Kontrollrummet

Dividend(arr), 1up (sång) och Wernborg (gitarr) - STOLTA STAD

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dividend snackar bellman på fejkdialekt :) Och 1up sjunger full som ett as, och Wernborg spelar gitarr medans flyttlasset går!!!
DETTA FÅR EJ MISSAS!

Liten nykomponerad stämma för alto är med :) (och dåligt trummad Wagnerbastrumma :), men bortse från den!) Dessutom kanske delar av sången, och speciellt uppläsandet (av mig) tas om. Och sången,  och arret och ALLT. Men kul var det iaf.. :)

Till nästa version: Mahan lägger trummor och ja jag vet inte vad!

« Senast ändrad: 23.02.2008, 12:53:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjo PER!

Måste medge att jag med aningen oro laddade ner detta alster efter din senaste "metallartade" bottennotering! ;)
Tackolåv så är du inne på bättre banor igen, detta låter ju riktigt hyfsat.
Sång vill du ha till detta, har så inihelv..s brottom just nu, plus en rätt så god influensa, men om vi låter lite vatten rinna förbi i Ganges så kan ja ta upp ideén senare.
Är ju också jättekass på Bellmanlåtar, denna borde jag väl känna till..... :wacko: doesn´t ring the bell(man)...
Men om ingen annan modig sångare ställer upp så sitter jag väl främst i kön, lite hjälp med melodi o text behövs ju.... :)
Sätt upp en version utan Wagners kagge, så ska jag kolla hur jag får den "förstörd"! :D



h.   johan
« Senast ändrad: 12.02.2008, 20:28:07 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjo PER!

Måste medge att jag med aningen oro laddade ner detta alster efter din senaste "metallartade" bottennotering! ;)

Pga alla negativa (tja inte alla) tillrop, gjorde jag faktiskt en instrumentering av den. Var glad att jag inte lade upp den!  :lol:
Nej, men det var skum humor i ett smått skumt lördagskvällstillstånd ;)

Citera
Tackolåv så är du inne på bättre banor igen, detta låter ju riktigt hyfsat.
Sång vill du ha till detta, har så inihelv..s brottom just nu, plus en rätt så god influensa, men om vi låter lite vatten rinna förbi i Ganges så kan ja ta upp ideén senare.
Är ju också jättekass på Bellmanlåtar, denna borde jag väl känna till..... :wacko: doesn´t ring the bell(man)...
Men om ingen annan modig sångare ställer upp så sitter jag väl främst i kön, lite hjälp med melodi o text behövs ju.... :)
Sätt upp en version utan Wagners kagge, så ska jag kolla hur jag får den "förstörd"! :D

Pga internet är det ju gratis att skicka information :) Men vi kan vänta lite då!
Alltså jag är fortfarande på jakt efter en man, eller tja...
I slutet på (första) recitationen (som inte är med i låten), säger bellman faktiskt "Susanna sjunger", så kanske tänkte han sig en kvinnlig stämma. (Ja, med lite god vilja då)
Ha det! :)
« Senast ändrad: 12.02.2008, 21:31:26 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
 :D

Tror nog att detta kan bli riktigt kul!
Gillar ditt prat i början av stycket.

Men ska du inte bryta efter enstund och lägga ett fetingtungt arr med massa trummor  ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
:D

Tror nog att detta kan bli riktigt kul!
Gillar ditt prat i början av stycket.

Men ska du inte bryta efter enstund och lägga ett fetingtungt arr med massa trummor  ^_^

Jaså du är på jakt efter kvinnor du? :)
Jooo, trummor i massor. kanske elgitarr som plöjer en moses dal i stockholmsfjärden elelr va dfasen den nu heter! Allt är möjligt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:D

Tror nog att detta kan bli riktigt kul!
Gillar ditt prat i början av stycket.

Men ska du inte bryta efter enstund och lägga ett fetingtungt arr med massa trummor  ^_^

Jaså du är på jakt efter kvinnor du? :)
Jooo, trummor i massor. kanske elgitarr som plöjer en moses dal i stockholmsfjärden elelr vad fasen den nu heter! Allt är möjligt!


Ja, vem är INTE på jakt efter kvinnor :wub:



nej, det var mer till juryn... men det är nog tid att ta bort det nu efterssom juryn är bestämd .... ingen kvinna sitter med :( :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jobbigt. Har kommit halvvägs i arbetet själv. (10 låtar nedskrivna)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jobbigt. Har kommit halvvägs i arbetet själv. (10 låtar nedskrivna)

Men, primaprima  :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Movitz viskade i mitt öra att sång är på väg. Kanske redan inatt. Men sssssccch, säg inte till någon. ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Movitz satt,
Bellman spratt - - -
Här i trappan till mitt palats
där flöda inga trummor


jay thomas

  • Gäst
Hmm. Känns som det är meget studentikost, har lite svårt att ta till mig sprallet. Snygg instrumentering dock.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul att någon försöker sig på Bellman!
Uppfödd, som jag är, först på Sven-Bertils och sedan Freds nydanande tolkningar av denna
så är det alltid de som ligger som måttstock
Jobba vidare med recitationen - mer teater!
Snygga stråkar
Valthornen ljudmässigt lite svagare
Sången ligger lite "ovanpå" resten
Den avslutande delen med lite "elgitarr" visar på nya möjligheter
Kanske en nyckelharpa skulle sitta bra?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att någon försöker sig på Bellman!
Uppfödd, som jag är, först på Sven-Bertils och sedan Freds nydanande tolkningar av denna
så är det alltid de som ligger som måttstock

Jo det är svårt att bortse från Fred när man gör sånt här, även Sven-Bertil..

Citera
Jobba vidare med recitationen - mer teater!
Snygga stråkar
Valthornen ljudmässigt lite svagare
Sången ligger lite "ovanpå" resten
Den avslutande delen med lite "elgitarr" visar på nya möjligheter
Kanske en nyckelharpa skulle sitta bra?

Hornen skall ner lite absolut hör jag nu också, samt att recitationen iofs är rolig, men brister lite kvalité (både som teater och ljudet ;)
Tack skall du ha för lyssningen
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm. Känns som det är meget studentikost, har lite svårt att ta till mig sprallet. Snygg instrumentering dock.

Bellman är väl inte för alla då ;)
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Kanske inte men jag reagerade på den i mina öron överdrivna artikulationen. Möjligt att det ska vara så egentligen men jag är mer van med en lite mer fyllebaserad artikulation. Har sjungit mycket Bellman i kör och det finns mycket att ösa ur.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kanske inte men jag reagerade på den i mina öron överdrivna artikulationen. Möjligt att det ska vara så egentligen men jag är mer van med en lite mer fyllebaserad artikulation. Har sjungit mycket Bellman i kör och det finns mycket att ösa ur.  :)

"fyllebaserad"  :lol: Ja, vi får se vad som händer på fredag :)
DEnna överdrivna artikulation, tja det är ganska inspirerat av Fred, som var inspirerad av Sven-Bertil (vad det verkar). Fred är kanske inte lika överdriven i sin artikulation, men det var vad jag tyckte var kul när jag spelade in det :)
Möjligt det inte funkar  :blink:
I vilket fall kommer det en nyinspelning snart :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Knasigt.

Mycket snyggt arr. // Galet tal // Sången? För mycket öl? // Midielgitarr - usch och fy // Pampiga pukor



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Knasigt.

Mycket snyggt arr. // Galet tal // Sången? För mycket öl? // Midielgitarr - usch och fy // Pampiga pukor

 :lol:

Hade du druckit för mycket öl 1up? ;)

pukor! Det är wagner bastrummor!  :angry:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Knasigt.

Mycket snyggt arr. // Galet tal // Sången? För mycket öl? // Midielgitarr - usch och fy // Pampiga pukor

 :lol:

Hade du druckit för mycket öl 1up? ;)


hmm, jag sjugner så där nykter! Hämtade inspration från någon tolkning jag hört förut. Av Bellman eller annan vismakare. Urmakare kan tiden. Jag kan sjunga.

Ja, att lyssna på Åkerström vore ju kanske bra. Fast å andra sidan. Göra sin egen tolkning rockar fetare. Så nu vet ni det. Omsjungning kan vi alltid göra. Igår vet jag att jag var väldigt trött iaf. Är nöjd med det gladlynta. Fast här verkar oftast en mindre gladlynt variant eftersökas. Jag tror jag lyssnar på Richters framförande av Beethovens sista pianosonat istället. Så kommer man i en lite tyngre stämning. Tänk att man kan höra musik fast man är döv. Det är snudd på snitsigt på min ära.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Hade du druckit för mycket öl 1up? ;)


hmm, jag sjugner så där nykter! Hämtade inspration från någon tolkning jag hört förut. Av Bellman eller annan vismakare. Urmakare kan tiden. Jag kan sjunga.

Jajo, men skadar inte att lyssna på Freds eller Sven-Bertils tolkning.

Citera
Ja, att lyssna på Åkerström vore ju kanske bra. Fast å andra sidan. Göra sin egen tolkning rockar fetare. Så nu vet ni det.

Omsjungning kan vi alltid göra. Igår vet jag att jag var väldigt trött iaf. Är nöjd med det gladlynta. Fast här verkar oftast en mindre gladlynt variant eftersökas.
Citera

Jag tycker du fick till helt rätt stämning med din sång, det är vissa ställen som inte är i fas med melodin bara.  :rolleyes: Och nån surhet också. Men coolt är det onekligen!


Jag tror jag lyssnar på Richters framförande av Beethovens sista pianosonat istället. Så kommer man i en lite tyngre stämning. Tänk att man kan höra musik fast man är döv. Det är snudd på snitsigt på min ära.



Mycket imponerande av Beethoven, KUNGEN inom klassicismen. Mozart kommer inte ens i närheten, trots sin stora produktion. (Fast smaken är ju olika  :rolleyes:

Tycker mozart är rätt förutsägbar ofta (INTE alltid),,,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Säger bara en sak: Requiem! :)

Beethoven blir lite much rätt snabbt.

Mozart levererar en mer smekande lidelse. Om döden vore Beethoven skulle han vara en hingst utan kött och ben. Om döden vore Mozart skulle han vara en häst MED kött och ben och exoskelett.

Nej, men Mozart har ett klangspråk som tilltalar mig mycket. Det är väl egentligen som med kläder: man klär sig efter humör. Det finns Mozart och Beethovenhumör. Att påstå att Mr. B. skulle vara vida överlägsen Mr. M. är ju som att säga att en cello klingar bättre än en saxofon. Det är olika klanger, men är någon bättre?

Har man lyssnat på Mozarts samlade livsverk blir han kanske förutsägbar. Jag är inte där. Än.

Kyrie Eleison.
« Senast ändrad: 14.02.2008, 02:34:55 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Säger bara en sak: Requiem! :)

Beethoven blir lite much rätt snabbt.

Mozart levererar en mer smekande lidelse. Om döden vore Beethoven skulle han vara en hingst utan kött och ben. Om döden vore Mozart skulle han vara en häst MED kött och ben och exoskelett.

Nej, men Mozart har ett klangspråk som tilltalar mig mycket. Det är väl egentligen som med kläder: man klär sig efter humör. Det finns Mozart och Beethovenhumör. Att påstå att Mr. B. skulle vara vida överlägsen Mr. M. är ju som att säga att en cello klingar bättre än en saxofon. Det är olika klanger, men är någon bättre?

Har man lyssnat på Mozarts samlade livsverk blir han kanske förutsägbar. Jag är inte där. Än.

Kyrie Eleison.

MAn får ju göra restriktionen till de bästa och mest kända verken. Håller du med mig om det faller det mesta du sagt ovan.

Det resterande faller på något du säger själv, fast med annat ordval: Smaken är delad.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Säger bara en sak: Requiem! :)

Beethoven blir lite much rätt snabbt.

Mozart levererar en mer smekande lidelse. Om döden vore Beethoven skulle han vara en hingst utan kött och ben. Om döden vore Mozart skulle han vara en häst MED kött och ben och exoskelett.

Nej, men Mozart har ett klangspråk som tilltalar mig mycket. Det är väl egentligen som med kläder: man klär sig efter humör. Det finns Mozart och Beethovenhumör. Att påstå att Mr. B. skulle vara vida överlägsen Mr. M. är ju som att säga att en cello klingar bättre än en saxofon. Det är olika klanger, men är någon bättre?

Har man lyssnat på Mozarts samlade livsverk blir han kanske förutsägbar. Jag är inte där. Än.

Kyrie Eleison.

MAn får ju göra restriktionen till de bästa och mest kända verken. Håller du med mig om det faller det mesta du sagt ovan.

Det resterande faller på något du säger själv, fast med annat ordval: Smaken är delad.

Går vi till försvar för Mr. B? ;)

Det må va hänt.

Uttrycker min åsikt. Den påverkas kanske inte av att man kan ha delade smaker och uppfattningar? Vem vet, om 20 år kanske vi båda föredrar Dvorak mer... Tiden ändrar ju också perceptionen.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
En riktigt bra föreställning!

Musiken är väldigt tidstypisk, den får mig i alla fall att tänka på hur det nog var på Bellman's tid.

Arrangemanget är bra, men en sak hängde jag upp mig på,, det var upprepningen "gå inte för nära björnarna".


Det är skönt att man tryggt kan överlåta äkta kulturarbete åt hjältar som Dividend och 1up !!



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En riktigt bra föreställning!

Musiken är väldigt tidstypisk, den får mig i alla fall att tänka på hur det nog var på Bellman's tid.

Arrangemanget är bra, men en sak hängde jag upp mig på,, det var upprepningen "gå inte för nära björnarna".


Det är skönt att man tryggt kan överlåta äkta kulturarbete åt hjältar som Dividend och 1up !!



 :wub:

Tackar!

(åh sjutton, hade inte jag lovat att ge dig midi-filerna till någon chiplåt)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Går vi till försvar för Mr. B? ;)

Det må va hänt.

Uttrycker min åsikt. Den påverkas kanske inte av att man kan ha delade smaker och uppfattningar? Vem vet, om 20 år kanske vi båda föredrar Dvorak mer... Tiden ändrar ju också perceptionen.

Jag bara driver med dig (tror jag). Mozart är förstås bra han med. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul ide detta.
Musiken låter guld,och gura farbrorn gör ett gott jobb :lol:

Lite kring sången. 1up: Du har ett bra och helt outnyttjat register.Du ligger och sjunger på övre delen av halsen,och sånt är jobbigt tro mig.När jag började i band för över 20 år sedan så sjöng jag med samma teknik som dig. Dvs:Övre delen av halsen..På det sättet så klarar man max tio låtar i ett rockband under en kväll..så jag fick tänka om.Å andra sidan så blev det mycke munspelslir :D

Flytta ned sången(trycket i rösten från mellangärdet)till nedre delen av halsen och bröst toner.Testa att sjunga en snutt "opera" med full volym,skit i grannarna.Håll handen framför munnen(alternativt en bit mjukt papper)och känn efter var du släpper igenom minst med luft - där har du tekniken.Rösten har du redan,den surar mest på grund av felaktig teknik.

Gott hantverk överlag boys,kul att lyssna på - lite små crazyigt så där..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul ide detta.
Musiken låter guld,och gura farbrorn gör ett gott jobb :lol:

Lite kring sången. 1up: Du har ett bra och helt outnyttjat register.Du ligger och sjunger på övre delen av halsen,och sånt är jobbigt tro mig.När jag började i band för över 20 år sedan så sjöng jag med samma teknik som dig. Dvs:Övre delen av halsen..På det sättet så klarar man max tio låtar i ett rockband under en kväll..så jag fick tänka om.Å andra sidan så blev det mycke munspelslir :D

Flytta ned sången(trycket i rösten från mellangärdet)till nedre delen av halsen och bröst toner.Testa att sjunga en snutt "opera" med full volym,skit i grannarna.Håll handen framför munnen(alternativt en bit mjukt papper)och känn efter var du släpper igenom minst med luft - där har du tekniken.Rösten har du redan,den surar mest på grund av felaktig teknik.

Gott hantverk överlag boys,kul att lyssna på - lite små crazyigt så där..

Mvh
Micael

Ja, tack. Opera har jag testat så att fönstrena skallrar. Var några månader sedan nu. Så resurser finns det. Och finns det gott om. Tackar för sångtips. Laddade förut hem en sångteknikguide och det var ju ett bra tillägg till den att se när minst luft pyser ut ur munnen. Kan ju göra någon operagrej och lägga på halvfärdiga demos.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jo det vore kul att höra.Att hitta sitt naturliga röstläge är ingen lek.När man finner det,så blir det plötsligt så lätt att sjunga.Man kan hålla ton nästan hur länge som helst.Ju sämre teknik,desto mer luft behöver man för att överhuvudtaget få det att låta.Det är luften man skall hushålla med.
Mycket viktigt.

Bäst att jag säger att musiken låter fortfarande guld..Så det inte blir alltför offtopic.. :D

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Bäst att jag säger att musiken låter fortfarande guld..Så det inte blir alltför offtopic.. :D


Nejnej, det är av yttersta vikt för låten att 1up sjunger som bäst ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gitarr (Wernborg) och lite senare trummor (Mahan)
https://soundcloud.com/user7789882