Kontrollrummet

Mastering guider, på nätet?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nexustwins

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
  • Fl-nerd
    • Visa profil
    • Nexustiwns.com
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Överlåt mastring åt proffs tycker jag låter vettigast. Mixa OCH mastra själv är inte så bra.

Men vill man prova så finns ju google. http://www.diplo.co.uk/music/mastering.php är ett steg i rätt riktning.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
http://www.musicbizacademy.com/articles/gman_mastering.htm
http://www.theprojectstudiohandbook.com/articles9.htm

Kanske kan hitta nåt där.

Nånstans måste man börja lära sig nåt.


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
En startpunkt många rekomenderar är att ha några referenslåtar att lyssna på med det sound du vill uppnå. Att ha med både när du mixar och när du mastrar. Det är lättare att hitta om man har kartan med sig s a s  ;)


Sedan är det en bra ide att inte mastra samma dag som du mixat om du nu inte absolut måste. Så kanske öronen fått vila lite och du har fått lite mer distans till låten. Gärna vänta flera dagar också.




Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!
När det gäller dance tycker jag att mixen är det absolut första du ska jobba med. Försök till varje pris att få det låta som du vill utan mastereffekter, det är den absolut bästa skolan och ger i förlängningen det bästa resultatet.

Grundtips är att undvika (jobbande) brickwall limiters, som Waves L-serie. Dom har en tendens att döda snärten som dansmusiken så väl behöver.

Många tycker fortfarande att iZotopes manual till deras plugg Ozone är en bra utgångspunkt. Senast förra veckan pratade jag med en kille som menade att det är den bästa nybörjarguiden för mastering han läst. Finns gratis på deras hemsida.


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!
När det gäller dance tycker jag att mixen är det absolut första du ska jobba med. Försök till varje pris att få det låta som du vill utan mastereffekter, det är den absolut bästa skolan och ger i förlängningen det bästa resultatet.

Grundtips är att undvika (jobbande) brickwall limiters, som Waves L-serie. Dom har en tendens att döda snärten som dansmusiken så väl behöver.

Många tycker fortfarande att iZotopes manual till deras plugg Ozone är en bra utgångspunkt. Senast förra veckan pratade jag med en kille som menade att det är den bästa nybörjarguiden för mastering han läst. Finns gratis på deras hemsida.

Den här ?!
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!
Många tycker fortfarande att iZotopes manual till deras plugg Ozone är en bra utgångspunkt. Senast förra veckan pratade jag med en kille som menade att det är den bästa nybörjarguiden för mastering han läst. Finns gratis på deras hemsida.

Håller med ang iZotope Ozone. Manualen är kanonbra och programmet är grymt i sig tycker jag, iaf för mig som är ny i masteringvärlden. Har lärt mig en hel del av den. Använder även Ozone som en spectrum analyzer i mixen ibland.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!
När det gäller dance tycker jag att mixen är det absolut första du ska jobba med. Försök till varje pris att få det låta som du vill utan mastereffekter, det är den absolut bästa skolan och ger i förlängningen det bästa resultatet.

Grundtips är att undvika (jobbande) brickwall limiters, som Waves L-serie. Dom har en tendens att döda snärten som dansmusiken så väl behöver.

Många tycker fortfarande att iZotopes manual till deras plugg Ozone är en bra utgångspunkt. Senast förra veckan pratade jag med en kille som menade att det är den bästa nybörjarguiden för mastering han läst. Finns gratis på deras hemsida.

Den här ?!
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

Ja. Ladda hem PDF:en.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/OzoneMasteringGuide.PDF


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Ulf A - just det!

Nexustwins, nu har jag lyssnat på 'Lost In Trance' på din hemsida.
Mina invändningar mot ljudbilden har egentligen inget med "mastering" att göra, utan enbart mixen. Din lead ligger till exempel för högt i förhållande till trumpaketet, som försvinner i mixen så fort leaden kommer in. Det funkar kanske hemma, men inte på dansgolvet. Din kick är lite tunn i 100 hz-området och behöver lyftas fram ordentligt. Slutligen tycker jag att stereobilden behöver breddas, dubblera och panorera ut fler ljud.

Sammanfattning, det är mixen du behöver fila på för att låta proffsigare. "Mastering", det är något man använder för att jämka samman flera spår till en helhet, som på ett album till exempel.

Lycka till, kör hårt! :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
"Mastering", det är något man använder för att jämka samman flera spår till en helhet, som på ett album till exempel.
Nja, inte bara. Man mastrar ju singlar oxå. Det är en efterbehandling av en mix, en sista touch, finpolering etc etc...
Men som du säger, en bra mix är grunden, o en dålig mix kan nog ingen mastring i världen rädda.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
"Mastering", det är något man använder för att jämka samman flera spår till en helhet, som på ett album till exempel.
Nja, inte bara. Man mastrar ju singlar oxå. Det är en efterbehandling av en mix, en sista touch, finpolering etc etc...
Men som du säger, en bra mix är grunden, o en dålig mix kan nog ingen mastring i världen rädda.

Jovisst, det handlar också om att anpassa materialet, som radiomixar osv. Men att som nybörjarna idag jobba med mastereffekter på stereobussen tycker jag är rent förkastligt (jaja :D men ni fattar) eftersom man aldrig kommer lära sig sätta en bra mix.


Utloggad tsmalmbe

Saken uttryckt på ett annat sätt: när volymen blir HÅRD, tror man att man täcker in alla fel i mixen, bara för att det låter HÅRT.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
"Mastering", det är något man använder för att jämka samman flera spår till en helhet, som på ett album till exempel.
Nja, inte bara. Man mastrar ju singlar oxå. Det är en efterbehandling av en mix, en sista touch, finpolering etc etc...
Men som du säger, en bra mix är grunden, o en dålig mix kan nog ingen mastring i världen rädda.

Jovisst, det handlar också om att anpassa materialet, som radiomixar osv. Men att som nybörjarna idag jobba med mastereffekter på stereobussen tycker jag är rent förkastligt (jaja :D men ni fattar) eftersom man aldrig kommer lära sig sätta en bra mix.
Just därför tycker jag att det känns mycket bättre att mixa i Cubase och Mastra i Wavelab. Det blir uppenbart att det är ett annat sätt att jobba - och man tvingar sig själv att göra ett riktigt bra jobb med mixen innan man börjar pilla med Mastering, eftersom det ju inte finns någon återvändo. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Som det redan har skrivits så är det klart bästa att låta någon annan göra masteringen eftersom att det är grymt svårt att mastra sitt eget material som man har suttit med timvis när man mixade. Men om man nu ändå vill mastra sitt eget material så vänta ett par dagar så att du går in i masteringen med frächa öron.
Men som sagt lämna helst bort masteringen till någon annan.

Här är en länk till en guide annars : http://www.soundonsound.com/sos/jun01/articles/pcmusician0601.asp


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men att som nybörjarna idag jobba med mastereffekter på stereobussen tycker jag är rent förkastligt
Det har du givetvis helt rätt i. Masterbussen ska vara helt ren enl mig.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Nu har jag aldrig gjort en "riktig" master för jag får aldrig tummen ur att mixa klart mina låtar och jag har inte nog med kunskap för att mastra. Men varför ska man inte ha mastereffekter på stereobussen?

Menar ni att man, i mitt fall då, ska göra en audiomixdown på den färdiga mixen, och sen importera den igen och på den nya audio-filen börja mastra? Om det är så ni menar, varför?

För att inte totalt kapa tråden. Här är Studios länksamling till mastrings och mixningsguider.
« Senast ändrad: 15.03.2007, 16:17:31 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men varför ska man inte ha mastereffekter på stereobussen?

Menar ni att man, i mitt fall då, ska göra en audiomixdown på den färdiga mixen, och sen importera den igen och på den nya audio-filen börja mastra? Om det är så ni menar, varför?
Det åtminstone jag menar, är att du inte medan du mixar ska ha något som sitter på masterbussen, utan mixa rent och öppet s a s.
Efter att mixen är satt (o öron o andra sinnen vilat) kan man börja mastra, o då kan man lägga på något på bussen, eller som jag hellre föredrar arbeta med det nedmixade materialet separat.
Mest av allt tror jag man kan säga att man inte ska frestas fixa något från fel ände: mixar man så är det lätt att börja pilla i masterbussens effekter istället för att titta i mixen när produktionen inte låter fett nog, eller att gå tillbaka o pilla i mixen när man mastrar.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ok, då förstår jag. Du menar att om jag har en limiter och en eq på masterregeln så kan jag bli lurad av det. Kanske då gå in i mixen och till exempel sänka gitarrerna, höja sången eller något liknande. Ja, det låter ju vettigt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Ok, då förstår jag. Du menar att om jag har en limiter och en eq på masterregeln så kan jag bli lurad av det. Kanske då gå in i mixen och till exempel sänka gitarrerna, höja sången eller något liknande. Ja, det låter ju vettigt.

Exakt! Och för att undvika det, gör jag alltid en stereomixdown i 24bit, som jag sedan importerar tillbaka för mastering. Sluprodukten körs ut som 16bit. Att kompensera en limiter och eq på mastern, med att göra nånting i mixen är ju att förstöra mixen. Om grejerna på mastern får en välljudande mix att låta sämre, ja då måste ju den som gör masteringen fundera en gång till om han vet vad han gör.

(jag råkade lyssna på pwayne just när jag skrev inlägget, därav länken - låten har inget med innehållet i mitt inlägg att göra)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Men när man tar in den färdiga mixen som ett audiospår på ett nytt stereospår i exempelvis Cubase. Ska man då lägga eq:n och limitern på den kanalen eller på stereo out? Spelar det någon roll? Jag vet att man ska lägga ditherpluggen på sista insert-facket för att det är efter regel. Men i övrigt hur ska man tänka? på kanalen eller på stereo out? Och är det fler pluggar som bör vara efter regel?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Men när man tar in den färdiga mixen som ett audiospår på ett nytt stereospår i exempelvis Cubase. Ska man då lägga eq:n och limitern på den kanalen eller på stereo out? Spelar det någon roll? Jag vet att man ska lägga ditherpluggen på sista insert-facket för att det är efter regel. Men i övrigt hur ska man tänka? på kanalen eller på stereo out? Och är det fler pluggar som bör vara efter regel?

Det är i princip ingen skillnad. Men då man gör mastering, är ju en del att få alla spår att låta som om de hörde till samma album. Då kan man dra in sina stereospår som olika audiospår, och sen köra alla plugar man vill som kanalinserts. På mastern kör man dither.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Fritt fram att fylla på saker i Wikin om det här ämnet också!

[wiki=Mastering]Mastering i kontrollrummets Wiki[/wiki]
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.