Kontrollrummet

tsmalmbe - Walking Down the Avenue

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Detta var en kort timmes test. Meningen var att göra en mikrofontest, men sedan kom det lite till och lite till. Största delen är spelat rakt av utan övning, och det hörs väl antar jag. Gitarren är en Yamaha CG nylon. Alla spår är  inspelade med min  "nya" AKG SE300/CK92 och genom Presonus Eureka, vilket var motivet bakom låten. Lite kompressor och försiktig eq är applicerad i inspelningen på Eurekan. Basen är körd genom en focusrite tonefactory och komprimerad där. Sången är dubbad (copy-paste) för att få den metallisk. Sången är komprimerad med  Pro VLA, och har ett enkelt monodelay. Detta är enda effekterna i hela  låten. Alltså, inga kanalkompressorer, inga eq-pluggar, inga reverb, inget  tjafs. Torrt. Mixningen är i princip gjord endast med panoreringar.

CK92:an har i mitt tycke jättelåg brusnivå. Trots att det är en boll, tog den inte nämnvärt upp  datorbruset. Dessutom låter den helt enkelt bra, i mitt tycke. Jättelätt att mixa, inget behov av... nånting.

Masteringen är gjord med en Aphex Compellor. Total transparens, och en  par db högre  nivå. Elegant.

Kommenteras? Javisst, go ahead :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter ju kalas. Sången tycker jag ska upp i volym något samtidigt som delayet med fördel sänks rejält.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Diggar som f-n Tsm..detta svänger grymt bra!!

Jag kan nog dra nån munspels räka om du vill,om du går vidare med arret..Känner mig liksom hemma här..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, håller med föregående talares utsagor! bra röst, nra spelat, bra låt. ALLDELES för kort :)  fimpa delayet, eller åtminstone ta bort jättemycket av det, och höj sången. Detg hade du gjort om det varit någon annan än su själv som sjungit ;)


klockrent
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

haha, ja delayet, de visste jag att ingen skulle gilla, men nu var idén att få det att blir en Springsteen-låt, som  skulle låte lite som Devils'n'Dust, men med ett jävla  fult eko. Ekot skall låta som i samme mans Lucky Man (finns endast som B-sida tror jag). Det är inte meningen att det skall låta naturligt, det skall låta överdrivet delay.

Nivån, den kanske skall uppåt ändå på sången.

Som låt, tror jag denna  bara blir sämra ifall den blir långra. Då börjar jag  "mixa" och trixa, och då har essensen i hela inspelningen tappats bort. Kanske denna  kommer att passa in i någon helhet, albumsmänniska som man är. Som ensam låt vet jag att den är för kort.

Nåja, låt kommentarerna flöda bara, kanske jag ändrar mig!

Trummorna är spelade på gitarren de också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hmm....gör såhär då: klipp ur några takter instrumentalt o lägg efter så kan hm lägga munspel, och sen slänger du på en halv vers till med din sång. bara så att vi får bevisa för dig att vi har rätt?

Du behöver inte mixa i trixa mer alls.mindre delay och högre sång så tål låten att vara längre, helt klart.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
låter schysst...alldeles för kort...väntar på fullängden.... /karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tsmalmbe

hmm....gör såhär då: klipp ur några takter instrumentalt o lägg efter så kan hm lägga munspel, och sen slänger du på en halv vers till med din sång. bara så att vi får bevisa för dig att vi har rätt?

Du behöver inte mixa i trixa mer alls.mindre delay och högre sång så tål låten att vara längre, helt klart.

Vi kan göra så, att jag lägger upp alla filer som bounce/wav så får ni göra  vad ni vill med det sen :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu har detta snurrat i 45minuter och jag har inte blivit hjärntvättad,det kan bara betyda:

Sno ihop en låt av detta Tsm.Beatet är ju as läckert.
Klippa och klistra är inte min grej,jag fixar inte det.Det kräver ju en fingertopps känsla för att få snygga övergångar.Vidare så kan jag inte spela ackegura som dig.

Men jag hade gärna dragit några räkor åt dig då det här är mammas gata för mig.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Gillar din sång som fan även om den i detta fall är borta i ett annat rum :)
Det kan nog bli en färdig låt av denna med tillslut. Bra sjunget, vill höra mer musik i samma stil från dig. snyggt


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lyssnat några gånger tycker det funkar fint som det är kankse lite upp med sången men min lyssning suger så jag ör inte 100.

längden har betydelse o iblan kan  det vara bra om den är kort fint att ha på en mp3spelar, så den dycker upp mellan låtarna finns nåt direkt o bra i den..
me like.

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou!
Detta korta alster låter ju faktiskt rätt så proffsigt, särkilt med beaktande av tillkomsten. Allt låter stort o fett, jäkla snyggt intro till resten av låten. Delayet sitter men kunde kortas av, nu släpar delayslingan på följande sångrad.


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul!
Detta stycket borde göras längre
lägg till en vers och utveckla "mandolin"-delen i denna
Mindre delay-effekt
Höj sången något
och igen - mer av detta tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten