Kontrollrummet

Mystisk trumpet med mutterformad klocka!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Den här mystiska trumpeten är min fars! Tog precis ut den efter lång förvaring i förrådet och vi behöver hjälp med att hitta lösningen på mysteriet: Vem har gjort trumpeten? Hur gammal är den? Varför ser den ut som den gör? Silverplätterad?

Till vår hjälp är klockan markerad med "Paris" och en symbol av ett ankare. Det verkar också vara två initialer på klockan. På mittersta ventilen står numret "955". Det är en Bb-trumpet.

Vem har gjort den? Hur gammal är den? Varför ser den ut som den gör? Vad kallas stilen? Har googlat och inte hittat något liknande. Mystiken tätnar...

« Senast ändrad: 11.02.2008, 17:35:25 by 1up »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vacker. :) Men mystisk...

Tackar! :)

Jupps. Frågade ett amerikanskt forum och det är iaf troligen en Bohland & Fuchs.

"    Bohland & Fuchs

    Om Bohland & Fuchs, en gång i tiden något stort.

    Om du är intresserad av äldre blåsinstrument har du säkert stött på något

rörknyte tillverkat av Bohland & Fuchs. Kanske visste du det, kanske inte, ty

Bohland & Fuchs torde vara en av de största stenciltillverkarna av blåsinstrument

som existerat. Man tillverkade instrument under eget namn, för andra tillverkare

(både amerikanska och europeiska) under deras namn och till och med för små

källarhandlare som önskade sig ett eget instrumentmärke.

    Martin Fuchs och Gustav Bohland påbörjade ett samarbete och grundade sin

firma 1870 i den Böhmiska staden Graslitz som du idag hittar i kartboken som

tjeckiska Kraslice. Denna lilla stad var kejsardömet Österrike-Ungerns

instrumentmakarcentrum. Här fanns många tillverkare av alla möjliga sorters

musikinstrument och Bohland & Fuchs blev så småningom den största av

bleckblåsfirmorna, 1925 hade man ungefär 500 anställda.

     

    Kvalitet & identifikation:

    Kvaliteten på deras instrument verkar ha varit ganska varierande. Den trumpet

jag har som heter Musicraft är till exempel mycket fint konstruerad, medan andra

tycks vara slarvigare hopkok. Generellt tycks det mig som om de instrument de

tillverkade under eget namn höll högre kvalitet. Många amerikanska firmor som

satsade på billigare instrument hade Bohland & Fuchs som leverantör och mitt

intryck är att dessa billigare instrument är lättare och att mässingen verkar

vara ganska mjuk. De brukar ha usel ventilkompression, men det är inte

pistongerna som är mest slitna utan själva ventilhuset.Kanske gjorde de de

billiga exportlurarna av en billigare mässing?

    Hur identifierar man en stenciltillverkad trumpet eller kornett, hur tar man

reda på om den är tillverkad av Bohland & Fuchs? Det finns två sätt. Bohland &

Fuchs använde ett ankare som symbol och på många stencillurar kan man finna ett

litet litet ankartecken stämplat på ventilhuset. Man misstänker att detta betyder

B&F, men man vet inte. Min åsikt är att man kan ta det som ett ganska säkert

bevis eftersom jag sett detta ankare på trumpeter som är identiska med trumpeter

under B&F:s eget namn. Detta är det andra sättet, att jämför den trumpet man har

med trumpeter man vet är tillverkade av Bohland & Fuchs. Den underbara hemsidan

www.horn-u-copia.net finns för just det ändamålet.

     

    Datering:

    Bohland & Fuchs använde inga serienummer så vill man datera ett instrument

måste man gå efter utseendet. Viss hjälp får man av var de sägs ha tillverkats,

de kan vara märkta "Austria", "Bohemia", "Czechoslovakia", "Czecho-Slovakia" och

kanske också "Germany". Att en stad kan rymma så många nationaliteter på mindre

än femtio år är kanske skrämmande, men det hjälper oss med dateringen.

    Eftersom konungariket Böhmen var en del av det kejsardömet Österrike-Ungern

-faktiskt den mest industrialiserade delen - är alla tidiga instrument märkta

"Austria". Nu var varken tjeckerna under österriskisk administration eller

slovakerna under ungersk administration särskilt nöjda med sin lott så i oktober

1918 deklarerade republiken Tjeckoslovakien sin självständighet. Instrument

tillverkade efter 1918 är således signerade "Czechoslovakia". Man använde

fortfarande den tyska stavningen av Graslitz eftersom i just denna del av

Tjeckoslovakien, Sudeten, var majoriteten av befolkningen tyskar.

    Nästan tjugo år senare krävde Hitler Sudeten (och därmed Graslitz) och fick

det också i Munchenfördraget. Under 1939 blev det resterande Tjeckoslovakien

också en del av Tyskland, protektoratet Böhmen-Mähren. Så vitt jag har förstått

är de få instrument som tillverkades under denna tid (1938-1945) signerade

"Bohemia" trots att Graslitz inte var någon del av protektoratet utan löd direkt

under Tyskland. Instrumenten borde alltså vara märkta "Germany" och kanske är en

del det också?

    Efter andra världskrigets slut blir Sudetenland återigen en del av

Tjeckoslovakien och alla tillverkare av musikinstrument samlas till att bli ett

företag, Amati Kraslice. Kraslice är den tjeckiska stavningen av Graslitz. Som

tjeckerna hade blivit ganska ilskna på tyskarna var den största delen av Sudetens

tyska befolkning tvungen att fly till Tyskland. På så sätt hamnade

instrumentmakare som bröderna Keilwerth, A. K. Hüttl och hantverkarna som

startade Kühnl & Hoyer i Tyskland. Därför påminner många av den tidens tyska

blsåinstrument mycket om Bohland & Fuchs gamla instrument.

    Nu finns det några B&F-tillverkade instrument som är signerade

"Czecho-Slovakia". Om B&F följde politiken är dessa instrument antagligen

tillverkade 1918-1920.

    Det finns också tidiga instrument som är märkta "Bohemia". Även om det gamla

Böhmen hade varit en del av Österrike för århundraden existerade det juridiskt.

Därför skulle dessa instrument kunna vara från i princip när som helst. Min tro

är dock att de är senare är 1900, antagligen också senare än 1914 eftersom man

kan förmoda att det inte var helt opolitiskt att signera dem "Bohemia" och därför

antagligen inte gjordes förrän man kände sig stark nog att göra så.

    Men kom ihåg att Bohland & Fuchs inte var den enda tjeckiska

stenciltillverkaren. Det finns många instrument som uppenbarligen är tillverkade

under den första tjeckoslovakiska republiken, men som är märkta "Bohemia". Min

tro är att dessa var tillverkade av någon av de andra firmorna, kanske Hüttl

eller Hüller."