Kontrollrummet

Caroline & Max - My Hero

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: My Hero
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock n roll
LÅTLÄNGD: 3:33
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3


Hej!
Här kommer en ny låt inspelad på nya Imac:en (tack för alla datortipsen :) )
Vet inte om den ska vara på den färdiga avdelningen, är säkert en del i mixen som bör rättas till.
Tacksam för kommentarer på låten som sådan och mixen såklart :)

Ha det!
« Senast ändrad: 20.02.2008, 00:22:45 by max »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har nog kommenterat en låt av er tidigare. Caroline har lyft sig ett par snätt tycker jag. Bra närhet i rösten tycker jag.

Refrängen tror jag skulle få bättre skjuts om du fimpade hihaten och la på en öppen dito på alla fjärdedelar istället. Det blir lite stolpigt nu. I versen känns hihaten lite onaturlig också när det kommer dubbelslag.

Sticket var skönt.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Max Å Caroline.

Här håller jag  med "jazz farbrorn".Öppna ht:en låter skumt..Den låter oxå lite tamburin..och alldeles för frekvent lirad..Halvera minst.Varva med lite svagt ride lir..I introt så tycker jag att sången ligger avlägset/lågt men det kan ju vara så,bättre när det drar igång..
Basen(lirad på guran),lite för låg oxå..Går det inte att feta till den lite i eq:n och dra upp volymen lite?..Hela mixen skriker diskant och övre mellan..Baskaggen saknar botten..så även virveln..Låten behöver TRYCK Max!

Nog med kritik.

Låten skön och sången riktigt bra,gura solot låter nice..Dona lite i mixen så blir detta kanon!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena och tack för lyssning och kommentarer!

Japp jag får ändra på hi-haten, den blev inget vidare. Basen vet jag inte riktigt hur jag ska få ordning på, det är en riktig bas inspelad genom gearbox och sen komprimerad ganska mycket i mixen. Har kanske eq:at den lite konstigt eller något..
Ska ta en kik till på mixen i veckan!

Ha det fint!


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Sitter på jobbets datorhögtalare så jag kanske kan ge en helt ärlig lyssning. Men en låt ska ju låta "bra" överallt så det kanske e bra att du får lite från detta hållet också ;)

Vill ha mer riv i gitarrerna, de känns lite platta och plastiga. Mer köttiga sounnd. En distad bas alt en tydligare bas är önskvärt.

Hihatten ligger för starkt i förhållande till det andra. Nu känns det som om hihatten ligger starkare  än både sång och gitarr.

Jag tror du ska försöka balancera mixen bättre, så är du en bra bit på vägen... Börja med trummorna, sen pillar du in basen så de låter bra tillsammans, på med gurna så de känns som de driver låten frammåt. Och sist drar du på med sången så den ligger tydlig i centrum och inte behöver skämmas för sig.

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker det är en medryckande låt. Hi-haten alldeles för stark. Sångljudet är ju alldeles för kallt. Låter precis som när jag bodde i en lgh med betongväggar, mitt ex har en liknande röst så jag känner igen det väl. Har också upptäckt att beroende på vilken sida av micken man sjunger ifrån så blir det olika värme (borde väl inte vara så med en N1A??).
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för tipsen jon och stajo!
Ska ta med mig dem när jag kollar över mixen nu i veckan. Verkligen uppskattat med så mycket nyttig feedback!

Tycker det är svårt att få till nivåerna på basen och gitarrerna.. Men ska prova mig fram lite grand med era tips i åtanke :)



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Lagt upp en ny mix! Tycker det blev till det bättre, lite mer tryck nu men fortfarande lite diskantfattig kanske..
Tyck gärna till om den nya mixen :)
« Senast ändrad: 13.02.2008, 19:13:19 by max »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter ju mycket bättre om den nya mixen.  :) Den är klar och ren, har inga krockande frekvenser. Gillar sången, låter skolat, ur en positiv bemärkelse. Trummorna låter lite enformiga, speciellt virvelslagen är utan variation.

Gitarerna är lite tunna, du kanske har gröpt ur dem lite väl mycket i botten för att de inte skall krocka med basen? Det kanske skulle kunna gå att få mera krut där, men i övrigt låter det bra. Nivåerna är helt OK, finns ingenting som stör där. Bra jobbat!  :)
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Lagt upp en ny mix! Tycker det blev till det bättre, lite mer tryck nu men fortfarande lite diskantfattig kanske..
Tyck gärna till om den nya mixen :)



Absoluta regler, som enforceras av moderatorer
* Inläggets titel skall bestå av artist - låttitel, och INGET ANNAT.
* Möjlig tillägsinformation som version, datum etc. etc. bör komma i fältet för beskrivning.
* Endast det första inlägget får innehålla en bifogad fil (vilket leder till att:)
* Ändrar man en färdig demo, så ska den nya filen ersätta den gamla.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
sorry! fixat till det nu..

Rattlesnake: Tack, kul att höra! Ja trummorna får jag jobba vidare med. Gitarrerna tycker jag är ruskigt svåra att mixa så de låter bra, de är ganska urgröpta nu som du sa.
Tack för din feedback!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket bättre trummor nu. Lyssnar i mina lurar nu och tycker nog att sången är för hög, eller gitarren för låg.

I introt noterar jag att du "pillar" rätt mycket på strängarna mellan ackorden. Medvetet eller inte. Jag tycker inte det är snyggt.

Annars gott.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillas. Görtajt (avis). Har ingen kolla alls på genren men det låter eget. Dock ingen melodi som fastnar direkt men det behöver den inte göra. Caroline sjunger snyggt. Skickligt gitarrsolo. Bra lirat.
Trummorna bra men tråkigt ljud på virveln fr 01:45. Låter annars färdigt i mina öron.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevlig låt, men inte min kopp te. men tyckte förra låten var min kopp te, så fortsätt posta! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Helt ok låt!

(måste passa på att upprepa, "bättre låt=hårdare kritik")

Sången är lite långt bort och för kall. Stackars Caroline låter som om hon skall gå sönder. Det finns vissa lägen på rösten där det helt plötsligt kommer fram en massa "kropp", och helt plötsligt så känns det innerligt och fyllt med känsla.

Jag är ju ingen sångpedagog direkt... typ inte alls, men i de partier där Caroline tar i och sjunger i de lite högre registren så låter det ansträngt och som om det ligger lite lite lite out of tune t.o.f.. Däremot när C sjunger lite försiktigare så är det mycket vackert! Likaså vid de partier där sången ligger några toner längre ner. Riktigt bra då! Kören låter oxo bra.

Basgången är lite enformig under de lugna partierna. Den skulle kunna varieras något även på refrängen, men det är inte lika viktigt. (nu sitter jag ju i ett glashus av rang,, som syntnisse så "älskar" man ju oktavbas.... så vad klagar jag på!?!?)

Nu har jag lyssnat 6 ggr på låten och kommer fram till att den är något bättre än bara ok.

Bra låt med klart musikaliska ambitioner!



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen å caroline.

Jo men nu bärjar det likna nåt. 0.46 - 1.18 kunde musiken vara liite högre för att matcha Caroline bättre.Sänk inte henne,höj bara det andra lite.Förstår att syftet är att skapa dynamik mellan ös partierna,men lite högre får det gärna vara på de lugnare delarna.På de rockiga partierna har du perfekt balans i mixen. 1.44 - 2.17 samma där,höj musiken lite. Solo partiet funkar kanon,bra balans där också..

Kanske skulle du testa ett reverb på virveln,ett halvstort rum med lite svans så den "hänger" lite i luften efter varje slag(obs. inte överdriva,bara lite svans)..Kanske bara på rockpartierna..eller på rubbet,testa det.

Annars är det ett mycket gott jobb på denna,kul att du tar till dig av synpunkterna som "forumarna" bjuder så frikostigt på.Det är rätt nära nu Max..

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön röst och tajt spelat. Men jag gillar inte trummorna på de lugnare partierna. Där känns den midi-för-hand-knackad. Och det är inte lätt att få till. Andra använder ju fantastiska mjukvarutrummor som låter på riktigt nuförtiden. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
MaxB
Tack för lyssning! Ja, trummor är inte lätt.. Använder EZ-drummer, går säkert att få till lite mer verklighetstroget ljud, ska prova att skruva lite till.

HM
Kul att det blir bättre :) Ska testa dina förslag helt klart i de lugna partierna och testa med ett reverb på virveln. Känns skönt att du tycker det är balans i mixen i de rockigare partierna, tycker de är svåra att få till.. :)
Jo, jag suger åt mig som en svamp :) Väldigt tacksamt med så mycket feedback!

Light Head
Tack för lyssning och dina kommentarer! Vi kommer nog inte att spela om något på denna låten, men jag ska prova att skruva lite med ljudet på sången.

Dividend
Japp det ska jag göra :)

equality
Tack! Kul att du gillar. Tycker aldrig att jag får gitarrerna riktigt tajta så särkilt kul att höra att det låter tajt!
Ska testa att skruva lite på ljudet på virveln.

Wernborg
Tror att det är något högre gitarrer i versionen som ligger uppe nu. Testade att ta bort strängljudet mellan ackorden i introt och lägga till lite trummor istället, funkar nog bättre. Tack igen för kommentarerna!




Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Testade att mixa lite till och laddade upp en ny version. Musiken är lite högre överlag nu, hoppas balansen fortfarande funkar :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen.
Jorå,nu börjar munspels lirarn bli nöjd.Halvvägs in i låten,hittar inga "nits".Möjligen är sång stämman lite låg,men det är ju en smaksak..Sen har du den hårt pannad vänster,en stämma till på höger - alternativt lägg den i båda kanalerna..Gärna pannade då..

Jo nu hörde jag nåt när låten började om..Du har ett omotiverat baskagge stamp alldeles i början..
Skippa det så kan du nog vara rätt nöjd med mixeriet.Fast vi får se vad proffsen säger,dom har alltid nåt att tillföra  :D

Om jag ser tilll de första versionerna då jag följt denna låt från början,så är du framme nu.Mycket gott jobb i denna och en skitbra låt!!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack så mycket HM!
Jättekul att du följer upp de nya versionerna. Jo det där baskagge slaget i början ligger inte där egentligen men det blir så ändå när jag mixar ner låten, jätteskumt faktiskt.. Nästa låt får helt enkelt börja med ett baskaggeslag :)
Ska kolla på stämman också och ändra lite i pannen.



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Lyssnat nu 2 gånger.. och jag saknar stämmor i låten ?

Dessutom känns hennes sång lite konstigt mixad och eq:ad ... hör nämligen inte ett ljud hon sjunger knappt.... "dovt" på nåt sätt ... "you be my hero" är typ det enda jag uppfattar på riktigt ... vet inte om jag är döv eller nåt ;) men stämmor måste defenetivt på, för att pusha upp hela låten .. och klarare eqmixning på hennes sång så skulle detta bli skitmkt bättre!

Gillar dock att det är mycket levande instrument i låten!!!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se