Kontrollrummet

Valve king vs. bandit?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
ja, rubriken låter kanske lite konstig :P

hursomhelst. För ca 2 veckor sedan "impulsköpte" jag en Peavey Valveking 112. (beggad)
men när den kom hade jag inte möjlighet att hämta den, så jag hörde med farsan om han hade lust. Så han hämtade den. Självklart var han tvungen att prova den :P
Nu visar det sig att han vill köpa den. Eller byta den mot sin bandit och lägga lite pengar imellan. Och pengar behövs ju :P Så fort jag hinner ska jag ta mig ut till hans replokal och provspela den och jämnföra. Men det är ju lite kul med andras åsikter.

Jag köpte valvekingen till inspelning. Kommer främst använda den rena kanalen. Så då undrar jag hur stor skillnad det är på dessa 2 på den rena kanalen? När jag vill ha dist kommer jag nog använda guitarrig. Vilket är bra för mig också eftersom att jag ofta har väldig beslutångest och gillar att kunna välja gitarrljud när resten av mixen sitter på plats.

Så, vad tror ni? vad talar för och vad talar emot?

/berra
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag vet inget om valveking, men jag har bandit 112
och jag tror att valveking är rörstärkare eller?
jag köpte min bandit som plåster på såren eftersom jag egentligen velat haft en orange tinyterror
men jag tycker inte banditen har samma sköna varma ton som en rörstärkare
och låter egentligen rätt så tunn,och den rena kanalen låter inge mysigt alls..

så om jag hade vart dig hade jag satsat på valvekingen!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
ja det är nog sant. Det är ju lite oroväckande att han vill byta den mot sin bandit bara efter några provspelningar också  :lol:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Hur låter Bandit idag?

Jag hade en sån fast årsmodell -84 och den lät skit på alla sätt. Den där knappen "saturation" borde ha varit dödskallemärkt. Iofs kan drygt 20 år förvränga minnet lite men jag är säker på att den lät grymt syntetiskt.

/Mein
www.soundcloud.com/meter