Kontrollrummet

karl- på svenska

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ett collab där jag skrivit musiken till en text...framförallt ovant för mig att sjunga på svenska...hur tar det sig ut?

tar tacksamt emot kritik /  karl   Den sista versionen lite längre ner....


LÅTNAMN: När jag blev mindre igen
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE: singersong
LÅTLÄNGD: 3:40
KOMPOSITÖR: karl
TEXT: N.Aurgrunn
PRODUCENT: karl
EV. MEDVERKANDE: karl x 3
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3


texten:   

När jag var liten var allting nära
golvet, sömnen, flykten och det andra
När jag var liten såg jag mycket längre
och utsikterna följde på varandra
När jag var liten med jord i mina ögon
   och gräs på mina knän och himlen tätt intill
höll jag hårt i träden och tiden och lusten
och tänkte: jag ska alltid vara den jag vill
När jag blev större gick jag till floden
till vattnet, stranden, spegeln och det gömda
När jag blev stor då dök jag ner i floden
och flöt med den i det anade och drömda
När jag blev mindre igen med trasiga skor
och mitt leende mindre charmant
levde jag passioner jag aldrig glömmer
och ingenting var riktigt sant
nej ingenting var riktigt sant
nej ingenting är riktigt sant.....


« Senast ändrad: 02.02.2008, 20:44:18 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förstår när jag hör det att det är ovant., en helt ny karl faktiskt. och det låter jättebra. Skitbra arr oxo!! framförallt pianot....pianobasen gillas MYCKET.

Tycker om detta, men kanske skulle jag ta bort oktaveringen på vissa partier. ok jag vet att du trivs med den och så, men ta bort säg hälften av den så gör den mer effekt :)

kalas.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket bra. Gillar absolut när du sjunger svenskt.

Känns som den kunde varit med på den där "Moderna svenska visor"-cdn som kom för några år sedan.

Bra co-lab verkar det som. Kör hårt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar karl på svenska! Jättefin text som du matchat perfekt musikaliskt. "Flöt med den i det anade och drömda", att bara få till en sådan fras!?
Suveräna små förändringar i ackord i sista versen som får mig att spetsa öronen och ett riktigt ståpälsoutro bjussar du på dessutom. Tack!
Oktavsångstämman har jag liite svårt för men bara lite. Ordet "passioner" känns lite inklämt i sången, går säkert att frasera om. Vilken fantastisk slutlåt i en barnlångfilm denna skulle vara! Funkar naturligvis fristående också. Mycket bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Underbar text o det funkar fint med din röst på detta språk oxå.
tycker rummet rösten är i blir lite kallt o tomt revrbet alltså,
kanske lite mer värme runt rösten skulle lyfta fram texten ännu bättre.
fint arr o bra låt.
vem är colab personen o lite andra uppgifter kanske :rolleyes:

bra karl

tony
att leva är att dö


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx emu....har sänkt oktaveringen betydligt,annan bas och lite korrigeringar på sången...alltså ny version här nere
förstår när jag hör det att det är ovant., en helt ny karl faktiskt. och det låter jättebra. Skitbra arr oxo!! framförallt pianot....pianobasen gillas MYCKET.

Tycker om detta, men kanske skulle jag ta bort oktaveringen på vissa partier. ok jag vet att du trivs med den och så, men ta bort säg hälften av den så gör den mer effekt :)

kalas.


ADMIN EDIT:
Nya versioner ersätter det tidigare i första inlägget.
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:43:43 by tsmalmbe »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hade jag kunnat ge en sexa i betyg, hade du bannemig fått en sexa i betyg.

Gillar allt i den, men speciellt texten. Gör mer på svenska. Sparar den. Andra versionen satt bättre också tyckte jag.
blargh


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Wernborg...hade gärna legat med på den cd:n....var på vippen att fråga dig om du ville lägga guran i instrumentalbiten men det fick bli som det blev...om jag drar den i produktion en gång till kanske då :mellow:  kul att du tycker det funkar på svenska...lite ovant men övning ger färdighet  B) tnx igen /  karl

equality....har dragit ner på oktaverna så dom bara finns där utan att man hör dom  :wacko: :rolleyes: du gillade outrot...jag gjorde om det idag :o :unsure: men det går väl att redoa i värsta fall...."Flöt med den i det anade och drömda" ja...jag kunde inte ha gjort det bättre själv :mellow: :P har ju gjort din "hallonprinsessan" men den låg i annan tid och kanske man skulle dra den en sväng till nu när man har lite bättre koll på grejorna...får se...
kul att gillar på svenska också....som sagt en ny version en bit upp från detta...

tack / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Milda moster vilken låt!
Fantastisk text – Vem har skrivit den?
Strålande melodi som fångar och förvaltar texten.
Bra sjunget och spelat – speciellt gitarren
Sticket glimrar
Allt är bara så bra!
Vet inte riktigt vad det påminner om – kanske Jojje Wadenius Barbro Lindgrens barnvisor?
Detta måste ges ut!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ynot...tnx för dina öron och kul att du tycker om den....jag la upp lite mer info längst upp...fick texten i måndags och hade inte tid alls men när jag tog gitarren så kom allt på en gång och då fick jag lägga allt det andra åt sidan....och visst finns det grejer att putsa på men det får funka tills något mer händer..det är trots allt en demo.... <_< :rolleyes:

Fidden...stort tack för schysst respons...det värmer och visst...utan texten hade inget hänt, tycker också texten är något utöver det vanliga...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och frågan alla vill ha svar på:

- Vem är textförfattaren?


DåligtGehör

  • Gäst
Bra sång! Bra akustiskt gitarrljud. Bra balans i arret och ljudbild. Ja en varm och skön känsla i ljudbilden som jag inte alltid tycker du haft sedan du bytte till bättre grejer.

En mysig låt och helt ok som ett spår på ett album men klickar inte till hos mig ännu efter ett par lyssningar. Tycker som sagt att den är fin men saknar ändå något som gör den lite mer spännande.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar på version 2 då,utan att kolla vad som sagts för att inte bli "styrd"..

Fin liten visa Karl.Drar upp volymen lite..Orgeln väldigt långt bak..låter snyggt det lilla jag hör från den...Trummor bas å piano går fram bra.Växla i intensitet/volym mellan orgel och piano,tror jag gör susen.Det låter bra annars,och vilken vacker låt! Fin text.

Allt från Norrlands juryn för denna gång.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en snubbe som jag "träffade" på allears Niklas Erixon...som jag fastna för då att han skrev så bra texter men i sina egna alster så blev det väldigt mycket lo-fi...vilket inte behöver vara fel för det funkar för honom...och tänkte iaf först göra en cover på någon av hans låtar men så skickade han över den här texten...som är mycket poetisk och vacker tycker jag och kan säkert tolkas på hundra olika sätt...detta är min tolkning... /  karl  B)
Och frågan alla vill ha svar på:

- Vem är textförfattaren?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub:  Åh va glad jag är att jag inte loggade ut som jag var på väg att göra, bestämde mig för att lyssna på en låt till och det blev den här..

Vilken låt! En av dom finare jag hört här, för mig, i mina öron är den färdig, du sjunger verkligen jättebra! Musiken och texten är otroligt fin och helheten känns klockren. Tack för en låt som tog tag från första stund  :wub:
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Måste förstås instämma i hyllningskören.
När jag hörde på början av låten första gången så tog den inte riktigt tag i mig men det växte under låten. Andra gången jag lyssnade så var jag med även från början.
Bra arrangemang och instrumetinsatser. Skönt avslut med "beatlesstråkar".
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Ja vad skall man säga, ännu en snygg låt. Tycker det låter kanon och du funkar väldigt bra på svenska.
Texten är tankeväckande. Gärna mer av det här.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Karl!

Vad finns här för mig att tillägga. Nackhåren reser sig var gång jag lyssnar. en rörande snygg stämning som faktiskt för mig tillbaka till barndomsminnen.
Snygga kompet, sköna sången och proffsiga arret kombinerat med denna kolofenomenalt träffande text blev en TOPPLÅT! WOW

"och ingenting var riktigt sant" :wub:




h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för schysst repons DG...kul att du tycker soundet är varmt, mest en tillfällighet då jag fortfarande har dålig koll men har börjat använda en plug som sas ska fixa till det där sista....vet inte om då dom flesta låtar jag har är på engelska så jag tror inte man blandar på en platta :unsure: men det kanske blir fler svenska låtar och med den takten man gör skivor så kanske det blir en fullängdare med svenskt material :huh: B) /  karl


Bra sång! Bra akustiskt gitarrljud. Bra balans i arret och ljudbild. Ja en varm och skön känsla i ljudbilden som jag inte alltid tycker du haft sedan du bytte till bättre grejer.

En mysig låt och helt ok som ett spår på ett album men klickar inte till hos mig ännu efter ett par lyssningar. Tycker som sagt att den är fin men saknar ändå något som gör den lite mer spännande.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt ljud och skön sång: "När jag var liten..."
Gillar det rena och enkla i framförandet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Harmonica mike...tnx ...orgeln har varit ännu mer i bakgrunden så jag drog upp den ett snäpp men kanske inte tillräckligt...men det är ju en demo så jag får se vad som händer....tnx igen

Åsa....vet inte riktigt vad jag ska säga...skitkul att du gillar och det är kanske det här man vill ytterst med musiken man grejar med ...att det ska beröra...tnx

/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tnx emu....har sänkt oktaveringen betydligt,annan bas och lite korrigeringar på sången...alltså ny version här nere
förstår när jag hör det att det är ovant., en helt ny karl faktiskt. och det låter jättebra. Skitbra arr oxo!! framförallt pianot....pianobasen gillas MYCKET.

Tycker om detta, men kanske skulle jag ta bort oktaveringen på vissa partier. ok jag vet att du trivs med den och så, men ta bort säg hälften av den så gör den mer effekt :)

kalas.

UNDERBART.

Sitter i sofan och lyssnar nu, faktiskt lite tårögd, det tog på ngt sätt. mycket bättre nu när oktaveringen mest sticker fram här och där som en känsloförstärkning.

TYcklte mig höra nån lite klipp på ackegurasolobiten....men kan va min risiga laptop.


underbart. verkligen.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
martinm...nice att du gillar...beatlesstråkar...hrm m ingen pejl...tnx igen

Stajo...visst ska försöka komma igång med mina egna texter på svenska men det lär nog dröja eftersom jag är min egen bödel på den fronten...får se men kul att få en schyyst text i sin hand och försöka behandla den så bra man kan...tnx

   /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Johan...det värmer och som sagt tycker också texten är mycket bra....Tnx /  karl B)


Jou Karl!

Vad finns här för mig att tillägga. Nackhåren reser sig var gång jag lyssnar. en rörande snygg stämning som faktiskt för mig tillbaka till barndomsminnen.
Snygga kompet, sköna sången och proffsiga arret kombinerat med denna kolofenomenalt träffande text blev en TOPPLÅT! WOW

"och ingenting var riktigt sant" :wub:




h.    johan
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Hej Karl!

VAR ÄR LÅTEN??? Vill ju lyssna. Har Du tagit bort den??

Undrar Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Nu hittade jag den. Du berör, på riktigt.
Skitbra helt enkelt, autentiskt.
Skulle jag klaga på nåt (men det tänker jag inte göra!),
så skulle jag nog pannat lite mer, det känns väldigt mycket mitten
i mixen. Men det är ju en lysande låt och arren välgjorda.
Och precis som Equality, känns Du igen med en gång.
Det är inte illa Karl!

Kul att Du sjunger på svenska den här gången,
det känns lika naturligt att höra Dig så.

Tack!
Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
nej da babe...sex inlägg ner  :rolleyes: eller här hittar du inlägget där länken finns

Jag HAR ju hittat den ju, jag HAR ju det ju!!
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Max...kul att du gillar enkelheten...var inne på din myspace och kollade filmen MM400...har du konstruerat den själv? Hade en M400 på den gamla goda tiden och kan i viss mån sakna den även om samplingar finns att tillgå....
PM:a om du vill höra något  :P


Emu ...vad bra att det blev bättre
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Snyggt och låter proffsigt!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


jay thomas

  • Gäst
Schnückt!!! Luftig ljudbild, mycket bra sjunget!  :) Rysligt snygg avslutning, gillar.

Texten fungerar. Dessvärre brukar jag otroligt sällan lyssna på texter...
« Senast ändrad: 04.02.2008, 14:28:12 by jay thomas »


Utloggad Bon

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Oj vad fint det låter!

Stark låt och text Kalle!
Jag tycker mkt. om slutfraserna.
Ljudbilden är lätt och dynamisk... mysig...

Bra Karl reder sig själv på Svenska!

Mvh.
Bon B)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Nad...visst men trodde mastringspluggen gjorde allt det där men tydligen inte...får väl lägga ut lite åt sidorna da' och kul att du känner igen mig på direkten...


Nu hittade jag den. Du berör, på riktigt.
Skitbra helt enkelt, autentiskt.
Skulle jag klaga på nåt (men det tänker jag inte göra!),
så skulle jag nog pannat lite mer, det känns väldigt mycket mitten
i mixen. Men det är ju en lysande låt och arren välgjorda.
Och precis som Equality, känns Du igen med en gång.
Det är inte illa Karl!
Kul att Du sjunger på svenska den här gången,
det känns lika naturligt att höra Dig så.

Tack!
Nad


Fredrik Karlsson....tnx för lyssning och kul att du tycker det låter proffsigt...

jay thomas....det är klart du måste lyssna på texterna...det är ju halva låtarna.. <_< ok da' inte riktigt beroende på vilken musik man lyssnar på  :rolleyes:kul att du gillar avslutet...tnx igen


Bon....länge sedan man hörde något av dig också och kul att ni kom upp med en ny nu då...men kan sakna dina poetiska kompositioner också...något på g? kul att du tycker det låter fint.../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Shit va bra! Riktigt jävla bra sångröst och sång, vad mer kan man önska?
Snyggt jobbat Karl :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på den senaste versionen nu, ganska säker på det. Vispslagen låter något hårda innan resten av "bandet" drar igång. Bra att du drog ner något på oktavstämmorna ger nu
en finish åt leaden. Skulle dra ner ett par dB på den snygga gitarrfiguren vid 01:05. Hittar annars inget att racka ner på. Detta är outstanding. Text, melodi och sångligt yttryck, utan inbördes rangordning, håller högsta klass.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves