Kontrollrummet

Folksång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
LÅTNAMN: Bankerydspolka
ARTIST/GRUPP: Egghuvud
GENRE: Folkmusik
LÅTLÄNGD:3.15
KOMPOSITÖR: Egget (tror jag)
PRODUCENT: Egg här också
EV. MEDVERKANDE: Njaee ingen särskilld
INSPELNINGSÅR:2006
FORMAT: mp3


Hej hopp! Så fruktansvärt inproduktiv (improduktiv/oproduktiv...hmm) som jag är, så blir jag nästan aldrig klar med någonting. Tänkte att ni kunde hjälpa till lite kanske?

Har en folkmusiklåt som jag säkert snott av merit Hemmingsson. Försökte få det där lite sunkiga soundet som blir i ett tält eller en lada Någonstans. Fungerar detta alls? Har det något som helst lyssningsvärde?  :)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil


Shit...vad sugen man blir på att lägga fiol B) B)
Äkta folkrock, det är vad det är :wub:

Tycker den har stort lyssningsvärde, tycker du tolkar den på ett mycket trevligt o bra sätt!
Lite "merit" inspirerad ta-ta-ta-da -sång:)

mest slutet man kan anmärka lite på, lite synd att det otajtar till sig... men det är ju bara att spela ingen
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil


Shit...vad sugen man blir på att lägga fiol B) B)
Äkta folkrock, det är vad det är :wub:

Tycker den har stort lyssningsvärde, tycker du tolkar den på ett mycket trevligt o bra sätt!
Lite "merit" inspirerad ta-ta-ta-da -sång:)

mest slutet man kan anmärka lite på, lite synd att det otajtar till sig... men det är ju bara att spela ingen

Tack för feedback. Ville ha slutet lite slarvigt och bluseigt sådär. Så det var meningen. Men funkar det inte så funkar det inte.  :)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil


Shit...vad sugen man blir på att lägga fiol B) B)
Äkta folkrock, det är vad det är :wub:

Tycker den har stort lyssningsvärde, tycker du tolkar den på ett mycket trevligt o bra sätt!
Lite "merit" inspirerad ta-ta-ta-da -sång:)

mest slutet man kan anmärka lite på, lite synd att det otajtar till sig... men det är ju bara att spela ingen

Tack för feedback. Ville ha slutet lite slarvigt och bluseigt sådär. Så det var meningen. Men funkar det inte så funkar det inte.  :)

Jo fattade att du ville ha det slarvigt o så i slutet..... men det är inte slarvigt på det sättet jag vill :P :P
Tror grejen är att det är lite för lite slarvigt för att, iaf jag, ska uppfatta det som "medvetet slarv" , nu känns det mer som felspel..... knivskapt skillnad som inte går att sätta en klar definition på...
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Gott mos!  :) Gillar de instrumentala kontrasterna. Försökte stampa takten men oj vad jag gick bet...

Det medvetna på slutet känns mer som grymt osynk...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssningsvärde - javisst - Bra låt, skönt gung
satt och tänkte att här skulle en kör som smyger igång en bit in göra sig bra
kanske också en trolltrumma typ
kanske också något parti med bara något enstaka instrument - ex en fela eller den ordlösa sången
Tveksam till slutet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


DåligtGehör

  • Gäst
Bankeryd som jag åkt igenom så många gånger på väg mellan Göteborg och Hultsfred. Men inte är väl du därifrån, är du inte från Skåne?

Härlig skön folkrockkänsla!

Helt perfekt början med rösten!

I och med att du upprepar så mycket som du gör så tror jag på mer variation i form av dynamik. T.ex. När sången kommer in låt den först vara närmast oackompanjerad för att i nästa vända (med röst) lägga på (och kanske i nästa vända kräma ännu) mer igen typ.

Kanske ett kortare b-tema?

Lite för slarvkrampigt i sista fjärdedelen.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att du kommit igång! Inandningsintrot är ju helfestligt. Kraftfullt gung. Skönt brötigt. Ganska repetitivt men skall väl så vara och med sånginsatsen och det vansinniga elguresolot på slutet har jag aldrig tråkigt. Tufft och medryckande. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Läste andras kommentarer nu. Ne för fasen, ändra inte otajtheterna på slutet! Gör ju stycket levande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hoho,
heja egget! Den här hade jag nästan missat. Inte är det en polka, polska skall det väl vara.

Låter som en blandning av Kebnekajse och Made in Sweden. Låten har en mycket sugande takt, Peter Carlsson (han med dom blå grodorna) har förklarat att takten i en polska är som att veva på ett ovalt hjul, och ju längre in i dalarna man kommer, desto ovalare blir hjulet. Det här är extremt ovalt. :)

Tamburinen låter inge vidare, bort med den och på med trummor och bas. Fiol som dubbar leadmotivet tror jag också skulle funka. Gillar den ordlösa sången styggt. Otakten har jag väl lite svårt för, chorusgitarren på slutet skulle jag nog byta bort mot en fela eller nyckelharpa.

Jo, men visst går det här att bygga vidare på!
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Absolut egget,bygg vidare på detta.

Tips har jag dåligt med men lite mer variation i uppbyggnaden så att enformighets käslan fösvinner..En avbrytare i mitten nånting,mindre instrument här och där,bas och trummor efter ett tag så har du en svängig låt till slut..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja. snyggt. otightheterna stör jag mig något enormt på, som snorvalp och midimusiker jag är. Men andra vändan känns stycket mer levande. Tror på DG's variant med mer variation dynamiskt sett....ta bort, lägg till, solopartier -eller bara en takt här o var för något instrument att glänsa lite ensamt på.

Fotstamp del grande samt "HEJ" här och var skulle sitta som gurka på pastejen.

(jag tänker inte ens nämna att jag som vanligt hör hur en massiv mörk syntdel med pålkranstrummor formligen sliter allt i stycken och skoningslöst maler vidare till rönnlunds fela, för det är du förmodligen inte intresserad av :lol: )

 :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
(jag tänker inte ens nämna att jag som vanligt hör hur en massiv mörk syntdel med pålkranstrummor formligen sliter allt i stycken och skoningslöst maler vidare till rönnlunds fela, för det är du förmodligen inte intresserad av :lol: )

 :rolleyes:
Fast det lät ju klart intressant Typ peace, love and pitbulls möter Merit Hemmingsson

Bankeryd som jag åkt igenom så många gånger på väg mellan Göteborg och Hultsfred. Men inte är väl du därifrån, är du inte från Skåne?

Lite för slarvkrampigt i sista fjärdedelen.


nej jag är inte därfifrån men jag har lite anknytning. Annars är det väl mest känt flör att Aliansen träffades där och bestämmde hur Sverige skulle bli, (därav vemodet)

Hoho,
heja egget! Den här hade jag nästan missat. Inte är det en polka, polska skall det väl vara.

Låter som en blandning av Kebnekajse och Made in Sweden. Låten har en mycket sugande takt, Peter Carlsson (han med dom blå grodorna) har förklarat att takten i en polska är som att veva på ett ovalt hjul, och ju längre in i dalarna man kommer, desto ovalare blir hjulet. Det här är extremt ovalt. :)

Tamburinen låter inge vidare, bort med den och på med trummor och bas. Fiol som dubbar leadmotivet tror jag också skulle funka.
Jag hör dig. Kännde mig osäker på tamburinen. Ville liksom få fram den där lite sunkiga och opolerade känslan som man annars sällan får av folkmusik. Det blir så lätt polerat och för snyggt. Ville ha det lite mer levande så jag slängde på en tamburin + en gammal bodran som jag har liggande. Men det blev kanske lite väl otajt och skraptigt


Okej boys!" Tack till er andra också. Jag hör er. Mindre monotoni, mera tajthet och annars så kan det faktiskt vara värt att höra på. Tack för alla lyssningar. Skall se vad jag kan göra åt eländet.

Egghuvud


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ÄGGAHUVE!!!

;)

Tycker detta var bland det coolaste jag hört här. STör mig inte heller på det knäppa spelet på slutet, men det är jag ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Melodin är nog en gamal trad folkis i botten som jag hört nån durspelar lira, Spelar ingen roll iofs
detta svänger fin lite trång i mellanregistret i bland men det är ju ofta det på landsbyggden :rolleyes:

habil lirat.

tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mysiga folksångstakter!
Lite rörig början i alla fall bara dom första takerna
Fenderguran känns rätt så hård. Ja hela ljudbilden känns hård. Mest nog för att det saknas nån typ av bas som skulle ha mjuka upp det hela.
Blev besviken när jag inte hörde nån sång (ja, det kommer nåt lallande lite senare).
Ok var botten i detta? In med nåt tungt!  Kanske en basfiol, en basfela eller nåt annat basigt. Kanske tung puktrumma. BOOM! BOOOM! inte vet jag. Sen stråkar som kommer in men hjälper inte till ljudbilden, sen ett gitarrsolo och fade out.
Alltså nåt som ger tyngd är vad jag saknar, men gott utfört!