Kontrollrummet

Förvaring av mikrofoner

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hej hej.

Då mikrofonsamlingen stadigt ökar så börjar jag alltmer oroas över att jag inte har någon schysst förvaring åt dem. Jag har en jättefin väska till min AKG-mic och mjuka påsar för de andra. Men det blir ju en herrans massa påsar och väskor tillslut. Jag skulle vilja ha nån gemensam förvaring för allihop. Nåt schysst skåp kanske, men man vill ju ha glasat isåfall eftersom man ju vill betrakta sina läckerbitar (och få sina mindre musikaliska bekanta att mot bättre vetande utbrista "åh, vilka fina mikrofoner du har, de måste ha varit dyra!").

Ni som har ett gäng micar, hur förvarar ni dem? Finns det specialanpassade skåp för ändamålet?


Florian le Sage

  • Gäst
I de professionella studios jag arbetat i tidigare hade man dom i skåp med dörrar rätt och slätt, på hyllor liggandes löst eller i deras lådor.

Grejen är ju att de inte skall utsättas för alltför fuktig luft pga korrosionsrisken på membranen, samtidigt vill man ha en relativt luftfuktighet på ca 55-60% i studiorummet om man har flygel, akustiska gittarer där etc som inte skall spricka av för torr luft, detta blir en möjligen en   motsägelse...

Själv är jag dock alltför slarvig med detta och låter mickarna stå framme året runt på sina stativ, används dom inte sätter jag på specialsydda dammskydd/damasker av tyg.


Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Jo titta på dem vill man jue göra. Slängde in dem i ett sånt här iaf.



Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hmm, okay. Kanske nåt sånt här -> http://www.more.nu/montrar.htm

Fast man vill inte ha micarna stående, då kan de falla och slå sig. Man vill inte heller ha dem liggande, för då syns de inte så mycket. Det bästa vore ju om man kunde tilta upp dem med nån liten ställning, så att de halvligger. :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
om du har cejsar, så stacka dom på en hylla eller liknande. kom för guds skull ihåg silicagelen som följer med mickar och skor!! det drar nämligen ut fukt och hjälper membranen att överleva lite längre..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
om du har cejsar, så stacka dom på en hylla eller liknande. kom för guds skull ihåg silicagelen som följer med mickar och skor!! det drar nämligen ut fukt och hjälper membranen att överleva lite längre..

Jorå, silican har jag koll på, men de gör mig nervös. "Do not eat" står det på dem, vilket sätter tvångstankar i huvudet på mig. En vacker dag kommer jag att äta dem!! :ph34r:


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
kassaskåp om mickarna är dyra.  ;)
och ståendes om du har bandmickar, annars kan banden töjas ut och bli slappa..  :wacko:
a
 :ph34r:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
om du har cejsar, så stacka dom på en hylla eller liknande. kom för guds skull ihåg silicagelen som följer med mickar och skor!! det drar nämligen ut fukt och hjälper membranen att överleva lite längre..

Jorå, silican har jag koll på, men de gör mig nervös. "Do not eat" står det på dem, vilket sätter tvångstankar i huvudet på mig. En vacker dag kommer jag att äta dem!! :ph34r:
vår största kisse åt en påse en gång, och jag fick panik. tydligen så bajsar som lite torrare bara. det är ju sannerligen inte nyttigt i längden, men jag fick rådet från en veterinär att hon skulle dricka mkt vatten!!! men slicka på en sån kula du.. så får du se om det var värt det.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kassaskåp om mickarna är dyra.  ;)
och ståendes om du har bandmickar, annars kan banden töjas ut och bli slappa..  :wacko:
en polare till mig jobbar i en studio där dom har ett gäng mickar i kassaskåp.. tydligen räcker det inte med kameraövervakning, vakter som kontrollerar en gång i timmen, tjocka skyddsrumsdörrar, larm och att det nästan konstant är folk i närheten som jobbar på företaget..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil


lite overkill kanske  :lol:

men väldigt flått  :wub:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
kassaskåp om mickarna är dyra.  ;)
och ståendes om du har bandmickar, annars kan banden töjas ut och bli slappa..  :wacko:

Fast det tar ju en jävla tid och gäller väl bara mickar med långa band? (förvarar mina R84or så, men jag tvivlar på att det spelar någon roll om man använder dem med jämna mellanrum och inte har dem liggande i långa perioder).
Inte tror jag att beyer förvarar sina små bandmickar ståendes innan leverans, eller butikerna heller för den delen.
Hur är det med Coles då, med gigantiska magneten borde inte heller spela någon roll? Iaf extremt liten...

Förvarar mina mickar i deras boxar och trummickarna i ett case till ett JJlabs mickpaket, det var väl ungefär det som var det bästa med mickpaketet :)