Kontrollrummet

Bandy Cat (Pet Suite part II)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brukar ju posta mest färdiga kompositioner, men tänkte be om lite hjälp att få denna klar.

LÅTNAMN: Bandy Cat
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 60 sek
KOMPOSITÖR: -WM
PRODUCENT: -WM
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Inte ett dugg färdig alltså. Det som är klart är harmonier och huvudtemat
Formen just nu är: intro - huvudtema - solo (över huvudtemats harmisar)

Hade jag haft en jazztrummis vardagsrummet kanske det hade varit en väg att gå, för att programmera jazzvals är ju inte helt självklart. Så hur gå vidare?

Minimalistiskt 808-komp a la Lee Ritenour? Bombastiska tjofftrummor? Inga trummor? Eller är jag på rätt väg redan nu?
Samplad ak.bas eller äkta el-dito?

Just det. Tror att jag vill ha på sång också, på ett eller annat sätt? Eller? I så fall med huvudtemat som melodi skulle jag gissa.

Tusen frågor. Den som har ork och lust........


« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:24:43 by Wernborg »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Oj aj aj det var riktigt mysigt go låt, funkar bra med trummeriet gillar det minmala! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jazzåå!
En "en kisse på skridskor" kommer smygande, med tusen frågor. Första intrycket är....skönt o mjukt, clubjazz.

Trummor:
vispeltrummorna funkar snyggt, baskaggen kanske jobbar lite tätt, annars ok.

Sång:
Definitivt YES!

Bas:
En akustisk låt ska ha akustisk bas

Piano:
lite  mörkare sound på pianot, eller lite klarare på melodigitarren. Snygga pianokompet trampar lixåm över gitarren nu.

Melodiguran:
skitsnygg lirning, lite klarare sound så att den sätter sig framför pianot.


Klart för next version! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Perfekt kvällslåt. Vetekatten vad som behövs mer förutom att få den lite längre. Han din saxpolare skulle gärna få gästspela om jag hade makten att bestämma.

Fett bra tycker vi här i Västerås. Snyggt gitarrlir och fint sound. Något stark i mixen månne?


jay thomas

  • Gäst
Mysigt!  :)

Ett par funderingar. Pianot låter lite cheesy, testa gärna något annat med mer kropp i. Någonstans hör jag en sopransax eller trumpet med sordin. Akustisk bas, absolut! Rackarns snyggt lirat på guran. En liten sång var du inne på själv, hör där en rökig alt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj aj aj det var riktigt mysigt go låt, funkar bra med trummeriet gillar det minmala! :)
Härligt. 1-0 till befintliga trummor alltså.  :D Kul att du diggar.

Citat från: mahan
Jazzåå!
En "en kisse på skridskor" kommer smygande, med tusen frågor. Första intrycket är....skönt o mjukt, clubjazz.
Trummor:
vispeltrummorna funkar snyggt, baskaggen kanske jobbar lite tätt, annars ok.
Sång:
Definitivt YES!
Bas:
En akustisk låt ska ha akustisk bas
Piano:
lite  mörkare sound på pianot, eller lite klarare på melodigitarren. Snygga pianokompet trampar lixåm över gitarren nu.
Melodiguran:
skitsnygg lirning, lite klarare sound så att den sätter sig framför pianot.
Klart för next version!
h.   johan
Bra synpunkt om bastrumman. Kanske till och med ta bort den och bara accentuera ibland tillsammans med cymbal?  :unsure:
Ang. piano vs gitarr. Jag vill ha gitarren så där jazzigt murrigt så jag tar till mig tipset om att mörka pianot något. Tack för lyssning.

Citat från: 1up
Perfekt kvällslåt. Vetekatten vad som behövs mer förutom att få den lite längre. Han din saxpolare skulle gärna få gästspela om jag hade makten att bestämma.
Fett bra tycker vi här i Västerås. Snyggt gitarrlir och fint sound. Något stark i mixen månne?
:wub: Ska nog försöka locka hit saxmannen för ett solo och lite fills. Bra idé.

Citat från: jay thomas
Mysigt! 
Ett par funderingar. Pianot låter lite cheesy, testa gärna något annat med mer kropp i. Någonstans hör jag en sopransax eller trumpet med sordin. Akustisk bas, absolut! Rackarns snyggt lirat på guran. En liten sång var du inne på själv, hör där en rökig alt.
2-0 för att pianot behöver skruvas till. Tack för feedback.
En rökig alt  B)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att trummorna funkar rätt bra som de är, ibland funkar ju låtar även utan trummor, svårt att tänka bort trummorna dock.
Riktigt bra sång och text tillför ju också mycket till en låt, om man kan fixa sånt. Jag föredrar äkta bas om det finns.
Ehhh, ja typ!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
sitter o käkar en grandios frukost o njuter av lite mysig jazz som frugan kallade det.
sitter perfa i det sammanhanget. Kanske lite mycket smek på dom undre strängarna i början.

o så denna fölhöskola jazz humor namngivningt humor.. hockey dog....bandy cat.
tycker det är roligt  :D

längre av samma som frun oxå sa :unsure:

tony
att leva är att dö


jay thomas

  • Gäst
Kalas!  :)

Mycket bätte piano. Nu är det bara resten kvar. ;) Och längden, som det hänger på i detta fall...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker att trummorna funkar rätt bra som de är, ibland funkar ju låtar även utan trummor, svårt att tänka bort trummorna dock.
Riktigt bra sång och text tillför ju också mycket till en låt, om man kan fixa sånt. Jag föredrar äkta bas om det finns.
Ehhh, ja typ!
 :P

Ska jobba på att få textförfattaren att fatta pennan.

Citat från: ynot
sitter o käkar en grandios frukost o njuter av lite mysig jazz som frugan kallade det.
sitter perfa i det sammanhanget. Kanske lite mycket smek på dom undre strängarna i början.
o så denna fölhöskola jazz humor namngivningt humor.. hockey dog....bandy cat.
tycker det är roligt 
längre av samma som frun oxå sa
tony
Ja för sjutton. Längre ska den bli. Kul att det diggas och hälsa frun.  :)

Citat från: jay thomas
Kalas! 

Mycket bätte piano. Nu är det bara resten kvar.  Och längden, som det hänger på i detta fall...
Placeboeffekten??  :unsure: Än har jag inte ändrat något. Men tack ändå  :lol:


jay thomas

  • Gäst
Får väl skylla på revaxör eller en stark önskan kanske?  :unsure:  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker du skall slänga på ett minimalistiskt technobeat i 2 minuter där du jazzar loss fullständigt med gitarren...

Nu låter det (iofs mysig) snäll jazz.. Behöver det vara snällt? Katter är illvilliga små djur som bara vill ha mat :D
« Senast ändrad: 20.02.2008, 18:14:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Very nice, snyggt tema!
Tycker du lyckats bra med trummorna de låter soft och spelar lagom mycket. Mycket bra gitarrspel, hade gärna velat ha gitarren lite starkare men det kommer väl sen när låten börjar bli färdig antar jag :)
Om det går att få till ett schysst ljud med elbasen hade det kanske varit det bästa? Alltid kul med "riktiga" instrument :) Vad är det för bas nu förresten?

 




Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Mums, jag bara njuter... Fint gitarrljud
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kalas!  :)

Mycket bätte piano. Nu är det bara resten kvar. ;) Och längden, som det hänger på i detta fall...

Såg där att inget ändras. Du skrev ju faktiskt inte bättre, utan bätte. Med lite vilja (mycket , ok) så kan du ha sagt:
(på någon dialekt)

"Myckä bätt e pianot". Översätts "mycket bett i pianot".

ushc, dålig humor. :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kalas!  :)

Mycket bätte piano. Nu är det bara resten kvar. ;) Och längden, som det hänger på i detta fall...

Såg där att inget ändras. Du skrev ju faktiskt inte bättre, utan bätte. Med lite vilja (mycket , ok) så kan du ha sagt:
(på någon dialekt)

"Myckä bätt e pianot". Översätts "mycket bett i pianot".

ushc, dålig humor. :rolleyes:

Shit. Vad har du ätit? :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt på alla sätt. Gillar verkligen gitarrsoundet och spelet(!) med undersköna löpningar. Finns ett hackande ljud på sextondelarna som känns lite stressiga annars skönt 6/8-gung, Måste fråga, varifrån kommer brush-kittet? Låter ju som du spelar själv, bra alltså!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Gillar harmonierna och gitarrspelet. Några gänger känns de tlite tveksamt. Skulle nog göra ett par tagningar till om jag var du. Trummorna fungerar. Eftersom jag spelar ganska mycket trummor så funderade jag på hur jag skulle ha gjort det. Kanske skulle jag gjort större skillnader mellan det mjuka och hårda. Den här typen av musik behöver ju verkligen nyanser. Svårt att återskapa både med digitala trummor och med programmering.  :)