Kontrollrummet

Bert Karlsson vs Pirate Bay

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Missade helt denna debatt, utom sista tjafset. Sa någon nåt vettigt? Bert verkade mycket tamare än vanligt, PB-snubben verkade nästan religiös o Ekdahl fortsätter ge intryck av en ointresserad programledare på dekis...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad refererar du till? Har det varit en tevedebatt eller?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jupp, tv4 igår. Missade själv, men jag tror wernborg såg...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
det sas inget av vikt. och det sade har sagt hundra ggr tidigare.

GBG-debatten precis före var roligare.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
det sas inget av vikt.
Är det inte viktigt om det ska kunna gå att leva på sitt skapande eller inte? Eller kom det bort?
Tyckte det var ganska mycket kackel bara mot slutet.
Ekdahl har droppat helt imo.
Fick en lite obehaglig vibb av TPB-snubben dock.  :ph34r:

Nu ska jag fäktas, hinna hem innan stormen Tuva o sen se Gordon Ramsay :)

Ariverderci


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
det sas inget av vikt.
Är det inte viktigt om det ska kunna gå att leva på sitt skapande eller inte?

Jag försvarar inte alls piratkopiering men jag undrar en sak. Finns det någon artist man kan nämna som gått under pga. piratkopiering?  :mellow:
/M


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
det sas inget av vikt.
Är det inte viktigt om det ska kunna gå att leva på sitt skapande eller inte? Eller kom det bort?
Tyckte det var ganska mycket kackel bara mot slutet.
Ekdahl har droppat helt imo.
Fick en lite obehaglig vibb av TPB-snubben dock.  :ph34r:

Nu ska jag fäktas, hinna hem innan stormen Tuva o sen se Gordon Ramsay :)

Ariverderci

Så här istället då:

- Du missade inget.
- Du har hört allt förr.
- PB-snubben och Bert sa precis vad som förväntades av dom.
- Bert lät ingen tala till punkt.

Allt var som vanligt mao.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
det sas inget av vikt.
Är det inte viktigt om det ska kunna gå att leva på sitt skapande eller inte?

Jag försvarar inte alls piratkopiering men jag undrar en sak. Finns det någon artist man kan nämna som gått under pga. piratkopiering?  :mellow:
/M

Jag :(
Jag hade spelat på ett fullsatt wembley varje dag om det inte vore för den där skiten!  :angry:
blargh


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
det sas inget av vikt.
Är det inte viktigt om det ska kunna gå att leva på sitt skapande eller inte?

Jag försvarar inte alls piratkopiering men jag undrar en sak. Finns det någon artist man kan nämna som gått under pga. piratkopiering?  :mellow:
/M
Du måste nog se det lite större. En bransch som måste täppa till efter kraftigt minskade intäkter kommer givetvis i än högre grad satsa på färre o säkrare kort. Färre kommer få vara med o dela på den krympande kakan.
Det handlar alltså mycket mer om framtida artistyer än om att Per Gessle måste sälja hus o hem.
Måste man förresten gå under?
Skulle bibliotekarier verkligen gå under om man kraftigt minskade deras lön? Tycker du att artister o låtskrivare idag överlag får för bra betalt?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Never ending stoooooooooooooooryyyyyyyyyyy yyyyyyyyyyyyyyyyy   B)

Jag är förvånad över att inte artister skickar fram nån som kan tala för industrin på ett förståndigt och insiktsfullt sätt.

Så länge man skickar fram företrädare som påstår den ena lögnen efter den andra på ett rabiesmittad hunds sätt så backar man sej själv långre och längre in i grottan.

Man borde istället skicka fram en respekterad musiker/företrädare som lugnt och sakligt försöker få vanligt folk att inse att man ska betala för sej, även på nätet. Att det är moraliskt riktigt och önskvärt att musiker får betalt för sitt arbete och att upphovsmannen ska ha kopieringsrätten över sitt verk. Någon som på ett normalt o sakligt sätt förklarar att det är inte en penga fråga i första hand utan en upphovsrätts fråga.

Samtidigt borde man lägga ner försöken att kontrollera folks internet kommunikation ( e-post, fildelning, ftp'ing o.s.v )

För var dag som går ökar fildelningen av upphovsrättskyddat material. För varje Torrentsite som stängs öppnar 10 nya.

Ibland de intelektuella(damm word) och ungdomar ses The Piratebay som "frihets"kämpar. Genom att tanka kan de göra uppror mot, knäppa "vuxenvärlden" på näsan.

Tekniken har för länge sen lämnat Mediebolagen bakom sej. Den enda chansen är att inleda en dialog med folk. Det kommer säkert att ta tid innan man lyckats vända folks syn på detta. Men det är ENDA vägen.

Förutom att ta en Mediaavgift på bredbandet. / Mikke
« Senast ändrad: 01.02.2008, 12:58:10 by Mikke »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med dig i mycket Mikke, men ingen /&¤#%¤( avgift på mitt bredband!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
håller med dig i mycket Mikke, men ingen /&¤#%¤( avgift på mitt bredband!

:)
Gärna en avgift på mitt bredband om jag därmed kan tanka ner vad jag vill i bra kvalitet o det samtidigt gjorde så att upphovsrättshavare fick sina pengar. :)
Det går säkert att titta på hur många MB man dragit ner under en månad om man vill komma runt att den som bara mailar eller surfar light inte ska bekosta andras tankande.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med dig i mycket Mikke, men ingen /&¤#%¤( avgift på mitt bredband!

:)
Gärna en avgift på mitt bredband om jag därmed kan tanka ner vad jag vill i bra kvalitet o det samtidigt gjorde så att upphovsrättshavare fick sina pengar. :)
Det går säkert att titta på hur många MB man dragit ner under en månad om man vill komma runt att den som bara mailar eller surfar light inte ska bekosta andras tankande.

nä, det funkar ju faktiskt inte. Under ett samarnetsprojekt kanske man bollar 1 GB data/vecka. Skall man skatta för det? jag tycker inte det är en bra lösning. Ungeför som att ta skatt på papper för att någon kan skriva en rba text o tjäna pengar. För att inte tala om video! Skickade väl över flera GB vioeoklipp till ynot när vi gjorde en musik video.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
En Bredbands avgift får man se som en kompromiss mellan pest o kolera. Jag förstår ( till viss del ) de som inte vill betala för att "andra" konsumerar musik på nätet.

Men gnället från de som inte vill betala BB avgift väger väl ändå lätt om man  jämför att yttrandefriheten begränsas eller att upphovsrättsinnehavare inte får betalt   ;) / Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nejnejnej :)

Alltså, vi som pysslar med hobbymusik tankar ju GIGANTISKA mängder data? å andra sidan tankar väl de som tar hem filmer betydigt mer kanske, så då blir väl ett par GB i veckan knappt något att bråka om....


men jag tycker ändå inte om det  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Usch, att det ska vara så jobbigt med ett paradigmskifte! B)
Max 300; tecken återstår


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
De pengar som tidigare kom artister och skivbolag till del hystas nu in av Birgersson och andra internetleverantörer, tillverkare av datorer och mp3-spelare. En avgift från dessa till dem som ser sina verk flöda fritt i cybern vore skäligt.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Vi märker väl vad som händer. Om alla människor börjar tanka och ingen köper något så försvinner väl alla artister och all musik därmed...  :mellow: En värld utan musik...  :unsure:  :wacko:

/M


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
De pengar som tidigare kom artister och skivbolag till del hystas nu in av Birgersson och andra internetleverantörer, tillverkare av datorer och mp3-spelare. En avgift från dessa till dem som ser sina verk flöda fritt i cybern vore skäligt.   
bra tanke där eq.
Sedan kan det nog ligga en statlig konspiration bakom som vill få oss så beroende av datorer o internett så vi tillslut skulle sälja morsan för en bra lina. B)
« Senast ändrad: 02.02.2008, 11:34:02 by ynot »
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förstår din tanke eg. Så när börjar vi beskatta volvo och scania för smuggelspriten?

 :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Vi som vill ge bort vår musik gratis hade lättare fått folk till att tanka hem vår musik om det inte gick att ladda ham etablerade musikers och artisters musik gratis!

Så av helt egoistiska skäl hoppas jag att man stoppar "fultankningen"  B)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vi som vill ge bort vår musik gratis hade lättare fått folk till att tanka hem vår musik om det inte gick att ladda ham etablerade musikers och artisters musik gratis!

Så av helt egoistiska skäl hoppas jag att man stoppar "fultankningen"  B)

fanken du, en poäng som inte jag riktigt tänkt på tidigare heller.... 
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Vi märker väl vad som händer. Om alla människor börjar tanka och ingen köper något så försvinner väl alla artister och all musik därmed...  :mellow: En värld utan musik...  :unsure:  :wacko:

/M
Nej då! Jag får inte en krona för min musik (längre) och jag kommer att fortsätta göra musik tills jag dör. Oavsett om jag fr betalt eller inte. Du får lyssna på min musik hur mycket du vill. Tänk på all musik som ligger uppe på KR. Ingen får betalt och ändå gör vi musik och lägger upp den för allmän avnjutning. Musiken lever kvar. Vi får väl börja med byteshandel av vår musik istället.
Jag byter en gubbrock-Pinkfloyd-wannabe-låt mot något mysigt mörkt elektroniskt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vi märker väl vad som händer. Om alla människor börjar tanka och ingen köper något så försvinner väl alla artister och all musik därmed...  :mellow: En värld utan musik...  :unsure:  :wacko:

/M
Nej då! Jag får inte en krona för min musik (längre) och jag kommer att fortsätta göra musik tills jag dör. Oavsett om jag fr betalt eller inte. Du får lyssna på min musik hur mycket du vill. Tänk på all musik som ligger uppe på KR. Ingen får betalt och ändå gör vi musik och lägger upp den för allmän avnjutning. Musiken lever kvar. Vi får väl börja med byteshandel av vår musik istället.
Jag byter en gubbrock-Pinkfloyd-wannabe-låt mot något mysigt mörkt elektroniskt.

jag är fortfarande nervös för kvalitetsförsämring när alla proffs försvinner och ersätts av glada hemmapulare ;) positivt att fler kan hålla p såklart, en viss ökning av mångfald..men magin kanske försvinner. ?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
förstår din tanke eg. Så när börjar vi beskatta volvo och scania för smuggelspriten?

 :rolleyes:

Nu överväger väl nyttotrafiken för Volvo och Scania får man hoppas. Jag är inte säker på att det är likadant i Birgerssons linor.
Men skit samma det är nog bara att inse att cd-skivan som inkomstmedel är död, död, död. Artister som vill livnära sig på sin musik
får turnera och göra reklammusik. De tiotusentals mellanhänder som skodde sig på dem tidigare gör iaf inte det längre och det kan vara bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förstår din tanke eg. Så när börjar vi beskatta volvo och scania för smuggelspriten?

 :rolleyes:

Nu överväger väl nyttotrafiken för Volvo och Scania får man hoppas. Jag är inte säker på att det är likadant i Birgerssons linor.
Men skit samma det är nog bara att inse att cd-skivan som inkomstmedel är död, död, död. Artister som vill livnära sig på sin musik
får turnera och göra reklammusik. De tiotusentals mellanhänder som skodde sig på dem tidigare gör iaf inte det längre och det kan vara bra.

jag gillar inte schablonskatter bara, det är inte så att jag är korkad. jo lite, men såpas fattar väl jag oxo angåend nyttan med scania :D
Mellanhänderna är väl bra att de försvinner...men jag tycker det är synd som sagt på yrkesmusikern, studiomusikern, lproducenterna.

bredbandsskatt är intressant. om man betalar 200 kr i månaden, hur mycket skall skatten då vara tro? jag köper ju betydligt fler skivor än för 100 kr i månaden.... men om skatten gick direkt till artisten så kanske det kan funka.

äh, jag vet inte..
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Vi märker väl vad som händer. Om alla människor börjar tanka och ingen köper något så försvinner väl alla artister och all musik därmed...  :mellow: En värld utan musik...  :unsure:  :wacko:

/M
Nej då! Jag får inte en krona för min musik (längre) och jag kommer att fortsätta göra musik tills jag dör. Oavsett om jag fr betalt eller inte. Du får lyssna på min musik hur mycket du vill. Tänk på all musik som ligger uppe på KR. Ingen får betalt och ändå gör vi musik och lägger upp den för allmän avnjutning. Musiken lever kvar. Vi får väl börja med byteshandel av vår musik istället.
Jag byter en gubbrock-Pinkfloyd-wannabe-låt mot något mysigt mörkt elektroniskt.

Nej, jag håller med. Självklart kommer även jag fortsätta göra musik även fast jag aldrig kommer få betalt för det. Men bortsätt från det så kanske antalet artister kommer minska med åren pga. ökande piratkopiering och mindre konsumtion av befolkningen.. hm..  time will tell..  :mellow:

/M


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
men såpas fattar väl jag oxo angåend nyttan med scania :D

Det kanske är mest smuggelsprit i Volvo och Scania-bilar.  :o Själv kör jag Toyota.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men såpas fattar väl jag oxo angåend nyttan med scania :D

Det kanske är mest smuggelsprit i Volvo och Scania-bilar.  :o Själv kör jag Toyota.

prius? en prius känns riktigt som den skulle passa dig faktiskt. sorry för ot.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gav mig tusan på att min bil skule vara nåt sånt när jag bytte för ett par år sedan. Prius fanns inte begagnat och nypriset då var inte att tänka på. Blev en Avensis 2001. Nästa gång, promise.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
:D

Ja, bra koncept de har. funderade på etanol själv men vet inte  om det är så vettigt? Fast klart, inhemskt bränsle gör oss väl lite oberoende av olja om man vill se det så...

Så. Nu lämnar jag tebax tråden :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
bredbandsskatt är intressant. om man betalar 200 kr i månaden, hur mycket skall skatten då vara tro? jag köper ju betydligt fler skivor än för 100 kr i månaden.... men om skatten gick direkt till artisten så kanske det kan funka.
Hmm, ja...
Nivån.  :huh:
Varje gång jag själv tänker tanken/idén så undermedvetet tänker jag på 80kr/mån. Vet inte riktigt varför men det hamnar där iaf. Och dessutom att det ska vara en del av befintlig kostnad när det införs. Alltså att det är bredbandsbolagens marginaler man i första hand skär av. Jag är iofs för dåligt insatt i deras siffror för att veta att jag inte cyklar på hal is här...
En annan spontanidé som dök upp var 10kr/Mbit/mån. Har jag 2Mbit hemma så betalar jag alltså 20kr/mån, har jag 8 blir det 80kr, har jag 24 blir det 240 osv.
Jag vet inte alls om detta är alldeles för högt eller för lågt. Man måste givetvis försöka undersöka "vad tankningen som pågår" kan vara värd totalt o sen slå ut kostnaden på antingen antal nedladdade GB, antal Mbit hastighet, eller antal bredbandsabonnemang.
Man ska absolut inte plocka in mer än vad som absolut behövs. Kanske är 1kr/Mbit och månad mer rimligt? Eller kanske däremellan eller nåt annat?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Philly, Kvällsöppet programmet finns att titta på på nätet.

http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9016

Klicka på programmet 08-01-30

/ Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Philly, Kvällsöppet programmet finns att titta på på nätet.

http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9016

Klicka på programmet 08-01-30

/ Mikke
Tack Mikke! :)

Ja, det var ju inte speciellt mycket längre än det jag råkade se i TV... typiskt att använda 85% av programtiden till den extremt viktiga frågan om Gbg vs Sthlm istället.  :rolleyes: Korkat av mig att tro annat....
Fick samma obehagskänsla av TPB-snubben som senast. Bara en massa hånflin hela tiden.
Finns det sen inga andra representanter än BK att tala för artister o skivbranschen? Missar ju öppet mål...
Allra mest sög ju Ekdahl tycker jag igen.  :mellow: