Kontrollrummet

King of the Skies

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Hej tyck gärna till på denna låt:


Alla kommentarer på arr, inspelning, mix, sång, osv  är välkomna... (helst konstruktiv kritik)

Komposition, arr & produktion samt alla instrument: Hobbe
Sång: Patrik Lindberg

Version 2.0: [mp3=200,20,0,center]http://213.115.45.140:3001/hmp/Kots/Hobstructor%20-%20KingOfTheSkies_080713_w_kalaspuff_4.mp3[/mp3]

Mycket som ändrats, vänligen kommentera/såga... Era synpunkter på Version 1 var guld värda




Gamla versionen:
Version 1.0:
[mp3=200,20,0,center]http://213.115.45.140:3001/hmp/kots/Hobstructor%20-%20KingOfTheSkies_071108_kalaspuff.mp3[/mp3]



MvH/Hb
« Senast ändrad: 14.07.2008, 14:50:29 by HMP »
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har lite svårt för "power"-sång egentligen, men vissa delar av låten har väldigt schysst riffande. Rösten är dessutom skumt paronerad (?) på flera ställen, centrera för sjutton! :) Eller hur fasen har ni placerat micarna? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou HMP!

Riktigt snyggt detta, snyggt lirat och gillar sjunget grymt!
Mixen gillar jag däremot inte med panoreringarna hit o dit, stör helheten. Håll solisten i mitten, möjliga stämmor kan panoreras ut.
trummorna haltar väldigt 2:44-3:10 och intensiteten försvinner.
Hihatten kunde lyftas för att ge bättre sporr åt låten.
Snyggt solo, lite långt kanske...kolla kanske låtlängden annars åxå, nästan 5 min nu....

Lite slipning på detta så kommer det att sitta smack, gillas! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
tack som fan för kommentarerna gubbar.. uppskattas.
Kul att ni gillade låten iaf..:)

Leadsången ligger ju i mitten??? det är några fraser mest under instrumentala partierna som panorerats ut åt sidorna.. ÄR det dessa ni menar? Gitarrsolot ligger ju i mitten, så jag vill inte att sångfraserna skall krocka med den.
Det är endast en enda mick som använts vid såninspelningen

Långt gitarrsolo.. jag veeet.. Jag är ju gitarrist + att jag komponerar själv så då är det ingen som gnäller på ens gitarronanier (hade ALDRIG fått köra ett 3 minuters solo i ett band :) )

Kunde inte bestämma om jag skulle göra en instrumental låt eller inte, så det blev ett mellanting....

SKa kolla över trummorna o höja hihaten... tack för det tipset..


kolla gärna in min andra låt åxå: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7499.0

MvH/Hobbe
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Leadsången ligger ju i mitten??? det är några fraser mest under instrumentala partierna som panorerats ut åt sidorna.. ÄR det dessa ni menar?

Just dom som jag menar, låter inte naturligt med nuvarande panoreringseffekt. Om solisten riskerar krocka med sologuran så panorera hellre guran en aning. :) Det snygga solot lider inte av det, och sången hålls stadigt i centrum. Låter dramatiskt för gitarristen kanske.. :P


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Leadsången ligger ju i mitten??? det är några fraser mest under instrumentala partierna som panorerats ut åt sidorna.. ÄR det dessa ni menar?

Just dom som jag menar, låter inte naturligt med nuvarande panoreringseffekt. Om solisten riskerar krocka med sologuran så panorera hellre guran en aning. :) Det snygga solot lider inte av det, och sången hålls stadigt i centrum. Låter dramatiskt för gitarristen kanske.. :P


h.   johan

HAHA, ja, det låter jättedramatiskt för mig.. Du menar att jag ska flytta på mig för att släppa fram en sångar-jävel? ALDRIG...
Det är alltid en fajt mellan gitarrister och sångare, men i det här fallet viker jag inte undan. det är gitarr-onani-musik, o då är det sångaren som får maka på sig :)

skämt åsido... Finns det ngt annat sätt att lösa detta på? att panorera sologitarren kommer låta jättekonstigt, med tanke på att sången är bakgrundsssång!? skulle va om man la en 2a gitarrstämma och panorera ut båda... hmmm
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Trevlig att höra lite Helloweeninspirerad sång! :)

Gitarrsoundet låter coolt! Både transparent och lite "radio"-effektaktigt.

Jobba lite mer med ljudet på snaren vetja. T.ex. slänga på fler snareljud uppe på det som är för att göra den mer intressant.

Vrid upp sången en aning också.

Jobba vidare med helheten. Låten är jätteskön!







Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
[
skämt åsido... Finns det ngt annat sätt att lösa detta på? att panorera sologitarren kommer låta jättekonstigt, med tanke på att sången är bakgrundsssång!? skulle va om man la en 2a gitarrstämma och panorera ut båda... hmmm


Ha ha, när vi pratar panorera så menar jag inte fullt till höger eller fullt till vänster öra, det finns många positioner däremellan. Behövs inte mycket för att "krockar" ska undvikas!  Så kanske en liten kompromiss här kanske... ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej tyck gärna till på denna låt

I bland ligger gitarren för högt så sången kommer lite i skymundan. Speciellt i versen.

Trumkompet haltar lite här och där. Förstår idén att göra det mer levande med virveltrumman på andra ställen än 2 och 4, men jag tror du skulle få bättre driv om du var traditionell på det området. Discohihaten i refrängen funkar inte tycker jag. Gå på riden direkt.

Sångare i bästa Helloween-stil. Nice!! Komplett med rätt klichéer som örnar och flygturer och moln och sånt.

I övergångarna mellan delarna känns som du har lite bråttom på vissa ställen. Ett lite break eller paus eller liknande på en takt kanske?

Klipp bort inräkningen.

Bra låt och fint gitarrarrangemang.



Du är välkommen att när som helst bjuda tillbaka på lite kommenterer på mina och andras låtar.
« Senast ändrad: 07.02.2008, 00:13:44 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej HMP.
Inte så tokigt detta..Hör ingen snedbalans i sången..1.24 in i låten..Liite skumt ljud på virveln,den låter lite kaffeburk,har ni skurit bort all botten ur virveln? Där kom snedbalansen i sången..Håller med boysen,sången i mitten.Hela mixen är väldigt diskantrik,saknar lite oomp från basen.

Schysst lirat överlag,inga "nits" där..Grymt gura solo..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul med halloween :)

håller med ovanstående folk om sång o så....

men jag tycker oxo att kompgitarren går lite i otakt, släpar lite.... :ph34r: kan du testa att dra tebax den några ms...20 typ kanske. I verserna får jag det i skallen.....känns som så iallafall. alltså bara i versen.

bara jag?

Virveln lite pappigt tråkig, skulle kunna varieras eller fläskas på.



Jäkligt gott jobb annars, sällan man hör sånt här nuförtiden :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Tack för alla fina ord.. kul att ni gillade låten..
Jag gillar själv inte gitarren i versen så mkt.. har tänkt se över den helt o hållet.. Likaså med virveln, det är inge tryck i den.
Men det är skönt att ha fått det bekräftat att det är fler som stör sig på de sakerna :)


Vänligen kolla igenom min andra låt åxå: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7499.0
Ingen som verkar vilje kommentera den, är den såååå dålig?





Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ingen som verkar vilje kommentera den, är den såååå dålig?

Se texten längst ner i mitt första inlägg.

 :)


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Ingen som verkar vilje kommentera den, är den såååå dålig?

Se texten längst ner i mitt första inlägg.

 :)
Oj, det var så litet så jag såg den inte ens:)
Självklart ska jag kommentera tillbaka på dina och andras låtar. Sitter med ett par sunkiga högtalare just nu, Vill ju kunna lyssna på riktiga högtalare... Men sen jävlar ska ni få igen.:)
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
inga fler comments på låten innan jag börjar på version 2?
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter ju helt rätt i sin genre som jag inte lyssnar särskilt mycket på. Påminner om gamla Europe, ja här är jag begränsad.
Mycket skilckligt gitarrspel och leadsången är ju perfekt för detta, såvitt jag kan bedöma  :rolleyes:. Tycker väl harmisarna trampar
vatten ett tag fram till gitarrsolot och så småningom lyfter guran och då blir det läckert.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee jag tycker nog att sången är okej. Gitarrerna är alldeles för dominanta. Var är basen? helt borta. Trummorna är alldeles för programmerade och tråkigt så. Hihatten låter t e x väldigt programmerad. Rakt på och ingen dynamik. Jobba mycket mer med programmeringen säger jag.
Sedan är väl ljudbilden på sätt och vis trogen åttiotlasreverben. Fast jag gillar de tinte alls, men det är ju en smaksak. Det låter som att du står någonstans femhundra meter ifrån en utomhusscen. inte alls kul. Mindre rum skulle ge mer närvaro i ljudbilden. 

Låten är väl rätt kul annars. Genomförandet är inte alls så trist. Men mixen känns odynamisk och platt, trots de stora reverben. och trummorna duger inte alls. Fast sången är bra.  :)


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Ny verison på denna låt.... hoppas den ligger bättre i öronen :)


Version 2.0: [mp3=200,20,0,center]http://213.115.45.140:3001/hmp/Kots/Hobstructor%20-%20KingOfTheSkies_080713_w_kalaspuff_4.mp3[/mp3]

Mycket som ändrats, vänligen kommentera/såga... Era synpunkter på Version 1 var guld värda.. tack!
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


freddy

  • Gäst
Det låter thin lizzy i början :D

Nu har jag bara hört andra versionen. Men hihat och cymbaler hörs väldigt väldigt dåligt nu. Det är något som stör mig under refrängerna, det låter ostadigt i tempot. Kan inte avgöra om det är otajta gitarrer eller trummorna som är ostadiga. Det känns stressigt iaf.

Sen låter det väldigt kompakt om allt, nästan lite jobbigt att lyssna på. Ligger allt och pressar i mitten nu eller? Jag vill ha mer stereobredd tror jag. Det känns påfrestande nu på något vis, svårt att förklara. Är det mycket kompressor på mastern?

Sången är bra fan, vet dock inte om jag gillar sångljudet...

De snabba grejerna i gitarrsolot är vad min gitarrlärare kallade "bråttomdelar". Öva till metronom så du får in rytmiken i ditt solospel.

Mycket gnäll här. Men jag tycker du/ni har bra grundmaterial, dock behövs det finslipas.

rock on :D 


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har lyssnat på låten två ggr nu och har redan fått ett hat/kärlek förhållande till din röst. Gillar attityden men tycker det låter väldigt spänt mest hela tiden. Sitter och väntar på att du ska ta i så mycket att det spricker. Kanske det är en väg att gå. Eller?


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
tack för alla synpunkter.. det uppskattas rejält...

Ja, jag hade nog lite för mkt compressor/limiter på slutmastern.. Har dragit ned på dem lite, blir mer dynamik och inte lika ansträngande att lyssna på.

Ang det ostadiga i refrängen, gissar på att det är trummorna som stör. De stör faktiskt mig åxå, det lät bra jag programmerade dem..:) Det är nog de virvel-dubbelslagen som ställler till det. 2a refrängen tyckte jag dock själv att det lät riktigt ösigt med 2-takten...
(skall tilläggas att jag inte är trummis)

sången är superbra tycker jag med, men borde nog försöka dra ner en aning på intensiteten...  (inte jag som sjunger)...

Kom gärna med fler idéer samt synpunkter.. det är här och på det här sättet jag har lärt mig det mesta jag kan i mixväg...
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!