helt klart behövs. annars rätt snyggt, men vad är det för ljud? tycker det låter lite sisådär...

en toffel, förlåt, taffel? :)

Kan vara det odynamiska som får mig att tänka casio, vet ej.

intressant inmatningsmetod dock :)

1up:

--- Citat från: jay thomas skrivet 16.02.2008, 09:01:46 ---Fint stycke som vanligt MEN även det som vanligt, alldeles för mekaniskt. Du måste nog börja klicka i lite anslagsolikheter och lite timingskillnader. Skicka gärna över en midifil så kan jag titta på det. Kanske gör det mer levande i mina öron om det är ok? Hör nu också att vissa ackord inte är 16-1700tals ackord utan mer moderna, dock en petitess i sammanhanget...

G'morron.

--- Slut citat ---
.
Visst är det mekaniskt. Skickar gärna midi-fil. Hörde ett stycke av Beethoven framfört av någon rysk superpianist (nu bortgången) och där var det temposkillnader precis hela tiden. Jag har Cubaes SX 2, i trean kan man i realtid ändra tempot, det skulle göra det enklare för mig.

Jag har en bakgrund med den fantastiska datorspelsmusiken och där är allt 100% kvantiserat. Det finns en oerhörd charm i det. Att smaken är delad är också bekant. Nu låter det kanske som att jag vill ha det 100% kvantiserat och utan temposkillnad, fast det vore kul att höra en humaniserad levande version. ;)

Jo, några ackord är väl jazz-aktiga? Skarpt lyssnat. :) Tanken var väl aldrig att vara helt tidstypisk, det faller i så fall redan på att jag använder ett flygelljud från en japansk samtida flygel. :P

1up:

--- Citat från: mahan skrivet 16.02.2008, 09:20:32 ---Jou 1up!

Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.

Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så  det förslår...

h.   johan

--- Slut citat ---

Härlig berättelse! Trodde först du snackade om Bellman. :)

Ja, tydligen tycker du och andra det funkar. Jag fattar inte riktigt. Dock trevligt. :) Tycker det låter lite tomt? Funderar på att lägga på Strausstråkar.

Jopp, det kan säkert liva till de.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion