Kontrollrummet

Rekommendera en bandmic för figure-8?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Nu skulle jag vilja ha lite åsikter kring en ribbon/bandmic. Jag är ute efter en sådan ENDAST för att få en bra figure-8. jag har förstått att en bandmic  ger bäst resultat enligt fysikens lagar. Dubbelcardioid mickar som  summar/differerar olika fältformer ger fula former har jag förstått. Jag planerar på att öva lite M/S-inspelning.

Golden Age?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är lätt att vräka på med det bästa om du inte uppger någon idé om vad det får kosta... ;)

Bandmicar som finns med på min testsite, så att du har lite att lyssna igenom...:
Oktava ML52
AEA R-84
Royer Labs R-121
GoldenAge R1
GoldenAge R2
Crowley and Tripp Studio Vocalist
Crowley and Tripp Proscenium
sE Electronics R1
Sontronics Sigma
Oktava ML53
Crowley and Tripp Soundstage Image
Crowley and Tripp Naked Eye
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Från gamla världen kommer Beyerdnamic M130. Görs lika idag som 1958 då den lanserades. En av de ursprungliga för runt 500 euro. Tillsammans med M160 en ypperlig M/S setup.

Hägge
« Senast ändrad: 05.02.2008, 07:28:49 by Hägge@Clonework »


Utloggad tsmalmbe

Jag gissar mig på pris mellan 100-400€, och Goldenage skulle falla in passligt där, och finnas tillgängligt på ebay.

Claes: jag har laddat ner dina zip-paket :) men nu är det väl inte bara soundet i sig som gör M/S..

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag tänkte också hojta till med m130. Har prövat m160 och de ska väl vara väldigt lika (ljudmässigt, förutom att m160 är njure), eftersom de är tänkta ihop? m160 är iaf en riktigt bra mick, en av de brajtare bandmickarna vilket kan vara kul att ha som första bandmick. Fast det kanske inte är det första? Eh, jaja :)



Utloggad tsmalmbe

Det är den första, och jag har egentligen först på senaste tiden kommit fram till rikedomen av flere olika mikrofoner. Hittils har jag bara uppgraderat mig från en stormembranare till en annan. Dessutom har jag lusläst senaste AudioMedias mikrofonbilaga.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag tänkte också hojta till med m130. Har prövat m160 och de ska väl vara väldigt lika (ljudmässigt, förutom att m160 är njure), eftersom de är tänkta ihop? m160 är iaf en riktigt bra mick, en av de brajtare bandmickarna vilket kan vara kul att ha som första bandmick. Fast det kanske inte är det första? Eh, jaja :)



Precis,

M130 låter faktiskt som en riktig mikrofon i förhållande till andra dova billiga bandmickar. Rollaroff först efter 13kHz. Bandmickar finns till för att de kan snappa upp transientter bättre än membran mikrofoner. Dovheten är i min mening nackdelen av tekniken och  inte något man strävar efter. En välgjord bandmick som m130 låter naturlig trots att den också saknar allt ovanför 16-18kHz.

Hägge 


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
en Coles 4040 :wub:  om du vill ha "top of the line", på andra sidan spektrumet har du kanske GA R2 eller någon av de där andra kina bandmickarna som funkar om man inte får ett måndagsexamplar..
a
 :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

De blev en microphonedeals birdcage. Fick inte så fy skam kommentarer på gearslutz. Dessutom fick jag den för 80€, vilket jag tyckte var nånslags steal.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil